Gå til innhold

Fjerne høstferien


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo galskap at kapitalismen har hjernevasket oss til å jobbe så mye. Slik var det ikke før i tiden. Da hadde man tid til å leve. Frem til noen hundre år siden var det mye mindre jobbing.

Anonymkode: 53c11...98b

Det her er det mest kunnskapsfattige utsagnet jeg har sett her inne. For noen hundre år siden jobbet de mye mer enn nå bare for å få mat på bordet. Mange slet seg ut på å prøve å opprettholde god nok matproduksjon til å holde dyra i live gjennom vinteren og å skaffe nok mat til menneskene gjennom vinteren. 

Ser man på utviklingen i arbeidstid de siste 150 årene har arbeidsuken gått ned fra 60 timer i uken, og ferie fikk vi ikke rett til før i 1915 hvor man da hadde rett på 4 dagers sommerferie.

https://www.delta.no/medlemsfordeler/medlemsbladet-ta-del/ta-del-4-2017-arbeidstid/arbeidstid-gjennom-historien

 

Anonymkode: adfc8...9c4

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tror både barn og voksne har behov for en pause, og mener all ferie er viktig. Problemet er jo at vi som er i fulle kobber bare har 5 uler ferie i året. Vi bør bruke fire av de på sommeren så ikke ungene blir gående alene i ukesvis. Og da er det en uke igjen som vi fordeler på jul og påske. Vinterferie tar hi ulønnet så ungene får oppleve snø. Synes det er veldog rart med all den skoleferien. En venninne av meg sa det ganske godt at slike ferier egentlig bare er ferie for lærere og lærernes heldige barn. De fleste sitter jo igjen i kaoset på sfo. Og det er jo mange av de minste barna på skolen som virkelig hadde trengt en pause fra den skolen.. Jeg har hatt mye dårlig samvittighet når jeg ser lærervenner dra på fjellturer og gøye reiser i høstferien (og alle andre ferieuker de har). Vanlige barn med to foreldre i jobb har ikke disse feriene. Det er det som er realiteten.

Anonymkode: 996a1...3d5

Ja, det er en utfordring. Vi kan ikke velge ferien vår, men har fått til slik at når mannen har hatt friperiode, så har jeg av og til klart å forskyve ferien min, slik at barna ikke går for mye og slenger, men ikke alltid det klaffet. Og veldig kjedelig når vi ikke får reist på ferie sammen som familie ;( . Jeg får 3 uker ferie om sommeren, og har da 2 uker igjen til juleferie, påskeferie, høstferie og vinterferie, samt inneklemte dager.... Det går jo ikke opp. Pga jobben min, er det vanskelig å få ulønnet fri, da vi MÅ ha dekning på jobb. Jeg har også 3 venninner som er lærere, og deres barn har også fått oppleve en helt annen barndom enn våre barn, da de alle har hatt helt fri i alle ferier - og ferie utenom også, selv om lærerne sier de ikke har mulighet til det ;) Men, alle kan ikke bli lærere heller - bare sier det før folk begynner med "herregud, slutt å klage, du kunne blitt lærer du også..."

Nå er ikke mine barn sliten til høstferie da, men noen barn er det sikkert, og det er ikke greit at noen skal få ferie, mens andre må opp tidlig å gå på SFO hele uka. Hvor er rettferdigheten i dette da?? I realiteten så er det noen barn som får høstferie, og ikke alle! Samme om sommeren. Noen barn får lang sommerferie, mens andre ikke får det. Ikke greit! Og da mener jeg at man skal kunne ta ut barna noen dager når man faktisk får fri, uten at noen skal klage over det! 

Anonymkode: d29b9...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo galskap at kapitalismen har hjernevasket oss til å jobbe så mye. Slik var det ikke før i tiden. Da hadde man tid til å leve. Frem til noen hundre år siden var det mye mindre jobbing.

Anonymkode: 53c11...98b

Da brukte man ekstremt mye tid på alt annet, så den totale belastningen ble større. Det var dessuten ekstremt store forskjeller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

JEG har et spørsmål. Det sies jo at man ønsker at eksamenstiden når man er russ, skal komme før 17. mai og så skal man slutte skolen deretter. Hvordan skal man få til det om man ikke kutter ferier, blant annet høstferien? 

Anonymkode: 854dd...016

Det er det bare kunnskapsminister Nordtun som vet. Vi som står med støvlene på aner ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (42 minutter siden):

2 barn her 6 og 12 og må inne at sommerferien er for lang. Han på 12 elsker jo ferie..men de 3 siste ukene begynner han å kjede seg. Og de har jo akkurat kommet tilbake til skolen for nå høstferien. 

Oh om ikke lenge er det juleferie. 

Ja til ta bort høst ferie og eventuelt 2 uker kortere sommerferien 

Om de fjerner tre uker må de jo legge de til en annen tid på året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (33 minutter siden):

Alle som er misunnelige på at vi lærere har en uke fri så kort etter sommerferien: Jeg kjenner ingen lærere som ikke bruker høst- og vinterferie på retting. Både mannen og jeg er lærere på vgs og vi har planlagt tre dager med retting og tre dager med planlegging av neste halvår. 

Akkurat dette!! 👆🏽👆🏽👆🏽

Høstferien er ikke høstferie for lærere! Hvordan har politikeren tenkt å løse det, når lærere jobber med etterarbeid i høstferien? Det lurer jeg på. 

Anonymkode: ea9fb...c13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig i at sommerferien heller kunne vært kortere. Hvis vi dropper høstferien blir tiden mellom sommer- og juleferie laaaaang. Evt. slått sammen påske- og vinterferie og heller kallt det vårferie, Norge er omtrent det eneste landet i verden som har så lang påskeferie og vi er ikke engang troende i forhold til mange andre land😅 påska kunne vært en langhelg - så hatt en god vårferie istedet. Samt høst-, sommer- og juleferie…

Anonymkode: 4bf30...4d9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at vi ikke trenger « pottitferie « lenger , så den opprinnelige årsaken til disse fridagene fra skolen er ikke der . Men høsten er lang altså. Tenk på alle ferier vi har fra jul til sommer sammenlignet . Tror en ukes ferie på høsten er bra, om en velger og ta helt fri eller ta igjen litt lekser og lesing . 

Anonymkode: 675ae...200

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (1 time siden):

Alle som er misunnelige på at vi lærere har en uke fri så kort etter sommerferien: Jeg kjenner ingen lærere som ikke bruker høst- og vinterferie på retting. Både mannen og jeg er lærere på vgs og vi har planlagt tre dager med retting og tre dager med planlegging av neste halvår. 

Er også lærer på vgs. Ligger ikke på latsiden denne uken for å si det sånn, men det er vanskelig å forstå for folk som ikke jobber i skolen. 

Anonymkode: 8f7e3...39d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat dette!! 👆🏽👆🏽👆🏽

Høstferien er ikke høstferie for lærere! Hvordan har politikeren tenkt å løse det, når lærere jobber med etterarbeid i høstferien? Det lurer jeg på. 

Anonymkode: ea9fb...c13

Hvis ferier skal kortes ned og antall undervisningstimer opp må antall lærerårsverk opp. Akkurat det er ikke et komplisert regnestykke, men å finne de årsverkene er jo vanskelig i en tid med lærermangel. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke den bør kuttes. Det at noen kommuner ikke gir et godt sfo-tilbud i skoleferien bør fikses der det er et problem, men trenger ikke endre skoleruta for hele landet av den grunn.

I vårsemesteret har vi både vinterferie, lang påskeferie og alle fridagene i mai, i høstsemesteret er det ingenting annet enn høstferien. Den kunne godt vært lagt noen uker senere, det er jeg enig i.

Skal noe kuttes er det bedre å kutte i sommerferien eller påskeferien. Påskeferien er veldig lang og havner på forskjellig tidspunkt hvert år, så den lager mye krøll. Om man kuttet mandag - onsdag som skoleferie og bare hadde helligdagene hadde det fortsatt gitt en god pause.

Anonymkode: cdcc0...8e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for tidlig etter sommerferien ja. Jeg føler vi har nettopp kommet inn i rutiner og døgnrytmen, så alt blir ødelagt igjen med ny ferie bare 6 uker etter skolestart. Jeg har heller ikke rukket å samle tankene og bestille noe feriereise og vi har ikke en hytte vi kan reise til. Og nå er eldste blitt så stor at han har fått det med seg og kommentert, "alle har reiser et eller annet sted og vi er eneste som ikke reiser noen plass". 

For vår del, er jeg hjemme med hjemmekontor, yngste er på SFO men eldste har ikke SFO lengre. Så han er hjemme og spiller Fortnite og ser på Youtube, legger seg sent, står opp sent, og vi sliter med å få ham aktivisert med noe annet enn skjerm. 🥲

Anonymkode: a8111...246

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å droppe vinterferien, sært at man trenger en ferie mellom jul og påske. 

Anonymkode: 3c447...e24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er typisk at dette legges fram av en småbarnsmor. For noen år senere så ser du at ungene trenger denne ferien. 

Anonymkode: 16e0b...e35

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Nå er ikke mine barn sliten til høstferie da, men noen barn er det sikkert, og det er ikke greit at noen skal få ferie, mens andre må opp tidlig å gå på SFO hele uka. Hvor er rettferdigheten i dette da?? I realiteten så er det noen barn som får høstferie, og ikke alle! Samme om sommeren. Noen barn får lang sommerferie, mens andre ikke får det. Ikke greit! Og da mener jeg at man skal kunne ta ut barna noen dager når man faktisk får fri, uten at noen skal klage over det! 

Anonymkode: d29b9...885

Fra min barndom husker jeg den uka på SFO som ferie. Det var færre barn så de voksne hadde bedre tid og tok oss med på tur i skogen med grilling og fisking og andre hyggelige aktiviteter. SFO i høstferien var helt supert!

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg synes det er typisk at dette legges fram av en småbarnsmor. For noen år senere så ser du at ungene trenger denne ferien. 

Anonymkode: 16e0b...e35

Hvorfor trenger de ferie etter 6 uker på skolen? Jeg har 2 barn på skolen og set virkelig ikke at de trenger ny ferie nå. Min 6 åring har ikke helt kommet igang med å begynne på skolen... og nå som vi kom litt godt i gang ..så er det ferie igjen. Så da må vi kanskje begynne på nytt neste uke.

Barn blir da ikke slitene etter 6 uker...( Egentlig 5 da de ikke begynner med lekser etc før uka etter de har begynt (

Om 11 uker har de 2 uker ferie

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle ønske den var en uke lengre og senere på høsten. Eller synes jeg foreldre som har barn under 12 burde fått flere ferieuker så barna kan få helt fri. 

Anonymkode: 64ded...379

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er en utfordring. Vi kan ikke velge ferien vår, men har fått til slik at når mannen har hatt friperiode, så har jeg av og til klart å forskyve ferien min, slik at barna ikke går for mye og slenger, men ikke alltid det klaffet. Og veldig kjedelig når vi ikke får reist på ferie sammen som familie ;( . Jeg får 3 uker ferie om sommeren, og har da 2 uker igjen til juleferie, påskeferie, høstferie og vinterferie, samt inneklemte dager.... Det går jo ikke opp. Pga jobben min, er det vanskelig å få ulønnet fri, da vi MÅ ha dekning på jobb. Jeg har også 3 venninner som er lærere, og deres barn har også fått oppleve en helt annen barndom enn våre barn, da de alle har hatt helt fri i alle ferier - og ferie utenom også, selv om lærerne sier de ikke har mulighet til det ;) Men, alle kan ikke bli lærere heller - bare sier det før folk begynner med "herregud, slutt å klage, du kunne blitt lærer du også..."

Nå er ikke mine barn sliten til høstferie da, men noen barn er det sikkert, og det er ikke greit at noen skal få ferie, mens andre må opp tidlig å gå på SFO hele uka. Hvor er rettferdigheten i dette da?? I realiteten så er det noen barn som får høstferie, og ikke alle! Samme om sommeren. Noen barn får lang sommerferie, mens andre ikke får det. Ikke greit! Og da mener jeg at man skal kunne ta ut barna noen dager når man faktisk får fri, uten at noen skal klage over det! 

Anonymkode: d29b9...885

Problemet er ikke skolen. Da får arbeidsgivere tilrettelegge bedre og gjøre det sånn at det er enklere å ta ulønnet fri, fks, når man har barn. Det er mange yrker der man kan ta mye fri. Noen har en rik mann og kan være hjemmeværende og kan reise på ferie med barna når de vil. Det har da ikke skolen noe som helst med å gjøre.

Anonymkode: ed74f...734

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den kam godt fjernes , barna har akkurat startet på skole igjen og trenger okke ferie 

Anonymkode: 62858...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (2 timer siden):

Barna har gått 6 uker på skolen.. trenger de seriøst et avbrekk nå?  Og så det ca 11 uker før de får 2 uker juleferie. 

Pluss at jeg skjønner at det er jo forskjell fra familie til familie...noen drar på hytte .. Spania el i høstferien. Men for de fleste er høstferien ikke noe ferie..bare en vanlig uke med eventuell sfo og jobb. 

 

Min 6-åring er veldig sliten etter skolestart nå i høst så jo,han trenger definitivt et avbrekk. De går rett fra dager med lek og moro til arrangerte aktiviteter samt en helt annen hverdag. Masse nytt skal læres. Han har aldri spurt om når det er helg før etter at han begynte på skolen. Tiden på å bare ta fri når som helst er jo over nå.

Anonymkode: c3892...49a

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...