Gå til innhold

Kritikkverdig behandling av opererte pasienter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på 3 uka nå etter 2 store operasjoner. Har to dren i livsviktige organer som er koblet til kroppen min ennå, disse mener de nå jeg skal hjem med dren på perm. Rent teknisk så kan jeg få tilbakeslag av den ene væsken tilbake i organet og da kan det bli kritisk. 
Blir dren uheldgvisvis dratt ut eller man skrur på noe, kan jeg risikere en 3 operasjon. 

Så har jeg begynt å tenke.. er dette ren økonomi at de vil haste meg ut?
Har de f.eks tilskudd for 2 uker på denne avd.. 

Denne avd er jeg veteran på nå. De behandlet meg helt annerledes også plutselig for ca 4 dager siden. Da hadde en kirurg jeg har knapt har hatt kontakt med som gikk brutalt ut og skrevet i overlapping til alle sykepleiere perm? Det ble veldig mye push på en uvennlig måte fra hver vakt av sykepleiere og jeg knakk til slutt sammen. De smilte ikke lenger og jeg følte jeg var blitt en stor ballast og nesten irritasjon at jeg fremdeles er her. Mentalt ble det ekstremt stressende. Jeg må ennå bli her, men er ikke lenger velkommen. 

Her er det også friskere pasienter som kun ligger med anitbiotika over natten å drar hjem dagen etter. Disse kunne vært på dag poliklinikk å dratt til og fra uten å oppta en sykehusseng. Jeg har pratet med mange pasienter i dette oppholdet og noen skjønner ikke hvorfor de er her. 

Rommet mitt ble degradert for de 4 dagene siden, så søvnen har da vært svært dårlig. Ligget på rom med en som krever 3 sykepleiere på seg alene, så det renner inn folk dag og natt. 
Man blir til slutt frynsete av så lite søvn. 

Jeg har sett de har 3 ledige rom nå og spurt om det er mulig å få ro på et annet rom, men det er ikke viktig med søvn, restitusjon og ro- ikke minst ro mentalt etter så lang tid på Sykehus mener de. Men hjem på perm vil de ha meg fordi jeg trenger så mye ro og hvile. Forstå det den som kan. 

Jeg kom meg teknisk ut av den ene siden av senga for noen dager siden og var helt sjokkert. Første jeg sa er at det går jo ikke uten sykehusseng hjemme akkurat nå. Jeg forsøkte forholdene hjemme noen timer i går for å se. Jeg kommer meg ikke opp igjen av egen sofa eller seng. Så jeg må jo ha et hjertebrett eller tilsvarende for å teknisk kunne det ennå. Så de er nødt til å ha meg på natten på Sykehus inntil en løsning. 
 

En annen ting personal ikke forstår og andre pasienter som er langtids som jeg har pratet med er at vi som er eller har vært kritisk syke tenker kun kort tid frem.
Gjerne time for time.

Å tenke planlegging og fremover kom først til meg i går. Sykepleiere sa rett ut at de ikke forsto pasienter ikke tenker frem. Jeg ble satt ut av så lite innsikt de har i å sette seg inn i oss pasienter. Føler meg lite ivaretatt. 
 

Hva tenker dere om å gå frem her? Jeg er stuck her for å sove enn så lenge. og stuck til at jeg må ta målinger 2 ganger pr dag av ulike ting.
Jeg vil helst ikke lage en stor klagesak mens jeg er pasient. Selv om jeg har ytret mine meninger underveis her så føler jeg det blir kastet tilbake på meg selv og behandlet dårligere av det selv om jeg ikke har vært uvennlig. 
what to do?

Anonymkode: 25f72...2f4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor du langt unna sykehuset?

Sykepleierene forstår dere nok godt, men det er dessverre ikke slik at man som sykepleier i dag har all verdens tid til dikkedarier. 
De har nok fullstendig innsikt i at kritisk syke tar time for time i starten, men deres jobb er også å få pasienten til å Utvide tidsperspektivet sitt litt slik at de kan se fremover. 


Jeg tenker at nå er det på tide å komme seg hjem. At du har dren - går nok helt fint. 

 

 

Anonymkode: f31b2...b82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sykehuset vi sende deg hjem, må du ha de hjelpemiddlene du trenger hjemme, og muligens oppfølging av hjemmesykepleien til å ta de målingene du skal, og stelle drenet. Jobber selv i hjemmesykepleien, og vi har flere pasienter med dren, antibiotika i.v osv. så de er nok vandt til det. Hvis sykehuset mener det er forsvarlig for deg å være hjemme med hjemmesyklepleie, så er det nok det, og hvis ikke, så er det kort vei til å bli innlagt igjen. 

Anonymkode: a457f...f61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du på sykehus? Da er det kommunen som skal hjelpe deg når du skrives ut. Det er lov å mase og be om en plan for oppfølging fra kommunen. 

Det handler nok ikke direkte om penger, men om å frigjøre plass til andre pasienter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt opp at hjemmesykepleie kan kobles inn, men problem er nå at jeg blir helt låst hjemme uten å komme meg opp. Jeg får kun hvilt i en halv liggende stilling som er uheldig for lunger og de andre nærliggende organene. Da blir det store smerter. Mister jeg en hotelpute bak og mobil går i gulvet blir jeg liggende helt hjelpesløs uten å kunne bevege meg. 

Anonymkode: 25f72...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det ikke snakk om utskrivelse men perm. De har ikke lov å skrive meg ut så lenge jeg har dren fordi de er i kritiske organer.

Anonymkode: 25f72...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det når helsesektoren drives som butikk - da skal det tjenes penger på folks helseproblematikk.

Det sier seg selv at det er umulig..men ikke for norske politikere. 
Bare å fortsette med borgerlige stemmer, og privatisering - så er det kun dem med de beste forsikringene som får skikkelig hjelp, resten blir henvist til det offentlige. 

Anonymkode: 3d8d3...c22

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har tatt opp at hjemmesykepleie kan kobles inn, men problem er nå at jeg blir helt låst hjemme uten å komme meg opp. Jeg får kun hvilt i en halv liggende stilling som er uheldig for lunger og de andre nærliggende organene. Da blir det store smerter. Mister jeg en hotelpute bak og mobil går i gulvet blir jeg liggende helt hjelpesløs uten å kunne bevege meg. 

Anonymkode: 25f72...2f4

 Men da er det kommunens ansvar å hjelpe deg. Du må eventuelt legges inn på korttidsplass på sykehjem, men sykehuset skal ikke ta vare på deg nå som kommunen fint har kompetanse til å hjelpe deg. 

Krev gjerne å få snakke med noen fra kommunen nå på morgenen, sykehuset bør jo ha en kontaktperson. 

Edit: Ser at jeg har misforstått, trodde du skulle skrives ut, ikke ha perm. Da gjelder nok ikke svarene mine. Hva sier sykehuset når du spør konkret om dette? 

Endret av issoras
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (1 minutt siden):

 Men da er det kommunens ansvar å hjelpe deg. Du må eventuelt legges inn på korttidsplass på sykehjem, men sykehuset skal ikke ta vare på deg nå som kommunen fint har kompetanse til å hjelpe deg. 

Krev gjerne å få snakke med noen fra kommunen nå på morgenen, sykehuset bør jo ha en kontaktperson. 

Ja, jeg spurte om dette også. Helsehus eller tilsvarende. Så langt har de sagt nei til det og hjemmesykepleie. Nå er jeg ikke som sagt utskrevet fordi det er kritisk med dren. Det er perm. Jeg skal ta opp at de bør få inn kommunen. 

Anonymkode: 25f72...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å si nei til perm? 

Anonymkode: 2fbfb...c3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis sykehuset vi sende deg hjem, må du ha de hjelpemiddlene du trenger hjemme, og muligens oppfølging av hjemmesykepleien til å ta de målingene du skal, og stelle drenet. Jobber selv i hjemmesykepleien, og vi har flere pasienter med dren, antibiotika i.v osv. så de er nok vandt til det. Hvis sykehuset mener det er forsvarlig for deg å være hjemme med hjemmesyklepleie, så er det nok det, og hvis ikke, så er det kort vei til å bli innlagt igjen. 

Anonymkode: a457f...f61

Nei, sykehuset har selv sagt de har ansvar for meg så lenge jeg har dren. Så da er det i såfall til og fra sykehus i pasienttransport til og fra 2xdaglig. Problem er det rent tekniske at jeg ikke får hvilt hjemme

Anonymkode: 25f72...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du forsøkt å si nei til perm? 

Anonymkode: 2fbfb...c3d

Jeg sa nei til det for 4 dager siden. Da var det ikke mulig å komme ut av sykehusseng på den ene siden alene. I går sa jeg ja for å prøve rent teknisk hva som går og var som om jeg var blitt påkjørt av et tog etter 5 timer hjemme uten hvile. Mentalt helt fantastisk så klart å ha ro, men er jo helt hjelpesløs og jeg bor alene. 

Anonymkode: 25f72...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet er også.. kan de tvinge folk på perm? Legene sier her at jeg kan gå ennå 2 uker før dren kan tas og så lenge jeg har de er jeg innskrevet på sykehuset. 

Anonymkode: 25f72...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sa nei til det for 4 dager siden. Da var det ikke mulig å komme ut av sykehusseng på den ene siden alene. I går sa jeg ja for å prøve rent teknisk hva som går og var som om jeg var blitt påkjørt av et tog etter 5 timer hjemme uten hvile. Mentalt helt fantastisk så klart å ha ro, men er jo helt hjelpesløs og jeg bor alene. 

Anonymkode: 25f72...2f4

Du kan fortsatt si nei igjen. De kan ikke med makt hive deg ut av senga pg sende hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be de ordne med hjertebrett. Og ang mobilen har jeg ingen tips, foruten å ikke miste den på gulvet

Anonymkode: 81a3e...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

issoras skrev (14 minutter siden):

 Men da er det kommunens ansvar å hjelpe deg. Du må eventuelt legges inn på korttidsplass på sykehjem, men sykehuset skal ikke ta vare på deg nå som kommunen fint har kompetanse til å hjelpe deg. 

Krev gjerne å få snakke med noen fra kommunen nå på morgenen, sykehuset bør jo ha en kontaktperson. 

Edit: Ser at jeg har misforstått, trodde du skulle skrives ut, ikke ha perm. Da gjelder nok ikke svarene mine. Hva sier sykehuset når du spør konkret om dette? 

Sykehuset prøver å pushe det over på meg. Mens jeg spiller ballen over til dem og sier dette er deres ansvar.
Jeg hadde møte med ergoterapeut i går. Lite nyttig hun hadde å komme med. Nå har de også sagt rett ut de ikke ville sendt hjem hvemsomhelst med de drenene jeg har. Min mor hadde de ikke sendt på perm f.eks. Jeg er helsepersonell selv (ikke sykehus), så de har stolt mye på min viten og kompetanse med å følge med på egne dren, pumpe de som skal pumpes og følge med hele tiden og de ikke skjer tilbakeslag som kan være svært alvorlig. 
Ingen av mine venner sier de hadde turt dette jeg gjorde i går. Drenene er åpne så det er også snakk om infeksjonsfare

Anonymkode: 25f72...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske sykehus er under total kollaps. Du SKAL ut av døra før du er kommet inn..

Det møles effektivitet heletiden, antall liggedøgn skal NED! Alt styres av økonomi. Dette lærte jeg etter 4år som sykepleier på sykehus, mennesket har ingen verdi.

Anonymkode: 53776...7a3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvis sykehuset vi sende deg hjem, må du ha de hjelpemiddlene du trenger hjemme, og muligens oppfølging av hjemmesykepleien til å ta de målingene du skal, og stelle drenet. Jobber selv i hjemmesykepleien, og vi har flere pasienter med dren, antibiotika i.v osv. så de er nok vandt til det. Hvis sykehuset mener det er forsvarlig for deg å være hjemme med hjemmesyklepleie, så er det nok det, og hvis ikke, så er det kort vei til å bli innlagt igjen. 

Anonymkode: a457f...f61

Men å få den tilrettelegging er ikke lett. Min far brakk  lårhalsen. Et av kriteriene var å kunne komme seg på do selv hjemme.  Min mor var død,  så han bodde også alene. På do er det ca 10cm høy kant. Så jeg sa at det å dra hjem blir svært vanskelig,  da han ikke kommer seg opp alene. Og burde ha midlertidig opphold på sykehjem. Det ble en hard kamp, mot knappe resurser i hjem kommune, som ikke ville gi han sykehjems plass.  Eller hjemmesykepleie. 

I kommunen sa de at de ikke hadde plass, kan ikke gjøre noe med det. Sykehuset sa han ikke var deres ansvar lengre. Så endte opp med nermest å krangle han inn. Og eneste grunnen til at de ikke kunne skrive han ut var  pga do situasjonen.  De åpnet et rom tilslutt som var stengt. På et annet eldre senter enn det han hørte til.  Og fikk være der til han klarte å stå på beina. 

Samme med mor når hun var dødssyk.  Helt umulig å få hjelp til  medisinering. Pga kreft sykdommen begynte hun å surre og t oppimot 3 doser hver dag. Hun husket ikke hvilken dag det var , så dosett fungerte ikke særlig bra. Dette medførte overmedisinering og innleggelse på sykehus to til tre ganger pr uke. I over en mnd måtte jeg krangle på å få inn hjemme hjelp til slike ting. 

Så det å få hjelpen man trenger for å kunne dra hjem, er nermest umulig. 

Ts her sier jo ikke klaree å kkomne ut av sengen alene. Pg da burde kanskje vedkommende få være på sykehjem til klarer seg litt  mer selv.  Og at noen tar tak pg legger tilrette på hjemmebane.

Selv hadde jeg en periode med behov for hjelpemidler hjemme. Måtte vente i 6mnd på å få de. Noe de sa skulle ta max et par uker. Når jeg fikk de, var de av stor og standard str, så jeg hadde ikke plass, i tillegg ble for tunge å håndtere eller fingerte ikke.  Så måtte sende de i retur pg kjøpe noe selv. 

Bla et trillebrett til dekketøy,  heldigvis trillet jeg klær på det når det knakk sammen på førstegangs  bruk. Og ikke dekketøy som den også skulle brukes til.  

Så følte egentlig den hjelpen jeg fikk ble en mer belastning enn hjelp. Og unødvendig mye ventetid. 

Anonymkode: 17eb4...d97

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...