Gå til innhold

Hadde dere ringt legevakten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt på 19 mnd har hatt feber en uke nå. Har ringt legekontoret, men de forteller bare at jeg må se det an, at det ikke er noe legen kan gjøre. I dag ringte jeg igjen, men de hadde ikke ledig time, så fikk beskjed om å ringe igjen i morgen evt legevakten om formen skulle forverre seg utpå dagen. 

Burde jeg slå meg til ro med det? Hun spiser så og si ingenting, men drikker mye. Gråter også en del, og vil helst bare bli bært.

Anonymkode: 7febb...4fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville insistert på å få tatt en blodprøve og få lyttet litt på barnet, når det har vart så lenge som en hel uke... ja, det hadde jeg. Jeg husker jo at sønnen min hadde feber i hytt og vær som liten, alt mulig ga feber og ofte var det ikke råd å si hvorfor. Men andre ganger var det ørebetennelser e.l. som trengte medisiner.

Ta telefon til legekontoret når de åpner i morgen tidlig, og be om akutt-time. Nå er det nok kan du si, barnet må undersøkes.

• Liker 5
Skrevet

Ville kanskje heller oppsøkt dr. Dropin i dag. Opplever de som mer grundige enn legevakta som ber deg gi paracet.

Anonymkode: a28be...8f3

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ringt legevakten og sagt det du skriver her, og bedt de ta en vurdering. 

Skrevet

Legevakten ja

1 uke er lenge!

Anonymkode: 3da9b...c19

Skrevet

Jeg hadde ringt legevakten. Eller gått privat, der blir du ihvertfall tatt imot.

Anonymkode: 2185b...ab4

Skrevet

Fastlegen er pliktig til å ha ledige akutttimer hver dag. Ring når kontoret åpner i morgen tidlig. Klart det ikke er noen ledige timer hvis du ringer litt utpå dagen, da har timene allerede blitt fordelt.

Anonymkode: 34e34...a73

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ville kanskje heller oppsøkt dr. Dropin i dag. Opplever de som mer grundige enn legevakta som ber deg gi paracet.

Anonymkode: a28be...8f3

Enig her! Dr.dropin er flinke, seriøse og grundige. Time på dagen til en ok penge. Vi har brukt de nesten hver gang ved slike tilfeller som feber, øyekatarr eller annet «diffust småtteri» som likevel bør ha en sjekk.

Skrevet

Hei dere. Har ikke privat-leger her jeg bor, heller ikke dr dropin. Så blir legevakten i såfall. men vet ikke helt, det er jo ikke HAST, men hun har det jo ikke bra heller. Det kan sikkert vente til i morgen, men det er jo lenge å ha feber en uke...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei dere. Har ikke privat-leger her jeg bor, heller ikke dr dropin. Så blir legevakten i såfall. men vet ikke helt, det er jo ikke HAST, men hun har det jo ikke bra heller. Det kan sikkert vente til i morgen, men det er jo lenge å ha feber en uke...

Det skader ikke å ta en telefon. Men hvis du gjør det, å sier til dem at det ikke er noe farlig eller noe hast blir du nok ikke vurdert engang.

Hvis barnet er utilpass og du er bekymret,så ringer du 

Anonymkode: 2185b...ab4

• Liker 2
Skrevet

Dra til legevakten for en CRP, kan være noe hun trenger antibiotika for?

Anonymkode: 4862a...5dd

Skrevet

Som noen andre nevner; hvis du trenger time i morgen så må du ringe de med en gang legekontoret åpner. De må ha noen akuttimer ledig, og det er VELDIG rart om de ikke tar inn et barn som har hatt feber i en uke.

Og; det går an å _ringe_ legevakten også, dersom du ikke vil vente til i morgen. Da får du forklart hvordan barnet har det, og de hjelper deg med å vurdere om du skal komme inn i dag eller ringe fastlegen i morgen. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ring legevakten, der sitter det sykepleiere som vurderer. De er ofte mer kompetente på vurdering enn på legekontor. 

Anonymkode: 3da9b...c19

• Nyttig 1
Skrevet

Har to små, og vi har hatt noen runder med feber nå.

Det er jo stort sett ikke noe de får gjort med mindre det er noe bakterielt, og så lenge barnet puster uanstrengt og har våte bleier så er det ikke akutt, men jeg har likevel alltid fått time til mine hvis det har gått mange dager med feber. Mulig det har vært mest for å roe mine nerver, men terskelen for barn burde ikke være så høy.

Anonymkode: 8ae08...057

Skrevet

Går feber ned når du gir paracet? Hvis den ikke gjør det ville jeg iallfall ringt legevakt. 

Anonymkode: 6eb86...bf5

Skrevet

Ved feber mer enn 4 dager som ikke går ned ved paracet ville jeg 100% ringt legevakten ja. 

Dersom feberen går ned ved paracet, ville jeg avventet så lenge feberen ikke er over 40°C. 

Anonymkode: a892e...de4

Skrevet

Hvor høy er feberen ? 

Anonymkode: 60c6b...ca1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dra til legevakten for en CRP, kan være noe hun trenger antibiotika for?

Anonymkode: 4862a...5dd

Ts kan ikke kreve en crp. Det må legen vurdere.

Anonymkode: 0c551...5dc

Gjest jegerrinne
Skrevet

Her så var nå klar tale feber mer en 3 dager på barn under 6 år, skulle en inn å ta crp ,sjekke ører og hals,  barn over 6 år kunne en vente 5-6 dager før en evnt fikk sjekket.

Årsak som leger her sa at i enkelte tilfeller kunne det gå raskt ved feber sykdom. Og de hadde hatt flere tilfeller der barnet måtte innleges

Skrevet

Ville ringt legekontoret i morgen og insistert på å komme inn på hastetime. Overdriv litt og si at barnet er dårlig. Helt sykt at et legekontor ikke vil ta et lite barn inn… 

Anonymkode: ad87b...c9a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...