Gå til innhold

pull-ups vs nedtrekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg trenger å trene begge deler, hvis jeg vil få en sterk og fin rygg. Jeg har i det siste trent mest pull-ups. Jeg trodde det ville ha bra overføringsverdi til nedtrekk, men da jeg i forrige uke gjorde nedtrekk igjen klarte jeg skuffende lite, mye mindre enn før ! Er styrke virkelig så teknikkavhengig av at man har liten overføringsverdi fra en øvelse til en annen, selv når de ligner så mye? Jeg brukte ca samme grep i begge øvelsene. Jeg har forresten tenkt på muligheten av å variere, f.eks. å trene vanlig overarms pull-ups, og så heller ta underarmsgrep på nedtrekk.

Anonymkode: 3fd4d...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overføringsverdi er virkelig ikke noe du burde fokusere på, forskjellige øvelser blir brukt for forskjellige mål, og ja, det skal ganske lite forandring i en bevegelse til for at det så og si er en helt annen øvelse selv om det bruker de samme musklene.

Pull-ups blir brukt for funksjonell styrke, med mindre du er en idrettsutøver som har behov for pull-ups, eller du rett og slett bare vil være flink i det for å være flink i det, er pulldowns ganske overlegent, spesielt de første årene med trening.

For å faktisk forandre hvordan kroppen din ser ut burde du fokusere på høyt volum og trene ganske nært å feile uten å faktisk feile. Grunnen til at du ikke burde feile er fordi det ofte krever en ekstra hviledag, som ikke er verdt det for noen få ekstra prosent effekt. Det er bedre å trene en muskel 3 ganger i uken nær å feile enn å trene en muskel 2 ganger i uken og feile.

Du kan tenke deg hva som er enklest å programmere: å trene 4x12 nær å feile uten å feile på pulldowns vs å trene 4x12 nær å feile uten å feile på pullups. Pull-ups sliter også ut sentralnervesystemet, som reduserer kvaliteten av alle øvelsene du utfører etter pull-upene.

Men du kan for all del trene begge, så lenge du driver med progressiv overbelastning så kommer du til å se forbedringer uansett, det kommer bare til å ta en del ekstra tid før du ser at ryggen din forandrer seg i speilet med pull-ups eller en kombinasjon av de.

Så spørsmålet er, vil du forandre hvordan kroppen din ser ut raskt? Vil du ha funksjonell styrke? Eller begge, bare litt saktere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...