Gå til innhold

Samvær og fordeling ved turnusarbeid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg står midt oppe i et samlivsbrudd og forsøker da å få en samværsfordeling som passer sammen med min turnus. Jeg jobber hver 3. helg, og synes det er vanskelig å finne en 50/50 deling som holder over tid. 

Noen andre her med tilsvarende turnus som har eksempel på hvordan dere har løst dette?

Anonymkode: 98ea0...dc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du kanskje få tilpasset turnus eller bytte jobb? Min eks-mann gikk over til hver 4. helg og kun dagvaktene ukene han har barna…. Fungerer ikke så godt med annenhver uke, så da må han tilpasse på nytt. 

Anonymkode: afb87...ef7

Skrevet

Da må du tilpasse jobben din. Samvær med barn bør da komme foran hva som passer jobben. Særlig hvis det er så viktig for deg å ha 50/50. 

Her jobber far turnus, ingen problem å ha 50/50. Men da blir det ikke 1 uke på, 1 uke av - men lengre perioder med samvær som passer turnus og barna. Men det krever jo tilpassing, og det er ikke barna som skal tilpasses, det er jobben. 

Anonymkode: 84ae3...e29

Skrevet

Det er jo fullt mulig å få til det. Enten må du få tilpasset turnus, hvis det er mulig på din arbeidsplass. Eller så kan dere lage en ordning hvor dere har 50/50 helger, men ikke nødvendigvis annenhver helg. 

Anonymkode: 1e108...d7e

Skrevet

Jobber på en arbeidsplass med turnus. Foreldre til barn under 12 år får tilpasset turnusen sin til rene dagvakter og ingen helg den uken de har barna også går de tilbake til vanlig turnus uken de har barnefri.

Anonymkode: f4ec6...3a4

Skrevet (endret)

Jeg jobbet i hjemmesykepleien med arbeid hver 3 helg. Jeg sluttet etter å ha spurt om tilrettelagt turnus i 2 år uten å få det. Var den ekstremt høye arbeidsbelastningen kombinert med at de til slutt kun hadde meg igjen som 100 % sykepleier i tillegg til noen få fra vikarbyrå som gjorde at jeg sa opp. Gikk over til tilkallingssvikar i sykehus istedenfor. Jeg vil i grunn ikke anbefale å gå som kun tilkallingsvikar, kjekt å ha en fast turnus i 40-60% i  det minste. 

Det skader ikke å si i fra at du har behov for tilrettelagt turnus ihvertfall 👍

Endret av Fighter83
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo fullt mulig å få til det. Enten må du få tilpasset turnus, hvis det er mulig på din arbeidsplass. Eller så kan dere lage en ordning hvor dere har 50/50 helger, men ikke nødvendigvis annenhver helg. 

Anonymkode: 1e108...d7e

Når man legger opp til at barna skal ha to hjem, synes jeg i det minste de skal ha en ordning barna har en viss mulighet til å forstå. Barna må ha forutsigbarhet for hvor de skal være. Det går om man bytter annenhver uke. Å ha et intrikat system som er lagt ut fra foreldrenes vaktplan vil kun de aller største barna forstå. Da får man heller bite i det sure eplet å la den andre ha barna mest eller bytte jobb.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber en 100% stilling i tredelt turnus og har barn 50%. 
Har ønsketurnus (som alle andre på min arbeidsplass) og jobber hver andre helg i en periode og har fire helger fri en periode. Jobber kun dagvakter i mamma-uke og mest kveld/natt i alene-uka. 
Vurderer å enten forhøre meg om hver fjerde helg eller gå ned i stillng siden jeg så og si aldri har noen form for egentid 

Skrevet

Vi har 50-50 tilpasset min eks sin turnus. Det funker bra for barna, og ok for meg. 

Anonymkode: cd501...56f

• Liker 1
Skrevet

Ofte tilpasses 50/50-samværet den som har turnus. Men om det ikke går, kan du spørre om tilpasning på arbeidsplassen. 
Du kan f.eks jobbe slik i helgene:

Jobb

Fri - Barn

Jobb

Fri - Barn

Fri

Fri - Barn

Jobb

Fri - Barn

Jobb

Fri - Barn

Fri

Fri - Barn

Men det blir litt styr for personalansvarlig selvsagt, og andre må muligens endre sin helgeturnus, så om du får gjennomslag er ikke sikkert…

Anonymkode: 8bfcd...73c

Skrevet

Har endret jobb til annenhver helg. Jobber mer intenst i ukene uten barn, også har jeg mer fri de ukene barna er her. Synes det er helt nydelig! 😍 god tid til barna npr de er her.

Anonymkode: b658a...8bc

Skrevet

Ikke ta tilpasset turnus. Dette går utover oss andre uten barn / som ikke er skilt osv. Vi må ta de kjipe vaktene. Du må stå i dette selv. Du kan feks jobbe annenhver helg, og ha barna annenhver helg. Da hjelper du jobben også, før de trenger nok flere på helg.

Anonymkode: 81f38...ec9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke ta tilpasset turnus. Dette går utover oss andre uten barn / som ikke er skilt osv. Vi må ta de kjipe vaktene. Du må stå i dette selv. Du kan feks jobbe annenhver helg, og ha barna annenhver helg. Da hjelper du jobben også, før de trenger nok flere på helg.

Anonymkode: 81f38...ec9

TS skal gjøre det som er optimalt for seg selv og sin familie, ikke barnløse eller ikke skilte.

Hvis det er mulig å få en tilpasset turnus så takker man jo ja til det.

Anonymkode: a5325...2b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...