Egenskap Skrevet 28. september 2024 #21 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er skuffet og litt overrasket. Er det flere som har problemer med å få solgt boligen sin nå? Lite interesse på visninger? Anonymkode: 79d99...d96 by eller på landet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #22 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Mens for oss, som vil ha åpne løsninger, ett lyst og luftig hjem, så er ikke lukket kjøkken noe god løsning. Anonymkode: dcb5c...71e Åpen kjøkkenløsning kan fungere der rommet er stort nok. Det ser utrolig dumt ut når sofaen i «stuen» står 15 cm fra kjøleskapet. Anonymkode: b6cef...a54 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #23 Del Skrevet 28. september 2024 Her i Molde synes jeg det stadig vekk selges leiligheter og hus. Men selvfølgelig blir noen objekter liggende lengre,siden byen er utvidet siden kommunesammenslåingen,og ikke alle objekter på bygda er like lettsolgt. Jeg har også vært på visninger der jeg ikke ville bo,rett og slett på grunn av kjøkken/stueløsningen. Anonymkode: e7e6f...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #24 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme her. Bor i et område som dessverre ikke er så attraktivt. Aldri i livet om vi kjøper før vi har solgt, orker ikke å utsette oss for en mulig finansiell katastrofe. Planlegger å selge i løpet av 2-3 år. Heldigvis så er huset i seg selv helt fantastisk. Anonymkode: 56e20...1fc Akkurat det synes nok alle som ikke får solgt også Anonymkode: 1f42d...17a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #25 Del Skrevet 29. september 2024 Ja, opplever det samme i en by en times tid fra Oslo. Gått et par måneder nå. Dette er en bolig i god stand, mest sentralt beliggende som ligger ute i den byen for øyeblikket. Kun to interesserte på denne tiden, men begge må vente på å få solgt hus i samme område som har ligget ute lenge. Ser ut som nesten alt som blir lagt ut blir liggende lenge. Det er vel rett og slett for mange boliger ute nå, i kombinasjon med at mange ikke har råd til å kjøpe med dagens rente. Og de som ikke har råd i Oslo, er i liten grad villige til å flytte ut av byen. Jeg ser at tallet på "solgt siste dager" hele tiden er vesentlig lavere enn antall lagt ut til salg. Så vi er forberedt på at dette tar lang tid. Mulig man må vente i flere år, på denne boligmangelen som stadig spås i media? Er nok pga dette noen blir overrasket over å ikke få solgt fine boliger. Anonymkode: 3f4a0...8c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #26 Del Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Akkurat det synes nok alle som ikke får solgt også Anonymkode: 1f42d...17a Ja det har du rett i. Men dette er en 5 år gammel TEK17-bolig på 200 kvm med vinduer som går fra gulv til tak og to fulle etasjer. Stort vaskerom, 4 store soverom, diger balkong osv. Huset i seg selv er fantastisk. Men plassering er så og si det eneste som betyr noe, dessverre. Anonymkode: 56e20...1fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #27 Del Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, opplever det samme i en by en times tid fra Oslo. Gått et par måneder nå. Dette er en bolig i god stand, mest sentralt beliggende som ligger ute i den byen for øyeblikket. Kun to interesserte på denne tiden, men begge må vente på å få solgt hus i samme område som har ligget ute lenge. Ser ut som nesten alt som blir lagt ut blir liggende lenge. Det er vel rett og slett for mange boliger ute nå, i kombinasjon med at mange ikke har råd til å kjøpe med dagens rente. Og de som ikke har råd i Oslo, er i liten grad villige til å flytte ut av byen. Jeg ser at tallet på "solgt siste dager" hele tiden er vesentlig lavere enn antall lagt ut til salg. Så vi er forberedt på at dette tar lang tid. Mulig man må vente i flere år, på denne boligmangelen som stadig spås i media? Er nok pga dette noen blir overrasket over å ikke få solgt fine boliger. Anonymkode: 3f4a0...8c5 Ja det er merkelig å lese artikler om boligmangel og at det bygges altfor få boliger, samtidig som det for veldig mange nesten er umulig å få solgt. Anonymkode: 56e20...1fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #28 Del Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja det er merkelig å lese artikler om boligmangel og at det bygges altfor få boliger, samtidig som det for veldig mange nesten er umulig å få solgt. Anonymkode: 56e20...1fc Ja, denne boligmangelen må jo ligge mange år frem i tid. Enten det eller at mange bor hjemme hos mor og far e.l. fordi de fortsatt ikke har råd til noe av det på markedet. Vår megler sa det var noenogseksti dager det tok i snitt i vårt distrikt, og det er jo sånn sett ikke all verden. Men noen boliger selges jo fortsatt raskt og drar ned snittet, som igjen vil si at andre boliger bruker vesentlig lengre tid. Og de som evt ikke får solgt i det hele tatt kommer jo ikke inn i en sånn statistikk. Vi ser selv i en situasjon med to boliger som vi har råd til å ha i lengre tid, men synes virkelig synd på de som feks må flytte fra en stor bolig de ikke har råd til lenger, og inn i en mindre. Og så får de ikke solgt den de har. Eller folk som betaler mye eiendoms- og formuesskatt på en bolig som ikke er salgbar. Antar det kommer en større prisnedgang snart, hvis det stadig legges ut mer enn det som blir solgt. Foreløpig har vel ikke prisene beveget seg så mye, det er tiden det tar å selge som øker. Men kan jo ikke fortsette sånn i lengden, mange blir nødt til å gå ned i pris for å få solgt. Anonymkode: 3f4a0...8c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #29 Del Skrevet 29. september 2024 Vi har akkurat kjøpt bolig til barn i et område med forholdsvis få boliger til salgs i vår prisklasse. Vi har vært på 8 visninger (10 objekter lå ute) Til slutt kuppet vi en bolig før visning. Det var egentlig ganske tilfeldig at det ble denne boligen. Jeg føler ikke at de andre boligene var overpriset eller dårlige, men det er kjøpers marked og små detaljer fikk avgjøre. Vi hadde egentlig bare ett krav, ved siden av beliggenhet, og det var at badet var forholdsvis nytt. Jeg ser at to av de andre boligene vi så på også gikk veldig raskt, mens resten fremdeles ligger ute. Felles for boligene som ble solgt er gode utearealer. Pent opparbeidet hage og gode solforhold. Det hjelper ikke hvor fint huset er, dersom utearealet er gjengrodd eller kjedelig thujahekk med gress... Føler at mange bruker masse penger på maling og boligstyling, men glemmer å ta en runde i hagen. Anonymkode: 84c12...e91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #30 Del Skrevet 29. september 2024 Jeg tror man fort havner i en ond sirkel om boligen blir liggende ute lenge. Man faller nedover i søket. På vår bolig var det ganske mange klikk frem til første visning, så var det nesten bråstopp. Og hvis folk ser at den samme blir liggende lenge, tenker de gjerne at det er noe feil med den. For ikke å snakke om hvis man går ned i pris. Men akkurat nå ligger det meste lenge, har jeg inntrykk av. Anonymkode: 3f4a0...8c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #31 Del Skrevet 1. oktober 2024 Det kan være så tilfeldig, så urettferdig. Her hvor jeg bor, ble to hus i øvre prissikte nylig solgt etter bare en visning, på den verste salgs-tidspunkt også, rett før fellesferien. Men det er et annet hus, knapt 1 km fra disse, også i et barnevennlig område og til og med mer sentralt, og med utleiedel, som ligger og ligger til salgs, og tilsynelatende helt fint hus. Men det viset seg at det har kommet en kommunal bolig rett i nærheten, og område er blitt preget av bråk og tyverier, pluss at barna bokstavelig tatt ser på narkotikahandel og -bruk rett fra soveromsvinduer. Så takk til kommunen at de gjorde huset ikke mulig å få solgt, og det er bare på få måneder. Anonymkode: 00fb2...253 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #32 Del Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 20.10): Ja, denne boligmangelen må jo ligge mange år frem i tid. Enten det eller at mange bor hjemme hos mor og far e.l. fordi de fortsatt ikke har råd til noe av det på markedet. Vår megler sa det var noenogseksti dager det tok i snitt i vårt distrikt, og det er jo sånn sett ikke all verden. Men noen boliger selges jo fortsatt raskt og drar ned snittet, som igjen vil si at andre boliger bruker vesentlig lengre tid. Og de som evt ikke får solgt i det hele tatt kommer jo ikke inn i en sånn statistikk. Vi ser selv i en situasjon med to boliger som vi har råd til å ha i lengre tid, men synes virkelig synd på de som feks må flytte fra en stor bolig de ikke har råd til lenger, og inn i en mindre. Og så får de ikke solgt den de har. Eller folk som betaler mye eiendoms- og formuesskatt på en bolig som ikke er salgbar. Antar det kommer en større prisnedgang snart, hvis det stadig legges ut mer enn det som blir solgt. Foreløpig har vel ikke prisene beveget seg så mye, det er tiden det tar å selge som øker. Men kan jo ikke fortsette sånn i lengden, mange blir nødt til å gå ned i pris for å få solgt. Anonymkode: 3f4a0...8c5 Ja man kan "skryte" av hvor dyrt det var å ha bolig på 90-tallet når det var 15 % rente, men den gang da kostet en bolig ca 5 x gjennomsnittlig årslønn, mens nå koster en bolig 15 x gjennomsnittlig årslønn med effektiv rente på 6-7 %. Mine foreldre kjøpte seg helt ny enebolig på slutten av 70-tallet for noen få hundre tusen kroner. Mamma var hjelpepleier og hadde likevel råd til å bare jobbe halv stilling mens pappa var snekker. Prøv å få et ektepar på 22 år til å ha råd til å kjøpe en flunkende ny enebolig i dag, samtidig som den ene bare skal jobbe 50 % stilling 🤣 Det er ren utopi i dagens marked. Det har dessverre blitt ekstremt mye vanskeligere å komme seg inn på boligmarkedet i dag. Veldig mange av mine kollegaer har hjemmeboende barn som er i midten av tjueårene da det er umulig å få tak i bolig til under 3-4 mill. Anonymkode: 56e20...1fc 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #33 Del Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja man kan "skryte" av hvor dyrt det var å ha bolig på 90-tallet når det var 15 % rente, men den gang da kostet en bolig ca 5 x gjennomsnittlig årslønn, mens nå koster en bolig 15 x gjennomsnittlig årslønn med effektiv rente på 6-7 %. Mine foreldre kjøpte seg helt ny enebolig på slutten av 70-tallet for noen få hundre tusen kroner. Mamma var hjelpepleier og hadde likevel råd til å bare jobbe halv stilling mens pappa var snekker. Prøv å få et ektepar på 22 år til å ha råd til å kjøpe en flunkende ny enebolig i dag, samtidig som den ene bare skal jobbe 50 % stilling 🤣 Det er ren utopi i dagens marked. Det har dessverre blitt ekstremt mye vanskeligere å komme seg inn på boligmarkedet i dag. Veldig mange av mine kollegaer har hjemmeboende barn som er i midten av tjueårene da det er umulig å få tak i bolig til under 3-4 mill. Anonymkode: 56e20...1fc .... Og sånn sett så tenker jeg at det er helt greit med et prisras på boliger. Det er jo for ille at de under 30 år ikke klarer å komme seg inn på boligmarkedet, med mindre de har foreldre som har arvet 10-15 mill etter sine egne foreldres boliggevinst fra 70-80-tallet. Anonymkode: 56e20...1fc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #34 Del Skrevet 1. oktober 2024 Jeg kjenner flere som sliter litt med å få solgt. Da større boliger/hus. Vet bl.a. om to par som skal skilles men ikke får solgt det huset.. det må være ekstra surt. Anonymkode: e6abb...4ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymrsr Skrevet 2. oktober 2024 #35 Del Skrevet 2. oktober 2024 Vi hadde en enormt stor pågang på leiligheten vår, og solgte tre dager etter annonsering langt over prisantydning. Ble kuppet før fellesvisning To soverom, 20 min å gå til sentrum. Ligger i Stavanger/Sandnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #36 Del Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 15.59): Ja man kan "skryte" av hvor dyrt det var å ha bolig på 90-tallet når det var 15 % rente, men den gang da kostet en bolig ca 5 x gjennomsnittlig årslønn, mens nå koster en bolig 15 x gjennomsnittlig årslønn med effektiv rente på 6-7 %. Mine foreldre kjøpte seg helt ny enebolig på slutten av 70-tallet for noen få hundre tusen kroner. Mamma var hjelpepleier og hadde likevel råd til å bare jobbe halv stilling mens pappa var snekker. Prøv å få et ektepar på 22 år til å ha råd til å kjøpe en flunkende ny enebolig i dag, samtidig som den ene bare skal jobbe 50 % stilling 🤣 Det er ren utopi i dagens marked. Det har dessverre blitt ekstremt mye vanskeligere å komme seg inn på boligmarkedet i dag. Veldig mange av mine kollegaer har hjemmeboende barn som er i midten av tjueårene da det er umulig å få tak i bolig til under 3-4 mill. Anonymkode: 56e20...1fc Jeg har kjøpt dette argumentet nå frem til min egen sønn ble lærling og så fikk jobb. Han er ute etter leilighet som er omtrent som den jeg begynte med, men har måtte ofre betydelig betydelig mindre for å oppnå det enn jeg måtte. Jeg jobbet og spurte egenkapital fra jeg var 16 år. Jeg kunne ikke unne meg ferier eller mye nytt for å klare dette. Jeg hadde for eksempel samme vinterjakke fra jeg var 16 til jeg var 22 år, ingen ferier, ingen nye fine ting og aktiviteter var alltid billig til gratis. Så har man min sønn da. Nye og fine klær, ferier hvert år, relativt ofte på byen, dyr mobil og pc, bil, med mer. Han vil ha spart seg egenkapital nøyaktig samtidig som jeg kjøpte min første leilighet, 22 år gammel, men uten å ofre tilsvarende for det. Dette altså på egenhånd. Ikke det han kommer til å få som hjelp fra oss i tillegg, siden vi har spart i tro på at dette var så mye vanskeligere enn for min generasjon. Mine venner kjøpte stort sett ikke bolig like tidlig som meg, men i slutten av 20- årene/begynnelsen av 30 årene, når de var to. Min datter oppnår nok det samme innen det, selv uten vår hjelp hun også. Selvfølgelig krever det noe, men hva min generasjon ofret for å oppnå bolig er ikke noe neste generasjon ofrer for å oppnå det samme. Så umulig er det så absolutt ikke nå heller. Det spørs bare hvor mye man prioriterer å spare, og om man er villig til å jobbe for det. For de fleste. Er man kastet ut fra hjemmet 18 år gammel blir det nok tøffere, men det hadde det også vært for min generasjon. Anonymkode: 13b85...a60 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #37 Del Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 16.59): Det har dessverre blitt ekstremt mye vanskeligere å komme seg inn på boligmarkedet i dag. Veldig mange av mine kollegaer har hjemmeboende barn som er i midten av tjueårene da det er umulig å få tak i bolig til under 3-4 mill. Anonymkode: 56e20...1fc Hvor er det umulig? Det ligger en røys av sånne usolgt i kort pendleavstand fra Oslo, sikkert også fra de andre storbyene. Jeg trodde vår ville bli solgt raskt til rundt 3 mill, men ingen bestiller visning en gang. Og mange andre er i samme situasjon. Anonymkode: 3f4a0...8c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #38 Del Skrevet 3. oktober 2024 Vi la ut i august i fjor og fikk ikke solgt før i februar. Ikke noe galt med huset. ALT som ble lagt ut før sommeren ble solgt relativt fort. Men boligmarkedet stoppet jo opp etter sommeren. når ting ligger ute en stund tror jeg enkelte sitter litt på gjerdet også og håper de kan få boligen billigere. Vi gjordet det samme selv og fikk huset vi kjøpte langt under takst. Vi har de eneste interesserte og den hadde lagt ute lenge. ble noen dyre måneder med 2 hus da, men det gikk greit, Anonymkode: 73a2a...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #39 Del Skrevet 3. oktober 2024 Belemret med elendig hukommelse her, så det kan være jeg sier noe feil eller har husket en detalj galt. Min bror prøver å finne et hus som er enklere å vedlikeholde grunnet helse. Han har et veldig kjekt hus med 3 gode soverom og stor loftstue som kan passe mange barnefamilier og hus selges lett i området. Han har mest lyst å selge før han kjøper, men det kan jo by på problemer dersom noe nytt ikke dukker opp innen rimelig tid og hele familien må ut på leiemarkedet. Pga barn ønsker de samme område de bor i nå. Han forhørte seg om lån, og får jo en "grei" sum, men det var en regel der om at noe av antatt verdi på hans eget hus trekkes fra når han ikke har solgt først- altså vil han ikke få "nok" lån, fordi de sikrer seg med den marginen der i banken. Det gjør at han ikke kan by på dem han anser som aktuelle og står da fast. Det er han sikkert ikke alene om tenker jeg. Er mye de kan myke opp i regelverket hvis de vil, særlig at de ser mer på betjeningsevne enn egenkapital, men det vil de visst ikke gå tilbake på. Anonymkode: 430db...c0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #40 Del Skrevet 3. oktober 2024 Anonymrsr skrev (14 timer siden): Vi hadde en enormt stor pågang på leiligheten vår, og solgte tre dager etter annonsering langt over prisantydning. Ble kuppet før fellesvisning To soverom, 20 min å gå til sentrum. Ligger i Stavanger/Sandnes. Hvor da? Ser det er enkelte boliger som går ekstremt raskt, feks. er det høy pågang på rekkehus på Storhaug (da det ikke finnes så mange av dem), mens husene rett i nærheten tar mye lengre tid å få solgt. Anonymkode: cf39e...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå