Gå til innhold

Date som ikke liker din hjemmelagede middag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

pop up bruker skrev (4 minutter siden):

Se svar over 

pop up bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke god folkeskikk å såre mennesker eller skape ubehadlige situasjoner, og av og til innebærer det at du ikke sier akkurat hva du tenker og føler. 

Det er helt basic folkeskikk alle vet, og vet de det ikke er det på tide å lære seg det. 

Man skaper likefullt ubehagelige situasjoner når man lyver - man bare utsetter det ubehagelige. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nekinn@ skrev (2 minutter siden):

At dette er din opplevelse sier ingenting om det ene eller det andre. I min verden handler folkeskikk om ærlighet og ikke om dårlig «kamuflerte» intensjoner. 

Det er ikke folkeskikk å kalle folk feite for eksempel. Men siden du synes ærlighet er folkeskikk, så synes du sikkert dette er ok? I så fall er det ikke akkurat min versjon av folkeskikk det er noe galt med.

Anonymkode: 645a0...2b2

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Er man sær fordi man ikke likte det hun hadde laget🤔🙄

Anonymkode: 49733...9a5

TS skriver at hun på forhånd hadde sjekket med han hva han absolutt ikke likte og ev allergier:

"Og da tenker jeg på at man på forhånd selvsagt har spurt om evnt allergier, hva han synes er spesielt godt og hva han absolutt ikke liker" skriver TS.

Dersom han absolutt ikke likte noe så vanlig som lasagne, i den grad mislikte at han ikke greier å spise opp en gang, ville jeg trodd han kom på å nevne det når han ble spurt.

Uansett er det ingen fæle eller fremmede smaker i lasagne, så det tror jeg alle skulle klare og "presse ned". TS skriver dessuten at det er hennes signaturrett. Det betyr at hun har lagd den ganske mange ganger for folk, og blitt godt tatt i mot.

Endret av Million
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (Akkurat nå):

Poenget er ikke det samme, og prinsippet er ikke det samme. Det er to ulike situasjoner som krever og forventee ulike ting.

At du ikke forstår det vitner om at du, akkurat som deiten til TS, ikke innehar helt grunnleggende folkeskikk, og da får vi håpe at du ikke skal på hjemmedeit med det første. 

Over og ut. 

Du kjenner ikke meg, så det har du ikke grunnlag for å skrive rett og slett....

Ditt bidrag gjaldt folkeskikk. Jeg kommenterer utifra ditt bidrag. 

At det virker som du ikke forstår hva et prinsipp er, virker underlig for meg....

Men hva vet vel jeg....Ifølge deg, ikke så mye...

Lever fint med det jeg 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Javel. Men dette er fremdeles ganske ute. Og det ville de fleste synes. Jeg tenker denne fyren ikke er riktig nagla. Hvis du ikke klarer å tilpasse deg når du er med andre mennesker og ta deres følelser i betraktning, så er det mangel på sosiale antenner.

Ok - hva om vi tar utgangspunkt i at du har rett. Typen syntes fremdeles ikke at maten er god. Er det på noe tidspunkt riktig å si dette eller skal typen for evig og alltid bite seg i det av hensyn til andres følelser? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (1 minutt siden):

Man skaper likefullt ubehagelige situasjoner når man lyver - man bare utsetter det ubehagelige. 

Nei. Det er overhodet ikke å utsette noe ubehag ved å ordlegge seg annerledes enn det han fyre gjorde. Du må skjønne at det finnes ulike typer løgn, eller bare tilbakeholdenhet av informasjon, eller bare måter å ordlegge seg på, som overhodet ikke har noen betydning for noe viktig. Daten til ts, vel Jesus.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irak skrev (50 minutter siden):

Jeg dater ikke. Snakker om en framtidig partner jeg. Du vet når man bor sammen, så spør man ofte "kan jeg gå sånn?". 

Det var et eks...Ikke ta alt så bokstavelig...

Nei, jeg spør ikke ofte om dette. Jeg gjorde det kanskje da jeg var ung og umoden. Nå er jeg voksen og vet hvordan man kler seg og hva som er passende.

Anonymkode: 0905e...f9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (1 minutt siden):

Ok - hva om vi tar utgangspunkt i at du har rett. Typen syntes fremdeles ikke at maten er god. Er det på noe tidspunkt riktig å si dette eller skal typen for evig og alltid bite seg i det av hensyn til andres følelser? 

Som jeg sa. Oppegående folk vet når det er viktig å være ærlig og ikke. Det handler ikke om å bite i seg ting av hensyn til andre. Hvis man føler seg undertrykket av å vise hensyn til andre når det gjelder så banale ting, så tenker jeg at man har en del å jobbe med. Hvis han synes det er forferdelig å ikke få uttrykke seg på denne måten i akkurat denne situasjonen feks., når ts har gjort en innsats for å lage noe han liker.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg spør ikke ofte om dette. Jeg gjorde det kanskje da jeg var ung og umoden. Nå er jeg voksen og vet hvordan man kler seg og hva som er passende.

Det vet jeg også. Det var et eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (3 minutter siden):

Ut fra HI kan jeg ikke se at ts hadde spurt om hva han synes om maten.

Jeg forstår meg ikke på folk som skal utbasunere meningene sine på en uhøflig måte som «dette var ikke noe særlig». Han kunne ha spist det han spiste, sagt han var forsynt og takket for maten etterpå. Ikke noe av dette ville vært «uærlig», men helt nøytralt.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (37 minutter siden):

Jeg var på en restaurant i Tyskland en gang. Ingen likte maten, men ingen turte å si noe bortsett fra meg.

Så da fikk jeg en is husker jeg 😁

Jeg forstår meg ikke på mennesker som velger å lyve i en kjæresterelasjon eller dating for den slags skyld. Det forstår jeg meg bare ikke på. 

Hadde heller latt vær å sagt noe....

Date er ikke en restaurant. Du har ikke betalt for maten, og han som serverer den, jobber ikke for å please deg. Stor forskjell.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange som har kommentert her at man skal si at maten smakte godt og nydelig....

Ta en hvit løgn osv...

Så bare la vær å si noe da. Er jo ikke verre enn det. 

Jeg mener det jeg mener, og det må jeg få lov til å mene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, vi hadde allerede før min middagsdate avtalt at fredagen blir det date hjemme hos han. Føler det blir litt dumt å si nå at jeg kommer ikke for du likte ikke maten min. For jeg sa ikke noe på kommentaren hans, han bare skravlet videre om noe annet.

Ts.

Anonymkode: a9441...e63

Du kan jo tekste han og si at du "ikke synes denne daten var noe særlig", så du føler ikke for å gjenta den 😛 

Neida. Jeg skjønner at du liker fyren litt, siden du faktisk dater han og føler deg såret osv. Men vær obs på hans andre måter å rakke ned på deg på, ting du sier eller gjør - det kan være en "teknikk" han har plukket opp på nettet. Sånne kommentarer som kalles "negging", for eksempel. Jeg bare synes det er så rart at noen sier sånt til en date ved første hjemmelagde måltid.

Men for alt vi vet, det kan være han bare trenger å utvide sin kulinariske horisont, og skjerpe de sosiale antennene i samme slengen.

Lykke til på daten i morgen. Hadde vært litt kult om du skrev inn her i tråden en liten oppdatering om hvordan den gikk. Serverte han deg Grandiosa, liksom 😂

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irak skrev (42 minutter siden):

Hva om man blir et par da, og lager samme middagen i god tro for man tror det er den nye livretten...Hva da? 😂

Hvis man er bedt i middagsbesøk, er det innafor også der å proklamere: «nei, dette var ikke noe særlig», før noen har spurt om gjestene er fornøyde med maten? For hva om man blir servert samme retten dersom man blir invitert en annen gang? 🙄

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Date er ikke en restaurant. Du har ikke betalt for maten, og han som serverer den, jobber ikke for å please deg. Stor forskjell.

Prinsippet er det samme.

https://snl.no/prinsipp

Situasjonen er annerledes. Det er jeg enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er ikke folkeskikk å kalle folk feite for eksempel. Men siden du synes ærlighet er folkeskikk, så synes du sikkert dette er ok? I så fall er det ikke akkurat min versjon av folkeskikk det er noe galt med.

Ganske spesielt men likevel i tråd med KG ånden, du tilegner meg meninger som ikke har noen som helst med diskusjonen å gjøre - gidder ikke kommentere en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei. Det er overhodet ikke å utsette noe ubehag ved å ordlegge seg annerledes enn det han fyre gjorde. Du må skjønne at det finnes ulike typer løgn, eller bare tilbakeholdenhet av informasjon, eller bare måter å ordlegge seg på, som overhodet ikke har noen betydning for noe viktig. Daten til ts, vel Jesus.

Dette har jeg ingen problemer med å forstå og være enig i - men kan det tenkes at menn og kvinne ser ulikt på hva det måtte være? Skal menn til til enhver tid være inneforstått med hva kvinner oppfatter som det ene eller det andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man er bedt i middagsbesøk, er det innafor også der å proklamere: «nei, dette var ikke noe særlig», før noen har spurt om gjestene er fornøyde med maten? For hva om man blir servert samme retten dersom man blir invitert en annen gang? 🙄

Hvis jeg blir spurt av feks vertinnen om jeg likte maten så lyver jeg ikke. 

Da sier jeg "Dette falt ikke i smak hos meg". Det er ikke uhøflig om de spør direkte. Er mange som faktisk har takket meg for at jeg er ærlig. Er mange som henvender seg til meg og spør meg om ting for de vet at de får et ærlig svar. Jeg advarer som regel på forhånd at det er ikke sikkert de kommer til å like svaret, men slik er det for meg. 

Ofte kan dem da spørre. Hva var det du ikke likte? Og da forklarer jeg det på en høflig og saklig måte. 

Noe gjør jeg visst riktig for jeg blir bedt flere ganger. Jeg uttaler meg ikke med mindre jeg blir spurt direkte.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, vi hadde allerede før min middagsdate avtalt at fredagen blir det date hjemme hos han. Føler det blir litt dumt å si nå at jeg kommer ikke for du likte ikke maten min. For jeg sa ikke noe på kommentaren hans, han bare skravlet videre om noe annet.

Ts.

Anonymkode: a9441...e63

Hvorfor blir det dumt å unne han samme ærlighet som han unnet deg?

Om han syns det er greit å si at maten du lagde ikke var noe særlig, må det vel være greit at du sier at du ved nærmere beskjentskap ikke lenger finner han så sjarmerende?!

Anonymkode: 6ca40...0aa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ut fra HI kan jeg ikke se at ts hadde spurt om hva han synes om maten.

Jeg forstår meg ikke på folk som skal utbasunere meningene sine på en uhøflig måte som «dette var ikke noe særlig». Han kunne ha spist det han spiste, sagt han var forsynt og takket for maten etterpå. Ikke noe av dette ville vært «uærlig», men helt nøytralt.

Ja det kunne han og er ikke nødvendigvis uenig i det (gitt at man får presentert historien korrekt). Men om så, er det virkelig her man legger listen for «røde flagg» og hva som er verdt å satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...