AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #41 Del Skrevet 3. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har kjøpt dette argumentet nå frem til min egen sønn ble lærling og så fikk jobb. Han er ute etter leilighet som er omtrent som den jeg begynte med, men har måtte ofre betydelig betydelig mindre for å oppnå det enn jeg måtte. Jeg jobbet og spurte egenkapital fra jeg var 16 år. Jeg kunne ikke unne meg ferier eller mye nytt for å klare dette. Jeg hadde for eksempel samme vinterjakke fra jeg var 16 til jeg var 22 år, ingen ferier, ingen nye fine ting og aktiviteter var alltid billig til gratis. Så har man min sønn da. Nye og fine klær, ferier hvert år, relativt ofte på byen, dyr mobil og pc, bil, med mer. Han vil ha spart seg egenkapital nøyaktig samtidig som jeg kjøpte min første leilighet, 22 år gammel, men uten å ofre tilsvarende for det. Dette altså på egenhånd. Ikke det han kommer til å få som hjelp fra oss i tillegg, siden vi har spart i tro på at dette var så mye vanskeligere enn for min generasjon. Mine venner kjøpte stort sett ikke bolig like tidlig som meg, men i slutten av 20- årene/begynnelsen av 30 årene, når de var to. Min datter oppnår nok det samme innen det, selv uten vår hjelp hun også. Selvfølgelig krever det noe, men hva min generasjon ofret for å oppnå bolig er ikke noe neste generasjon ofrer for å oppnå det samme. Så umulig er det så absolutt ikke nå heller. Det spørs bare hvor mye man prioriterer å spare, og om man er villig til å jobbe for det. For de fleste. Er man kastet ut fra hjemmet 18 år gammel blir det nok tøffere, men det hadde det også vært for min generasjon. Anonymkode: 13b85...a60 Jeg er så enig med deg. Ligger en annen tråd i forumet om at det er umulig å kjøpe seg bolig pga prisene i forhold til inntekt. Men så viser det seg at personen som har startet tråden har mulighet til å spare 10-12 000 kr hver mnd - minst - men har holdningen "livet er nå". Folk har så urealistiske forventninger, at det å skulle få egen bolig ikke er noe man må jobbe for, at man ikke trenger å ofre noe. JA, boligprisene er veldig høye, altfor høye i særlig Oslo. Men man MÅ for det første ikke bo i Oslo-gryta, og når man velger å "leve nå" fremfor å spare i noen år, så er det priorieringene det er noe feil med, ikke noe annet. Anonymkode: 8c309...3ef 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #42 Del Skrevet 3. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har kjøpt dette argumentet nå frem til min egen sønn ble lærling og så fikk jobb. Han er ute etter leilighet som er omtrent som den jeg begynte med, men har måtte ofre betydelig betydelig mindre for å oppnå det enn jeg måtte. Jeg jobbet og spurte egenkapital fra jeg var 16 år. Jeg kunne ikke unne meg ferier eller mye nytt for å klare dette. Jeg hadde for eksempel samme vinterjakke fra jeg var 16 til jeg var 22 år, ingen ferier, ingen nye fine ting og aktiviteter var alltid billig til gratis. Så har man min sønn da. Nye og fine klær, ferier hvert år, relativt ofte på byen, dyr mobil og pc, bil, med mer. Han vil ha spart seg egenkapital nøyaktig samtidig som jeg kjøpte min første leilighet, 22 år gammel, men uten å ofre tilsvarende for det. Dette altså på egenhånd. Ikke det han kommer til å få som hjelp fra oss i tillegg, siden vi har spart i tro på at dette var så mye vanskeligere enn for min generasjon. Mine venner kjøpte stort sett ikke bolig like tidlig som meg, men i slutten av 20- årene/begynnelsen av 30 årene, når de var to. Min datter oppnår nok det samme innen det, selv uten vår hjelp hun også. Selvfølgelig krever det noe, men hva min generasjon ofret for å oppnå bolig er ikke noe neste generasjon ofrer for å oppnå det samme. Så umulig er det så absolutt ikke nå heller. Det spørs bare hvor mye man prioriterer å spare, og om man er villig til å jobbe for det. For de fleste. Er man kastet ut fra hjemmet 18 år gammel blir det nok tøffere, men det hadde det også vært for min generasjon. Anonymkode: 13b85...a60 Helt uenig. Jeg kjøpte min første leilighet på Helsfyr i Oslo i 2005 når jeg var 22 år, for 1.3 mill. Da hadde jeg som nyutdannet sykepleier en årsinntekt på 320 000 kroner. Den samme leiligheten i dag er estimert til 4.3 millioner kroner, mens en nyutdannet sykepleier i dag tjener 485 000. Boligprisen har dermed steget 300 %, mens lønnen har steget 25 %. Anonymkode: 56e20...1fc 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #43 Del Skrevet 3. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 20.49): Boligmarkedet har jo vært veldig tregt i et par år nå. Det har blitt en real propp, da veldig få tør å kjøpe bolig før de har solgt sin egen. Et hus nedi veien her har blitt lagt ut for salg bare et knapt år etter at det ble kjøpt. Og nå vil de ha 400 000 mer enn hva de kjøpte det for. Lykke til sier jeg bare. Egentlig rart at boligmarkedet er så tregt, hører jo stadig på podcaster at nordmenn har hatt lønnsfest på 6-7 % i år som i fjor (ikke meg da, men sånn er det å jobbe i helsevesenet). Nesten litt merkelig at det stagnerer sånn da. Anonymkode: 56e20...1fc Jeg tipper den "lønnsfesten" bare har gått med til å unngå å få kredittgjeld. Inflasjonen har jo vært høyere, så folk var i minus før lønnsøkningen kom. Det er stor forskjell på markedene akkurat nå. I min by har det tatt seg opp etter kjøpestopp for et år siden. Jeg følger med og ser at folk legger ut boliger for mer realistiske priser, og de blir derfor solgt raskt. Vi har fortsatt et underskudd på hus i min by, så husene blir tatt med en gang. Små leiligheter er det litt verre med. Jeg lurer på om de unge kjøper færre boliger nå, fordi vi har nådd et punkt hvor det er uoppnåelig for mange, og fordi så mange av dem står utenfor arbeidslivet. Dette forplanter seg oppover. Jeg skal selge neste år og er en av dem som vil selge først. For hvis den da ikke blir solgt så blir jeg bare i boligen. Da er det ingen vits i å tro at man kan få den billigere, for den legges ut til det minste jeg kan akseptere. Selv om det er en faktor som bremser markedet veldig vil jeg anbefale alle å gjøre det slik, med mindre man har flere hundre tusen å kaste bort på mellomfinansiering. Anonymkode: 70802...71a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #44 Del Skrevet 3. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 19.30): Ja det er merkelig å lese artikler om boligmangel og at det bygges altfor få boliger, samtidig som det for veldig mange nesten er umulig å få solgt. Anonymkode: 56e20...1fc Det har jo samtidig stått at dette ikke gjelder akkurat nå, men at boligmangelen vil merkes om et par år. Anonymkode: 72696...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymrsr Skrevet 7. oktober 2024 #45 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 9.27): Hvor da? Ser det er enkelte boliger som går ekstremt raskt, feks. er det høy pågang på rekkehus på Storhaug (da det ikke finnes så mange av dem), mens husene rett i nærheten tar mye lengre tid å få solgt. Anonymkode: cf39e...ed1 Sandnes. 20 min å gå til sentrum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #46 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 14.59): Helt uenig. Jeg kjøpte min første leilighet på Helsfyr i Oslo i 2005 når jeg var 22 år, for 1.3 mill. Da hadde jeg som nyutdannet sykepleier en årsinntekt på 320 000 kroner. Den samme leiligheten i dag er estimert til 4.3 millioner kroner, mens en nyutdannet sykepleier i dag tjener 485 000. Boligprisen har dermed steget 300 %, mens lønnen har steget 25 %. Anonymkode: 56e20...1fc Det er jo helt sinnsykt, prisene på boliger er rett og slett bare blåst opp uten realitet. Anonymkode: b7261...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå