Gå til innhold

jernlager på 3!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

har nettopp funnet ut at vår 3 åring har et jernlager helt nede på 3... stakkar liten, hun er jo til tider helt skutt..... nå har vi fått beskjed om å gi jerntabletter eller mikstur i noen måneder for så å ta nye prøver. vel, det er ikke lett på en treåring som har bestemt seg for at det skal hun ikke ha!!!

jeg har prøvd både mikstur og tablett på alle mulige måter, men hun vil altså ikke ha. spytter ut, brekker seg, etc. fant tilslutt en som er glasert på et vis, den tok hun i munnen men klarte ikke å svelge den. hun drakk nesten en halv liter juice, så ennå hadde hun den lille tabletten i munn?!?

noen med tips eller erfaring i hvordan vi kan få til dette?

hun er nemlig vant til å ta tabl. oppløst i væske fra før, men problemet med jern er jo den karakteristiske smaken....

håper noen har noen tips å komme med.

pfh takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Putt tabletten inn i en bit banan og svelg.

Alternativt tygg en bit banan, putt tabletten i munnen sammen med mosen, og svelg.

Skrevet

nugatti går ikke pga av det ikke skal tas til melkemat...

bananideen var god. skal jeg jammen prøve.

noen flere ideer? alt tas i mot med takk...

Skrevet

Gi masse grønne grønnsaker. Kroppen tar bedre opp jern fra mat. Jeg mener ikke i stedet for tabletter, men i tillegg.

Skrevet

Gi henne c-vitamin i tillegg, så tas jernet opp bedre. C-vitamin får man som brusetbl.

Jeg vil tro at mikstur er lettest å få i henne. Kanskje det går bedre etterhvert??

Hvis ikke går det jo an å gi henne jernrik mat, feks brokkoli. Men så var det jo unger og grønnsaker da.... Det skal ikke være lett :ler:

Skrevet

Prøv Floradix! Du får den i helsekosten og i dagligvare. Koster ca. 100 lappen. Smaker slett ikke verst. Og kan kanskje eventuelt blandes opp i et glass med saft også? Da jeg spurte legen min om jeg heller kunne ta den enn jerntabletter fikk jeg til svar at javisst det beste var godt nok. Jeg hadde tomt jernlager. Du kan i tillegg kjøpe Litago brunost og prim. I de produktene har de foreløpig ikke fjernet jernet.

Skrevet
Gi henne c-vitamin i tillegg, så tas jernet opp bedre. C-vitamin får man som brusetbl.

Jeg vil tro at mikstur er lettest å få i henne. Kanskje det går bedre etterhvert??

Hvis ikke går det jo an å gi henne jernrik mat, feks brokkoli. Men så var det jo unger og grønnsaker da.... Det skal ikke være lett :ler:

Unger kan fint lære å like grønnsaker. Min datter har alltid vært veldig glad i frukt og grønt, jeg tror det er fordi hun aldri har lært at det ikke er godt.

Skrevet

Joda Violetta, det kan de nok. Men jeg sliter litt med mine må jeg ærlig innrømme.

Skrevet
Joda Violetta, det kan de nok. Men jeg sliter litt med mine må jeg ærlig innrømme.

Har du prøvd å gi dem rå grønnsaker/frukt som barnetvkos i hverdagene? Funker utmerket hos oss. Skjær opp i biter og legg det på en tallerken, farkerikt og fint.

Skrevet

Nei, jeg har ikke prøvd det. Frukt får de når vi har og når de vil. Det spiser de gjerne. Men grønnsaker ellers. Knotten på 18 mnd spytter t.o.m ut potetbitene nå.

Det går vel over.

Jeg synes jeg ser ansiktet på 5 åringen min hvis jeg serverer grønnsaker og frukt som lørdagsgodter :ler: Det skal jeg jammen gjøre (omså bare for å få se det uttrykket :sjarmor: ).

Skrevet

Hmm, du skrev som barnetv kos i hverdagene, ikke lørdagsgodter.... Jeg tror det er på tide å køye......

Skrevet

takk for svar!!!

særlig om tipset på et konkret tablett. skal jammen prøve floradix!

Skrevet
Nei, jeg har ikke prøvd det. Frukt får de når vi har og når de vil. Det spiser de gjerne. Men grønnsaker ellers. Knotten på 18 mnd spytter t.o.m ut potetbitene nå.

Det går vel over.

Jeg synes jeg ser ansiktet på 5 åringen min hvis jeg serverer grønnsaker og frukt som lørdagsgodter :ler:  Det skal jeg jammen gjøre (omså bare for å få se det uttrykket :sjarmor: ).

Hmm, du skrev som barnetv kos i hverdagene, ikke lørdagsgodter.... Jeg tror det er på tide å køye......

:ler: Ja lørdagsgodt er lørdagsgodt. Ikke ta fra dem det på min regning da! ;)

Skrevet
Prøv Floradix! Du får den i helsekosten og i dagligvare. Koster ca. 100 lappen. Smaker slett ikke verst. Og kan kanskje eventuelt blandes opp i et glass med saft også? Da jeg spurte legen min om jeg heller kunne ta den enn jerntabletter fikk jeg til svar at javisst det beste var godt nok. Jeg hadde tomt jernlager. Du kan i tillegg kjøpe Litago brunost og prim. I de produktene har de foreløpig ikke fjernet jernet.

Den floadix kan nok være veldig stram i smaken for et lite barn, for jeg syns den rett og slett er grusom å få i seg. Min sønn prøvde den også, men han holdt faktisk på å spy. Bare en liten advarsel til trådstarter, for den er rett og slett ikke god.

Ellers kan du jo prøve å legge tabletten langt bak, for så å få henne til å drikke mens hodet er litt bakover. Det fungerte fint på minsten her i huset.

Skrevet (endret)

Dersom den eneste muligheten er å få henne til å svelge tabletten med nutella så er det bedre enn om du ikke får den i henne i det hele tatt. Melkeprodukter er ikke det beste i forhold til å ta opp jern, men hun tar jo ikke opp noe så lenge tabletten ikke er på innsiden, og det er nok ikke så mye nutella som skal til... ;)

Lykke til!

Endret av Isa Naemi
Skrevet

så jeg kan prøve nugatti?

ja, jeg får ta det som siste mulighet.

ny dag i dag, nye muligeheter. jeg skal prøve om en liten stund....

tusen takk for alle tilbakemeldinger.

dette er en vanskelig situasjon for oss, det er nemlig veldig vanskelig å få det inn i henne!

også er jeg så bekymret for HVORDAN det har blitt så lavt.... skal til utredning, men har ikke time på sykehuset før en av de siste dagene i mars.

Skrevet

Kan du ikke bare holde ungen fast og stappe tabeletten inn da? Sånn man gjør med katter/hunder.

Skrevet

til siste taler;

du har kanskje ikke tre åring sjøl? eller erfaring med de?

Skrevet

har snakket med legen, vi skal komme til nye prøver. tenk, hun har hatt så lavt siden før jul, og at jeg fant det ut var en ren tilfeldighet (prøvene var tatt før jul).

nå skal vi altså få ta nye prøver slik at vi har med ferske tall til sykehuset når hun skal på utredning.

en skal jammen være frisk for å være syk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...