Gå til innhold

Tilgang Helsenorge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte å sjekke min journal på helsenorge men husker at jeg trykket på tjenestene for å se for et år tilbake men da mistet jeg tilgang og måtte sende inn papirsøknad og å få tilgang igjen. 

Skal journal være åpent for alle eller må man søke tilgang? Redd for å bli sperret ute igjen.

Jeg får sett frikortgrense, kontakt med fastlege, meldinger men de andre tjenestene er jeg usikker på.

Anonymkode: d4fbd...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes tilgang som heter basis eller høyere på helsenorge. Er vanlige brukere registrert med bare basis og har de tilgang til journal? Var det jeg lurte på..

Anonymkode: d4fbd...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut. Du har tilgang til journalen din. 

Anonymkode: c474d...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte noe om at en måtte gi seg selv tilgang, men dette er en stund siden, vet ikke om det er slik enda…

Anonymkode: 676e9...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt ut av det: Her fra Helsenorge sine sider:

  1. Basis: Dette er det minste du må samtykke til for å bruke innloggede tjenester på Helsenorge. Dette samtykket gir deg innsyn i dine egne opplysninger, med unntak av pasientjournalen din. Dette samtykket gir deg også tilgang til tjenester som involverer slikt innsyn.
  2. Basis+: Dette er det samme som Basis, men du får i tillegg tilgang til tjenestene som involverer innsyn i pasientjournalen din.
  3. Full tilgang: Dette gir deg tilgang til alle tjenestene på Helsenorge.

Anonymkode: d4fbd...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skal se/endre samtykke innstillinger må man vist inn på personvern innstillinger på helsenorge.

Anonymkode: d4fbd...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hørte noe om at en måtte gi seg selv tilgang, men dette er en stund siden, vet ikke om det er slik enda…

Anonymkode: 676e9...e85

Ja, jeg lurer litt på det her. Ut fra det jeg leser så trenger jeg Basis+ men innsyn i journal.

Anonymkode: d4fbd...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg lurer litt på det her. Ut fra det jeg leser så trenger jeg Basis+ men innsyn i journal.

Anonymkode: d4fbd...bec

Du velger selv innstillingene for personvern når du er logget inn.

Anonymkode: c474d...bfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du velger selv innstillingene for personvern når du er logget inn.

Anonymkode: c474d...bfe

Jeg får sjekke det når jeg er logget inn der. Får håpe det fungerer 🙂

Anonymkode: d4fbd...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer dette. Sjekket tilgangene på personvern innstillinger og hadde der full tilgang.

Fikk også tilgang på journal 🙂

Anonymkode: d4fbd...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det også avhenger av hvor i landet du bor. På St.Olav henger det i alle fall lapper på veggene om at man ikke skal bruke Helsenorge lenger, ingen info blir oppdatert der, nå er det HelsaMi-appen man skal bruke. Menjournal finner jeg ikke på noen av appene.

Anonymkode: 9a708...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tror det også avhenger av hvor i landet du bor. På St.Olav henger det i alle fall lapper på veggene om at man ikke skal bruke Helsenorge lenger, ingen info blir oppdatert der, nå er det HelsaMi-appen man skal bruke. Menjournal finner jeg ikke på noen av appene.

Anonymkode: 9a708...3cd

Det er godt mulig det. Er det da idport du må igjennom på HelsaMi-appen så er det vel sikkerhet nok til å få tilgang til journal vil jeg tro på lik linje med helsenorge. Er ikke så kjent med HelsaMi appen.

Anonymkode: d4fbd...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tror det også avhenger av hvor i landet du bor. På St.Olav henger det i alle fall lapper på veggene om at man ikke skal bruke Helsenorge lenger, ingen info blir oppdatert der, nå er det HelsaMi-appen man skal bruke. Menjournal finner jeg ikke på noen av appene.

Anonymkode: 9a708...3cd

https://www.helseplattformen.no/helsami/helsami-og-helsenorge/

Ser ut som det i starten gjelder for Trondheim kommune og øya legesenter før sykehus og flere kommuner og leger kommer med, så kan være det som er grunnen.

Anonymkode: d4fbd...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://www.helseplattformen.no/helsami/helsami-og-helsenorge/

Ser ut som det i starten gjelder for Trondheim kommune og øya legesenter før sykehus og flere kommuner og leger kommer med, så kan være det som er grunnen.

Anonymkode: d4fbd...bec

(Ikke den du siterer).

Artikkelen er 2 år gammel. Jeg har fastlege på Øya Legesenter, og har ikke tilgang til journalen min verken på Helse Norge eller HelsaMi.

Anonymkode: c8fa9...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

(Ikke den du siterer).

Artikkelen er 2 år gammel. Jeg har fastlege på Øya Legesenter, og har ikke tilgang til journalen min verken på Helse Norge eller HelsaMi.

Anonymkode: c8fa9...e3e

Ja, stemmer jeg så at de innførte systemet i 2022, men da vet jeg ikke grunnen til at det ikke er tilgang til journal.

Anonymkode: d4fbd...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Tror det også avhenger av hvor i landet du bor. På St.Olav henger det i alle fall lapper på veggene om at man ikke skal bruke Helsenorge lenger, ingen info blir oppdatert der, nå er det HelsaMi-appen man skal bruke. Menjournal finner jeg ikke på noen av appene.

Anonymkode: 9a708...3cd

Rart de henger opp lapper om å bruke HelsaMi hvis tilgangen ikke er i orden. 

Anonymkode: d4fbd...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...