Gå til innhold

Jobbe julaften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okei, takk for info? Lurte du på noe...?

Anonymkode: 02ec3...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er aldri feil å ønske seg noe. Det er opp til leder å vurdere om ønsket innvilges. Verken du eller kollegaen din har ansvar for bemanningskabalen, og det er helt hinsides tøysete om hun skulle ha dårlig samvittighet for å ikke melde seg frivillig. 

Anonymkode: 6bed4...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet har barnløse det samme krav på fri som alle andre. Men man skal ikke være veldig mye til å tenke seg at det kan være greit å ofre noe for at foreldre med små barn kan få fri akkurat den dagen, fordi det er et mindre offer for den barnløse, sannsynligvis... Samtidig må man se det litt i sammenheng også - hvis det oppleves som et KRAV, mer eller midre formelt fra leder og kolleger, føles dette fort urettferdig... Så man må være forsiktig. Kanksje kan den med barn da f.eks. være litt ekstra velvillig på f.eks. inneklemte røde dager etc. Har både jobbet turnus og vært leder i slike sammenhenger, og det har som regel gått bra, hvis alle viser litt fleksibilitet. Samtidig er jo det rent formelle helt klart - småbarnsforeldre har ikke noe mer krav på fri røde dager enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Annenhvert år med å jobbe julaften? Alle sammen? Det var ofte. Det meste jeg har vært borti er hver 4 jul, og opptil hver 7. Jul.

Anonymkode: c3fde...7c7

Jobbe hver 4 eller 7ende jul helsevesenet??  Hadde jo vært helt fantastisk det,  men nei dream on 

Endret av Laraa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun har jo kun sendt inn et ønske om fri på julaften som antagelig alle kan gjøre? Jeg skjønner ikke at det er noe galt med det.

Synest det høres rart hun hun ble satt opp på vakt i 2023 pga hun fikk byttet bort sin julaften vakt året før. Regner jo med det var frivillig for den som tok vakten.

Det at hun er sykemeldt kan hun jo ikke noe for. 

Anonymkode: ffec8...dc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir aldri rettferdig. Det er ALLTID de som klarer å sno seg unna! Tro meg. Det skjer hvert år. Den som blir sykemeldt år etter år skal ta julen sin igjen året etterpå. Slik er det bare. Her får leder være tydelig. 

Anonymkode: 476d9...53b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Johan uten land skrev (Akkurat nå):

I prinsippet har barnløse det samme krav på fri som alle andre. Men man skal ikke være veldig mye til å tenke seg at det kan være greit å ofre noe for at foreldre med små barn kan få fri akkurat den dagen, fordi det er et mindre offer for den barnløse, sannsynligvis... Samtidig må man se det litt i sammenheng også - hvis det oppleves som et KRAV, mer eller midre formelt fra leder og kolleger, føles dette fort urettferdig... Så man må være forsiktig. Kanksje kan den med barn da f.eks. være litt ekstra velvillig på f.eks. inneklemte røde dager etc. Har både jobbet turnus og vært leder i slike sammenhenger, og det har som regel gått bra, hvis alle viser litt fleksibilitet. Samtidig er jo det rent formelle helt klart - småbarnsforeldre har ikke noe mer krav på fri røde dager enn andre.

Nei det er ikke nødvendigvis et mindre offer.  Folk uten barn har familie de også.  Det er ikke greit en plass. Noen uten barn kan synes det er ok, men det gjelder langt fra alle.  

Anonymkode: e793f...dc0

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer ikke jul, så jeg jobber glatt hver julaften 🙂 Ekstra penger er greit det 🙂

Anonymkode: 2cd6a...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Annenhvert år med å jobbe julaften? Alle sammen? Det var ofte. Det meste jeg har vært borti er hver 4 jul, og opptil hver 7. Jul.

Anonymkode: c3fde...7c7

Wtf. Hvor jobber du? Ikke normalt for "vanlige" turnus jobber..

 

 

Anonymkode: 42f46...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trekker inn barn som en grunn, da er du ingen å diskutere med. For vi uten barn har like mye en familie vi ønsker å feire med som de med barn. Barn gir ikke enerett på å ha fri på jul.

Nå har hun også en grunn for å ikke jobbe i fjor eller i år pga. sykemelding. Og noen ganger har man planer.

Men selvsagt skal alle måtte ta sin del. Jeg har tatt min del, og sluttet i jobben kort tid etter, for det var den absolutt verste julaften jeg noen gang har hatt.

Alle må ta sin del, men nå er det jo noen som bestemmer over hvem som skal jobbe. Hun har søkt, og kan få avslag på den. 

Anonymkode: 39e53...546

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun ønsker fri julaften 2025 er vel ikke det samme som at hun får fri julaften 2025? I så fall bør alle dere andre også ønske dere fri julaften.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (18 minutter siden):

Jobbe hver 4 eller 7ende jul helsevesenet??  Hadde jo vært helt fantastisk det,  men nei dream on 

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Wtf. Hvor jobber du? Ikke normalt for "vanlige" turnus jobber..

 

 

Anonymkode: 42f46...43a

Helt vanlig arbeidsplasser. Var helt normalt der. Ble jo brukt mye studenter og assistenter, mulig ledere var opptatt av å kunne gi den godene til de ansatte. Men var normalen der og ved flere senter i samme kommune. 

Anonymkode: c3fde...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei det er ikke nødvendigvis et mindre offer.  Folk uten barn har familie de også.  Det er ikke greit en plass. Noen uten barn kan synes det er ok, men det gjelder langt fra alle.  

Anonymkode: e793f...dc0

Det finnes selvsagt unntak. Men generelt synes jeg folk bør ha forståelse for hverandre - og det er ikke så veldig vanskelig for oss uten barn å forstå at det er viktigere for folk med småbarn at julaften er viktigere - ikke bare for en selv, men ikke minst for  å gi barna en god opplevelse av jul. Litt fleksibilitet alle veier tjener alle på. Gretne barnløse folk som står på krava, helt firkanta, er lite sjamerende og temmelig sutretet. Mvh barnløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Johan uten land skrev (6 minutter siden):

Det finnes selvsagt unntak. Men generelt synes jeg folk bør ha forståelse for hverandre - og det er ikke så veldig vanskelig for oss uten barn å forstå at det er viktigere for folk med småbarn at julaften er viktigere - ikke bare for en selv, men ikke minst for  å gi barna en god opplevelse av jul. Litt fleksibilitet alle veier tjener alle på. Gretne barnløse folk som står på krava, helt firkanta, er lite sjamerende og temmelig sutretet. Mvh barnløs.

Jeg jobber ikke i helse og dette er ikke en problemstilling for meg. Men hvis jeg hadde måtte jobbe på julaften hadde jeg måtte feire julaften alene fordi jeg jobber flere timers kjøretur unna der familien min bor.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er hennes tur. Barn har ingenting med saken å gjøre, du har ikke mer rett på fri av den grunn. Men når man har vært ansatt i 4 år og regelen er annenhver jul, da bør hun jobbe i 2025. Hvis man skal drive å snike seg unna julaftenjobbing får man heller finne seg en jobb med dagvakter og fri på helligdager

Anonymkode: 32f81...d5e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber ikke i helse og dette er ikke en problemstilling for meg. Men hvis jeg hadde måtte jobbe på julaften hadde jeg måtte feire julaften alene fordi jeg jobber flere timers kjøretur unna der familien min bor.

Jobber man julaften, så feirer man jo på jobb.

Er det å jobbe på dagen dere snakker om? I så fall, slutt å syt! 

Anonymkode: 47b65...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber man julaften, så feirer man jo på jobb.

Er det å jobbe på dagen dere snakker om? I så fall, slutt å syt! 

Anonymkode: 47b65...a0d

Som sagt, dette er ikke en problemstilling for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobbet enten jul eller nyttår. Jobbet i mat butikk. Og de endra ofte på turnus rund desember pga enkelte ønsket fri visse dager. Til div familie aktiviteter. Ofte ønsket de med barn fri jul og vi yngre fri nyttår for å feste. Funket veldig fint de årene jeg jobbet i butikk. Jobbet ish vær andre jul. Nå er heldigvis jobben stengt i jula og romjula så slepper det «problemet». Men husker alltid de ønsket å prioritere de som hadde lang reisevei til familie og barn. Men det var veldig redusert arbeid disse to dagene. Folk var hovedsakelig innom å kjøpte melk, fløte og enkelt ting de hadde glemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne diskusjonen om hvem som har mest "rett" på fri julaften, kommer opp hvert år. Jeg er så glad for at jeg jobber et sted der ingen må jobbe julaften, for vi har mange småbarnsmødre som mener de da måtte fått fri hvert år mens vi uten barn kan jobbe hver jul.

Jeg har en barnløs venninne som jobber på et sånt sted med julevakter, og hun blir satt opp hvert eneste år. Eller ett eneste år ble hun satt opp med fri, men da var det småbarnsmor som meldte seg syk og min venninne måtte jobbe likevel. I år hadde min venninne tenkt å gå av med førtidspensjon ved nyttår, noe ingen visste om siden hun har noen år igjen til pensjon. Men hun har spart opp. Så da hun oppdaget at hun igjen var satt med julevakt i år, bestemte hun seg for å si opp fra 1. desember isteden. Hun sier at navnet hennes fortsatt står med røde bokstaver på julevakta, så virker ikke som de foreløpig har forstått at det ikke blir noe av i år. Litt spent på hvordan det utarter seg, ut fra hva jeg har hørt om den arbeidsplassen hadde det ikke forundret meg om de prøver å utkommandere henne til en siste økt. 😅

Anonymkode: 3d30d...2ff

Håper hun ikke tar tlf hvis de ringer henne.

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Så fint , jeg hadde ikke det for jeg ønsker å feire med min familie 

Anonymkode: 3fdef...0c1

Dette. Ingen av oss har hverandre for evig. Dessuten så er det ikke barna som lider, men enkelte foreldre som skal skape seg litt ekstra for ekstra goder.

Johan uten land skrev (22 minutter siden):

Det finnes selvsagt unntak. Men generelt synes jeg folk bør ha forståelse for hverandre - og det er ikke så veldig vanskelig for oss uten barn å forstå at det er viktigere for folk med småbarn at julaften er viktigere - ikke bare for en selv, men ikke minst for  å gi barna en god opplevelse av jul. Litt fleksibilitet alle veier tjener alle på. Gretne barnløse folk som står på krava, helt firkanta, er lite sjamerende og temmelig sutretet. Mvh barnløs.

Igjen,  det er ikke et problem for barna, men for enkelte foreldre som bruker barna for alt det er verdt. Og barnløse har ikke familien sin for evig heller. Man må prioritere seg selv innimellom også, man er ikke firkantet for det. Takk og lov er det mange oppegående foreldre som skjønner dette og tar vaktene sine selv med glede.  Ofte lærer de barna om god moral også. 

Endret av Sannhetsøkende
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det åpenbart mange sytende folk i kvinneyrker....

Anonymkode: 7dc28...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...