AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #1 Del Skrevet 24. september 2024 Jeg er i prosess med potensiell ny arbeidsgiver. Får jeg tilbud må jeg blant annet vurdere pensjonsbetingelsene. I dag jobber jeg i det offentlige, og vet at jeg har god pensjon, uten at jeg vet hvor mye. Hva er egentlig god pensjon? Anonymkode: a56b6...2dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #2 Del Skrevet 25. september 2024 Lovpålagt minsteinnskudd er 2%. om det er innskuddsbasert, noen har også privat AFP ordning Så må du vurdere hvor mye over dette du syns er bra. du bør ta deg en søkerrunde på nett og sette deg mer inn i dette, for det kan utgjøre relativt stor forskjell for deg. som eksempel har vi hos oss 5% inntil 7,1G og 8% på det over. Anonymkode: 5971a...302 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonysoum Skrevet 25. september 2024 #3 Del Skrevet 25. september 2024 God i i det private? 5+% opp til 7,1G og 10+ over 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #4 Del Skrevet 25. september 2024 Sjekk med fagforeninga di. Husk også at mange av de private pensjonsordningene bare betaler ut i ti år etter en har starta uttak, mens spk og klp betaler ut hele livet Anonymkode: cf056...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #5 Del Skrevet 25. september 2024 Jeg har gode ordninger, 7+20% og kollektiv livrente over 12g. Har også uføredkninger som dekker både meg, barn og partner. Behandlingsforsikring og reiseforsikring. Anonymkode: 837c3...240 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #6 Del Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er i prosess med potensiell ny arbeidsgiver. Får jeg tilbud må jeg blant annet vurdere pensjonsbetingelsene. I dag jobber jeg i det offentlige, og vet at jeg har god pensjon, uten at jeg vet hvor mye. Hva er egentlig god pensjon? Anonymkode: a56b6...2dc Hvor gammel er du? En stor forskjell er at private pensjoner stort sett varer i ti år mens offentlige gir betaling livet ut, selv om du lever til du blir hundreogfemten. Anonymkode: b1020...bb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #7 Del Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 12.08): Hvor gammel er du? En stor forskjell er at private pensjoner stort sett varer i ti år mens offentlige gir betaling livet ut, selv om du lever til du blir hundreogfemten. Anonymkode: b1020...bb3 40 Anonymkode: a56b6...2dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 26. september 2024 #8 Del Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 8.15): Sjekk med fagforeninga di. Husk også at mange av de private pensjonsordningene bare betaler ut i ti år etter en har starta uttak, mens spk og klp betaler ut hele livet Anonymkode: cf056...fd7 Du kan velge selv hvor mange år du til ta ut innskuddspensjonen over, men minimumsgrensa er 10 år. Det gir liten mening å velge lengre tid, da man bare kan sette det man har til overs inn på egen fondssparing istedenfor at det står på fondssparing i regi av pensjonsforvalteren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #9 Del Skrevet 27. september 2024 Fikk muntlig tilbud i dag, og de sa at pensjonen er 6%. Vet ikke hva den er over 7,1G. Får skriftlig tilbud til uka. Anonymkode: a56b6...2dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #10 Del Skrevet 27. september 2024 Du må se på andre goder også, som f eks helseforsikring. Jeg har spart mye penger på å bruke helseforsikring gjennom jobben. Og unngått sykmeldinger. Anonymkode: bb0e1...ada 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #11 Del Skrevet 28. september 2024 Vi har 7% + AFP. 12% over 7g. Anonymkode: 639a2...0f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #12 Del Skrevet 28. september 2024 Jeg vil si 7 % og høyere over 7.1G AFP er gull, forsikring som dekker ufør og behandling er også en bra avtale. Anonymkode: 25dd8...ebb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #13 Del Skrevet 28. september 2024 VI har 7% inntil 7,1 G og 18% over, samt AFP, helseforsikring og 12G i forsikringssum på gruppeliv. Jeg synes det er bra. Anonymkode: 0cf57...1c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #14 Del Skrevet 28. september 2024 Jeg har 6% og 10% over 7.1 g vil si det er veldig bra. Kommer også ann på lønnen din hvor mye det blir. Bør også være klar over at bonus ikke er en del av pensjonsgrunnlaget om det ikke er spesifikt nevnt i kontrakten din. Vet det var endel firmaer som hadde garantert bonus av denne grunnen. Jeg har en bonus som det er nevnt spesifikt at det blir gitt bonus på. Anbefaler også å sette sparemulighetene på pensjonen til 100% aksjer når du er ung. Jeg kjører på med det og det har vært veldig gunstig. Anonymkode: 7be88...564 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 28. september 2024 #15 Del Skrevet 28. september 2024 Jeg skiftet akkurat fra staten til privat. Jeg tenkte ikke så mye på pensjon siden jeg gikk opp 6-sifret beløp i lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå