Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Hei!

Lurer på hvilke dager de har studiedager(er det ikke vanlig med èn dag i uka) v/uio, høyskolen i oslo, BI Oslo og norges idrettshøyskole?

Varierer det fra studie til studie?

Lisa!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesten
Skrevet

Kva meiner du med studiedagar? Har aldri hørt om det, og eg har gått ved UiO og HiO...

Skrevet
Kva meiner du med studiedagar? Har aldri hørt om det, og eg har gått ved UiO og HiO...

Lesedager?

broren min går på legestudiet og han har en studiedag hver onsdag. Har ikke alle universitet/høyskoler ca. en lese/studeidag i uka. Altså; du kan være hjemme...

Gjest Gjesten
Skrevet

På UiO kjem dette heilt an på faga du tar og når desse har forelesning/ seminargrupper/ kollokvier. Dvs at du til dels finn ut av dette sjølv. Men så vidt meg bekjent er det ikkje ein fast dag for alle studier.

Skrevet

Dette varierer nok. Han har sikkert mye mer obligatorisk frammøte enn ved mange andre studier som tilbys.

Om du tar en bachelorgrad ved universitet feks, setter du opp fag du vil eller må ta, og følger forelesninger og evnt seminargrupper når disse er satt opp. Kan være alt fra to timer hver dag, til mange timer to dager i uka. Her er større valgfrihet, for løpet er ikke lagt opp så stramt. Andre studenter som tar samme grad som deg, med oppstart samtidig, kan være på helt andre fag enn deg et semester, fordi man velger løpet friere, velger noen av emnene selv og rekkefølgen på dem.

På høgskolen var det hvertfall annerledes før, da årskullet fulgte samme undervisning.

Skrevet

Okay..

Broren min har "fri" hver onsdag...det har han hatt så lenge han har gått på studiet(oslo)

Jeg tenkte kanskje det var likt ved alle skoler. Jeg hadde egentlig tenkt å søke på NIH, så hadde bare vært interresant å vite om de også hadde en "fridag" i uka, og om det var samme dag som noen av de andre skolene....

Skrevet

Det er ingen slike "fridager" nei. Men de fleste studier har ikke forelesninger hver dag da. Jeg går på hio, og noen uker har vi fullt opp, andre uker kan vi ha flere dager til selvstudier slik at obligatorisk oppmøte er kanskje bare to dager i uken.

Skrevet

På BI i Oslo har alle førsteårsstudentene undervisningsfri på fredager. Og det har de hatt i mange år nå, så tipper det kommer til å fortsette snn framover også. Er jo en del på BI som bor et stykke unna siden de er litt eldre og etablert litt utenfor byen. Da er det greit med langfri. Selv om dagen selvsagt skal brukes til selvstudium.

Tror mange høyskoler innarbeider enkelte faste innslag på timeplanen. Ikke alltid lett for dem som skal sette opp timeplanen, men det er greit å ta utgangspunkt i disse dagene slik de har pleid å være. Men så må de jo tilpasse timeplanen etter når forelesere kan og når rommene er ledig.

Husker forøvrig hvordan det var på Blindern før: enkelte studier hadde forelesning et par dager i uka, resten av uka var selvstudium. Og så var det eksamen først etter et år :overrasket: Krevdes litt annen selvdisiplin av studentene da enn nå..

Skrevet

Så lenge jeg har studert (går på 6.året nå) har jeg bare et semester opplevd å ikke ha en forelesningsfri dag i uken.

Men det er jo egentlig ganske tilfeldig da. Dette semesteret har jeg f.eks. ingen forelesninger om fredagen, men hadde jeg valgt et annet valgfag hadde jeg hatt forelesninger hver dag i uken. Så det blir som sagt veldig tilfeldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...