Gå til innhold

Erfarne strikkere? Hva har jeg gjort feil her?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fortunatus skrev (54 minutter siden):

Du skal felle 4 masker på annenhver omgang. Du feller fire masker på en omgang og så skal du strikke en omgang uten felling. Du feller to masker på begynnelsen av pinnen og to på slutten. Måten de angir fellingene på er for at det skal se pent ut til slutt (at maskene vender den veien det felles). Men du kan felles på andre måter, det vil bare ikke bli like pent. 

Har jeg skjønt det nå?

Jeg strikker de to første maskene sammen, så strikker jeg vanlig til det er to masker igjen på den halvdelen jeg holder på med Disse to maskene strikker jeg sammen. da har jeg 16 masker igjen på den siden. 

Så snur jeg arbeidet og har 18 masker på denne siden også. Skal jeg felle de to første her også? Og så de to siste?

Og hvilke skal jeg strikke vridd? 😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Alvea skrev (9 timer siden):

Har jeg skjønt det nå?

Jeg strikker de to første maskene sammen, så strikker jeg vanlig til det er to masker igjen på den halvdelen jeg holder på med Disse to maskene strikker jeg sammen. da har jeg 16 masker igjen på den siden. 

Så snur jeg arbeidet og har 18 masker på denne siden også. Skal jeg felle de to første her også? Og så de to siste?

Og hvilke skal jeg strikke vridd? 😅

Stemmer. Det er de første maskene på pinnen.du skal strikke vridd sammen. Og de to siste maskene feller du sammen "vanlig". Ssk kalles den vridde fellingen så den kan du google. Men handler om at snur maskene før de strikkes sammen sånn at de vender litt penere når de er strikket sammen. 

• Nyttig 1
Skrevet

Kan du ikke fikse neglene dine 🤢

Anonymkode: b3594...0d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du ikke fikse neglene dine 🤢

Anonymkode: b3594...0d4

hehe, helt enig😂 Det er karri. De er helt rene, men fargen har satt seg

• Nyttig 1
Skrevet
Alvea skrev (På 5.10.2024 den 22.01):

Da skal jeg begynne med felling, men skjønner ikke. Kan noen forklare meg på en enkel måte?

IMG_2320.thumb.jpeg.d851bea11d0f76349edb7bd8d1f85a9b.jpeg

«Ta de 2 første maskene av hver for seg , som om du skulle strikke dem rett».. jeg skjønner bare ikke hva jeg skal gjøre. 

Har ikke maskemarør heller, så ikke vitsen med det da jeg vet hvor sidene på votten skal være.
IMG_2333.thumb.jpeg.cdb7157304882ca226a447e576a84e9e.jpeg

Har 18 masker på hver side, se bilde ovenfor. 

Kan noen enkelt forklare meg hvordan jeg skal gå frem steg for steg når jeg skal begynne fellingen nå? 

I oppskriften vil de at du først skal gjøre en avfelling kalt slip slip knit (ssk), og så knit 2 together (k2tog). bare å søke opp på youtube! Det er fordi når man "slip"er masken fra venstre til høyre pinne som om man skulle strikket den, endrer den orientasjon, og dermed når man strikker to av disse "vridde" maskene sammen lener avfellingen seg til venstre (k2tog lener mot høyre). Ofte brukes ssk og k2tog når det blir penere av å ha maskene lene seg venstre/høyre, ofte som følger en eller annen kroppsfasong. Synes du har vært veldig flink så langt!:) Har lagt inn bilde så du ser hvordan de lener seg.

knitting-decreases.gif

Ta altså av første maske som om du skulle strikket den; bare putt høyre pinne inn i masken som vanlig, og dra den av venstre slik at den henger (ustrikket) på høyre. Gjør dette igjen med neste maske. Ta deretter venstre pinne inn i maskene du nettopp førte over på høyre, slik at venstre pinne er foran høyre.
img_3628-1024x585.jpg

Deretter strikker du dem sammen (du trenger ikke ta høyre pinne ut og inn igjen, bare snurr garnet rundt høyre pinne som normalt).

Strikk så vanlig til du har to masker igjen på venstre pinne. Ta høyre pinne inn i masken helt til venstre (siste masken på venstre pinne), og også gjennom den til høyre. Strikk disse sammen. Det er som å strikke en maske, bare at høyre pinne går gjennom begge maskene - dette er en måte å redusere antall masker på. Dette er kalt knit two (2) together siden man strikker to masker sammen, som om de er én maske, og du kan se at de vil lene seg mot høyre. SSK er også en måte å redusere to masker til én, og som sagt lener den seg til venstre.

SC-tut-k2tog-02.jpg?w=1165swatch-ssk-k2tog.jpg.webp

Angående den "ekstra" masken, tror jeg ikke at det er en ekstra maske (mtp at du har med uhell laget en ekstra maske), men heller at garntråden din ikke var helt riktig når du begynte å strikke på den siden "nye" av magic loopen. Det har skjedd med meg flere ganger; bare å strikke forsiktig og se nøye etter om det faktisk er en maske eller ei - og hvis ikke, så bare tar du den av pinnen og strikker den siste som det står i oppskriften.  Vet ikke hvor mye du har strikket før så kanskje det er en nybegynnerfeil, men slikt blir bedre etterhvert. Vi gjør alle feil innimellom:)

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...