Gå til innhold

jernlager på 3!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jernlager på 3??? :overrasket::overrasket::overrasket:

guttungen min har tatt 2 forskjellige jernprøver, men trodde det var jernlageret hans som fikk legen til å ringe meg (etter at jeg hadde pratet med ham første gangen) fordi

verdien var på 20.. normalverdier skal ligge på 80-120.. grunnen var at de prøvene som tok raskest tid å få svar på var av dårlig kvalitet, men de neste svarene(som var grunnen til at han ringte meg opp) var Skremmende dårlige...

synes det høre SKREKKELIG ut om du har latt jenta di gå så lenge uten å ta affære, om det er det samme vi snakker om...

Rett og slett fordi når min gutt på 2år var så langt nede sov han i 16timer Hver natt - til vi måtte vekke ham selv! og han var sliten og slapp og grinete.. vi forstod veldig raskt at noe var galt..

og om hun har så lave verdier, hvordan kan da spørsmålet ditt være så overflatisk???

Det du må gi henne er rent jern, altså floradix har for lite jernverdier.

Gå på apoteket og spør om flytende jern, (som også er for voksne, bare litt andre doser) dette skal hun få 1 tsk. av morgen og kveld. Det gi det kan umulig være noe problem da hun har så lite av dette -rett og slett fordi hun ikk klarer å si nei, er for slapp stakkars.. :tristbla:

Eventuellt mos banan el. og bland dette sammen...

LYKKE TIL ! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Liten Tapir
Skrevet
Jernlager på 3??? :overrasket:  :overrasket:  :overrasket:

guttungen min har tatt 2 forskjellige jernprøver, men trodde det var jernlageret hans som fikk legen til å ringe meg (etter at jeg hadde pratet med ham første gangen) fordi

verdien var på 20.. normalverdier skal ligge på 80-120.. grunnen var at de prøvene som tok raskest tid å få svar på var av dårlig kvalitet, men de neste svarene(som var grunnen til at han ringte meg opp) var Skremmende dårlige...

synes det høre SKREKKELIG ut om du har latt jenta di gå så lenge uten å ta affære, om det er det samme vi snakker om...

Rett og slett fordi når min gutt på 2år var så langt nede sov han i 16timer Hver natt - til vi måtte vekke ham selv! og han var sliten og slapp og grinete.. vi forstod veldig raskt at noe var galt..

og om hun har så lave verdier, hvordan kan da spørsmålet ditt være så overflatisk???

Gå på apoteket og spør om flytende jern, (som også er for voksne, bare litt andre doser) dette skal hun få 1 tsk. av morgen og kveld. Det gi det kan umulig være noe problem da hun har så lite av dette -rett og slett fordi hun ikk klarer å si nei, er for slapp stakkars.. :tristbla:

LYKKE TIL !  :)

Normalverdier er mellom 15 og 200.

Skrevet

javel.

Det var iallefall det Legen min oppga som normalverdier - og at min sønn lå helt på 20 -mulig dette da har vært en annen slag jernprøve....

Husker bare han ringte meg og fortalte at dette var SYKT lavt...

Skrevet

huff nei så ille er det ikke med henne! hun er i parken som vanlig, leker som vanlig alt er tilsynelatende som vanlig!!!! hun er ikke blek ikke slapp ikke noe. hennes hb er normal. bare jernlageret som er lavt. himmel, du hadde ikke høye tanker om meg som mor. jeg fikk vite om det lave nivået i GÅR!!!!! har allerede snakket med legen 2 ganger og sykehuset en gang så kom ikke her og si at jeg ikke har reagert.

jeg dømmer ikke deg, ikke døm meg du heller.

husk at jeg spurte bare om en ting, du vet jo ikke resten av situasjonen.

Skrevet (endret)

Nei, dette var da voldsomme reaksjoner du fikk! Referanseområdet for serum-ferritin (jernlageret) er faktisk mellom 10 - 140 for barn mellom 6 mnd og 15 år, så legen som ble helt bestyrtet over en verdi på 20 var kanskje ikke helt kjent med grensene? referanseverdier ferritin

Eller så var kanskje Hb-en til gutten lav også... Det viktigste er tross alt barnets allmenntilstand, og jenta di er jo i fin form! Hvis hun går med lave jernlagere over tid vil hun kunne utvikle lav blodprosent/Hb, og DA ville du kunne merke det på henne - kanskje det er det som hadde skjedd med toåringen som var nevnt i det krasse innlegget? Det som blir spennende er jo å se om jernlageret stiger når du får i henne jern! Håper det går fint, og at du klarer å ikke bekymre deg alt for mye til dere skal til utredning! :klem:

Endret av Isa Naemi
Gjest gaja ii
Skrevet

det beste hadde vel vært om du fikk i henne jern gjennom maten; da blir det jevnere, og lettere å opprettholde over tid. En porsjon med blodpudding er kanskje ikke den mest delikate maten, men den er veldig rik på jern :) andre jernrike matvarer er leverpostei, litago brunost og brokkoli.

Skrevet

Floradix kan du gjerne blande ut med appelsinjuice (og C-vitamin fremmer opptaket av jern også), da smaker den ikke så verst. Ikke la henne se at du blander noe i juicen, da merker hun det kanskje ikke i det hele tatt...?

Skrevet
Du kan i tillegg kjøpe Litago brunost og prim. I de produktene har de foreløpig ikke fjernet jernet.

Jordmoren min påstår at totalinnhold av jern i en brunost tidligere, var ca en-to tablett jern pr. ost :ler:

Skrevet

trådstarter her;

jeg fikk beskjed om at hun ikke kunne ha spist seg ned til et så lavt nivå, så det er nok noe som ligger bak. hun spiser masse leverpostei og broccoli, hun!

hun har noen andre problemer med magen fra før så det hele har nok en sammenheng.

jaja, vi har ennå ikke klart å få i henne en eneste dråpe jern, men i morgen må hun til pers - ...stakkar. men jern må jo inn. huff dette er ikke lett!!!!!

Skrevet

Hvordan gikk det med bananrådet? Har trådstarter prøvd det nå?

Kan også tipse om å lage all middag i jerngryte/jernstekepanne. Det skilles ut litt jern i maten da også (men hvor mye vet jeg ikke).

Skrevet
jaja, vi har ennå ikke klart å få i henne en eneste dråpe jern, men i morgen må hun til pers - ...stakkar. men jern må jo inn. huff dette er ikke lett!!!!!

Huff, det er ikke noe hyggelig - men dette må hun faktisk bare! Jeg hadde noen skikkelige runder med dattera til ei venninne (også 3 år) med penicillin, og etterhvert som hun skjønte at dette var noe hun ikke kom utenom, ble det mindre og mindre penicillin i mitt hår og på mine klær... Og det beste var at etterpå var hun like blid som før, som om hele "kampen" var glemt.

Skrevet

jeg veit ikke om man kan knuse jerntabletter, men om du kan det...

så kan du ikke gjøre det og blande det med syltetøy eller noe da? Smaker litt bedre og er lettere og svelge..

Skrevet

När vi har gett sonen penicillin ("smakar bläää" enligt honom) har vi fått göra det som man gör med djur.

Använder en "medicineringsspruta", håller fast honom och sprutar ner i svalget. Otäckt men nödvändigt. Det gick INTE att dölja den sliskiga sötade medicinsmaken i något. Brutalt kanske? Nej jag tycker inte det. Nödvändigt.

Skrevet
javel.

Det var iallefall det Legen min oppga som normalverdier - og at min sønn lå helt på 20 -mulig dette da har vært en annen slag jernprøve....

Husker bare han ringte meg og fortalte at dette var SYKT lavt...

Å herrefred. Jeg hadde 2. Jeg skulle vel ha vært dau da.

Skrevet
huff nei så ille er det ikke med  henne! hun er i parken som vanlig, leker som vanlig alt er tilsynelatende som vanlig!!!! hun er ikke blek ikke slapp ikke noe.  hennes hb er normal. bare jernlageret som er lavt. himmel, du hadde ikke høye tanker om meg som mor. jeg fikk vite om det lave nivået i GÅR!!!!! har allerede snakket med legen 2 ganger og sykehuset en gang så kom ikke her og si at jeg ikke har reagert.

jeg dømmer ikke deg, ikke døm meg du heller.

husk at jeg spurte bare om en ting, du vet jo ikke resten av situasjonen.

Foreslo ikke legen jern i sprøyteform som et alternativ siden jernverdiene er så langt nede? Selvfølgelig hadde det vært best om hun spiste jern oralt, men må man så må man.

Skrevet
Foreslo ikke legen jern i sprøyteform som et alternativ siden jernverdiene er så langt nede? Selvfølgelig hadde det vært best om hun spiste jern oralt, men må man så må man.

Legen vil sikkert finne ut hvorfor hun ikke tar opp jern først, det er vel gjerne ved malabsorpsjon at man har behov for sprøyte. Hadde det gått ut over blodprosenten hennes hadde det nok kanskje vært gjort en annen vurdering, ikke vet jeg. Men det er da verdt et forsøk med andre metoder først, og selv om ikke det heller er så trivelig.

Skrevet (endret)
Jernlager på 3??? :overrasket:  :overrasket:  :overrasket:

LYKKE TIL !  :)

Hun skal aldri gi mer jern enn det legen har sagt, for det kan være like gale med for mye. Så å gi henne tips om å gi barnet jerntilskudd to ganger om dagen, uten at en lege har bekreftet det, er og blir utrolig uforsvarlig. Spesielt siden du tydeligvis ikke har så mye peiling på det, for hadde du visst hva du snakket om ville du også visst at det er like gale å ha for mye jern i kroppen.

Og hadde legen virkelig vært bekymret, ville hun fått jerntilskudd av legen. For de gir faktisk sprøyte til de som har veeeeeeeeeeldig lave verdier ;)

Spise masse matvarer med jern i er en ting, men gir man tilskudd bør legen ha gitt beskjed om mengde. Ikke en mor på KG

Endret av Piper
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde tomt jernlager, men det eneste tiltaket som ble foreslått var å sette inn hormonspiral så jeg skulle miste mindre. :overrasket: Jeg hadde gjerne tatt en sprøyte eller to i stedet!

Skrevet
Jeg fikk beskjed om at jeg hadde tomt jernlager, men det eneste tiltaket som ble foreslått var å sette inn hormonspiral så jeg skulle miste mindre.  :overrasket: Jeg hadde gjerne tatt en sprøyte eller to i stedet!

Det er klart. Det hjelper ikke å pøse på med jern, man må også kurere grunnen til jerntapet eller så hjelper det ikke. Hos meg fikk jeg stoppet mensen helt. Da hjalp det med jern.

Skrevet

trådstarter her;

vi har prøvd alt her nå. lokket og lurt med hele og halve jerntabletter uten noe til (bare juice ved siden av), i syltetøy, nugatti (selv om dette kanskje ikke er så lurt), "dyttet" litt i munnen av mikstur, men hun illskrek, brakk seg og spyttet alt ut igjen.

så kom jeg på banan metoden! jeg skrapte litt av en banan med skje, dyttet en halv 100 mg tabl. i den og så fikk hun juice rett etterpå! og gjett hva; borte ble den!!!!!!!!! vi ropte hurra både jeg, pappaen og søstra!!!! hun selv var så lei og så glad at hun var helt på gråten så stolt var hun. da hadde vi hatt en kamp på vel en time....huff for en lørdagskveld. men hun må jo.

vi har også kjøpt floradix, men den ville hun heller ikke ha. så her kan jeg altså anbefale glasserte jerntabletter - vi har prøvd det meste!!! den var litt stor (dvs mye jern) så vi delte den og ga en halv.

håper banantrikset hjelper i morgen også.

og til de av dere som nevnte sprøyte hos legen; de gir ikke det til så små. hadde vi fått tilbud om det hadde vi tatt det med en gang. hun er ikke redd for sprøyter så det hadde vært så mye enklere....

tusen takk til alle som har engasjert seg. nå går vi mot utredning i slutten av mars og ny jernprøve om noen måneder.

tror plutselig at dette skal gå bra jeg....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...