Amra2023 Skrevet 2. oktober #1 Del Skrevet 2. oktober Hei! Har noen erfaring med egglederundersøkelse? Hva er tegn på at man har tette eggledere? Og hvordan føles det? Jeg har siden mars gått på hormonstimulering. Før det hadde jeg både korte og lange sykluser. Den siste måneden har jeg ikke hatt noen medisiner pga kjemisk abort i sep. Gyn ville at jeg skulle ta en pause. Uten medisner fikk jeg eggløsning og nå mensen denne måneden. Men gyn anbefaler å skylle egglederne. Jeg har ofte stikkende vondt på venstre side. Det er alltid fra venstre side egget slippes også. Men om alt er ok og jeg får både eggløsning og mensen, er det no vits å ta denne undersøkelse? Jeg har også pcos Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #2 Del Skrevet 2. oktober Man kan ha tette eggledere selv om man får både eggløsning og mensen. Det er ikke en sammenheng mellom de to. Men du sier du har hatt kjemisk graviditet, og det betyr at begge egglederne dine kan ikke være tett, siden egget har kommet seg gjennom egglederen din og festet seg i livmoren din før du mistet. HyCoSy som undersøkelsen kalles, øker fertiliteten i månedene etterpå fordi det kan fjerne grums inni egglederne som kan finnes der selv om de ikke er tette. Jeg var selv redd for at jeg hadde tette eggledere da jeg ikke ble gravid på hverken enkel eller dobbel dose letrozol, men det var "bare" at eggkvaliteten min ikke ble bra nok på de dosene ved eggløsning, så så fort jeg tok trippel dose satt det med en gang. Har også PCOS. Anonymkode: 70764...51b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amra2023 Skrevet 2. oktober Forfatter #3 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man kan ha tette eggledere selv om man får både eggløsning og mensen. Det er ikke en sammenheng mellom de to. Men du sier du har hatt kjemisk graviditet, og det betyr at begge egglederne dine kan ikke være tett, siden egget har kommet seg gjennom egglederen din og festet seg i livmoren din før du mistet. HyCoSy som undersøkelsen kalles, øker fertiliteten i månedene etterpå fordi det kan fjerne grums inni egglederne som kan finnes der selv om de ikke er tette. Jeg var selv redd for at jeg hadde tette eggledere da jeg ikke ble gravid på hverken enkel eller dobbel dose letrozol, men det var "bare" at eggkvaliteten min ikke ble bra nok på de dosene ved eggløsning, så så fort jeg tok trippel dose satt det med en gang. Har også PCOS. Anonymkode: 70764...51b Tusen takk for svar. Jeg tar dobbel dose letrozol, gonal f og ovitrelle. Har ikke fått no positiv resultat enda. Har bestilt time for å skylle eggledere neste uke. Håper det går bra. Tenker det er bedre å gjøre det enn å tenke på om det er tett eller ikke. Jeg har alltid egg på venstre side, kan det indikere at høyre er tett? Eller har ikke det ikke å si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #4 Del Skrevet 2. oktober Jeg har tett eggleder på høyre side, og det virker som jeg bare har eggløsning på venstre side. Da jeg tok ivf (har også pcos), fikk jeg mange egg ut på venstre side, men kun ett på høyre side. Så smart kan vel ikke kroppen være, men pussig er det. Anonymkode: a9719...93a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amra2023 Skrevet 3. oktober Forfatter #5 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har tett eggleder på høyre side, og det virker som jeg bare har eggløsning på venstre side. Da jeg tok ivf (har også pcos), fikk jeg mange egg ut på venstre side, men kun ett på høyre side. Så smart kan vel ikke kroppen være, men pussig er det. Anonymkode: a9719...93a Kjenner du at den er tett? Har du skylt begge sidene? Føler du at du har vondt eller ubehag på den tette siden? Jeg kjenner aldri noe på høyre side. Har alltid sitkkende smerter på venstre side. Kan det være tegn på at høyre er tett? Hva er som bestemmer om egget vokser på høyre eller venste side? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #6 Del Skrevet 6. oktober Amra2023 skrev (På 3.10.2024 den 22.22): Kjenner du at den er tett? Har du skylt begge sidene? Føler du at du har vondt eller ubehag på den tette siden? Jeg kjenner aldri noe på høyre side. Har alltid sitkkende smerter på venstre side. Kan det være tegn på at høyre er tett? Hva er som bestemmer om egget vokser på høyre eller venste side? Nei kjenner ikke at den er tett. Har ingen ubehag som jeg merker. Nå har jeg nylig gått gjennom et svangerskap (naturlig unnfanget) og merker at samme side begynner å jobbe igjen. Merket det også på samme side da jeg hadde eggløsning. Var hos en gynekolog som spurte meg hvilken side som var tett, og da sa han at det var det han trodde. Han sa at man ikke kunne se om en eggleder var tett på ul, men siden han sa det sånn, så så han vel oppsamlingen? Anonymkode: a9719...93a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #7 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 17.21): Man kan ha tette eggledere selv om man får både eggløsning og mensen. Det er ikke en sammenheng mellom de to. Men du sier du har hatt kjemisk graviditet, og det betyr at begge egglederne dine kan ikke være tett, siden egget har kommet seg gjennom egglederen din og festet seg i livmoren din før du mistet. HyCoSy som undersøkelsen kalles, øker fertiliteten i månedene etterpå fordi det kan fjerne grums inni egglederne som kan finnes der selv om de ikke er tette. Jeg var selv redd for at jeg hadde tette eggledere da jeg ikke ble gravid på hverken enkel eller dobbel dose letrozol, men det var "bare" at eggkvaliteten min ikke ble bra nok på de dosene ved eggløsning, så så fort jeg tok trippel dose satt det med en gang. Har også PCOS. Anonymkode: 70764...51b Er det sammenheng mellom eggkvalitet og antall dose letrozol? Har slev pcos og får eggløsning seint, men ikke oppnådd graviditet enda. Vurderer å spørre legen om å prøve 3 tabletter letrozol istedenfor 2. Anonymkode: f825d...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #8 Del Skrevet 7. oktober Amra2023 skrev (På 2.10.2024 den 11.50): Hei! Har noen erfaring med egglederundersøkelse? Hva er tegn på at man har tette eggledere? Og hvordan føles det? Jeg har siden mars gått på hormonstimulering. Før det hadde jeg både korte og lange sykluser. Den siste måneden har jeg ikke hatt noen medisiner pga kjemisk abort i sep. Gyn ville at jeg skulle ta en pause. Uten medisner fikk jeg eggløsning og nå mensen denne måneden. Men gyn anbefaler å skylle egglederne. Jeg har ofte stikkende vondt på venstre side. Det er alltid fra venstre side egget slippes også. Men om alt er ok og jeg får både eggløsning og mensen, er det no vits å ta denne undersøkelse? Jeg har også pcos Noen leger er tilhengere av å skylle eggledere andre leger gjør det aldri fordi de vet at denne skyllingen kan ødelegge egglederne permanent. Så her bør du snakke med flere leger før du tillater at den du nå går til skyller egglederne dine. Anonymkode: 64ba4...0eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #9 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Noen leger er tilhengere av å skylle eggledere andre leger gjør det aldri fordi de vet at denne skyllingen kan ødelegge egglederne permanent. Så her bør du snakke med flere leger før du tillater at den du nå går til skyller egglederne dine. Anonymkode: 64ba4...0eb Hva mener du med at det kan ødlegge eggleder permanent? Anonymkode: f825d...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #10 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (13 timer siden): Noen leger er tilhengere av å skylle eggledere andre leger gjør det aldri fordi de vet at denne skyllingen kan ødelegge egglederne permanent. Så her bør du snakke med flere leger før du tillater at den du nå går til skyller egglederne dine. Anonymkode: 64ba4...0eb Aldri hørt om. Anonymkode: a9719...93a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amra2023 Skrevet 9. oktober Forfatter #11 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 10.17): Noen leger er tilhengere av å skylle eggledere andre leger gjør det aldri fordi de vet at denne skyllingen kan ødelegge egglederne permanent. Så her bør du snakke med flere leger før du tillater at den du nå går til skyller egglederne dine. Anonymkode: 64ba4...0eb Oi. Jeg har tatt den i dag og følte jeg fikk rar magefølelse av å lese denne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amra2023 Skrevet 9. oktober Forfatter #12 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 10.10): Er det sammenheng mellom eggkvalitet og antall dose letrozol? Har slev pcos og får eggløsning seint, men ikke oppnådd graviditet enda. Vurderer å spørre legen om å prøve 3 tabletter letrozol istedenfor 2. Anonymkode: f825d...8d2 Jeg har vært på undersøkelse i dag. Høyre side var tett så ikke rart jeg kjente aldri noe på den siden. Gyn sa det var masse egg i begge og ingen bekymering for eggkvaliteten. Hun nevnte også at man kan skylle de rett før eggløsning. Dersom egget slippes vil den ikke klare å komme igjennom egglederen om det er noe i veien. Derfor er der viktig at det er åpent på en eller begge sider. Øker også sjansen for graviditet. Jeg er ikke sikker så hør med legen også. Letrozol både dobbel og trippel dose hjalp meg ikke. Jeg tar nå dobbel dose Letrozol til dag 7 og Gonal-F fra dag 7-12. Kanskje høre med legen om du også trenger det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #13 Del Skrevet 9. oktober Amra2023 skrev (1 time siden): Jeg har vært på undersøkelse i dag. Høyre side var tett så ikke rart jeg kjente aldri noe på den siden. Gyn sa det var masse egg i begge og ingen bekymering for eggkvaliteten. Hun nevnte også at man kan skylle de rett før eggløsning. Dersom egget slippes vil den ikke klare å komme igjennom egglederen om det er noe i veien. Derfor er der viktig at det er åpent på en eller begge sider. Øker også sjansen for graviditet. Jeg er ikke sikker så hør med legen også. Letrozol både dobbel og trippel dose hjalp meg ikke. Jeg tar nå dobbel dose Letrozol til dag 7 og Gonal-F fra dag 7-12. Kanskje høre med legen om du også trenger det? Kan jeg spørre deg om hvorfor du skal ta både letrozol og gondol f? Og ikke letrozol og ovitrell? Gynekologen jeg går til skal øke dose til neste syklus også har hun skrevet ut ovitrell, men har prøvd å Google meg litt om gondol f men ble ikke noe smartere 😅 Anonymkode: f825d...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amra2023 Skrevet 9. oktober Forfatter #14 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Kan jeg spørre deg om hvorfor du skal ta både letrozol og gondol f? Og ikke letrozol og ovitrell? Gynekologen jeg går til skal øke dose til neste syklus også har hun skrevet ut ovitrell, men har prøvd å Google meg litt om gondol f men ble ikke noe smartere 😅 Anonymkode: f825d...8d2 Det er ikke sikkert jeg kan svare deg noe bedre. Men med bare letrozol fikk jeg ikke store nok egg, altså utvikling var sakte/dårlig. Så måtte kombinere med gonal for få dem til å vokse stort nok. Denne komboen har jeg tatt siden mai og det har fungert på meg med at jeg har en fin egg ved eggløsning. Jeg har skjønt at gonal er sterkere og har mer hormoner?? Ovitrelle er for å sette i gang eggløsning. De siste to gangene har jeg tatt ovitrelle for å få egget til å slippes. Jeg har ikke trengt det egentlig men fikk for å slippe stress og unødvendig testing. Også for at vi skal vite når eksakt vi skal ha samleie. Har dessverre ikke skjedd noe enda, men det har vært andre faktorer. Idag har jeg vært og skylt egglederne, høyre var tett så nå er begge åpne og rene. Dette synes jeg er noe gyn bør anbefale med engang man kommer for behandling. Det øker sjansen for graviditet så hvorfor ikke bare avklare så tidlig som mulig om de åpne eller ikke. Dumt å vente flere måneder når dette allerede er en veldig stressende prosess. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #15 Del Skrevet 9. oktober Amra2023 skrev (2 timer siden): Det er ikke sikkert jeg kan svare deg noe bedre. Men med bare letrozol fikk jeg ikke store nok egg, altså utvikling var sakte/dårlig. Så måtte kombinere med gonal for få dem til å vokse stort nok. Denne komboen har jeg tatt siden mai og det har fungert på meg med at jeg har en fin egg ved eggløsning. Jeg har skjønt at gonal er sterkere og har mer hormoner?? Ovitrelle er for å sette i gang eggløsning. De siste to gangene har jeg tatt ovitrelle for å få egget til å slippes. Jeg har ikke trengt det egentlig men fikk for å slippe stress og unødvendig testing. Også for at vi skal vite når eksakt vi skal ha samleie. Har dessverre ikke skjedd noe enda, men det har vært andre faktorer. Idag har jeg vært og skylt egglederne, høyre var tett så nå er begge åpne og rene. Dette synes jeg er noe gyn bør anbefale med engang man kommer for behandling. Det øker sjansen for graviditet så hvorfor ikke bare avklare så tidlig som mulig om de åpne eller ikke. Dumt å vente flere måneder når dette allerede er en veldig stressende prosess. Åpnet de seg? Merket de det? Anonymkode: a9719...93a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amra2023 Skrevet 10. oktober Forfatter #16 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (14 timer siden): Åpnet de seg? Merket de det? Anonymkode: a9719...93a Jeg merket ingenting verken før eller etter. Før hadde jeg alltid smerter på venstre side sikkert fordi kun den var åpen. Etter undersøkelsen merker jeg litt ubehag på høyre. Det er nok fordi det har åpnet seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå