AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #21 Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvordan fikk dere gode nok karakterer til å komme inn på studiene? Må ha hatt bra snitt fra vgs Anonymkode: 3efb9...d7f Karakterene på videregående var så som så.. Kom meg heldigvis inn på ønsket studie med det som het "realkompetanse". Grunnen til høye karakter på universitetet skyldes interesse. Samtidig fant jeg teknikker som hjalp meg. Ts Anonymkode: 9c4d9...689
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #22 Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er kanskje derfor du har nådd så langt i livet. Alle de jeg kjenner som utrolig flinke enten det gjelder elektronikk, jus,PT,dyrlege Etc.kjenner jeg en fornemmelse av ADD. Men hva skal man egentlig med en diagnose,gjøre vondt værre? Få enda flere "ting" i hodet? Føle seg rarere enn de som er enda "rarere" enn seg selv. Nei,vær den du er du🥰 Anonymkode: 6c6ce...177 Huff for en fæl kommentar 😬 Anonymkode: 44e15...32a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #23 Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er under utredning men for meg hjelper det med et blodsukker i balanse for å prøve å ikke stresse kroppen. Prøve å unngå sukker og alkohol. Trening hjelper mot stress og det hjelper også på dopamin. Mindfullness hjelper mot stress og for å øve på å koble av. Å forsøke å holde ut og konsentrere seg Ove tid hjelper også. Jobb med å begrense skjermtid, ikke plukk opp telefon i tide og utide. Hvis du ikke orker å lese, kanskje lydbok er bedre? Ingenting av det løser problemet men det hjelper på. Alt er vanskeligere å få til når du er stresset så det er lurt å jobbe mye med. Anonymkode: 3efb9...d7f Trening? Hva skal man trene på da det gjelder "ting" i hodet? Trene på sosialisering? Anonymkode: 6c6ce...177
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #24 Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har tidligere hatt det helt fint med det. Ledd av situasjonen som har oppstått. Jeg var bare litt "vimsete" av meg. Selvfølgelig til irritasjon for enkelte. Det rare er at jeg har tatt krevende universitetsutdannelse med gode karakterer. Derfor tidligere ment at jeg ikke kunne ha noe diagnose. Problemet jeg merker nå er jo særlig i samspill med andre mennesker. Jeg klarer ikke ha fokus. Særlig dersom det ikke interiserer meg. Har jo egentlig alltid vært slik, men lite sjarmerende nå som jeg er godt voksen. Ts Anonymkode: 9c4d9...689 Jeg har også tatt krevende mastergrad på universitet, med A på master. Stoffet var veldig interessant for meg, så derfor var ikke konsentrasjonsvanskene noen stor utfordring. Anonymkode: 38f67...78a
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #25 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Trening? Hva skal man trene på da det gjelder "ting" i hodet? Trene på sosialisering? Anonymkode: 6c6ce...177 Fysisk aktivitet demper stress, gir dopamin og hormonregulering. Anonymkode: 3efb9...d7f 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #26 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Karakterene på videregående var så som så.. Kom meg heldigvis inn på ønsket studie med det som het "realkompetanse". Grunnen til høye karakter på universitetet skyldes interesse. Samtidig fant jeg teknikker som hjalp meg. Ts Anonymkode: 9c4d9...689 Studieteknikker må jo alle lære seg. Ellers er det helt vanlig å miste konsentrasjon når man ikke er interessert i temaet. ADHD er dette med mer pluss forsterket, og det gir som oftest funksjonssvikt i utdanning og jobb. Hvis man har problemer med konsentrasjon, er det mange teknikker. Trening, kosthold, søvn, hjelper MYE. Og meditasjon er bra for å øve opp oppmerksomheten. Sekv strikker jeg for å kunne følge med på foredrag og møter, for hvis jeg ikke gjør det, er det uutholdelig, jeg beveger meg på stolen hele tiden og jeg napper enten hårstrå eller nupper på klær. Anonymkode: a7d67...5a8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #27 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Studieteknikker må jo alle lære seg. Ellers er det helt vanlig å miste konsentrasjon når man ikke er interessert i temaet. ADHD er dette med mer pluss forsterket, og det gir som oftest funksjonssvikt i utdanning og jobb. Hvis man har problemer med konsentrasjon, er det mange teknikker. Trening, kosthold, søvn, hjelper MYE. Og meditasjon er bra for å øve opp oppmerksomheten. Sekv strikker jeg for å kunne følge med på foredrag og møter, for hvis jeg ikke gjør det, er det uutholdelig, jeg beveger meg på stolen hele tiden og jeg napper enten hårstrå eller nupper på klær. Anonymkode: a7d67...5a8 Jeg har veldig lyst til å strikke men sliter med å konsentrere meg om strikkeoppskriften. Anonymkode: 3efb9...d7f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #28 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har veldig lyst til å strikke men sliter med å konsentrere meg om strikkeoppskriften. Anonymkode: 3efb9...d7f Strikk noe veldig enkelt. Skjerf kan anbefales. Da kreves det lite konsentrasjon. Så kan du heller strikke mer avansert når du kan konsentrere deg. Anonymkode: a7d67...5a8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #29 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Fysisk aktivitet demper stress, gir dopamin og hormonregulering. Anonymkode: 3efb9...d7f Føler dette med trening kun funker for noen. Selv mister jeg energi av å trene så ender med å få gjort langt mindre om jeg trener. Anonymkode: 4df72...53b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #30 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Føler dette med trening kun funker for noen. Selv mister jeg energi av å trene så ender med å få gjort langt mindre om jeg trener. Anonymkode: 4df72...53b Dette sa eksen min også, men han trente ikke kontinuerlig. Trening over tid er bra for alle bortsett fra for mennesker som av fysiske grunner ikke kan det. Anonymkode: a7d67...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #31 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette sa eksen min også, men han trente ikke kontinuerlig. Trening over tid er bra for alle bortsett fra for mennesker som av fysiske grunner ikke kan det. Anonymkode: a7d67...5a8 Jeg prøvde trening i ett år. Så jeg vil si jeg har gitt trening et godt forsøk. Anonymkode: 4df72...53b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #32 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja det er nesten like symptomer man kan oppleve ved stress Anonymkode: 3efb9...d7f Nei. Anonymkode: 160f5...a80
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #33 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Trening? Hva skal man trene på da det gjelder "ting" i hodet? Trene på sosialisering? Anonymkode: 6c6ce...177 Trening = fysisk aktivitet. Dette øker dopamin. Anonymkode: 160f5...a80 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #34 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Føler dette med trening kun funker for noen. Selv mister jeg energi av å trene så ender med å få gjort langt mindre om jeg trener. Anonymkode: 4df72...53b Trening er så mangt. Det kan være alt fra pilates til skogsturer til løpeturer til helsestudio til cross fit og gruppetimer. Man må finne det som passer for seg, og tilpasse mengde. Jeg kan ikke trene hardt, da blir jeg tom for krefter. Men rolige turer i skogen er veldig bra for meg. Anonymkode: 160f5...a80 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #35 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg prøvde trening i ett år. Så jeg vil si jeg har gitt trening et godt forsøk. Anonymkode: 4df72...53b Jeg kan kjenne meg igjen i det å bli sliten av trening, men jeg mener fortsatt at det e eder beste man kan gjøre for helsen. For å unngå hjerte og autoimmune sykdommer som vi er ekstra utsatt for. Og for å dempe stress og uro i kroppen. Det er viktig å ikke overdrive, du trenger ikke ta deg heeeelt ut. Trene moderat pg få opp pulsen. Jeg legger meg alltid etterpå og hviler like lenge som jeg trente. Anonymkode: 3efb9...d7f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #36 Skrevet 5. oktober 2024 For meg er løping og trening det aller viktigste for å klare konsentrere meg. Jeg er konsentrert på jobb om jeg trener regelmessig, og jeg er super effektiv på husarbeid i helgene etter treningsøkt. Men det tok lang tid før jeg så effekten av det. Nå trener jeg 5-7 dager i uka. Noen ganger to ganger pr dag, fordi jeg elsker roen det gir kropp og hode. Anonymkode: fc521...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #37 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Trening er så mangt. Det kan være alt fra pilates til skogsturer til løpeturer til helsestudio til cross fit og gruppetimer. Man må finne det som passer for seg, og tilpasse mengde. Jeg kan ikke trene hardt, da blir jeg tom for krefter. Men rolige turer i skogen er veldig bra for meg. Anonymkode: 160f5...a80 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg kan kjenne meg igjen i det å bli sliten av trening, men jeg mener fortsatt at det e eder beste man kan gjøre for helsen. For å unngå hjerte og autoimmune sykdommer som vi er ekstra utsatt for. Og for å dempe stress og uro i kroppen. Det er viktig å ikke overdrive, du trenger ikke ta deg heeeelt ut. Trene moderat pg få opp pulsen. Jeg legger meg alltid etterpå og hviler like lenge som jeg trente. Anonymkode: 3efb9...d7f Nå sykler jeg til jobben nettopp fordi fysisk aktivitet er sunt. Men det er aldri i et tempo hvor jeg blir sliten. Jeg skrev heller ikke innlegget mitt for å fraråde noen å trene. Jeg skrev innlegget mitt fordi det ikke er slik at alle får mer energi av trene. Jeg får mindre energi og jeg må prioritere å bruke energien der det er viktigst og det er for meg jobben min og arbeidet i hjemmet. Anonymkode: 4df72...53b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #38 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nå sykler jeg til jobben nettopp fordi fysisk aktivitet er sunt. Men det er aldri i et tempo hvor jeg blir sliten. Jeg skrev heller ikke innlegget mitt for å fraråde noen å trene. Jeg skrev innlegget mitt fordi det ikke er slik at alle får mer energi av trene. Jeg får mindre energi og jeg må prioritere å bruke energien der det er viktigst og det er for meg jobben min og arbeidet i hjemmet. Anonymkode: 4df72...53b Man må ikke bli sliten for å trene. Folk misforstår trening med blodsvetting og andpustenhet, man kan trene forsiktig også. Men alle er forskjellige og finner dopamin og kan koble fra med andre ting enn aktivitet. Scrap booking, ta bilder, eller andre måter å være kreativ på, som et eksempel. Anonymkode: 160f5...a80
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå