Gå til innhold

Fjerne høstferien


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Mange ser for seg hvor mye bedre det hadde vært med lengre skoleår og mindre ferie/avspasering, men jeg tror ikke alle har reflektert over at det også vil endre skolehverdagen veldig for både elever og lærere. Folk er litt naive om de tror det bli utelukkende bra for elevene.
Jeg synes det er deilig med all den ferietiden man kan få, så det burde heller bli mer vanlig med fridager for alle yrker, og så heller ha flere i jobb sånn at de mest utsatte yrkene (f.eks. helse) har god dekning av ansatte som kan bytte på å ha fri, og sørge for at de som frivillig jobber på fridager får ekstra godt betalt. Og flere åpne barnehager, SFO'er og ungdomsklubber hele året med samme ordning, så barn og unge er godt ivaretatt om foreldrene må på jobb. Så kan folk velge om de ønsker å jobbe eller ha fri. Jeg velger gladelig litt mer fri og heller få mindre betalt.

Ikke kutt i ferier og fridager, spesielt vi som bor i verste mørketidsland trenger noen ekstra lyspunkter på høsten og om vinteren!

Anonymkode: cb6e1...06c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mommyaka skrev (32 minutter siden):

Tenker du som meg og mine "små" . Vi setter ikke "pris' på den...da vi ikke har ferie. Her er det jobb og sfo .. bare elste som har "ferie'  så for oss er høstferien bare rn vanlig uke. Tror dette er slit for de fleste.

Hadde vi hat råd å ta sommerferie, høstferien, juleferie, vinterferien,påskeferie sammen så hadde vi nok satt litt mer pris på den at vi alle kunne være sammen og finne på noe 

Men dessverre er det bare 5 uker fordelt på 1 år

Skjønner av alle innleggene dine her at du ikke setter pris på høstferien. Men hvorfor skal du mene det er riktig å ta fra alle høstferien bare fordi det ikke passer deg?

Jeg ser at mine tre barn har veldig godt av høstferien. Hvordan vi løser ferier kan variere: Noen ganger SFO (barna stortrives), noen ganger har de vært litt med på jobb eller vi tar delvis hjemmekontor, noen ganger får de reise til besteforeldre som bor et stykke unna,  noen ganger får vi fri fra jobb og er hjemme hvor vi tar dem med på dagsturer og museer, og noen ganger har vi klart å låne en hytte noen dager.
 

Uansett hvordan vi har løst det har vi sett at dette pusterommet har vært godt for barna. De trives bedre og takler både skole og det sosiale bedre når de får slike pusterom. Vi får også mulighet til å gi dem andre opplevelser og få mer tid med dem. Barna får mulighet til å være mer sammen med oss, sammen med resten av familien og sammen med venner de ikke går på skole med. De får sterkere bånd til viktige personer i livet deres, og viktige opplevelser. Ikke ta dette fra oss, se heller på hvilke muligheter du og barna dine kan benytte dere av.

Anonymkode: 75a82...a4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig veldig interessant at noen mener sommerferien bør kortes ned fordi barna kjeder seg i slutten av sommerferien. Det har da barn og unge gjort i alle år, men det er jo en del av sjarmen med lang ferie. Man koser seg og styrer dagene selv, mens man lengter litt etter hverdagen. Barn og unge nå for tiden har mye mer å aktivisere seg med hjemme på godt og vondt, så hvis barn og unge klarte seg gjennom lange ferier før i tida, så burde ungene klare seg helt utmerket nå. Og så er det jo også sånn at ingen barn dør av å kjede seg litt. Folk kjeder seg jo egentlig alt for lite i dagens samfunn, og blir overstimulert.

Anonymkode: cb6e1...06c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lærere har fem uker ferie som alle andre som jobber fulle jobber, og ferieukene MÅ de ta ut i juli. Det andre du kaller ferie er i realiteten tvungen avspasering, fordi lærere jobber lengre uker ellers i året. Jeg er lærer selv, og i løpet av en vanlig arbeidsuke må jeg være på arbeidsplassen fra 8 til 15 hver dag, og i tillegg har jeg ca. 10 timer jeg disponerer som jeg vil. Noe av det brukes på arbeidsplassen (slik at jeg enkelte dager sitter til 16/16:30), annet brukes til å planlegge hjemmefra.

Anonymkode: d4d3e...b0e

Huff a meg og stakkars deg.. Jobber lengre uker enn andre ellers i året?? Jobbe fra 8-15, 7 timerx5 dager= 35 timers uker.. Ikke noe rart du blir sliten da.. Hva skal vi andre si som har vanlig arbeidshverdag med 40 timers uke? Og jeg kjenner ihvertfall et par lærere nå som tok med seg pikk-pakket sitt og dro på hytta for en uke med ferie.. Og i det pikk-pakket var det ikke noe arbeidsrelatert ihvertfall så de har FERIE med alt det det innebærer.. Så det var absolutt lærer man skulle ha blitt. 

Anonymkode: 6f27e...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer kunne jeg også levd fint med kortere skoledager og færre ferieuker. Feks å kunne gå hjem fra jobb og være ferdig med alt arbeid kl 13-14 hver dag. 

 

Blir lange dager for elevene på (mye) dårlig SFO da. Kortere arbeidsdager og da forhåpentligvis roligere ettermiddager er jo bra for lærerbarna også. Men for andre barn og foreldre blir det veldig ikke noen synlig endring. 

Anonymkode: c692e...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Huff a meg og stakkars deg.. Jobber lengre uker enn andre ellers i året?? Jobbe fra 8-15, 7 timerx5 dager= 35 timers uker.. Ikke noe rart du blir sliten da.. Hva skal vi andre si som har vanlig arbeidshverdag med 40 timers uke? Og jeg kjenner ihvertfall et par lærere nå som tok med seg pikk-pakket sitt og dro på hytta for en uke med ferie.. Og i det pikk-pakket var det ikke noe arbeidsrelatert ihvertfall så de har FERIE med alt det det innebærer.. Så det var absolutt lærer man skulle ha blitt. 

Anonymkode: 6f27e...9e5

For å være lærer må man kunne lese... Du ser at det står 8-15 + 10?

Ikke 35, men 45. 

Anonymkode: c692e...466

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De avbrekkene som er i løpet av året er godt for barna. Idioter som tror at "tiger parenting" og at barna skal proppes fulle av kunnskap hvert sekund av dagen er bra, har helt glemt hvordan det selv var å være barn. De fleste feriene i Norge sammenfaller med sesongene, så at vi tar noen pusterom når det endelig er litt varme eller når det er som kaldest eller rett før vinteren setter inn er godt for psyken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv på skole. Tro meg barna trenger en pause. Men, ferien kunne vært en eller to uker senere, det føles ikke lenge siden skolen startet etter ferien, og tiden fra høstferien er ferdig til det er juleferie er laaang. 

Anonymkode: 4823f...453

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene trenger den ferien de har, og hvis de absolutt skal gjøre noen forandring, så kan de prøve å fylle de siste par ukene i juni med litt læring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Huff a meg og stakkars deg.. Jobber lengre uker enn andre ellers i året?? Jobbe fra 8-15, 7 timerx5 dager= 35 timers uker.. Ikke noe rart du blir sliten da.. Hva skal vi andre si som har vanlig arbeidshverdag med 40 timers uke? Og jeg kjenner ihvertfall et par lærere nå som tok med seg pikk-pakket sitt og dro på hytta for en uke med ferie.. Og i det pikk-pakket var det ikke noe arbeidsrelatert ihvertfall så de har FERIE med alt det det innebærer.. Så det var absolutt lærer man skulle ha blitt. 

Anonymkode: 6f27e...9e5

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som lærer kunne jeg også levd fint med kortere skoledager og færre ferieuker. Feks å kunne gå hjem fra jobb og være ferdig med alt arbeid kl 13-14 hver dag. 

 

Blir lange dager for elevene på (mye) dårlig SFO da. Kortere arbeidsdager og da forhåpentligvis roligere ettermiddager er jo bra for lærerbarna også. Men for andre barn og foreldre blir det veldig ikke noen synlig endring. 

Anonymkode: c692e...466

Dere hadde lyktes dårlig som lærere hvis dere ikke planla undervisning og vurderte elevarbeid. Som man gjør på kvelden. Og avspaserer til bestemte tider, som høstferien.  

Anonymkode: e24d6...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (5 timer siden):

Alle som er misunnelige på at vi lærere har en uke fri så kort etter sommerferien: Jeg kjenner ingen lærere som ikke bruker høst- og vinterferie på retting. Både mannen og jeg er lærere på vgs og vi har planlagt tre dager med retting og tre dager med planlegging av neste halvår. 

Hvorfor bruker dere ikke ettermiddagene til retting? Lærere har mye mer gode personalmøter planleggingsdager enn andre yrkesgrupper. Når dere har så mye fri? 

Anonymkode: cdcb1...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor bruker dere ikke ettermiddagene til retting? Lærere har mye mer gode personalmøter planleggingsdager enn andre yrkesgrupper. Når dere har så mye fri? 

Anonymkode: cdcb1...271

Vi bruker ettermiddager og kvelder til retting også. Hvor mye fri har vi? Vi har arbeidstid fra 8-15.30. Personalmøter og planleggingsdager er fulle av møter så det ikke er tid til planlegging i egne fag. 
Misforstå meg rett, jeg klager ikke, det er eget valg å være lærer. Jeg bare påpeker at for de fleste jeg kjenner er ikke disse småferiene fri, de er for å hente inn for eksempel retting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

 

Dere hadde lyktes dårlig som lærere hvis dere ikke planla undervisning og vurderte elevarbeid. Som man gjør på kvelden. Og avspaserer til bestemte tider, som høstferien.  

Anonymkode: e24d6...95d

Jeg er lærer som skrevet. Og kunne godt, som skrevet, tenkt meg kortere arbeidsdager enn så mange uker ferie. For både meg og elevene.  

Jeg har aldri sitti med arbeid på kvelden. Sjelden i helga og kanskje en dag eller to i ferie. Sitter istedenfor på jobb fra 7-15/16/17. Kortere dager istedenfor så mange uker ferie hadde ikke gjort meg noe. 

Lærere burde begynne å føre timer og slutte med gratis ubetalt overtid. 

Anonymkode: c692e...466

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom sommer og juleferie har vi ingenting. Ingen røde dager, absolutt ingenting, utenom da høstferien.

Mellom jul og sommer, der har vi vinterferie, påskeferie, og et hav av røde dager. Om vi skal fjerne noe av ferien, så bør det vær en uke av sommerferien eller vinterferien.

De kan ikke ta bort den ene ferien vi har på høsten 🤪

Anonymkode: 1393e...922

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært noe trøbbel med høstferie, vinterferie osv. her. Vi kan ha hyttekontor/hjemmekontor og/eller avspasere, evt ta fri uten lønn om så. Ordner seg alltid.

Anonymkode: 8b3fd...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo galskap at kapitalismen har hjernevasket oss til å jobbe så mye. Slik var det ikke før i tiden. Da hadde man tid til å leve. Frem til noen hundre år siden var det mye mindre jobbing.

Anonymkode: 53c11...98b

Helt enig, om de som jobbet mindre også tjente mindre. Problemet er at folk vil jobbe mindre, og samtidig ha mer fra de som jobber mye mer enn dem. Fra rikingene altså, de som jobber i helgene, aldri har to uker familieferie i syden hver sommer, eller høstferie.

Anonymkode: 1ee9e...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine elsket ferie SFO da de var små, og elsker friheten de har nå som tenåringer. Unner de ferien jeg. 

Anonymkode: e3767...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her betyr høstferien å høsten fra naturen. Vi er på jakt, vi plukker sopp. Hjelper nabo med potet og gulrøtter.  Og tid til noe annet. Som å drive å la ungene skru på maskiner, traktorer,biler, være med å jogge ved, være med å drive med dyr osv

Hadde våres barn ikke fått den uka pause på høsten er jeg redd for at de ikke hadde kommet gjennom skole løpet. De trengte den pausen uten å ha hengende over seg alt av krav på skolen. Og for vår del var det at ungene da kunne vise at de klarte ting. At de klarte å mestre ting ved å gjøre ting praksis og fysisk. Noe desverre ikke skole hverdagen i dag er lagt opp til. Over 98% er teori som desverre gjør at alle med dysleksi, språkvansker, epilepsi eller andre diagnoser, elever som ikke er teoretikere faller desverre ofte utenfor. Fordi de får ikke mulighet til å vise hva de kan med hendene osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de fjerner den så håper jeg på lengre juleferie, litt pes med 10-12 timer i flfy for å besøke fam i julen for så knapt nok lande før en må hjem igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...