Gå til innhold

Valg av hunderase?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en person på 20 år og ønsker meg veldig gjerne en hund, men er litt kresen. Har tidligere hatt en (familiehund) tispehund som var 50/50 av schæfer og border collie. Hun var voksen omplasserings hund som vi hadde i nesten 5 år da hun desverre gikk bort i år. Jeg ønsker meg en medium/stor hund jeg kan jobbe og trene ordentlig med, men det utelater jobb som f.eks gjeting, jakt osv. Vil altså ha en aktiv hund fra linjer som ikke absolutt MÅ jobbe med det den er skapt for for å trives. Jeg bor landlig og i et stort hus med stor hage så jeg har veldig god plass til mye forskjellig trening osv. Har god tid til hund da jeg jobber som ekstrahjelp hos min nærbutikk. Er forberedt på den økonomiske delen og har mulighet til å dekke alle krav der også.
Det livet mitt har bestått av til nå er et inneliv som de fleste kaller det. Jeg slet en del mentalt under skolegang, og endte opp med å isolere meg selv, så nå begynner det å bli på tide å få meg en skikkelig god bestevenn som kan dra meg ut av skallet mitt. Jeg trenger en aktiv hund som kan få meg med ut i flere timer enten det er bare rett ut i hagen i noen timer for å trene og komme i bevegelse eller om det er lange turer da jeg har tilgang til både skog og fjell. Jeg klarer å tilpasse meg og min livsstil til det hunden absolutt må ha; mental og fysisk stimuli er noe jeg virkelig setter meg ordentlig i. Ønsker å trene skikkelig lydighet og muligens agility. Jeg vil lage en ordentlig god hund! Vil helst ha korthåret hund da jeg er litt allergisk men det stopper meg ikke. Selv om jeg er ung og kanskje ansees som uerfaren vil jeg vil selv si jeg kan mye om hund når det kommer til hva den trenger og språket dems. Jeg sitter alltid å leser og ser på videoer om all den type ting, lærer hele tiden + at jeg har et familiemedlem som er veldig erfaren med hund og dyr generelt som gir gode råd og tips. Det familiemedlemmet har jobbet med hund og har hatt/har raser som riesenschnauzer, border collie og puddel (som jeg vet om). Jeg har sett på en del hunderaser jeg kunne tenkt meg men som samtidig ikke passer meg mtp intensitet og erfaring såklart og jeg er forberedt på og VET at spesifikke raser ikke hører hjemme hos meg enda og det er noe jeg vil jobbe med.❤️(Min drømmehund er hollender/korthåret hollandsk gjeterhund!)

Raser jeg har sett på som kanskje kunne passet meg kan være typ border collie, schæfer, jakt lab, stor eller mellompuddel, hvit gjeterhund, miniature american shepherd, aussie osv. Jeg er litt usikker på noen av rasene da det er mye fjams ute og går mtp gjeterinnstinkt da jeg vet dette er noe som kan være vanskelig å unngå hos noen individer på noen av rasene. Har også lest litt om at hvite gjeterhunder kan fort bli noe usikker/nervøse, har en slik i nabolaget som jeg 100% kan besøke og høre mer om der så klart.
Vil helst ikke ha raser som f.eks blandingsraser (spesielt doodle), golden retriever, boxer, husky, malamute, berner sennen, springer og spaniel raser og mer. (Og dønn ærlig er jeg rett og slett ikke så fan av hvordan noen av disse ser ut)

Ønsker åpenbart tilbakemeldinger fra flere folk så klart også om hvilke raser som for eksempel kan gi meg god erfaring da hund er noe jeg virkelig ønsker å ha i livet mitt i lang tid. Er også opptatt av gode og seriøse oppdrettere. Jeg kjøper ikke valp som for eksempel har foreldre som ikke er helsesjekket og rønget for HD/AD osv.
Vær ærlig og redelig med hva du synes/tenker.
Hvilke hunderaser har du god tilknyttning til? 
Hvilke raser ville du anbefalt?
Har du erfaring med noen av rasene jeg har nevnt?
Har du råd eller tips til meg som skal ha min ''første'' egen hund? 
Har du tips til oppdretter(e) som planlegger kull i 2025?

Anonymkode: 42e42...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Labrador høres ut som et godt valg, evt. jaktgolden? De heftigste gjeterne ville jeg nok styrt unna, det er mer enn nok driv til det livet du skisserer i en retriever.

Anonymkode: fa32c...050

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å tenke mer igjennom og være mer realistisk i forhold til det å ha hund. Å ønske seg en hund som kan dra en ut på tur er ikke uvanlig, men det er litt som å få barn for å redde forholdet...  Du har størst sjanse for suksess om du velger en rase som passer for ditt faktiske liv enn en rase som skal tvinge deg til å bli mer aktiv etc. Husk en hund kan fint tilpasse seg ditt aktivitetsnivå så lenge det ikke er mindre enn dens eget behov. 

Det er også viktig å huske at krevende raser som aktive jaktraser og gjeterhunder faktisk har de egenskapene de har. Dvs de vil jakte og de vil gjete! Hvis du IKKE vil ha en hund som gjeter, så IKKE velg BC, sheltie, aussie etc. Det er gjeterhunder!! Vær realistisk, velg bort hunder med rasetypiske egenskaper du ikke vil ha som f.eks gjeting, jakt, vokt etc.

Til sist vil jeg rett og slett anbefale puddel (mellom eller stor). Det er en utrolig fleksibel hunderase som vil passe fint for alle de tinene du ønsker å drive med. 

Anonymkode: 998ed...0ba

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale puddel ut i fra det du forteller om. Sliter selv psykisk, og har hatt puddel i to omganger i livet.

Den siste var en storpuddel, og han hjalp meg utrolig mye i livet. Han var svært kosete, aktiv, gøyal og snill. Jeg gjorde alt av pelsstell selv, og brukte de stundene til å bygge opp tillitt og nærhet. Det var mye jobb, men absolutt verdt det. Brukte maskin og klipte lammeklipp på han hver 2./3. mnd, men lot han ofte ha bart (og hanekam).

Vi var ute i all slags vær, sprang, var på skogsturer, gikk snuseturer, og svømte. Han var lettlært, men jeg hadde ikke energi til å lære han mer enn grunndressur og noen få morsomme triks. Heldigvis var han ikke en som likte å stikke av eller jage, annet enn katta. Han fikk gå mye løs sammen med meg, og kunne være løs mens vi lekte med ball, frisbee, apport på land og i vann. Vi bor også på landet og har et stort område der en hund kan være løs hele året (inngjerdet).

Han var en god familiehund, kamerat og trøst. Han ble 12 år.

Har også hatt mellompuddel, og hun var en mer håndterbar størrelse, særlig i forhold til pelsstell. Ellers så var de svært like i aktivitetsnivå, lynne og andre rasetypiske egenskaper. Hun ble 15 år.

Av helsemessige og "herdighets" årsaker, så foretrakk jeg storpuddel. Han var mer robust på en måte. Sikkert mye oppe i hodet mitt, men jeg var mer pysete med mellompuddelen. Hun var litt dramaqueen, så det kan være kjønnet som gjorde det også. 

Puddelklubben har masse informasjon og rasen, "ny med puddel", omplasseringshunder og valpelister. 

Gå for renraset i hvert fall, hvis du velger noe med puddel i. Dessverre er miksene et lotteri der premien kan være det dårligste av begge rasene.

Hvis du ikke vil ha en hund som jobbe med det den er skapt til, så gi hunden en alternativ jobb. Agillity er flott for alle rasene med mye energi og driv. For intelligente raser, så kan det også være en jobb å lære de opp til sporing/leting etter noe. Pudler fungerer helt fint som kantarell-hunder.

 

Anonymkode: cd8f6...f7a

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en hund som tåler alt av tur og som det ikke finnes grenser for hva du kan lære er Malinois perfekt. De er utrolig spennende, elsker å jobbe og det finnes ingenting kulere enn en topptrent Malle. Men den er oppfinnsom og lærer seg ting selv hvis du ikke gjør det. Men med en Malle må du jobbe masse, hver dag, men når det er gjort får du en hund som følger hver minste lille kommando og bevegelse du gjør.

Utenom det er Toller en inteligent men litt mindre krevende rase. 

Anonymkode: c2d36...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å foreslå golden retriever eller cocker spaniel. Hunder som krever aktivitet, men som er lettrente og gode hunder, så synd du ikke liker dem. 
Ellers er jeg litt enig med en over her, at å få hund fordi den skal hjelpe deg å «komme ut av skallet ditt» osv, kanskje ikke er så bra utgangspunkt. Og da tenker jeg for hundens skyld. Hva om hunden ikke får deg ut og gir deg et aktiv liv, og di etterhvert ser at dette ikke funket, hva da? Kvitte deg med hunden sol har knyttet seg til deg? Jeg foreslår at du begynner med å passe en hund, eler flere. Se om det er noen som trenger hundepass om ettermiddagene - eller dagtid, f.eks. Da får du er innblikk i om dette er noe for deg. Det er et stort ansvar i mange år fremover, og jeg har dessverre sett altfor mange som etterhvert kvitter seg med hundene under påskudd av allergi. De nevner også allergi - hva om den blir verre? 

Anonymkode: b6e30...d00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis du vil ha en hund som tåler alt av tur og som det ikke finnes grenser for hva du kan lære er Malinois perfekt. De er utrolig spennende, elsker å jobbe og det finnes ingenting kulere enn en topptrent Malle. Men den er oppfinnsom og lærer seg ting selv hvis du ikke gjør det. Men med en Malle må du jobbe masse, hver dag, men når det er gjort får du en hund som følger hver minste lille kommando og bevegelse du gjør.

Utenom det er Toller en inteligent men litt mindre krevende rase. 

Anonymkode: c2d36...804

Å foreslå malle til en nybegynner er jo faktisk helt vilt....

Anonymkode: fa32c...050

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Å foreslå malle til en nybegynner er jo faktisk helt vilt....

Anonymkode: fa32c...050

Vilt, men hvis man setter seg inn i hva man går til er det en utrolig spennende rase. Og fy flate så mye gøy man kan ha med den som ikke er mulig med andre raser.

Har hatt en selv, det er slitsom, men for en med mye tid og engasjement er de fantastiske. De er jo ikke vanskelige å lære opp siden de er så smarte, man må bare bruke mye tid på å lære nye ting, bruke det gamle og gi de masse mentalt stimuli. Gjør man det har man en kosebamse som er klar for alt på sekundet.

Anonymkode: c2d36...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vilt, men hvis man setter seg inn i hva man går til er det en utrolig spennende rase. Og fy flate så mye gøy man kan ha med den som ikke er mulig med andre raser.

Har hatt en selv, det er slitsom, men for en med mye tid og engasjement er de fantastiske. De er jo ikke vanskelige å lære opp siden de er så smarte, man må bare bruke mye tid på å lære nye ting, bruke det gamle og gi de masse mentalt stimuli. Gjør man det har man en kosebamse som er klar for alt på sekundet.

Anonymkode: c2d36...804

Fine hunder til rett eier, men det virker ikke som det passer for TS, som er veldig ung, med alt det innebærer. Ville valgt en rase som fint kan passe hennes beskrivelser, men ikke "krever" det. Første alenehund, mentale utfordringer og svært høye tanker om egen kapasitet, da tenker jeg at man skal rådgi fornuftig, man vet aldri hvordan realiteten treffer. 

Med tanke på allergien ville jeg gått for puddelen. 

Anonymkode: e7b51...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...