Gå til innhold

Kritikkverdig behandling av opererte pasienter

Fremhevede innlegg

Skrevet
Janina1 skrev (1 time siden):

Så kort oppsummert: de mener du kan dra hjem på permisjon og du vil ikke?

Ikke vil ikke. Jeg vil jo hjem, men det er ikke forsvarlig fordi jeg blir liggende uten å komme meg opp.

Anonymkode: 25f72...2f4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det eneste problemet er at du har dren, som du sier er festet til kroppen, så kan du vel bare komme deg hjem?

Anonymkode: e8539...597

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men å få den tilrettelegging er ikke lett. Min far brakk  lårhalsen. Et av kriteriene var å kunne komme seg på do selv hjemme.  Min mor var død,  så han bodde også alene. På do er det ca 10cm høy kant. Så jeg sa at det å dra hjem blir svært vanskelig,  da han ikke kommer seg opp alene. Og burde ha midlertidig opphold på sykehjem. Det ble en hard kamp, mot knappe resurser i hjem kommune, som ikke ville gi han sykehjems plass.  Eller hjemmesykepleie. 

I kommunen sa de at de ikke hadde plass, kan ikke gjøre noe med det. Sykehuset sa han ikke var deres ansvar lengre. Så endte opp med nermest å krangle han inn. Og eneste grunnen til at de ikke kunne skrive han ut var  pga do situasjonen.  De åpnet et rom tilslutt som var stengt. På et annet eldre senter enn det han hørte til.  Og fikk være der til han klarte å stå på beina. 

Samme med mor når hun var dødssyk.  Helt umulig å få hjelp til  medisinering. Pga kreft sykdommen begynte hun å surre og t oppimot 3 doser hver dag. Hun husket ikke hvilken dag det var , så dosett fungerte ikke særlig bra. Dette medførte overmedisinering og innleggelse på sykehus to til tre ganger pr uke. I over en mnd måtte jeg krangle på å få inn hjemme hjelp til slike ting. 

Så det å få hjelpen man trenger for å kunne dra hjem, er nermest umulig. 

Ts her sier jo ikke klaree å kkomne ut av sengen alene. Pg da burde kanskje vedkommende få være på sykehjem til klarer seg litt  mer selv.  Og at noen tar tak pg legger tilrette på hjemmebane.

Selv hadde jeg en periode med behov for hjelpemidler hjemme. Måtte vente i 6mnd på å få de. Noe de sa skulle ta max et par uker. Når jeg fikk de, var de av stor og standard str, så jeg hadde ikke plass, i tillegg ble for tunge å håndtere eller fingerte ikke.  Så måtte sende de i retur pg kjøpe noe selv. 

Bla et trillebrett til dekketøy,  heldigvis trillet jeg klær på det når det knakk sammen på førstegangs  bruk. Og ikke dekketøy som den også skulle brukes til.  

Så følte egentlig den hjelpen jeg fikk ble en mer belastning enn hjelp. Og unødvendig mye ventetid. 

Anonymkode: 17eb4...d97

Gjør meg så trist å høre om. Dessverre relativt for så mange. Jeg har fått høre at sykehjem eller rehab er jeg enten for syk til eller for ung til. Så da står man der midt i mellom. Dette rike Norge som kaster bort penger på feil ting. Jeg synes det rett og slett er uverdig og jeg blir skremt slik min avd fremstår i forhold til organisering. Dette kunne de ha planlagt.
Jeg som pasient har jo ikke hatt hodet med meg før nå. Kan bare forestille meg begynnende demente osv. Å være så hjelpesløs som jeg er nå er er sjokk å se man ikke får hjelp. Dette er umulig å sette seg helt inn uten å ha vært pårørende eller så syk selv. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis det eneste problemet er at du har dren, som du sier er festet til kroppen, så kan du vel bare komme deg hjem?

Anonymkode: e8539...597

Stå midt ut på gulvet uten å hvile da eller? Tror ikke du har lest alt. Jeg kommer meg ikke opp selv av seng eller sofa. Jeg er alene. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Norske sykehus er under total kollaps. Du SKAL ut av døra før du er kommet inn..

Det møles effektivitet heletiden, antall liggedøgn skal NED! Alt styres av økonomi. Dette lærte jeg etter 4år som sykepleier på sykehus, mennesket har ingen verdi.

Anonymkode: 53776...7a3

Nettopp som jeg hadde trodd da. Det er umenneskelig!! 
Hvilken avd jobbet du på? Jeg ser sykepleiere som kommer innom i blant fra «langtids avd fra medisinsk og de har en helt annen tilnærming til pasientene. De er i det minste hyggelige. 
Virker som de blir preget på min avd av det økonomiske og tidsmessige presset med å få pasienter ut etter 2 uker. Var da de begynte med at NÅ skal du i perm. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sånn er det når helsesektoren drives som butikk - da skal det tjenes penger på folks helseproblematikk.

Det sier seg selv at det er umulig..men ikke for norske politikere. 
Bare å fortsette med borgerlige stemmer, og privatisering - så er det kun dem med de beste forsikringene som får skikkelig hjelp, resten blir henvist til det offentlige. 

Anonymkode: 3d8d3...c22

De borgerlige privatiserer ikke, sykehusene er fortsatt skattefinansiert, men de vil la alle bruke private tilbydere uanvhengig av egen økonomi. Sosialistene legger opp til privatisering ved å fjerne det og bare la de med nok penger kunne kjøpe seg ut av helsekøene.

Anonymkode: 7c85a...136

Skrevet (endret)

slettet

Endret av AntiPolitiker
Skrevet

For det første; du kjenner ikke andre pasienters historie og det er heller ikke slik at alle deler det som feiler dem på fellesstuen. Mange jatter bare med de som snakker, og så tror folk de er enig. Som helsepersonell selv burde du vite dette. 

For det andre; du har ikke krav på være innlagt så lenge du selv syns det trengs. Det er behandlende lege som avgjør når du skal skrives ut, mener du å ikke være i form til det må du enten søke rehabilitering, søke korttidsplass på sykehjem/helsehus (mange som drar hit et par uker etter operasjon) eller få hjelp av hjemmetjenesten så du kan bo hjemme. Du kan også søke hjelpemidler i hjemmet for å klare deg der, f.eks sykeseng med regulerbar rygg og sengehest. Skulle alle selv fått bestemme hadde sykehusene vært enda mer overfylt enn de allerede er, mange vil jo aldri reise fordi det er komfortabelt på sykehus med folk rundt, og de er for ensom og redd til å Det er helt vanlig å være hjemme med invasive tilganger. Å skrive folk på perm er for å få en gradvis overgang til hjemmetilværelsen, samtidig som det er en enklere vei inn om formen forverres..

Du høres egentlig mest ut som du ikke har forberedt deg mentalt på at du skal skrive ut og hva som vil møte deg hjemme. Hvis dette var planlagt kirurgi, gjorde du ingen forberedelse før du ble innlagt for å lette hjemkomsten? Jeg hadde f.eks stor bukkirurgi der jeg visste at jeg ikke kunne løfte eller bruke magemusklene når jeg kom hjem, og tilrettela selvfølgelig leiligehten for det før jeg dro på sykehuset. Siden du selv er helsepersonell burde du i større grad enn andre tenkt på det mener jeg. Har du noen som kan være hos deg mens du er i permisjon, venner eller familie? At du mener folk behandler det dårlig tipper jeg ikke er tilfellet, men et resultat av at du ikke får det du vil ha og dermed mener alle er imot deg, og tolker alti verste mening. 

Anonymkode: a088d...62f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 7.13):

Bor du langt unna sykehuset?

Sykepleierene forstår dere nok godt, men det er dessverre ikke slik at man som sykepleier i dag har all verdens tid til dikkedarier. 
De har nok fullstendig innsikt i at kritisk syke tar time for time i starten, men deres jobb er også å få pasienten til å Utvide tidsperspektivet sitt litt slik at de kan se fremover. 

Jeg tenker at nå er det på tide å komme seg hjem. At du har dren - går nok helt fint. 

Anonymkode: f31b2...b82

Motbydelig innlegg. At du bare tillater deg å bruke «dikkedarier» sier alt om dine bedritne og kyniske holdninger. 

Anonymkode: 7252e...29d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 10.08):

For det første; du kjenner ikke andre pasienters historie og det er heller ikke slik at alle deler det som feiler dem på fellesstuen. Mange jatter bare med de som snakker, og så tror folk de er enig. Som helsepersonell selv burde du vite dette. 

For det andre; du har ikke krav på være innlagt så lenge du selv syns det trengs. Det er behandlende lege som avgjør når du skal skrives ut, mener du å ikke være i form til det må du enten søke rehabilitering, søke korttidsplass på sykehjem/helsehus (mange som drar hit et par uker etter operasjon) eller få hjelp av hjemmetjenesten så du kan bo hjemme. Du kan også søke hjelpemidler i hjemmet for å klare deg der, f.eks sykeseng med regulerbar rygg og sengehest. Skulle alle selv fått bestemme hadde sykehusene vært enda mer overfylt enn de allerede er, mange vil jo aldri reise fordi det er komfortabelt på sykehus med folk rundt, og de er for ensom og redd til å Det er helt vanlig å være hjemme med invasive tilganger. Å skrive folk på perm er for å få en gradvis overgang til hjemmetilværelsen, samtidig som det er en enklere vei inn om formen forverres..

Du høres egentlig mest ut som du ikke har forberedt deg mentalt på at du skal skrive ut og hva som vil møte deg hjemme. Hvis dette var planlagt kirurgi, gjorde du ingen forberedelse før du ble innlagt for å lette hjemkomsten? Jeg hadde f.eks stor bukkirurgi der jeg visste at jeg ikke kunne løfte eller bruke magemusklene når jeg kom hjem, og tilrettela selvfølgelig leiligehten for det før jeg dro på sykehuset. Siden du selv er helsepersonell burde du i større grad enn andre tenkt på det mener jeg. Har du noen som kan være hos deg mens du er i permisjon, venner eller familie? At du mener folk behandler det dårlig tipper jeg ikke er tilfellet, men et resultat av at du ikke får det du vil ha og dermed mener alle er imot deg, og tolker alti verste mening. 

Dette er perm ikke utskrivelse. 
I mitt tilfelle var dette akutt operasjon den første som ble komplikasjoner, så inn på andre operasjon. 
Som pasient når det er akutt og kritisk som det var med meg, tenker man time for time. Inntil man er stabil. 

Helt utrolig hvor usympatiske folk her inne er. Om jeg er helsepersonell eller ei, er jeg for søren pasient. 

Uansett sov jeg hjemme med dren og alt en natt nå og det var fullstendig uforsvarlig. Jeg er alene. Brukte en halvtime på å komme meg opp fra halvliggende stilling og var nødt til å bruke magemuskler som jeg ikke skal bruke ennå. Tisset litt på meg fordi det tok så lang tid. Jeg hadde møte med kommunen før det om hjertebrett og hjemmesykepleie, men det kunne de ikke få så raskt i gang. Naboer ble informert så de vet om situasjonen og en venn hadde reservenøkkel hvis jeg ble liggende uten å komme meg opp. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette er perm ikke utskrivelse. 
I mitt tilfelle var dette akutt operasjon den første som ble komplikasjoner, så inn på andre operasjon. 
Som pasient når det er akutt og kritisk som det var med meg, tenker man time for time. Inntil man er stabil. 

Helt utrolig hvor usympatiske folk her inne er. Om jeg er helsepersonell eller ei, er jeg for søren pasient. 

Uansett sov jeg hjemme med dren og alt en natt nå og det var fullstendig uforsvarlig. Jeg er alene. Brukte en halvtime på å komme meg opp fra halvliggende stilling og var nødt til å bruke magemuskler som jeg ikke skal bruke ennå. Tisset litt på meg fordi det tok så lang tid. Jeg hadde møte med kommunen før det om hjertebrett og hjemmesykepleie, men det kunne de ikke få så raskt i gang. Naboer ble informert så de vet om situasjonen og en venn hadde reservenøkkel hvis jeg ble liggende uten å komme meg opp. 

Hvis det er akutt har du så klart ikke fått forberedt noe. Ja du er pasient selv om du er helsepersonell, men du har også en fordel å kunne forutse mye hvermansen ikke kan. Hvis du kan bruke armene kan du feste stropper til sengen som du kan dra deg opp etter fra liggende stilling. Eller du må få fysio til å vise deg hvordan man kan komme seg opp uten bruk av mangemuskler, for det er mulig (jeg har som sagt vært der selv). Og selv om du tok alt time for time til å begynne med, så må du endre fokuset ditt til å se lenger fremover nå. At du bor alene og føler deg utrygg med det er ikke ensbetydende med at du får være lenger på sykehuset. For å si det litt direkte og frekt så er det er ikke det offentliges feil at du ikke bor med noen, kan du få en venninne til å sove hos deg de første nettene? Hjelpemidler må du som sagt purre på, men hjemmesykepleie skal kunne komme inn veldig raskt med behov, så det mp sykehuset hjelpe deg med å få.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 10.08):

Jo det har jeg kjennskap til på mange her. Er det noe folk prater om her er det nettopp hva som feiler dem!! Her er det alt fra kreftpasienter til de som kun har antibiotika en kort behandling. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det er akutt har du så klart ikke fått forberedt noe. Ja du er pasient selv om du er helsepersonell, men du har også en fordel å kunne forutse mye hvermansen ikke kan. Hvis du kan bruke armene kan du feste stropper til sengen som du kan dra deg opp etter fra liggende stilling. Eller du må få fysio til å vise deg hvordan man kan komme seg opp uten bruk av mangemuskler, for det er mulig (jeg har som sagt vært der selv). Og selv om du tok alt time for time til å begynne med, så må du endre fokuset ditt til å se lenger fremover nå. At du bor alene og føler deg utrygg med det er ikke ensbetydende med at du får være lenger på sykehuset. For å si det litt direkte og frekt så er det er ikke det offentliges feil at du ikke bor med noen, kan du få en venninne til å sove hos deg de første nettene? Hjelpemidler må du som sagt purre på, men hjemmesykepleie skal kunne komme inn veldig raskt med behov, så det mp sykehuset hjelpe deg med å få.

Ja hjemmesykepleie og fysio var det snakk om, men de rakk ikke sette tiltak før jeg kom på perm nå. Jeg fikk en venn til å lage bånd så jeg kan dra meg opp, men det hjalp lite. Hjelpemidler som gripetang måtte jeg kjøpe selv, så det har en venn ordnet. Men ingen kan sove hos meg nå i starten og det morgenen spesielt som er ille for å komme opp. 

Skrevet

Synes det var mange krasse kommentarer her. Høres ut som du har forberedt deg som best du kan!

Hvordan går det nå?

Anonymkode: 3d05c...da9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...