AnonymBruker Skrevet 26. september #1 Del Skrevet 26. september Jeg tar et studie på høyskolen der jeg må levere inn en skriftlig oppgave på nynorsk. Alle hjelpemidler er tillatt. Da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående fantes ikke alle de digitale hjelpemidlene som finnes nå, så jeg slo opp i fysisk ordbok for å finne riktig bøying av ord. Nå finnes mange hjelpemidler. Hva er bra å bruke? Jeg har en i familien som sikkert kan hjelpe også... Har ikke fått beskjed om at det ikke er lov, men det føles litt som juks. Jeg trenger ikke å kunne nynorsk verken i studiet eller i jobben for øvrig, så jeg må bare klare å levere en god nok tekst på nynorsk på denne oppgaven. Grunnen til at det er krav om nynorsk på oppgaven er at begge målformer skal være representert i studiet. Anonymkode: 8ec0a...2e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #2 Del Skrevet 26. september https://samlaget.no/blogs/aktuelt/nynorsk-retteprogram-feilfri-nynorsk-med-eit-klikk Du kan sjå om denne her fungerar. Lykke til med oppgåva 😃 Anonymkode: b7061...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #3 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg tar et studie på høyskolen der jeg må levere inn en skriftlig oppgave på nynorsk. Alle hjelpemidler er tillatt. Da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående fantes ikke alle de digitale hjelpemidlene som finnes nå, så jeg slo opp i fysisk ordbok for å finne riktig bøying av ord. Nå finnes mange hjelpemidler. Hva er bra å bruke? Jeg har en i familien som sikkert kan hjelpe også... Har ikke fått beskjed om at det ikke er lov, men det føles litt som juks. Jeg trenger ikke å kunne nynorsk verken i studiet eller i jobben for øvrig, så jeg må bare klare å levere en god nok tekst på nynorsk på denne oppgaven. Grunnen til at det er krav om nynorsk på oppgaven er at begge målformer skal være representert i studiet. Anonymkode: 8ec0a...2e3 Tullar du, eller? Kva studiestad er dette? Eg hadde nok slite viss eg måtte skrive oppgåve på sidemål (bokmål), men eg hadde overled. Eg synst oppriktig synd på bokmål-brukarane som får eit slik krav 😕 Anonymkode: 761c4...83f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 26. september #4 Del Skrevet 26. september Lexin, ordbok på nett er fin. Ordbokene.no er også et fint oppslagsverk. Jeg anbefaler også å bruke Språkrådets øvingstider, det kan du ta en test og så få oppgaver hvor du øver på de feilene du hadde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 26. september #5 Del Skrevet 26. september Apertium er god, bare husk å stille inn på e-verb øverst. Apertium.net eller .org, husker ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #6 Del Skrevet 27. september Tusen takk for tilbakemelding. Tar gjerne imot flere innspill. Det er lenge siden jeg har skrevet nynorsk og jeg brukte mye tid på å slå opp ord fordi jeg ikke visste hvilket kjønn substantivene hadde på nynorsk. Når jeg nå ikke skal bruke nynorsk til annet enn denne oppgaven, er det greit om jeg kan bruke så lite tid som mulig på det. ts Anonymkode: 8ec0a...2e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #7 Del Skrevet 27. september AI. Anonymkode: 6bc90...7e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #8 Del Skrevet 27. september Lær deg bøyningsreglene og kjøp en ordbok. Skriv på hovedmål, deretter skriver du om på sidemål. Anonymkode: 9927c...849 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #9 Del Skrevet 28. september Om du har et familiemedlem som er god i nynorsk hadde jeg fått vedkommende til å lese korrektur når du er ferdig. Anonymkode: db3e3...0e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #10 Del Skrevet 28. september Sjekk om du har tilgang til ordnett.no via skolen. Anonymkode: fcb8e...8d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #11 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 15.45): Jeg tar et studie på høyskolen der jeg må levere inn en skriftlig oppgave på nynorsk. Alle hjelpemidler er tillatt. Da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående fantes ikke alle de digitale hjelpemidlene som finnes nå, så jeg slo opp i fysisk ordbok for å finne riktig bøying av ord. Nå finnes mange hjelpemidler. Hva er bra å bruke? Jeg har en i familien som sikkert kan hjelpe også... Har ikke fått beskjed om at det ikke er lov, men det føles litt som juks. Jeg trenger ikke å kunne nynorsk verken i studiet eller i jobben for øvrig, så jeg må bare klare å levere en god nok tekst på nynorsk på denne oppgaven. Grunnen til at det er krav om nynorsk på oppgaven er at begge målformer skal være representert i studiet. Anonymkode: 8ec0a...2e3 hæ, det hørtes ut som en helt elendig grunn til å tvinge folk til å bruke nynorsk. Politikerene er håpløse, da hadde jeg heller droppet studiet og gjort det på østlandet. Anonymkode: 08de2...fe4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #12 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (1 time siden): hæ, det hørtes ut som en helt elendig grunn til å tvinge folk til å bruke nynorsk. Politikerene er håpløse, da hadde jeg heller droppet studiet og gjort det på østlandet. Anonymkode: 08de2...fe4 Kan da være skolen ligger på Østlandet? Hvorvidt man skal bruke nynorsk under et høyskolestudie handler neppe (helt sikkert vil jeg påstå) om i hvilken landsdel skolen ligger i, men om hvilket studie det er snakk om - og aktuelle studium det er snakk om går det an å resonnere seg frem til. Anonymkode: 7e823...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #13 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 11.33): Tusen takk for tilbakemelding. Tar gjerne imot flere innspill. Det er lenge siden jeg har skrevet nynorsk og jeg brukte mye tid på å slå opp ord fordi jeg ikke visste hvilket kjønn substantivene hadde på nynorsk. Når jeg nå ikke skal bruke nynorsk til annet enn denne oppgaven, er det greit om jeg kan bruke så lite tid som mulig på det. ts Anonymkode: 8ec0a...2e3 Substantiva har samme kjønn på bokmål og nynorsk. Anonymkode: 3e084...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #14 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Substantiva har samme kjønn på bokmål og nynorsk. Anonymkode: 3e084...de3 Nei, det finns unntak. Anonymkode: a7d0a...795 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå