Gå til innhold

Fysioterapeut/kiropraktor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått til kiropraktor veldig lenge, og er utslitt av all knekkingen. Det gjør ikke vondt, men jeg hater det virkelig etter så lang tid. Ikke føler jeg at akkurat den delen av behandlingen hjelper så veldig, heller. Til dere som har prøvd begge deler, er fysioterapeut et godt alternativ?

Anonymkode: 1d14a...b74

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Heller manuellterapeut enn det kvakksalveriet som kiropraktorer holder på med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har gått til kiropraktor veldig lenge, og er utslitt av all knekkingen. Det gjør ikke vondt, men jeg hater det virkelig etter så lang tid. Ikke føler jeg at akkurat den delen av behandlingen hjelper så veldig, heller. Til dere som har prøvd begge deler, er fysioterapeut et godt alternativ?

Ja, det var kanskje en ide å skrive hva slags problem jeg har... Det er det typiske, brystrygg, nakke, og en hofte. Disse  problemene henger jo sammen.

@Lykkedykker, driver ikke manuellterapeutene og knekker opp også?  Jeg orker ikke mer av det! Uansett, hvis noen har erfaring heller enn synsing så blir jeg glad. :) 

Skrevet

Husker når jeg gikk til kiropraktor så foretok hun nålbehandling samt en spesiell massasje på korsrygg som var mitt problem og etter to ganger var jeg fin igjen. 

Anonymkode: 220d5...2a4

• Liker 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det var kanskje en ide å skrive hva slags problem jeg har... Det er det typiske, brystrygg, nakke, og en hofte. Disse  problemene henger jo sammen.

@Lykkedykker, driver ikke manuellterapeutene og knekker opp også?  Jeg orker ikke mer av det! Uansett, hvis noen har erfaring heller enn synsing så blir jeg glad. :) 

Nei, en manuellterapeut er utdannet fysioterapeut i bunn. De arbeider bredere med muskel og skjelettplager i hele kroppen. De fokuserer på mobilisering, mykvevsteknikker, trening, og øvelser. 

Jeg har bekhterev, og ble bare verre etter en tur til kiropraktor. Manuellterapeuten hjalp meg mye mer. 

Skrevet

Min kiropraktor er også utdannet fysioterapeut. Bruker begge delene i behandling alt etter hva problemet er. 

Anonymkode: f46a6...5e2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har slitt med rygg og skuldre i 20 år, og sverger til naprapat. Har 2-6 behandlinger i året.

Anonymkode: c49a8...594

Skrevet
Lykkedykker skrev (13 minutter siden):

Nei, en manuellterapeut er utdannet fysioterapeut i bunn. De arbeider bredere med muskel og skjelettplager i hele kroppen. De fokuserer på mobilisering, mykvevsteknikker, trening, og øvelser. 

Jeg har bekhterev, og ble bare verre etter en tur til kiropraktor. Manuellterapeuten hjalp meg mye mer. 

Okei, da vet du jo hva du snakker om, jeg beklager! 

Jeg vet at en manuellterapeut er en fysioterapeut med master. Jeg mener bare å ha lest noe et eller annet sted om at de også knekker opp. Men da vet jeg det. :) 

Skrevet

Er det noen som har erfaring med fysioterapeut mot plager som mine? 

Jeg vet en med lignende problem som meg som ikke fikk noen hjelp som helst fra naprapatbehandling, AB 594. Så der er jeg litt skeptisk. Men takk for forslag likevel.

Skrevet

...og der bommet jeg på anonymknappen... Jaja, det er vel ikke så farlig. :ler:

• Hjerte 1
Skrevet

Det kommer ann på hva problemene dine kommer av, men det er jo bare å prøve et par timer hos fysio og se om du synes det hjelper bedre.

Anonymkode: f4625...18a

Skrevet
Lykkedykker skrev (13 timer siden):

Heller manuellterapeut enn det kvakksalveriet som kiropraktorer holder på med. 

Kiropraktor er ikke kvakksalveri. De er autorisert helsepersonell som kan både henvise til CR/MR og sykemelde. Men det er ikke dermed sagt at alle kiropraktorer er flinke i jobben sin, på lik linje som at ikke alle fysioterapeuter er det heller. Og det er ikke alltid at verken fysioterapi eller kiropraktor er riktig behandling for problemstillingen. 

TS - generelt sett så dropper du behandling hvis du over tid ikke har nytte av den. Jeg har hatt kjempegod nytte av kiropraktor både for isjas og nakke, men det avhenger jo litt av hva som er problemet/årsak.

Har du tatt CT av nakke? 
Har du vurdert om hodepute og madrass bør byttes? For det hjelper lite å behandle nakkesmerter hvis man likevel får feilbelastninger når man legger seg.
Har du fått øvelser for å styrke nakkemuskulatur?

Anonymkode: 278d2...64c

• Nyttig 2
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kiropraktor er ikke kvakksalveri. De er autorisert helsepersonell som kan både henvise til CR/MR og sykemelde. Men det er ikke dermed sagt at alle kiropraktorer er flinke i jobben sin, på lik linje som at ikke alle fysioterapeuter er det heller. Og det er ikke alltid at verken fysioterapi eller kiropraktor er riktig behandling for problemstillingen. 

Kiropraktikk er "behandling" på lik linje med akupunktur. Det er regnet som alternativ behandling. 

Skrevet
Lykkedykker skrev (1 time siden):

Kiropraktikk er "behandling" på lik linje med akupunktur. Det er regnet som alternativ behandling. 

Nei, det er helt håpløst å sammenligne kiropraktikk med akupunktur. To helt forskjellige behandlingsmåter, hvor akupunktur går innunder alternativ behandling, og kiropraktor er autorisert helsepersonel. 

Noen ganger hørt om en homeopat som gir akupunktur som har lov til å henvise til MR og sykemelde pasient, eller får refundert en del av utgiftene til behandling av HELFO? Eller liste over akupunktører i legelisten.no? 

https://www.helsenorge.no/behandlere/betaling-hos-kiropraktor/

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg gikk til lege, ostepat, fysio, kiropraktor osv og så snublet jeg over en nevrorefleksolog som på få ganger fikset alt de andre ikke hadde fått til over år!

Anonymkode: 58262...cf5

• Liker 1
Skrevet
Lykkedykker skrev (2 timer siden):

Det samme er ernæring når det gjelder forebygging. Regnes som alternativt.

Anonymkode: eff90...b97

• Nyttig 2
Skrevet

Det er like ironisk hver gang noen i en slik tråd rakker ned på kiropraktikk, men hyller manuellterapi. Kiropraktikk har eksistert veldig mange flere år enn manuellterapi - og manuellterapi baserer sine teknikker i all hovedsak på kiropraktiske teknikker. Så de som disser kiropraktikk, de disser egentlig også manuellterapi - men det har de ikke kunnskap nok om fagene til å forstå, tydeligvis.

Ts, de beste rådene har nok kommet fra 64c i tråden. Jeg er enig i at ikke alle helsepersonell er like dyktige, det gjelder både kiropraktorer, manuellterapeuter og alt annet helsepersonell. Noen er dessuten dyktigere på noen problemstillinger enn andre. Noen er gode til å samarbeide med andre, for pasientens beste, andre ikke.

Noen tilstander kan gjøre at man trenger mer langvarig behandling, men man skal i hvert fall merke en endring innen få behandlinger med kiropraktikk (eller annen behandling).

Noen ganger trenger man både justeringer og mer muskelbehandlinger. Min erfaringer gjennom mange år er at en dyktig kiropraktor slår enhver manuellterapeut når det gjelder justering av ledd - ikke så rart, egentlig, siden kiropraktorer er spesialisert på det. Selv har jeg bedre effekt av IMS-behandling med nåler på muskler, enn jeg har av massasje - og ikke minst gir nålene ekstremt mye raskere effekt enn massasje, vel og merke hvis den som setter nålene er dyktig både med nåler og kan sin anatomi på linje med fysioterapeut/kiropraktor/manuellterapeut/naprapat.

Men, det som dessverre synes å være veldig underkommunisert, det er hva egeninnsats for å bli bra har å si. En behandlingstime har lite effekt hvis man f.eks. fortsetter med de dårlige sitte-/arbeidsstillingene som gjorde at man fikk helseproblemene man oppsøkte hjelp for. Behandling vil heller ikke vare over tid hvis man er utrent og trenger å styrke kroppen, om man er for sterk enkelte steder, for svak i andre deler av kroppen, eller for stram/stiv eller for løs andre steder. Da må den enkelte gjøre en innsats selv med riktig trening og tøyninger - og det er gjerne noe man må gjøre daglig.

Og videre - det er også underkommunisert hva kostholdet har å si også for muskel-/skjelettproblematikk! Har man betennelser i kroppen pga. kostholdet, så hjelper det fint lite å gå i behandling hvis man fortsetter med et kosthold som hele tiden trigger betennelse. Samme med div. ubalanser når det gjeler vitaminer, mineraler, riktige fettsyrer m.m. Det er f.eks. altfor mange som går rundt med stive og vonde kropper, hodepine, m.m. - som kunne blitt symptomfrie om de gjorde noe med kostholdet sitt.

Og man må ikke minst være villig til å gjøre den jobben selv, ingen kan trene for oss, de færreste har egne kokker som kan sørge for å alltid lage sunn mat til oss ;)

Kiropraktorer, fysioterapeuter osv. er der for å behandle, men kanskje mest for å forebygge plager. De har også kunnskap til å hjelpe med å sette opp gode treningsprogrammer tilpasset den enkelte.

Anonymkode: 27459...d2c

• Nyttig 1
Skrevet

Bare et lite tillegg til debatten om kiropraktikk og manuellterapi:

Freddy Kaltenborn, som døde for fem år siden, 96 år gammel, regnes for å være den som innførte og utviklet manuellterapi i Norge. En fantastisk kunnskapsrik og dyktig terapeut. Han var først utdannet fysioterapeut, før han også utdannet seg til kiropraktor, og etterhvert utviklet det som i Norge ble manuellterapi og skrev bøker innen manuellterapi og underviste.

https://www.freddykaltenborn.com/about/

I dagens helsevesen er kiropraktorer og manuellterapeuter likestilt på den måten at begge yrkesgruppene f.eks. kan sykemelde, henvise til bildediagnostikk og til spesialisthelsetjenesten.

Anonymkode: 27459...d2c

• Liker 2
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er helt håpløst å sammenligne kiropraktikk med akupunktur. To helt forskjellige behandlingsmåter, hvor akupunktur går innunder alternativ behandling, og kiropraktor er autorisert helsepersonel. 

Noen ganger hørt om en homeopat som gir akupunktur som har lov til å henvise til MR og sykemelde pasient, eller får refundert en del av utgiftene til behandling av HELFO? Eller liste over akupunktører i legelisten.no? 

https://www.helsenorge.no/behandlere/betaling-hos-kiropraktor/

https://no.wikipedia.org/wiki/Alternativ_behandling

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er like ironisk hver gang noen i en slik tråd rakker ned på kiropraktikk, men hyller manuellterapi. Kiropraktikk har eksistert veldig mange flere år enn manuellterapi -

Ja, det er ganske gøy å gå inn i historien til kiropraktikk. Mye rart som har blitt hevdet kurert med denne behandlingsmetoden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...