Gå til innhold

Edderkopp fobi har tatt helt av

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg sliter litt med fobien min, og har akkurat hatt en hendelse her. Jeg har ekstrem angst for edderkopper, men har det siste året blitt litt bedre ved at jeg takler å se små. 

Idag hadde jeg bestilt mat, og idet jeg reiste meg for å gå mot døra, så jeg den svære edderkoppen komme mot meg på gulvet. Den var diger. Det var så ille at jeg måtte be budet ta den. Den løp under sofaen, og han måtte gå, så jeg ringte naboen. Naboen fikk tatt den, men nå er jeg redd det er flere.

Dette er nå en god time siden og jeg har såvidt klart å spise burgeren uten å dobbeltsjekke. Salat strimlene gjør meg stressa og de tørre og tynne pommesfritene får meg til å tro at jeg spiser edderkopp bein. 

Føler jeg hører overalt at det er edderkopper her og at kroppen min svartner ut. 

Jeg er utrolig redd og ingen steder å dra. 

Jeg trenger noen gode råd 

Anonymkode: bfc52...34f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man ringe legevakta og få valium på resept ? 

Skrevet

Nei til det siste.

Ta kontakt med fastlege for hjelp. Fobier kan jobbes med. 

Anonymkode: fa658...952

• Liker 1
Skrevet

Huff, stakkars deg. Det er neppe flere der. Sett på en film og prøv å distrahere deg selv. 

Anonymkode: 7a034...6c3

Skrevet

Jeg er så redd jeg også. Vært på hypnose uten at det hjalp egentlig. Hvordan bor du? Mest sannsynlig er det ikke flere. Det er svært sjeldent jeg har sett de store. Jeg frisker helt ut av dem. Tenker på dem hver eneste dag. Men har faktisk blitt litt bedre av å bo et sted hvor jeg blir eksponert for dem innimellom. Hvor ofte har du sett dem?

Anonymkode: a5a98...714

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er så redd jeg også. Vært på hypnose uten at det hjalp egentlig. Hvordan bor du? Mest sannsynlig er det ikke flere. Det er svært sjeldent jeg har sett de store. Jeg frisker helt ut av dem. Tenker på dem hver eneste dag. Men har faktisk blitt litt bedre av å bo et sted hvor jeg blir eksponert for dem innimellom. Hvor ofte har du sett dem?

Anonymkode: a5a98...714

Det var første gang idag på lenge. Jeg bor på bakkeplan, så mulig den har kommet inn mens jeg har hatt verandadøra oppe. Må få meg katt. Så tre stk i fjor. Jeg klarte å knekke den tykke kosten min da jeg prøvde å ta den ene.

Skrevet

Svær? Ikke for å være frekk eller ufin.. Men her i Norge finnes det ikke noe slik som en svær edderkopp. Myredderkoppen er den største og toppen 2cm lang kropp. Beinspenn kan vel måle inntil 10cm på en som er riktig stor, men det er veldig uvanlig..

Men ang. fobien, dårlig trøst, men eneste måte uten legehjelp er forsåvidt bare å ta tiden til hjelp, bli vandt med dem osv. Ingen edderkopper i norge er farlig for folk. Og en edderkopp er livredd deg på alle måter, alt den tenker på er å komme seg unna deg da du er 100 ganger så stor som den og en direkte trussel mot den.

Hilsen en kar som er lidenskapelig opptatt av tarantell/rovedderkopper.

Skrevet

Edderkopper dukker dessverre opp

de hater lavendel og sitron duft på såpe

kaffeduft hater de og

kjøp 810 og spray i vinduskarmer der de ofte camper

Den varer lenge

jeg er ganske redd selv, vurderer psykolog

og jeg er glad jeg ikke bor alene, mannen min hjelper meg å ta jævlene 

Anonymkode: f3847...dab

Skrevet

Men ja det er sjeldent det er flere om du har hatt en stor, de største er hunner, og de dreper konkurrenter og hanner etter parring… yikes

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men ja det er sjeldent det er flere om du har hatt en stor, de største er hunner, og de dreper konkurrenter og hanner etter parring… yikes

De kan gjøre ja, konkurrenter går ned på høykant, men er 50/50 sjangs for at dem tar hannen før eller etter parring. Skjer det så er det før parring.

Er kneler du mener, dem spiser hannen hver bidige gang etter pulingsen er ferdig.

Skrevet
Donald Duck skrev (3 timer siden):

Svær? Ikke for å være frekk eller ufin.. Men her i Norge finnes det ikke noe slik som en svær edderkopp. Myredderkoppen er den største og toppen 2cm lang kropp. Beinspenn kan vel måle inntil 10cm på en som er riktig stor, men det er veldig uvanlig..

Men ang. fobien, dårlig trøst, men eneste måte uten legehjelp er forsåvidt bare å ta tiden til hjelp, bli vandt med dem osv. Ingen edderkopper i norge er farlig for folk. Og en edderkopp er livredd deg på alle måter, alt den tenker på er å komme seg unna deg da du er 100 ganger så stor som den og en direkte trussel mot den.

Hilsen en kar som er lidenskapelig opptatt av tarantell/rovedderkopper.

Myredderkoppen er den største, men jeg vedder på at vi snakker om stor husedderkopp her, som også blir stor i norsk forstand. Selv om de ikke er direkte farlige, er bittet visstnok relativt smertefullt likevel, men de biter heldigvis kun om man fanger de med hendene. 

Det som derimot er ille med husedderkopper, er at i motsetning til nesten alle andre edderkopper, så har husedderkoppene funnet ut at de vil gjemme seg innom hus langs gulvet. Gjerne under ting. Så de piler ut fra under skoen når man skal ta på sko om morgenen, eller så gjemmer de seg i dusjhåndkleet og ramler ut i det du tar tak i håndkleet etter en dusj. 

Jeg våknet med en edderkopp i ansiktet som lite barn, og har hatt fobi siden. Men jeg har kommet dit at så lenge edderkoppene er utendørs, så går det fint.

Men så flyttet jeg inn i sokkelleilighet som student og fanget oppimot 30-40 husedderkopper på en måned. Ja, jeg fanget dem og kastet dem ut, og tok ikke livet av de, men jeg gikk alltid over gårdsplassen og kastet dem utfor en skråning, i et håp om at de ikke fant veien tilbake til huset..

Jeg kan forstå at edderkopper anses som nyttedyr av mange, men det kan umulig være nok mat til så mange husedderkopper i den bittelille sokkelleiligheten jeg bodde i. Og jeg fant jo en rekke av de edderkoppene døde også, for øvrig, så jeg mener fortsatt at edderkopper kan holde seg utenfor huset. 

Og jeg hater fortsatt husedderkopper den dag i dag, fordi de sitter ikke stille i et hjørne i taket liksom. De "hopper frem" når du ikke forventer det, og når man har fobier, så gir det virkelig ikke en følelse av "kontroll" i møte-situasjonen. 

Anonymkode: 15abd...8a2

Skrevet

Slike fobier er fascinerende. Hva er det egentlig du er redd for? Edderkopper i seg selv er jo ufarlige.

Anonymkode: 5ecf1...9dd

Skrevet

Mange som er så redde har angst, strever du med flere ting i livet? Dra en tur til fastlegen! 

Anonymkode: 60be6...e51

Skrevet

Det spiller ingen rolle om den er liten eller stor, den er like ufarlig for deg. Jeg tenker at du kanskje vet det, samtidig så legger du vekt på hvor stor den er og at det derfor er så ille/farlig. Prøv å tving deg selv til å tenke logisk.

Neste gang du ser en edderkopp skal du prøve å blåse på den. Da får du se hvilket overtak du egentlig har på alle edderkopper. De har ingen sjanse mot mennesker i det hele tatt, og når vi har en sånn overmakt, da bør vi ikke misbruke den. Det er faktisk ondt. 

Anonymkode: 5d442...d75

Skrevet

Ts her

"Problemet" er jo at jeg vet at det er en irrasjonell frykt. Jeg vet at edderkopper i Norge er helt ufarlige for mennesker og at den er sikkert mer redd for meg enn jeg er for den. Jeg vet alt dette. 

Men synet av dem gir meg en intens frykt som gjør at jeg unngår å oppsøke ting som gjør at jeg kan se dem. Som å lese om dem på nett feks. Kan ikke lese om fobier heller fordi det er alltid bilder som blir vist. Får merkelige rykninger når jeg leser feks t*****ll som det står over her også. 

Jeg fikk sove i går, men jeg sliter fortsatt. 

Frykten sitter fortsatt i og jeg føler blikket mitt flakker. 

Jeg vet jeg må jobbe med det, men er redd eksponeringsterapi er eneste løsningen og jeg er redd nye inntrykk når det kommer til dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan man ringe legevakta og få valium på resept ? 

Nei, du må rett og slett ta deg sammen. Edderkopper finnes ikke farlige.

Hilsen edderkoppmamma.

Anonymkode: 15c35...166

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Myredderkoppen er den største, men jeg vedder på at vi snakker om stor husedderkopp her, som også blir stor i norsk forstand. Selv om de ikke er direkte farlige, er bittet visstnok relativt smertefullt likevel, men de biter heldigvis kun om man fanger de med hendene. 

Det som derimot er ille med husedderkopper, er at i motsetning til nesten alle andre edderkopper, så har husedderkoppene funnet ut at de vil gjemme seg innom hus langs gulvet. Gjerne under ting. Så de piler ut fra under skoen når man skal ta på sko om morgenen, eller så gjemmer de seg i dusjhåndkleet og ramler ut i det du tar tak i håndkleet etter en dusj. 

Jeg våknet med en edderkopp i ansiktet som lite barn, og har hatt fobi siden. Men jeg har kommet dit at så lenge edderkoppene er utendørs, så går det fint.

Men så flyttet jeg inn i sokkelleilighet som student og fanget oppimot 30-40 husedderkopper på en måned. Ja, jeg fanget dem og kastet dem ut, og tok ikke livet av de, men jeg gikk alltid over gårdsplassen og kastet dem utfor en skråning, i et håp om at de ikke fant veien tilbake til huset..

Jeg kan forstå at edderkopper anses som nyttedyr av mange, men det kan umulig være nok mat til så mange husedderkopper i den bittelille sokkelleiligheten jeg bodde i. Og jeg fant jo en rekke av de edderkoppene døde også, for øvrig, så jeg mener fortsatt at edderkopper kan holde seg utenfor huset. 

Og jeg hater fortsatt husedderkopper den dag i dag, fordi de sitter ikke stille i et hjørne i taket liksom. De "hopper frem" når du ikke forventer det, og når man har fobier, så gir det virkelig ikke en følelse av "kontroll" i møte-situasjonen. 

Anonymkode: 15abd...8a2

Husedderkoppen kan bli stor i norsk målestokk, nest største vi har her til lands med unntak av et par hjulspinner edderkopper som f.eks den feite ruggen av en korsedderkopp som gjerne lager nettet sitt i døråpningen i sola hvis det trekker godt der slik at man får den tryne på tur ut eller inn av huset en varm dag.

Har også en til her til lands jeg faktisk ikke husker på navnet på i farta, minner om sort enke med sin mørke brun/svarte smellfeite kropp med røde prikker på oppå kroppen. Den viser seg svært sjeldent for folk og er aldri innomhus. Den holder som regel til i drivhus sommerhalvåret og forsyner seg av store nattsvermere.

At folk kan ha fobi har jeg respekt for da noen av dem er direkte stygge, frua mi hadde og har forsåvidt fobi enda. Jeg har 4 store rugger fra 12 til 20cm (tarantell) og 1 rovedderkopp på 15cm i hvert sitt store terrarie (avdanka akvarier på 120-250l). Frøkna mi står i døra inn til rommet jeg har dem på og følger med mens jeg skifter vann og forer dem. Hu er fast bestemt på at hu skal holde den hu synes er finest og se på (cobalt blue) innen nyttår. Det respekterer jeg og all ære om hun klarer det😀 

Skrevet

Pass på hjertet ditt! Hvis frykten er så stor som du beskriver bør du gjøre noe aktivt for å dempe den. Snakk med legen din.

I tillegg er det ikke bra å gå rundt med stress eller ikke føle seg trygg i eget hjem. Selv om hodet vet at frykten ikke er nødvendig, går jo dette utover kroppen din.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ts her

"Problemet" er jo at jeg vet at det er en irrasjonell frykt. Jeg vet at edderkopper i Norge er helt ufarlige for mennesker og at den er sikkert mer redd for meg enn jeg er for den. Jeg vet alt dette. 

Men synet av dem gir meg en intens frykt som gjør at jeg unngår å oppsøke ting som gjør at jeg kan se dem. Som å lese om dem på nett feks. Kan ikke lese om fobier heller fordi det er alltid bilder som blir vist. Får merkelige rykninger når jeg leser feks t*****ll som det står over her også. 

Jeg fikk sove i går, men jeg sliter fortsatt. 

Frykten sitter fortsatt i og jeg føler blikket mitt flakker. 

Jeg vet jeg må jobbe med det, men er redd eksponeringsterapi er eneste løsningen og jeg er redd nye inntrykk når det kommer til dette.

Tror du har en feil ide om hva eksponeringsterapi er? Det er ingen som skal tvinge deg til å holde edderkopper i handa, man  begynner med å se på bilder (eller kanskje til og med tegninger)  og gjør det gradvis slik at du slipper å få panikk. Du må regne med å kjenne på noe ubehag, men dersom du holder ut og venter så går det faktisk veldig fort over.

Hvis du har en venn du stoler på som kan hjelpe deg, så kan du be dem om å finne frem bilder du kan se på. De må da begynne med avstandsbilder som kanskje vil være mindre skremmende. Når du ikke er redd for å se på dem lenger så kan dere se på bilder som er tatt på litt nærmere hold. Bruk tid på det, flere uker. For eksempel ett eller to bilder i uken.

I mellomtiden lærer du deg litt fakta om forskjellige edderkopper i ditt nærområde. Du kan for eksempel begynne med hoppeedderkopper. De er veldig små og de kikker seg rundt på en søt måte som minner om hundevalper.

https://snl.no/hoppeedderkopper På denne siden står det fakta om hoppeedderkopper og det er bare ett bilde hvor man ser den lille edderkoppen på avstand. Det likner på en slags lodott med bein og den sitter på en pinne.

Anonymkode: 5d442...d75

Skrevet
DollyDelux skrev (2 timer siden):

Pass på hjertet ditt! Hvis frykten er så stor som du beskriver bør du gjøre noe aktivt for å dempe den. Snakk med legen din.

I tillegg er det ikke bra å gå rundt med stress eller ikke føle seg trygg i eget hjem. Selv om hodet vet at frykten ikke er nødvendig, går jo dette utover kroppen din.

Frykt går som regel ikke utover hjertet. Skulle det det, hadde en mye større antall dødd.

Anonymkode: 15c35...166

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...