Gå til innhold

London - hva er dine beste tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dizzy skrev (3 minutter siden):

Ser Gatwick express har egen app og at det koster ca. 41£ for 2 personer. De andre togene, der kan man bare tæppe og trenger ikke kjøpe billetter på forhånd?

Man kan tæppe på Gatwick express også, men da får man deres dyre pris. Man tæpper inn på samme sted som for vanlige tog, så det som avgjør prisen er hvor du tæpper ut. GW har egne utganger på Victoria station. Skal du videre med tube derfra til Russell square må du bytte. Jeg ville gått for vanlig tog til Farringdon, og buss derfra. Evt Elizabeth line den korte veien til Tottenham court road, hvis hotellet ligger nærmere den veien. 

Anonymkode: 63955...47b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker også alltid vanlig tog fra Gatwick. 

Og så vil jeg legge til, spør der om du er usikker på hvilket tog dere skal ta. Lokaltogene er ofte somlete, kanskje lønner det seg å vente ti minutter på et mye raskere tog, for eksempel (om det skulle bety noe), og skal dere av i Farringdon, er det slett ikke sikkert det er endestasjonen, så da finner dere ikke toget på tavlene.

Det er aldri vanskelig å finne en ansatt, de går ofte rundt i gule eller oransje vester e.l. og de jeg har truffet på så langt er veldig hyggelige og hjelpsomme, både på tog- og tubestasjoner. 

Eventuelt kan du laste ned appen National Rail, den er superenkel å bruke! 

Anonymkode: f0183...9ff

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bruker også alltid vanlig tog fra Gatwick. 

Og så vil jeg legge til, spør der om du er usikker på hvilket tog dere skal ta. Lokaltogene er ofte somlete, kanskje lønner det seg å vente ti minutter på et mye raskere tog, for eksempel (om det skulle bety noe), og skal dere av i Farringdon, er det slett ikke sikkert det er endestasjonen, så da finner dere ikke toget på tavlene.

Jo, på Gatwick finner man det lett selv om Farringdon ikke er endestasjonen. Det står under "next fastest train to", og så står de alfabetisk listet opp. 

• Liker 2
Skrevet

Soho er favoritt bydelen min. 

Anonymkode: d718b...809

• Liker 2
Skrevet

Beste tips? Finn nærmeste togstasjon eller flyplass og dra derfra!

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor folk skal til London. Det er så mange andre byer i England, og UK som er så mye finere. Nå har jeg da bodd nesten ett tiår i England ( Nord-England vel å merke, så er nok noe påvirket av Nord-Sør-kranglingen). 

Anonymkode: 4dfaa...b60

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor folk skal til London. Det er så mange andre byer i England, og UK som er så mye finere. Nå har jeg da bodd nesten ett tiår i England ( Nord-England vel å merke, så er nok noe påvirket av Nord-Sør-kranglingen). 

Når jeg har vært i London har det i hovedsak vært for å gå på teater/musikal og shoppe. Er det noen andre byer i UK som er bedre på det mener du? ;)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså jeg har vært der minst 20 ganger, og finner fortsatt noe nytt å se hver gang. Det kommer jo an på hva man er ute etter. Vil man besøke en liten landsby, velger man ikke London. Men ingenting i veien for å ha base i London og ta dagsturer derfra. Det ene utelukker ikke det andre. 

• Liker 4
Skrevet

Dropp gatwick express og last ned citymapper (har også nettside). Du kan planlegge togturen på forhånd. Sjekke google maps og finn nærmeste stasjon til hotellet. Skriv inn gatwick og den stasjonen du skal av og planlegg på forhånd. Null stress. Gatwick express koster over dobbelt så mye som vanlig tog.

Anonymkode: 26133...c26

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Altså jeg har vært der minst 20 ganger, og finner fortsatt noe nytt å se hver gang. Det kommer jo an på hva man er ute etter. Vil man besøke en liten landsby, velger man ikke London. Men ingenting i veien for å ha base i London og ta dagsturer derfra. Det ene utelukker ikke det andre. 

Jepp. Eller man kan selvsagt noen ganger besøke London, andre ganger andre steder. Jeg har vært mange steder i UK, fra lengst nord på Shetland til sydspissen av Cornwall, synes Yorkshire Dales er noe i nærheten av paradis og at byer som York og Bath er vidunderlige. Likevel er London uovertruffen når det gjelder historie, kultur, muséer, gallerier, arkitektur og mat- og shoppingtilbud, så av og til er det bare London som duger. ❤️

Anonymkode: 910e0...d4d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 11.02):

IKKE kjøp «papirbillett» til kollektivtransport! «Tæpp» kortet/telefonen inn og ut i HVER eneste «sluse» selv om portene er åpne (DLR har ikke fysiske sluser, men like viktig å «tæppe» inn og ut for å ikke risikere £80 ved kontroll) så belastes dere korrekt beløp neste dag, og aldri mer enn max dagsbeløp for de soner dere reiser.

Papirbillett er ca. 3 ganger så dyrt som å «tæppe»…

Anonymkode: ae70e...d6a

Kan man «tæppe» for flere personer som reiser sammen med en telefon?

Anonymkode: c3cd2...0e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kan man «tæppe» for flere personer som reiser sammen med en telefon?

Anonymkode: c3cd2...0e5

Nei.

Skrevet

Hvordan gjør man det om man reiser med barn som ikke har egne kort de kan tæppe på t-banen?

Skrevet

Jeg syns det har blitt så dyrt å bo i London. Noen tips til rimeligere, men fortsatt bra hoteller? 

Anonymkode: 429fe...cda

Skrevet
Leeloo skrev (1 minutt siden):

Hvordan gjør man det om man reiser med barn som ikke har egne kort de kan tæppe på t-banen?

Da ville jeg skaffet dem et Visitor Oyster Card. De kan bestilles hjem til dere, eller kjøpes når dere kommer fram. Barna kan tæppe inn og ut med det, og det er enkelt å fylle på mer penger om det skulle tømmes. Det varer «evig», så drar dere tilbake til London er det fremdeles gyldig. 

Og i tillegg er det litt mer sikkert enn å bruke betalingskort eller telefon, det er mange lommetyver på og nær undergrunnstasjonene, et Oyster card har nærmest null verdi for dem sammenlignet med et kort eller en telefon.

https://tfl.gov.uk/travel-information/visiting-london/visitor-oyster-card

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg syns det har blitt så dyrt å bo i London. Noen tips til rimeligere, men fortsatt bra hoteller? 

Anonymkode: 429fe...cda

Premier Inn. Kjeden har mange hotell og de mest sentrale er dyrere enn de som ligger litt lengre ut. 

Anonymkode: 99837...f4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Premier Inn. Kjeden har mange hotell og de mest sentrale er dyrere enn de som ligger litt lengre ut. 

Holiday Inn i Camden Town var også relativt greit priset sist vi var der. 

Skrevet

Det er ikke alltid gatwick express er så mye dyrere enn vanlig rutetog. Min erfaring er at det er lettere å få sitteplass på expressen, spesielt i rushtiden. 

barn er gratis på t-banen til og med 11 år. Da trenger de ikke egen billett/kort. Gå i de brede portene (de hvor du går gjennom med koffert). Da får man flere gjennom på en tapping. 

Premier inn er helt ok hoteller. Har bodd på det i earls court 14 ganger. Kort vei til t-bane og matbutikker. Gangavstand til kensington high street. Veldig god libanesisk restaurant rett borti gaten. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 15.49):

Det fins ikke vanskelig å ta vanlige tog. Det er skjermer som tydelig viser hva som er neste og raskeste vei til den stasjonen man vil til. Det som jeg faktisk synes har blitt litt vanskeligere enn før å se på skjermene, er hvilket togselskap som har hvilken avgang. Men hvis man velger en annen stasjon enn Victoria unngår man uansett de dyre togene til Gatwick express. 

Det er ikke plass til bagasjen på vanlige tog og man blir et hinder. Gatwick express er også raskere. 

Anonymkode: 8a05c...52e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 23.39):

Signerer denne. Vi bodde i Hammersmith sist vi var i London. Rett ved både teater, tog/undergrunnsstasjon og koselige gater med puber, restauranter og butikker. Litt lenger reisevei inn til sentrum enn vi noengang har hatt, men det gikk veldig fint. Og veldig rolig strøk. Hotellet hadde digg aircondition og gode senger, helt ok frokost - men styr unna middagen;) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er ikke plass til bagasjen på vanlige tog og man blir et hinder. Gatwick express er også raskere. 

Anonymkode: 8a05c...52e

Ja, Southern bruker ac 3 minutter lengre siden de stopper to steder på vei til Victoria. De andre togselskapene går også andre steder enn Victoria, så man sparer oftest tid på vanlige tog hvis man skal noe annet sted enn akkurat Victoria. Det med bagasjen kan kanskje være et poeng hvis man har mye av den, jeg har aldri hatt problemer med å få den med på vanlige tog.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...