Gjest Gjest_Karoline_* Skrevet 23. februar 2006 #1 Skrevet 23. februar 2006 Hvordan må man være for å bli en god sykepleier og trives i yrket?
Jane How Skrevet 23. februar 2006 #2 Skrevet 23. februar 2006 Tja, like mennesker, ha omsorg og empati for alle typer mennesker. Ikke være overfølsom ovenfor blod og oppkast. Klare å få en fin dag selv om man er i dårlig humør.
Gjest gjesta Skrevet 23. februar 2006 #3 Skrevet 23. februar 2006 Omgjengelig, samarbeidsvillig, omsorgsfull, like å jobbe med mennesker, ganske sterk fysikk (siden det kan bli mye gåing og tunge løft, det sliter på ryggen)..
Gjest Gjesta Skrevet 25. februar 2006 #4 Skrevet 25. februar 2006 Husker noen sa til meg en gang at de beste sykepleierne var de som ikke var for følsomme/empatiske. (ikke dermed sagt man trenger ha psykopat tendenser ;-) ).
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #5 Skrevet 25. februar 2006 Omgjengelig, ikke fordomsfull - man møter trolig pasienter og pårørende med veldig mange forskjellige bakgrunner... Fint om noen sykepleiere er analytisk anlagt også - man er faktisk i en posisjon hvor man kan påvirke hvordan en avdeling driver, f eks. Litt tøff; kunne gi klare beskjeder til andre, ta avgjørelser. Nøyaktig - man måler jo opp medisiner til folk.
Gjest gjest1 Skrevet 25. februar 2006 #6 Skrevet 25. februar 2006 For å bli en god sykepleier bør du være empatisk, ansvarsfull - siden det ofte er en sykepleier som har ansvar for en hel avdeling særlig på kveld/natt, trives med å jobbe med mennesker. Jeg tror kanskje en sykepleier får det mye lettere om man er litt utadvent og har lett for å snakke med mennesker. Jeg jobber som pleier ved et sykehjem, er ganske stille og "innadvent" selv så jeg synes bare det å være pleier blir en utfordring på den måten. En selvfølge er jo at du må like å jobbe med syke mennesker, som kanskje er sengeliggende eller ligger for døden. Du bør være service innstilt, hyggelig og omgjengelig.. Du er ihvertfall garantert jobb som sykepleier, selv om det er på noen sykehus det er vansklig å få seg jobb, er det behov ved sykehjemmene.
Gjest gjest1 Skrevet 25. februar 2006 #7 Skrevet 25. februar 2006 For å bli en god sykepleier bør du være empatisk, ansvarsfull - siden det ofte er en sykepleier som har ansvar for en hel avdeling særlig på kveld/natt, trives med å jobbe med mennesker. Jeg tror kanskje en sykepleier får det mye lettere om man er litt utadvent og har lett for å snakke med mennesker. Jeg jobber som pleier ved et sykehjem, er ganske stille og "innadvent" selv så jeg synes bare det å være pleier blir en utfordring på den måten. En selvfølge er jo at du må like å jobbe med syke mennesker, som kanskje er sengeliggende eller ligger for døden. Du bør være service innstilt, hyggelig og omgjengelig.. Du er ihvertfall garantert jobb som sykepleier, selv om det er på noen sykehus det er vansklig å få seg jobb, er det behov ved sykehjemmene. Husker noen sa til meg en gang at de beste sykepleierne var de som ikke var for følsomme/empatiske. (ikke dermed sagt man trenger ha psykopat tendenser ;-) ). ← Du skal være personlig, men ikke privat
Gjest Gjest_Tiril_* Skrevet 25. februar 2006 #8 Skrevet 25. februar 2006 Du må kunne jobbe effektivt og være istand til å ta alvorlige avgjørelser selvstendig og raskt!
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #9 Skrevet 26. februar 2006 Må vel klare å takle stress, kan vel tenke meg at det til tider kan være temmelig så hektisk på sykehus/sykehjem.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #10 Skrevet 27. februar 2006 Profesjonell. Ansvarsfull. Omsorgsfull, men ikke bli for privat som nevnt. Ha empati. Takle sorger og gleder sammen med pasientene. Ha litt lederegenskaper, en sykepleier har til tider MYE ansvar. (lege er neste vet du.. ) Være flink til å samarbeide, man er ofte et 'team', man er sammen om ting. Som sykepleier møter du mange mennesker i forskjellige settinger. Spørs om du jobber på sykehus, sykehjem, ambulanse etc. Man møter ofte mennesker i sorg..mennesker som er døende, pårørende som er i ferd med å miste en kjær person o.s.v. Man møter også folk som kan være i en opptreningsfase, du ser det går fremover, pasienten ser det går fremover. Pasienten blir glad/stolt fordi h*n klarer, du blir glad/stolt for at h*n klarer. Som sykepleier møter du mennesker i utrolige mange settinger. Det er din jobb og være profesjonell i de ulike settingene. Du kan komme ut fra et rom fyllt av glede. Et rom hvor en pasienten har blitt frisk, skal hjem, er glad. Og du blir glad for dere har gjort en god jobb. Neste rom du går inn på er det kanskje en som ligger for døden, familien er kanskej der. Folk er i sorg.. Du må omstille deg tvert!! Skjønner? En jobb som gir utrolig mye, men som også krever utrolig mye. Man må være tøff både fysisk og psykisk. Man må være åpen ovenfor kollegaer for å takle en slik sorg. Det er ikke pasientene/pårørende som skal syns synd på deg, fordi du blir lei deg f.eks. Man må være profesjonell i jobbsituasjonen, men 'myk' og åpen ovenfor kollegaer. Viktig å kunne snakke ut om ting, få vonde/triste episoder på avstand. For å samle mot til neste dag Men ja, den jobben gir utrolig mye. Men du må like å jobbe med mennesker. Selvfølgelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå