Gå til innhold

Trener styrke, går 20.000 skritt og er i kaloriunderskudd, men


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke gått ned en eneste gram på 8 uker. Hva i alle dager gjør jeg feil? skal jeg spise enda mer? Spiser ca 1600 kalorier nå og bruker Lifesum. 

i dag veide jeg til og med en kilo mer🥺 Blir ganske demotivert. 

Kvinne:

160 cm, vekt nå 67.1. Gått ned fra 74.5. 
 

 

Anonymkode: f74ae...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at muskler veier mer enn fett 😊

Anonymkode: 26571...720

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vektnedgang, trenger også kroppen også stadig mindre kalorier, så for å gå enda mer ned, må inntaket også gå ned sammen med vekten...

Om du er kvinne, varierer også vekten med syklusen.

Anonymkode: 7cb61...f34

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Husk at muskler veier mer enn fett 😊

Anonymkode: 26571...720

Ett kg muskler veier like mye som ett kg fett. Du mener kanskje at ett kg fett tar mer plass enn ett kg muskler. 😉 

TS, vektnedgang går i rykk og napp og sjeldent lineært. Åtte uker kan nok virke lenge, men det er mye som skjer i kroppen og hvis du går med et lavt underskudd kan det fort spises opp av hormoner, søvnunderskudd, stress eller andre ting som påvirker vektnedgang. Du har gått ned mye, kroppen din trenger færre kalorier når den har mindre å bære på. Har du hatt samme kalorimål hele tiden? 

Endret av KaraThrace
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med vektnedgang, trenger også kroppen også stadig mindre kalorier, så for å gå enda mer ned, må inntaket også gå ned sammen med vekten...

Om du er kvinne, varierer også vekten med syklusen.

Anonymkode: 7cb61...f34

Ja, men en kvinne som ikke slanker seg, trenger 2000-2600 kalorier for å holde vekten. En person med TS sin vekt, samt at hun er fysisk aktiv, er absolutt i kaloriunderskudd med 1600 kalorier pr dag. 
TS, det kan være du kanskje må spise litt mer? Uansett så kommer man på platåer hvor kroppen bremser forbrenningen. Den tror jo at du sulter og at det er krise når det kommer inn mye mindre kalorier over tid, og vil begynne å spare på energien din. I tillegg spiller jo syklus og menstruasjon inn. Er søvnen bra, og får du nok restitusjon etter trening? 

Anonymkode: a1944...504

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har ikke gått ned en eneste gram på 8 uker. Hva i alle dager gjør jeg feil? skal jeg spise enda mer? Spiser ca 1600 kalorier nå og bruker Lifesum. 

i dag veide jeg til og med en kilo mer🥺 Blir ganske demotivert. 

Kvinne:

160 cm, vekt nå 67.1. Gått ned fra 74.5. 
 

 

Anonymkode: f74ae...3a1

Vil tro du ligger omtrent på vedlikehold. Styrke forbrenner nesten null kalorier, men er bra for å opprettholde muskelmassen så fortsettt med det. 20000 steg sier lite om aktivitet, klokker registrerer hva som helst som steg. Min påstår jeg har gått 2 km i dag, har kanskje gått 100 om jeg legger godviljen til. Men går du disse som tur så er det over 1 mil og da kan du øke intensiteten på turen. 
Det koster lite for kroppen å gå i sakte tempo, det er det den er laget for.  Til din høyde og etter et løp med vektreduksjon så er nok ikke 1600 langt unna å være i kaloribalanse på dette tidspunktet. Du kan jo og se på sammensetningen av maten du spiser. Er det mat som gir kroppen lite verdi så er det vanskeligere å gå ned. Proteiner og fett er kilder som kroppen anser som verdifulle og som ikke forteller den at du er midt i en sultkatastrofe.

Anonymkode: b3e9d...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du symptomer på lavt stoffskifte og PCOS? Ellers så har magefloraen enormt å si, spis magevennlig som bygger opp mage- og tarmflora. Det vil si, unngå pepsi max, lettprodukter, proteinbarer og giftige kjemikalier i rengjøringsprodukter osv.

Anonymkode: 55d82...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, men en kvinne som ikke slanker seg, trenger 2000-2600 kalorier for å holde vekten. En person med TS sin vekt, samt at hun er fysisk aktiv, er absolutt i kaloriunderskudd med 1600 kalorier pr dag. 
TS, det kan være du kanskje må spise litt mer? Uansett så kommer man på platåer hvor kroppen bremser forbrenningen. Den tror jo at du sulter og at det er krise når det kommer inn mye mindre kalorier over tid, og vil begynne å spare på energien din. I tillegg spiller jo syklus og menstruasjon inn. Er søvnen bra, og får du nok restitusjon etter trening? 

Anonymkode: a1944...504

2000-2600 kalorier??? Jeg er overvektig, rett over grensen for fedme, og går opp i vekt om jeg skal ligge på 2000 kalorier om dagen. Selv med kalorirestriksjon og i underkant av 1500 kcal om dagen, pluss moderat trening 2-3 dager i uka, klarer jeg knapt å gå ned 100 g i uka.
Det sykeste av alt er at jeg i en periode både trente, spiste kalorifattig (holdt meg til ca 1500 kcal om dagen) og i tillegg hadde begynnende høyt stoffskifte, og likevel gikk jeg saaaakte ned i vekt. Først da stoffskiftet ble skikkelig høyt og jeg fortsatt (uvitende om høyt stoffskifte) spiste med kalorirestriksjon, begynte jeg å nærme meg 300-400 g vektnedgang i uka.

Samme regel gjelder ikke for alle. Kropper er rare greier, og noen sliter mer med vektnedgang enn andre.

Anonymkode: f0f7c...0c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men en kvinne som ikke slanker seg, trenger 2000-2600 kalorier for å holde vekten. En person med TS sin vekt, samt at hun er fysisk aktiv, er absolutt i kaloriunderskudd med 1600 kalorier pr dag. 
TS, det kan være du kanskje må spise litt mer? Uansett så kommer man på platåer hvor kroppen bremser forbrenningen. Den tror jo at du sulter og at det er krise når det kommer inn mye mindre kalorier over tid, og vil begynne å spare på energien din. I tillegg spiller jo syklus og menstruasjon inn. Er søvnen bra, og får du nok restitusjon etter trening? 

Anonymkode: a1944...504

Søvnen er veldig bra. Jeg sover 7-9 timer hver natt. Prøver også god nok restriksjon. Appen sier jeg forbrenner i gjennomsnitt 2400 og spiser 1600. 

Anonymkode: f74ae...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå 20 000 skritt sier egentlig ingenting. En som bare har gått 8000 skritt kan ha hatt en høyere intensitet, og dermed utgjør det mer på forbrenningen.

Hvor ofte trener du styrke?

Mulig du stresser kroppen din mye, og derfor ikke går ned, men kaloribehovet ditt har også blitt redusert med vekten. 1600 kalorier kan være for mye for at du er særlig i underskudd. Ellers er en kilo fra eller til ingenting, for det kan variere fra den ene dagen til den andre pga syklus, vann i kroppen osv.

Jeg har nylig gått ned en del i vekt og er 164 cm og 62 kg nå. Har holdt denne vekten i ca et halvt år ved å ligge på 1700-1800 kalorier. Det er altså mitt vedlikehold. Jeg har stillesittende jobb da, og styrke trener jeg bare 1-2 ganger i uka. Går en tur med hunden hver dag.

Anonymkode: e8b84...2bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Å gå 20 000 skritt sier egentlig ingenting. En som bare har gått 8000 skritt kan ha hatt en høyere intensitet, og dermed utgjør det mer på forbrenningen.

Hvor ofte trener du styrke?

Mulig du stresser kroppen din mye, og derfor ikke går ned, men kaloribehovet ditt har også blitt redusert med vekten. 1600 kalorier kan være for mye for at du er særlig i underskudd. Ellers er en kilo fra eller til ingenting, for det kan variere fra den ene dagen til den andre pga syklus, vann i kroppen osv.

Jeg har nylig gått ned en del i vekt og er 164 cm og 62 kg nå. Har holdt denne vekten i ca et halvt år ved å ligge på 1700-1800 kalorier. Det er altså mitt vedlikehold. Jeg har stillesittende jobb da, og styrke trener jeg bare 1-2 ganger i uka. Går en tur med hunden hver dag.

Anonymkode: e8b84...2bc

Trener styrke 3-4 ganger i uken. Mulig du har rett i at jeg spiser til vedlikehold. Det er i så fall synd fordi jeg spiser allerede for lite mener jeg 😭

Anonymkode: f74ae...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du symptomer på lavt stoffskifte og PCOS? Ellers så har magefloraen enormt å si, spis magevennlig som bygger opp mage- og tarmflora. Det vil si, unngå pepsi max, lettprodukter, proteinbarer og giftige kjemikalier i rengjøringsprodukter osv.

Anonymkode: 55d82...cef

Nei tror ikke jeg har noe symptomer på det

Anonymkode: f74ae...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like høy som deg. 1600 kcal er midt vedlikeholdsnivå, på en aktiv dag. Forbrenner rundt 1400 hvis jeg hjemme på sofaen på en søndag. Du må nok lenger ned i inntak ja. Jeg klarer kun å slanke meg hvis jeg legger meg  på 1300-ish i tillegg til å trene mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trener styrke 3-4 ganger i uken. Mulig du har rett i at jeg spiser til vedlikehold. Det er i så fall synd fordi jeg spiser allerede for lite mener jeg 😭

Anonymkode: f74ae...3a1

Teller du kun kalorier, eller fokuserer du på sammensetningen av makronæringsstoffene (proteiner, fett og karbohydrater) i det du spiser også? Det er nemlig ikke bare kalorier inn - kalorier ut som teller. Kroppen anvender energi fra ulike typer energikilder på ulik måte også. For å ta et eksempel: Karbohydrater er den lettest tilgjengelige energikilden for kroppen, så når kroppen trenger energi, velger den karbohydrater først. Dersom du har et kosthold med mye karbohydrater, betyr det at kroppen din hele tiden vil ha lett tilgjengelig energi fra kostholdet ditt, slik at den ikke bruker energi fra fett i særlig grad. En mindre andel karbohydrater i kostholdet vil derfor kunne påvirke vektnedgang.

Anonymkode: c659e...71c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Teller du kun kalorier, eller fokuserer du på sammensetningen av makronæringsstoffene (proteiner, fett og karbohydrater) i det du spiser også? Det er nemlig ikke bare kalorier inn - kalorier ut som teller. Kroppen anvender energi fra ulike typer energikilder på ulik måte også. For å ta et eksempel: Karbohydrater er den lettest tilgjengelige energikilden for kroppen, så når kroppen trenger energi, velger den karbohydrater først. Dersom du har et kosthold med mye karbohydrater, betyr det at kroppen din hele tiden vil ha lett tilgjengelig energi fra kostholdet ditt, slik at den ikke bruker energi fra fett i særlig grad. En mindre andel karbohydrater i kostholdet vil derfor kunne påvirke vektnedgang.

Anonymkode: c659e...71c

Jeg er vegetarianer og fokuserer også på sammensetningen. Spiser plantebasert og mye proteiner. Faster 14-16 timer dagen også

Anonymkode: f74ae...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje prøvd trening med lavere intensitet for en periode, som pilates, for å se om det utgjør noe forskjell.

Og det kan være du må ned på 1300-1400 kalorier

Anonymkode: 01306...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville økt matinntaket de dagene du trener styrke,og heller økt belastning på vektene, spist fortrinnsvis proteinrik mat, ikke tenkt kalorier i så stor grad fremover 

Kroppen bremser om belastning blir for høy, og går inn i nødmodus, styrketrening krever mer kalorier rett og slett, du vil mest trolig øke progresjon med høyere proteininntak også 

 

Anonymkode: ca24f...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husk at muskler veier mer enn fett 😊

Anonymkode: 26571...720

et kilo er et kilo uansett hva du veier, om det er fjær eller bly - massen derimot kan være en annen.. Muslker veier ikke mer enn fett :P 
 

Sitat

Du har sikkert hørt at muskler veier mer enn fett. Og ja, det er noe i dette, selv om formuleringen er ganske upresis.
En kilo fett og en kilo muskler veier jo like mye.
Men muskler har høyere tetthet enn fett.
Altså - en kilo muskler tar mindre plass på kroppen enn en kilo fett. Faktisk tar en kilo fett opp fire ganger så mye plass som en kilo muskler.Derfor kan en veltrent person som ser langt slankere ut enn en utrent og litt overvektig person veie mer når de stiller seg på badevekta.

Vektnedgang: Derfor veier veltrente mer enn utrente (kk.no)

Anonymkode: dfe69...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

et kilo er et kilo uansett hva du veier, om det er fjær eller bly - massen derimot kan være en annen.. Muslker veier ikke mer enn fett :P 
 

Vektnedgang: Derfor veier veltrente mer enn utrente (kk.no)

Anonymkode: dfe69...945

Det blir jo pirk dette her da siden man bare kan snu fortegnet eller hva jeg skal si.

1 liter muskler veier mer enn 1 liter fett, ergo veier muskler mer enn fett ;) 

Kommer bare an på formuleringen her og jeg tror nok vi alle skjønner hva vi alle mener. Men jeg trodde ikke det var 4 ganger så stor plass fett tok?? Var ikke noe kilde på dette i artikkelen?

Sitat

In fact, it is the density of lean muscle tissue that differentiates it from fat. The density of mammalian skeletal muscle tissue is about 1.06 kg/L. This density can be contrasted with the density of adipose tissue (fat), which is 0.9196 kg/L.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3445233/#:~:text=In fact%2C it is the,is about 1.06 kg%2FL.&text=This density can be contrasted,which is 0.9196 kg%2FL.&text=Thank you for pointing out that inadvertent misstatement.

Er bare en forskjell på 14 % :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Trener styrke 3-4 ganger i uken. Mulig du har rett i at jeg spiser til vedlikehold. Det er i så fall synd fordi jeg spiser allerede for lite mener jeg 😭

Anonymkode: f74ae...3a1

Jeg glemte å legge til at jeg også opplevde platåer, og selv om jeg følte at jeg gjorde "alt" riktig så gikk jeg ikke ned. Mistet litt motivasjon en stund og spiste mer enn før, og da jeg gikk tilbake til kaloriunderskudd igjen så løsnet det. Det kan gjelde deg også.

Anonymkode: e8b84...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...