Gå til innhold

Miste bonus på grunn av foreldrepermisjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Vi har ulike mål som settes for oss på arbeidsplassen og når vi disse så får vi bonus som det settes av til hver måned. I år så gikk jeg ut i foreldrepermisjon fra de siste 2 månedene de beregnet for, men jeg passet på at alle målene mine var fullført før jeg gikk i permisjon. Får nå beskjed at man ikke får rett til bonus når man er i permisjon, men er ikke dette diskriminering? Jeg ville jo fått dette om jeg ikke hadde vært i foreldrepermisjon og jeg har nådd målene satt for å få dette, samt jobbet alle månedene det beregnes for utenom de 2 siste. Jeg mener jo da at man i hvert fall burde ha rett på det som er satt av frem til permisjonstart minst. Er det noen som har god peiling her? 

Anonymkode: 3c3e6...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du organisert? Hadde tatt kontakt med fagforeningen asap. Hva står i personalhåndboka deres? 

Anonymkode: d985d...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en julebonus som ikke er basert på prestasjon, så den er lik for alle og basert på hvordan året har gått. Litt urettferdig da man ikke belønnes for å prestere mer enn andre, men likevel enkel måte å fordele bonus på som gagner de fleste.

Hvis noen er i permisjon eller sykemeldt over tid så trekkes det fra. Si at du er borte 3 måneder i 2024, enten sykemeldt eller i permisjon, så får du utbetalt 3/12 mindre enn de andre. Egenmeldingsdager og kortere sykefravær på 1-2 uker beregnes ikke, men hadde kanskje gjort det om noen hadde vært sykemeldt 2 uker hver andre måned, men det har vi ikke opplevd.

Hvor lang periode beregnes bonusen din for?

Anonymkode: 42164...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder forutsetter bonus at man jobber hele året i tillegg til at de øvrige målene må være oppfylt. 
Regner med at dere har en bonusavtale der det fremgår hva som eventuelt skal til for at bonus betales ut.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingenting i personalhåndboken om dette da det ikke gjelder for alle som jobber der. 

Det er ingen egen bonusavtale som vi har fått, i kontrakten står det kun at man har årlig bonus på inntil X % av årslønn under betingelser. Skriver ikke prosenten så det ikke blir for gjenkjennbart. 
 

Den beregnes gjennom de første 8 månedene. 

Anonymkode: 3c3e6...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vanlig tidligere å ikke få bonus for den perioden man er i permisjon eller sykemeldt.  Bonus var "premie" for ekstra innsats må gjør på jobben.  Satt man i sofaen hjemme får man ofte ingen bonus.....

Men du må sjekke arbeidsavtalen din. NÅ er det mer og mer vanlig med bonus i permisjonstiden.

Anonymkode: e88f7...05e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bonus regnes som en del av arbeidstakerens lønn etter likestillingsloven § 5. Avkortet bonus på grunn av permisjon kan være i strid med likestillingsloven.

Stikkordet her er kan

Det er noe som må avgjøres fra sak til sak.

EU-domstolen (Lewen C-333/97) om julegratiale

I denne saken uttalte EU-domstolen at det var i strid med retten til likelønn at en arbeidsgiver ved utbetaling av julegratiale trakk fra for perioder hvor mødre hadde svangerskaps- og fødselspermisjon etter svangerskapsdirektivet artikkel 8. Gratialet kunne derimot etter EU-retten avkortes forholdsmessig for fravær i forbindelse med foreldrepermisjon på grunn av barnepass.

Nemndas sak 2/1998 om resultatorientert bonus

Saken gjaldt en salgskonsulent som mente hun var blitt diskriminert fordi hun ikke fikk samme bonus som de andre salgskonsulentene i virksomheten.

Ifølge nemnda var spørsmålet hvorvidt kriteriene for bonusen faktisk virket kjønnsdiskriminerende, og om kvinner eventuelt ble urimelig dårlig stilt sammenliknet med menn.

Nemnda kom til at resultatorientert bonus må kunne begrenses til de som har vært i arbeid i størstedelen av perioden eller reduseres forholdsmessig ut fra permisjonstiden.

Nemnda uttalte at resultatorienterte lønnssystemer, som bonus knyttet til innsats og oppnådde resultater, i utgangspunktet ikke var i strid med likestillingsloven. Nemnda kom i denne saken til at det ikke var urimelig å avgrense bonusen til de som faktisk hadde vært i arbeid fordi bonusen ikke var premiering av tidligere arbeid, men tvert imot skulle stimulere innsatsen i den aktuelle perioden.

Vernet mot graviditetsdiskriminering har i ettertid blitt skjerpet. Denne avgjørelsen må leses i lys av dette.

 

Men du skriver at du nådde målene for alle månedene utenom de to månedene du var i permisjon. Det kan jo se ut som arbeidsgiver mener du burde ha nådd målene i ALLE månedene. De gir deg jo ikke noe incentiv om å faktisk nå målene dine i framtiden om det er slik de skal operere. Hvordan er det for de andre ansatte? Må de nå målene i alle månedene, eller det er snittet eller andre måter de måler dette på?

Om du er organisert (noe som er smart), kan det være greit å ta en prat med de for å høre.

Anonymkode: be311...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Står ingenting i personalhåndboken om dette da det ikke gjelder for alle som jobber der. 

Det er ingen egen bonusavtale som vi har fått, i kontrakten står det kun at man har årlig bonus på inntil X % av årslønn under betingelser. Skriver ikke prosenten så det ikke blir for gjenkjennbart. 
 

Den beregnes gjennom de første 8 månedene. 

Anonymkode: 3c3e6...680

Ut i fra det du skriver så skulle en tro at du har "rett" på bonus, men avkortet til 3/4 av bonusen fordi du ikke var der de to siste av de åtte månedene.

Anonymkode: 42164...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...