Gå til innhold

Trenger flere i helse = opp med lønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvis du havner på for eksempel sykehjem som gammel og blir fullstendig hjelpetrengende, så går jeg ut i fra at du ønsker å bli behandlet med omtanke og verdighet.

Sier ikke at man automatisk ikke har disse egenskapene hvis penger er drivkraften. Men sjansen er større hvis det er mer penger det står på for å få folk i yrket.

Anonymkode: 1d33d...786

Jo. Det er det som blir sagt i åpningsinnlegget.

på sykehjemmet vil jeg ha ansatte som har levelige turnuser og en lønn som motiverer dem. De er like kapable til utvise omtanke og yte helsetjenester med verdighet.

Anonymkode: e94ed...cdc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvis du havner på for eksempel sykehjem som gammel og blir fullstendig hjelpetrengende, så går jeg ut i fra at du ønsker å bli behandlet med omtanke og verdighet.

Sier ikke at man automatisk ikke har disse egenskapene hvis penger er drivkraften. Men sjansen er større hvis det er mer penger det står på for å få folk i yrket.

Hvorfor er det bare økonomer, jurister, selgere (eller "account managers" som det så pent heter) og deres like som skal tjene bra?

Anonymkode: 99166...54f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er da INGEN motsetninger mellom å å trives i og egne seg til en jobb, og det å ønske høyere lønn! 

Anonymkode: be5b7...7a9

Ikke nødvendigvis. Men PENGER bør ikke være drivkraften for å velge et omsorgsyrke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier tenker jeg at folk i barnehagesektoren har det verre enn oss. Ikke at det er en konkurranse, men både dårlige arbeidsforhold og dårlig lønn kommer til å ende med katastrofe for barnehagene. Vi sykepleiere har i det minste gode muligheter for å få veldig god lønn med å være flinke til å bytte jobb og forhandle.

Og jeg er stolt av å både være en dyktig sykepleier og ha god lønn. 

Anonymkode: a4d9b...af4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vet ikke med deg, men jeg valgte ihvertfall utdanning og jobb basert på hva jeg trives med og ønsker å tilbringe mange timer i uka med. Ellers hadde det blitt en ganske trist hverdag. Selv med det dobbelte i lønn.

Og hele poenget mitt er at innen helse, så er det ikke bare deg selv det går utover hvis du ikke har de egenskapene som kreves.

Vanskelig å lese? Jeg skriver er jo at interesse for feltet er en stor fordel. Poenget mitt er at man velger ikke yrke fordi man skal være så ett så forbaska godt menneske. "Åååhhhh nå skal verden få se min store godhet derfor skal jeg jobbe innenfor helse 💕💕💕" 🙄🙄Man velger det fordi man trenger penger OG fordi man synes det er interessant/spennende/givende etc etc.

Anonymkode: f34b5...4a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kjenner jeg faktisk blir provosert av denne setningen. Hvis det er høyere lønn som skal til for å få flere til og jobbe med syke mennesker, så er det i utgangspunktet på feil grunnlag man har valgt yrket. Innen helse så kreves det at man liker å hjelpe mennesker, man må være empatisk og ha et ønske om å gi omsorg. Det er første bud.

Jobber selv i helse, og har gjort det i mange år. Lønna er helt ok, selv om jeg blir ikke rik. Rett i overkant av 500K før tillegg som fagarbeider. Hvis det var masse penger som var målet, så hadde jeg heller valgt noe annet.

TJa, om man først skal jobbe til krampa tar en (som man gjør i både helsevesen, skole og barnehage), så skal da pokker meg lønnen være verdt det også! Jeg sliter meg ikke ut for løsører.

Anonymkode: 27bc2...cf7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo. Det er det som blir sagt i åpningsinnlegget.

på sykehjemmet vil jeg ha ansatte som har levelige turnuser og en lønn som motiverer dem. De er like kapable til utvise omtanke og yte helsetjenester med verdighet.

Anonymkode: e94ed...cdc

Jeg må nok være svært heldig som har en lønn å leve av og ikke har ulevelige turnuser innen helse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke bare et problem i helse. Hvis du jobber med mennesker så tjener du dårlig. Innenfor oppvekst, sosialfaglig (barnevern, nav osv) og helse er du ikke verdt så mye som arbeidstaker. Lite lønn i forhold til ansvar og arbeidsoppgaver i tillegg til dårlig bemanning.

Anonymkode: d4cee...541

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Men PENGER bør ikke være drivkraften for å velge et omsorgsyrke.

Det er det vel ikke heller. Men det er ikke sånn at et ønske om høyere lønn er direkte relatert til drivkraften for å velge et omsorgsyrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier tenker jeg at folk i barnehagesektoren har det verre enn oss. Ikke at det er en konkurranse, men både dårlige arbeidsforhold og dårlig lønn kommer til å ende med katastrofe for barnehagene. Vi sykepleiere har i det minste gode muligheter for å få veldig god lønn med å være flinke til å bytte jobb og forhandle.

Og jeg er stolt av å både være en dyktig sykepleier og ha god lønn. 

Reelt sett har man ikke særlig forhandlingsrett rundt lønn som sykepleier. I alle fall liten sjans for å få medhold med mindre man skal jobbe i en slags utkantkommune eller et annet sted hvor de skriker etter folk. Eksempelvis på sykehus er det lite å forhandle.

Anonymkode: 83c36...4d4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller tatt bedre grunnbemanning og færre kveldsvakter før høyere lønn. Hilsen sliten helsefagarbeider.

Anonymkode: 38901...7e2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jobbe innen helse kommer til å bli veldig populært. Ok lønn, sikre jobber, svært ordnede arbeidsforhold samt store muligheter for å tjene litt ekstra.

Den eneste ulempen er at det er et kvinnedominert yrke. Etter det jeg har forstått ved å lese på kvinneguiden, evner ikke kvinner å hjelpe hverandre. Hvorfor er det så mye krangling om vakter og bytte av vakter mellom sykepleiere? Jeg kjenner en fyr som drev et vaktmesterfirma i Oslo. Han ansatte nesten bare brannmenn som jobbet i periodene de ikke hadde vakt. Han satt opp arbeidslister uten å hensynta når gutta jobbet som brannmenn. Mange vakter passet ikke, men han hørte aldri noe som helst. Alle byttet med hverandre. Kvinner må rett og slett bli bedre på å hjelpe hverandre. (Jeg vet at ikke alle menn er flinke og det er mange bra damer, men det er likevel slik jeg oppfatter det store bildet).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Reelt sett har man ikke særlig forhandlingsrett rundt lønn som sykepleier. I alle fall liten sjans for å få medhold med mindre man skal jobbe i en slags utkantkommune eller et annet sted hvor de skriker etter folk. Eksempelvis på sykehus er det lite å forhandle.

Nå beveger vi oss inn på et sidetema, men jeg ville bare si at det ikke er min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi har arbeidskraftmangel vil ikke økt lønn hjelpe, men det vil øke skattene. 

Jeg tror likevel lønnen vil øke, vi ser tendenser allerede, der kommuner overbyr hverandre for å få tak i helsepersonell. Men det vil likevel ikke endre på antall sykepleierne/helsepersonell, de vil bare bli mye mye dyrere (noe vi må finansiere via skatt). 

Anonymkode: 44dcc...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Såååå god lønn kommer aldri yrker som helsefagarbeidere og sykepleierne til å få, at DET blir noe problem😆

Som andre her har nevnt: Spør du helsepersonell som har sluttet/skiftet beite om hvorfor, så har svaret ofte å gjøre med andre betingelser enn bare pengene de fikk utbetalt. I tillegg til at mange etterhvert går lei av år etter år å være borte fra barna sine og øvrig familie i høytider og på helligdager. Noen finner rett og slett ut at turnuslivet ikke passer dem lenger. Jeg vet om flere som sluttet i omsorgsyrker av nettopp den grunn. 

Anonymkode: 5ba58...ed5

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

God forhandlingsmuligheter i sentrale kommuner også, alle sykepleiere vi ansetter forhandler om lønn. 

Anonymkode: 44dcc...e16

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner jeg faktisk blir provosert av denne setningen. Hvis det er høyere lønn som skal til for å få flere til og jobbe med syke mennesker, så er det i utgangspunktet på feil grunnlag man har valgt yrket. Innen helse så kreves det at man liker å hjelpe mennesker, man må være empatisk og ha et ønske om å gi omsorg. Det er første bud.

Jobber selv i helse, og har gjort det i mange år. Lønna er helt ok, selv om jeg blir ikke rik. Rett i overkant av 500K før tillegg som fagarbeider. Hvis det var masse penger som var målet, så hadde jeg heller valgt noe annet.

Og man lurer på hvorfor typiske kvinneyrker er dårlig betalt? Dere får bare fortsette å dra hverandre ned, til arbeidsgivers store begeistring! 

Endret av Traktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke bare et problem i helse. Hvis du jobber med mennesker så tjener du dårlig. Innenfor oppvekst, sosialfaglig (barnevern, nav osv) og helse er du ikke verdt så mye som arbeidstaker. Lite lønn i forhold til ansvar og arbeidsoppgaver i tillegg til dårlig bemanning.

Anonymkode: d4cee...541

Det er så tragisk at det å sitte på fleksibelt hjemmekontor og tjene penger for noen svært få finanspamper betaler langt bedre enn å ta vare på landets befolkning, å undervise dem og å behandle dem når de er syke. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Såååå god lønn kommer aldri yrker som helsefagarbeidere og sykepleierne til å få, at DET blir noe problem😆

Som andre her har nevnt: Spør du helsepersonell som har sluttet/skiftet beite om hvorfor, så har svaret ofte å gjøre med andre betingelser enn bare pengene de fikk utbetalt. I tillegg til at mange etterhvert går lei av år etter år å være borte fra barna sine og øvrig familie i høytider og på helligdager. Noen finner rett og slett ut at turnuslivet ikke passer dem lenger. Jeg vet om flere som sluttet i omsorgsyrker av nettopp den grunn. 

Anonymkode: 5ba58...ed5

Signerer denne. Jeg forlot helsevesenet fordi jeg ikke lenger orket å jobbe netter, helger, julaften og 17. mai for mindre lønn enn hva mannen min fikk med sitt fleksible hjemmekontor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...