Gå til innhold

Marshmallows i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå må noen arrestere meg hvis jeg er for hysterisk her.

I går var det fint vær og barnehagen var ute og grillet. Sønnen min på 1,5 år går der.

I utgangspunktet er jeg ikke fan av pølser i brød, ihvertfall ikke av den billigste sorten. Det er jo bearbeidet MUK-kjøtt og ultraprosessert.

Det gikk altså i den billigste grillpølsa og First Price pølsebrød (pakken var avbildet), og dette ville jeg aldri gitt barnet mitt selv, men lar det gå. Jeg vet at jeg er i overkant opptatt av kosthold, og at det ikke er "normen" i samfunnet.

Men til dessert fikk barna marshmallows! Det er jo rent sukker (og gud vet hva annet). Synes ikke det hører hjemme i hverdagen i barnehagen.

Jeg tenker at foreldrene skal bestemme selv om barna sine skal få det? Og ihvertfall ikke til ettåringer?

Skal jeg ta opp dette, eller blir jeg sett på som den "vanskelige" forelderen da?

Det er ikke første gangen jeg har reagert altså, de får av og til boller og is i barnehagen. Når det er fint vær osv. Synes egentlig ikke noe om det. Men de får også frukt og yoghurt osv, så det er variert, bare så det er sagt.

Det er også varmmat to dager i uken og fast meny. Ett måltid er fiskepinner i pølsebrød, et annet er fiskekaker i hamburgerbrød med tilbehør. Og et annet er kyllingnuggets.

Helt ærlig synes jeg ikke pølsebrød og hamburgerbrød burde være faste innslag i menyen. Ultraprosessert og usunt. Også er jeg redd for at barnet mitt da kun spiser brødet og ikke får i seg noe næringsstoffer. Går det ikke an å ha fiskepinner med ris og grønnsaker liksom?

Jeg forstår jo at de ikke har tid til å lage alt fra bunnen, men 99% av maten er jo halvfabrikata og prosessert :( 

Anonymkode: 66fa1...9e9

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du er for hysterisk. Server sunn mat hjemme og ta en chill pill.

Anonymkode: c55bb...bbf

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skal jeg ta opp dette, eller blir jeg sett på som den "vanskelige" forelderen da?

Du vil være den vanskelige forelderen.

Anonymkode: 1a372...a98

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerer. Desverre pga kommune økonomi har de ikke mulighet til det dyreste. Og at de har noe kos innimellom slik ser jeg ikke helt problemet.  Regner ikke med de fikk spise så mye av marsmallow.  Ser i bhg der jeg jobbet kunne vi ha det eller kvikklunsj med da var det kansje 1 marshmallow de fikk hver seg  eller 1 strippe fra kvikklunsjen. Av mat var det opp og ned. Noen ganger pølse og lompe, andre ganger pinnebrød med skinke, eller grønsaker i aluminium folie som ble varmet på bålet, eller helt enkle brødskiver ut fra hva vi hadde mulighet til. Og den godtebiten det var vel kansje en gang hver 2 mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du holde barnet ditt hjemme. La barna kose seg litt i barnehagen så kan du ha full kontroll hjemme.

Bare den holding..den billig varianten servere jeg ikke mit barn...vel...da bør du tenke på at når ditt barn skal i bursdag el til andre barn etter vært..kan det være pølser/ brød  og saft fra firT Price.....skal du nekte barnet ditt å komme? 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene er ute og griller, og det personalet får er kritikk. 
 

Hold ungen hjemme du! 

Anonymkode: 5ab95...445

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en over skrev, på best mulig måte - ta en chill pill. Barnet ditt dør ikke av litt sukker og usunn mat fordi DU er sinnsykt oppdatt av det. Det går ikke at barnehagen skal slutte å gi is og boller noen ganger i året fordi 1 barn har en forelder som er helt ''tullete'' med kosthold. Ikke mistforstå meg, kosthold er kjempe viktig, men det finnes grenser. Dette er noe som bidrar mye til at det blir gøy å komme til barnehagen. At det er mulig å få en is på en varm dag skal ikke være noe problem ''selv om det ikke er lørdag''. Blir også ekstremt feil hvis du insisterer på at ditt barn må være den som sitter og ser på de andre barna kose seg.  Blir sikker ikke delt ut mer enn 2 marshmellows til hvert barn uansett tenker jeg

Anonymkode: 5b1e3...4fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du overreagerer! Så små barn skal ikke få marshmallows både fordi det er helt unødvendig å gi så søte greier til noen som kanskje aldri har spist godteri før en gang og pga kvelningsfare.

Jeg ville snakket med ped leder eller bare bedt FAU ta opp litt rundt kosthold generelt i bhg. De har jo og retningslinjer å følge og mener de skal tilrettelegge for sunn og variert mat (innenfor budsjettrammene)

Anonymkode: a1de7...1ec

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si du er litt hysterisk, samtidig som jeg ikke skjønner at barnehagen velger å servere dårlig mat heller enn å bruke sitt trange budsjett på noe mer fornuftig. Bedre bemanning er viktigere enn posesuppe og MUK.

Anonymkode: ede3a...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha ekstremt strenge regler for hva barnet får spise og gjøre, så kan ikke barnet ditt gå i barnehage. Så enkelt er det. 

I barnehagen har de ørten barn å passe på. De har knapt nok bemanning til å gjøre helt basic ting som å passe på at ungene ikke dør. De har IKKE kapasitet til å passe på ørten ulike krav om "ungen min skal ikke få sukker"; "min unge skal ikke få ultraprosessert mat"; "min unge er veganer"; "Mitt barn skal ikke ha noe som kommer fra israel", osv. 

Barnehagene har ikke råd til økonlogiske dadler og mandelsmør. De må som regel nøye seg med det aller biligste. 

Og ingen unge har dødd av å få et par marshmallows og en MUK-pølse i hvitt pølsebrød en gang eller tre i året. 

Anonymkode: 904d6...d9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du ikke syns marshmallows hører hjemme i hverdagen til barnet. Men blir dette servert hver dag? Det tror jeg ikke,og da er det jo ikke i hverdagen til barnet. 

Og ang pølsebrød  vs ris. Det er veldig mye raskere å finne fram pølsebrød som barna kan holde i hånden,fremfor å koke ris,putte det i skåler med bestikk, som man må vaske opp etterpå, samt vaske opp kasserollen risen ble kokt i. 

Her har nok bhg valgt å spare tid. Sånn er det i bhg,mat tar mye tid,og man må prøve å finne raske løsninger. 

I min bhg brukes forresten grove pølsebrød, bittelitt sunnere,kanskje? Du kan jo tipse om det?

Anonymkode: 4a1f6...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Hvis det er denne maten som du skisserer som barna får servert som varmmat i barnehagen, kan de heller la være. Jeg jobber selv i bhg. Vi er en fullkostbarnehage med egen kokk, som til en hver tid følger de nasjonale kostholdsrådene. All mat er hjemmelaget, med rene råvarer, og menyene er ernæringsmessig riktig bygd opp for barn i vekst.

En annen ting jeg reagerer på her er marchmellows til 1 åringer. Ikke pga sukkeret, men kvelningsfaren. Håper de skjærte opp pølsene på langs i det minste...

Anonymkode: 59e39...442

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig med deg. Hvis det er denne maten som du skisserer som barna får servert som varmmat i barnehagen, kan de heller la være. Jeg jobber selv i bhg. Vi er en fullkostbarnehage med egen kokk, som til en hver tid følger de nasjonale kostholdsrådene. All mat er hjemmelaget, med rene råvarer, og menyene er ernæringsmessig riktig bygd opp for barn i vekst.

En annen ting jeg reagerer på her er marchmellows til 1 åringer. Ikke pga sukkeret, men kvelningsfaren. Håper de skjærte opp pølsene på langs i det minste...

Anonymkode: 59e39...442

Du er klar over at de fleste barnehager ikke har råd til egen kokk...eller gode råvarer.

Se dere selv som super heldig..men se også og dere er en av de få heldig som har en barnehage med penger.  Dere er privat eide?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg. Hvis det er denne maten som du skisserer som barna får servert som varmmat i barnehagen, kan de heller la være. Jeg jobber selv i bhg. Vi er en fullkostbarnehage med egen kokk, som til en hver tid følger de nasjonale kostholdsrådene. All mat er hjemmelaget, med rene råvarer, og menyene er ernæringsmessig riktig bygd opp for barn i vekst.

En annen ting jeg reagerer på her er marchmellows til 1 åringer. Ikke pga sukkeret, men kvelningsfaren. Håper de skjærte opp pølsene på langs i det minste...

Anonymkode: 59e39...442

Er få bhg som har råd det slikt

Vi så veldig stor forskjell på kommunal og privat. Private 3 måltider om dagen. Kommunal matpakke og mat 1 gang i uka og det var ofte pølser

I private jeg jobbet i. Var det mat. Vi laget middag 2 ganger i uka alt fra grønnsaksuppe  kjøttkaker, stekt flesk, osv rett og slett en del husmannskost. Bhg hadde samarbeid med en bonde og jegere så det kom både elgkjøtt osv som vi laget mat av. Dette er noe svært få bhg får mulighet til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår jo at de ikke har tid til å lage alt fra bunnen, men 99% av maten er jo halvfabrikata og prosessert :( 

 

Jeg er egentlig enig med deg, TS. Ja-ja, ingen dør av å spise usunt av og til. Men i mange norske barnehager spiser barna halvabrikata/UP mat nesten hele tiden. Pga økonomi og bemanning må barnehager nøye seg med de aller billigste og raskeste løsninger. Dessverre. 

I vår nabobarnehage (kommunal, Oslo) får småbarn varmmat en gang i uke. Stort sett Toro gryter... Jeg blir provosert av å høre at vi som foreldre bør bare "senke standarden" og "ikke bekymre seg for mye". Jeg kan ikke senke standarden hjemme når jeg vet at ungen min spiser UP-mat i bhg fem dager per uke. Det er allerede en veldig lav standard, synes jeg.

Jeg ville kanskje ikke tatt opp akkuratt denne episoden du beskriver, men hvis du har kapasitet til å engasjere seg og forbedre kostholdet i bhg generelt - vær så snill, gjør det!

 

Anonymkode: bb372...779

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår går i kommunal barnehage med varmmat bare 1 dag i uka der de ansatte må lage maten selv og budsjettet er lavt. Jeg forventer veldig lite rundt dette måltidet men barnehagen serverer for det meste helt ok mat. Lite torosupper og de har pølser bare en gang i året når de feirer 17. mai. De får torsk, pasta, grønnsakssuppe, fiskekaker og vegetargryte for eksempel.

Uannsett man er IKKE hysterisk fordi om man ikke vil at barnet på 1,5 skal få marshmallows i barnehagen! Det er 100% unødvendig. Vi gir vår 2-åring is og boller og sånn iblant men hun får ikke godteri. Siden hun ikke har storesøsken er dette lette å opprettholde og jeg hadde blitt irritert om noen andre ga henne godteri. Jeg jobbet i barnehage for 15 år siden og selv den gang ga vi ikke godteri i barnehagen.

Anonymkode: a1de7...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er egentlig enig med deg, TS. Ja-ja, ingen dør av å spise usunt av og til. Men i mange norske barnehager spiser barna halvabrikata/UP mat nesten hele tiden. Pga økonomi og bemanning må barnehager nøye seg med de aller billigste og raskeste løsninger. Dessverre. 

I vår nabobarnehage (kommunal, Oslo) får småbarn varmmat en gang i uke. Stort sett Toro gryter... Jeg blir provosert av å høre at vi som foreldre bør bare "senke standarden" og "ikke bekymre seg for mye". Jeg kan ikke senke standarden hjemme når jeg vet at ungen min spiser UP-mat i bhg fem dager per uke. Det er allerede en veldig lav standard, synes jeg.

Jeg ville kanskje ikke tatt opp akkuratt denne episoden du beskriver, men hvis du har kapasitet til å engasjere seg og forbedre kostholdet i bhg generelt - vær så snill, gjør det!

 

Anonymkode: bb372...779

Barnehagen kan sikker få til mat fra bunn av oftere..men da må foreldre kansje måtte betalte 1000-2000 mer i mnd.. for mat og ekstra ansatt til dette. Ikke alle foreldre har råd til dette.

Foreldre har 2 Valg...da barn ut av barnehagen og gi deg mat fra bunn hverdag...eller tenke på at barnehagen gjør det best de kan ...og det viktigste er at barna har det trygt og godt i barnehagen og blir fulgt opp ... og at toro pose går faktisk an. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Barnehagen kan sikker få til mat fra bunn av oftere..men da må foreldre kansje måtte betalte 1000-2000 mer i mnd.. for mat og ekstra ansatt til dette. Ikke alle foreldre har råd til dette.

Foreldre har 2 Valg...da barn ut av barnehagen og gi deg mat fra bunn hverdag...eller tenke på at barnehagen gjør det best de kan ...og det viktigste er at barna har det trygt og godt i barnehagen og blir fulgt opp ... og at toro pose går faktisk an. 

Barn kan ha det trygt og godt i barnehagen og matbudsjettet kan fint holdes på det lave nivået det er uten at man trenger å gi godteri (som marsmallows er). Tvert imot er det utrolig dårlig bruk av penger å kjøpe marsmallows.

Anonymkode: a1de7...1ec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (31 minutter siden):

Du er klar over at de fleste barnehager ikke har råd til egen kokk...eller gode råvarer.

Se dere selv som super heldig..men se også og dere er en av de få heldig som har en barnehage med penger.  Dere er privat eide?

Det er derfor jeg mener at barnehagene må la være å ha matservering hvis de ikke har råd eller tid til å følge kostholdsrådene. Å få servert drittmat minimum 2 ganger i uka er ikke greit. I tillegg mister barna en voksen som skal lage, servere og rydde etter mat. Ikke greit.

Anonymkode: 59e39...442

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært mye mer bekymret for kveldningsfaren, marshmallows er jo det verste som er 😳 Det danner lim i halsen man ikke får opp hvis det setter seg fast, ingen under 3 (helst 5) bør få det. 

Anonymkode: ecc82...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...