Gå til innhold

Trenger flere i helse = opp med lønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må ha litt tungt for det… sykehuset vil ikke klare å tilby helsetjenester hvis strømmen ikke kommer tilbake. Akkurat DU kan kanskje få til å bytte bleier, gi medisiner  og tømme bekken uten strøm, men stort mer får dere ikke gjort. Ingen operasjoner, ingen mat, ingen heis, ingen maskiner til overvåkning etc. Elektrikeren har ikke bare ti personer som venter på ham, men kanskje 500. Så igjen, velg deg en annen yrkesgruppe hvis du vil fremheve hvor ekstremt viktig akkurat du er…  

Anonymkode: 1e4ef...e34

Forresten, gi medisiner blir kanskje vanskelig det også, hvis ingen PCer virker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du må ha litt tungt for det… sykehuset vil ikke klare å tilby helsetjenester hvis strømmen ikke kommer tilbake. Akkurat DU kan kanskje få til å bytte bleier, gi medisiner  og tømme bekken uten strøm, men stort mer får dere ikke gjort. Ingen operasjoner, ingen mat, ingen heis, ingen maskiner til overvåkning etc. Elektrikeren har ikke bare ti personer som venter på ham, men kanskje 500. Så igjen, velg deg en annen yrkesgruppe hvis du vil fremheve hvor ekstremt viktig akkurat du er…  

OK 😊 

Hvis strømmen går settes dieselaggeragetene i gang, og det gir folk som elektrikere tid til å komme til sykehus, så akkurat dét er ikke noe stort problem. Da kan operasjoner fortsette og PCer og elektriske hjelpemidler vil virke. 

Du lager altså et problem av noe som ikke er et problem, jeg har ikke på noe tidspunkt sagt at vi ikke trenger andre yrkesgrupper for å drive forsvarlig drift av et helsevesen. Det jeg prøver å få forståelse for er at mange mennesker er avhengig av at noen er på jobben og hjelper dem i situasjoner de ikke kan klare selv, selv etter noen få minutter vil det være et problem for dem at det ikke er noen der. Og jeg gjentar meg selv, men jeg syns det er rart at det ikke er forståelse for at sånn er det. Vi kan rett og slett ikke ikke møte opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jada folk skal vel bare leve på luft, kjærlighet og applaus. Regninger trengs ikke betales, mat trenger man ikke og man trenger heller ikke bolig.  

Typisk kvinnegreier... Det kan såklart ikke være ENESTE motivasjon. Men pga slike som deg holdes lønna nede 

Anonymkode: 1d6b5...a06

Som helsefagarbeider med en lønn på over 500K + tillegg, så klarer jeg helt fint å betale regninger, kjøpe mat og det som trengs. Hvor mye må du ha for å klare deg i hverdagen?

Det jeg skulle fram til med tråden er ikke at man som helsearbeider ikke skal få lønna man fortjener, men er så lei av det evige maset om høyere lønn, så tror man at det skal løse problemet med lite bemanning og folk strømmer til. Glem det! Lønna i seg selv er ikke såå dårlig. Det største problemet med jobb innen helse er at altfor mange kun har deltidsstillinger og må jage etter ekstravakter utenom det.

Det må i større grad fokuseres på de som er i yrket, og på heltidsstillinger som gir en forutsigbar inntekt og hverdag.

Ts

Anonymkode: 1d33d...786

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det hadde helsearbeidere også likt.

Fint at søppeltømmerbransjen anerkjenner viktigheten av jobben og avlønner+lager skiftordninger som gjør jobben som søppeltømmer attraktiv.

Anonymkode: e94ed...cdc

Hvis du tror jeg tjener godt fordi arbeidsgiver synes jeg er flink og «viktig», så har du misforstått hele konseptet med lønn. Jeg jobber heller ikke i det offentlige, hvis du trodde det.

Det sitter ikke en julenisse på lønningskontoret som belønner de «viktige» i bedriften og i samfunnet. Jeg blir lønnet ene og alene etter hvor attraktiv jeg er som arbeidstaker. Jeg har etterspurt kompetanse og kunne tjent mer (og kommer til å gjøre det i fremtiden). Arbeidsgiver vet at jeg kan gå til konkurrenten når som helst.

Alle VET at offentlig ansatte ikke tjener mye, men de har en trygg jobb, god pensjon og kan ta ut velferdspermisjon for hver minste lille ting. Det kommer ikke til å forandre seg uansett hvor mye det sutres på KG.

Anonymkode: bfa9a...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Som om helsearbeidere er den eneste yrkesgruppen som trengs i samfunnet…

Hva skulle samfunnet gjort uten søppeltømmere? Elektrikere? Rørleggere? 🤨

Anonymkode: bfa9a...94a

Har noen sagt noe annet?

Elektrikeren kan ikke hjelpe deg om du ligger der med hjerteinfarkt. I verste fall blir det lenger ventetid på elektrikertjenester, men det er IKKE like kritisk som at det blir lenger ventetid på livreddende helsehjelp. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men ER det mangel på helsearbeidere? Sånn i forhold til andre land? Kanskje vi skal begynne der?

Anonymkode: 6f906...ad1

Hvorfor sammenligne med andre land? Har du bodd under en stein, forresten? https://sykepleien.no/2023/05/navs-bedriftsundersokelse-fortsatt-stor-mangel-pa-helsepersonell-i-norge

Anonymkode: a1ae0...0bc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timers vakter til samme lønna, det holder lenge i det yrket. 

Problemet med høyere lønn, blir også ofte høyere arbeidspress er min erfaring, da de kutter i stillinger. 

Anonymkode: e04a2...ba9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er jo ikke derfor det er lav lønn, da

Kvinner jobber oftere i offentlig sektor enn menn. Og offentlig sektor har et lavere lønnsnivå.

Anonymkode: f034d...b0f

Absolutt en faktor. Samtidig ser jeg mange eksempler på at menn i offentlig sektor er langt flinkere til å forhandle personlig avlønning en hva kvinner er.

Selv lå jeg mer en 100 000.- over tariff i kommunal helse- og omsorg. Ingen av mine kvinnelige kollegaer var i nærheten.

Anonymkode: e94ed...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett i overkant av 500  med videreutdanning. Jobber julaften og andre høytider annenhvert år, og hver tredje helg. Mange pasienter, og mye tungt psykisk og fysisk. Evige omlegginger. Etter 25 år er jeg ganske sliten, både i kropp og sjel, og orker ikke tanken på å stå til jeg er 67. Tror faktisk ikke jeg vil klare det. Høyere lønn hadde gitt meg mulighet til å gå av mens jeg ennå kan bruke kroppen litt. 

Anonymkode: bd84e...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...