AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #1 Skrevet 28. september 2024 Hei, jeg skal kjøpe min første leilighet og har dessverre ingen i familien min som kan svare på dette. Hvis jeg kjøper en selveier eller andel(dette er bare et eksempel) med prisantydning på 3 mill og fellesgjeld på 300k. Da betyr det at jeg overfor banken må kunne betjene et lån på 3.3 mill(i tillegg til omkostninger for selveier ved tinglysing)? Ikke prisantydning, altså det jeg bare betaler til selger, men også fellesgjelden? Så det jeg egentlig låner er 3.3? Anonymkode: dd12c...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #2 Skrevet 29. september 2024 Yepp! Anonymkode: d2652...56e 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #3 Skrevet 29. september 2024 Nei ikke egentlig. Du låner bare 3 mill av banken. Overfor banken er det dette du må betjene. Fellesgjelden nedbetales gjennom de månedlige felleskostnadene. Banken vil diskutere din evne til å betjene både felleskostnader og lånet. (samt andre utgifter) når de ser på betjeningsevnen din. Anonymkode: f3736...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #4 Skrevet 29. september 2024 Ja. Banken ser på din samlede gjeld, og tar fellesgjeld og annen gjeld med i regnestykket. F.eks billån, studielån, forbrukslån. Kredittramme på evt kredittkort du har, regnes også med, selv om du betaler regninga hver mnd. Jeg sletta ett kredittkort og senket kredittgrensen på to kort da jeg skulle bytte bank/boliglån sist, for å få bedre tilbud fra bankene. Anonymkode: 009d8...f6a
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #5 Skrevet 29. september 2024 Sjekk ut denne tråden her: Anonymkode: d2652...56e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #6 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei ikke egentlig. Du låner bare 3 mill av banken. Overfor banken er det dette du må betjene. Fellesgjelden nedbetales gjennom de månedlige felleskostnadene. Banken vil diskutere din evne til å betjene både felleskostnader og lånet. (samt andre utgifter) når de ser på betjeningsevnen din. Anonymkode: f3736...a9c Banken tar med fellesgjelden i regnestykket, så ts må kunne betjene 3,3 i lån før banken gir lån. Anonymkode: 811f6...48f 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #7 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Banken tar med fellesgjelden i regnestykket, så ts må kunne betjene 3,3 i lån før banken gir lån. Anonymkode: 811f6...48f Likevel er det bare 3mill som tas opp som banklån. Anonymkode: 8c987...170 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #8 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Likevel er det bare 3mill som tas opp som banklån. Anonymkode: 8c987...170 Ja, men klarer du ikke å betjene et lån på 3,3 så får du ikke lån på 3 når leiligheten koster 3,3. Anonymkode: 811f6...48f 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #9 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei ikke egentlig. Du låner bare 3 mill av banken. Overfor banken er det dette du må betjene. Fellesgjelden nedbetales gjennom de månedlige felleskostnadene. Banken vil diskutere din evne til å betjene både felleskostnader og lånet. (samt andre utgifter) når de ser på betjeningsevnen din. Anonymkode: f3736...a9c Totalsummen på boligen er likevel 3,3 mill og hun må forholde seg til maksgrense på finansieringsbeviset, som er inkludert fellesgjeld. Fellesgjelden legges inn som en del av gjeldsbildet ved realisering av lånet. Hilsen finansrådgiver som jobber med boliglån Anonymkode: 31c12...d0b 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #10 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei, jeg skal kjøpe min første leilighet og har dessverre ingen i familien min som kan svare på dette. Hvis jeg kjøper en selveier eller andel(dette er bare et eksempel) med prisantydning på 3 mill og fellesgjeld på 300k. Da betyr det at jeg overfor banken må kunne betjene et lån på 3.3 mill(i tillegg til omkostninger for selveier ved tinglysing)? Ikke prisantydning, altså det jeg bare betaler til selger, men også fellesgjelden? Så det jeg egentlig låner er 3.3? Anonymkode: dd12c...9f4 Fikk du ikke tydelig og klar svar på dette i den andre tråden din? Du kan ikke kjøpe for mer enn den totalsummen du har lån og egenkapital til. Snakk med banken og få dem til å forklare, det som burde være folkeopplysning og allmennkunnskap. Anonymkode: 0d063...698 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå