AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #1 Skrevet 24. september 2024 Leste artikkel i Aftenposten hvor en mobbeforsker beskrev en type jentemobbing som han kaller sirkulær mobbing. Hvis du ser for deg en gruppe på fire, kan det i én periode være «Kari» som blir mobbet og fryst ut. To måneder senere er hun inne i varmen igjen, for nå er det «Evas» tur. Ofte er det en «dronning» i gruppen som aldri er ute i kulden, https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/nyvEBx/mobbing-blant-jenter-raad-til-foreldre Jeg er mann og synes dette var en veldig pussig form for mobbing siden det går på rundgang hvem som skal fryses ut, med unntak av hun ene som aldri er ute av kulden. Er det noen her som selv har vært del i slik mobbing eller har døtre som har vært del i slik mobbing? Jeg får lyst til å spørre hvorfor 3 av jentene godtar at det skal rulleres hvem av dem som ikke får være med i gjengen i stedet for at alle bare sier: Hvis du ikke mobber meg ut så skal ikke jeg mobbe deg ut. Anonymkode: 65552...5e2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #2 Skrevet 24. september 2024 Jeg har altid hvert den jenta/dama som har forsvart de som ble mobbet og kun observert dette fenomenet. Jenter er like ustabile som en bombe fra første verdenskrig. Jenter vil bli likt, men mange klarer ikke å skille på negativ og positiv oppmerksomhet. Noen Jenter tolker all oppmerksomhet eller oppførsel som positiv. De søker det negative fordi de får en reaksjon. Selv kjeft kan bli noe de ønsker. Det er usikkerhet, voksne som snakker sånn hjemme, sjalusi eller bare ønske om å ikke være alene. Kan si mye om Jenter, men de er rett og slett ondskapsfulle når de vil. Anonymkode: 7bfeb...4f0 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #3 Skrevet 24. september 2024 Mange barn og unge, jenter, kan være direkte slemme og stygge. Er garantert flere psykopater blandt dem. Å plage andre er i grunn sadistisk. Gutter utøvere fysisk mobbing, jenter psykisk. Sistnevnte er ofte det verste. Anonymkode: 342c7...87a 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #4 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har altid hvert den jenta/dama som har forsvart de som ble mobbet og kun observert dette fenomenet. Jenter er like ustabile som en bombe fra første verdenskrig. Jenter vil bli likt, men mange klarer ikke å skille på negativ og positiv oppmerksomhet. Noen Jenter tolker all oppmerksomhet eller oppførsel som positiv. De søker det negative fordi de får en reaksjon. Selv kjeft kan bli noe de ønsker. Det er usikkerhet, voksne som snakker sånn hjemme, sjalusi eller bare ønske om å ikke være alene. Kan si mye om Jenter, men de er rett og slett ondskapsfulle når de vil. Anonymkode: 7bfeb...4f0 Må si som mann at dette er noe av det mest informative jeg har lest i år. Får en del ting til å henge på greip. Anonymkode: 0797e...53f
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #5 Skrevet 24. september 2024 Jeg er dame selv og i oppveksten var det mye slik, det var heletiden en kamp om å passe inn. Når jeg tenker tilbake virker det som det var mye mer avslappet blandt guttene, de fant sine klikker og var ikke så opptatt av om de var populære eller ei. Å selvfølgelig så var det gutter også som ble mobbet. Nå som mor til en gutt som går i 7 klasse, har jeg sett i flere år at det er mye mer intriger blandt jentene. Jenter som blir utestengt, de samme jentene som ikke blir invitert i bursdager også videre. Vet dette da noen av foreldrene snakket med meg som klassekontakt. Vi har hatt en avtale i alle årene på skolen om at alle av samme kjønn skal inviteres. Guttene gjør det fortsatt, men jentene sluttet med det i 2-3 klasse. Å det har mye å si om foreldrene som tillater det. Anonymkode: ff0bb...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #6 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har altid hvert den jenta/dama som har forsvart de som ble mobbet og kun observert dette fenomenet. Jenter er like ustabile som en bombe fra første verdenskrig. Jenter vil bli likt, men mange klarer ikke å skille på negativ og positiv oppmerksomhet. Noen Jenter tolker all oppmerksomhet eller oppførsel som positiv. De søker det negative fordi de får en reaksjon. Selv kjeft kan bli noe de ønsker. Det er usikkerhet, voksne som snakker sånn hjemme, sjalusi eller bare ønske om å ikke være alene. Kan si mye om Jenter, men de er rett og slett ondskapsfulle når de vil. Anonymkode: 7bfeb...4f0 Tror du at du er unik? Den eneste som ikke mobber og som forsvarer mobbeofre? Du snakker som om du er spesiell og at alle andre jenter/kvinner er ustabile, usikre og ondskapsfulle. Det er jo du selv som er ondskapsfull, har du lest ditt eget innlegg? Nei, jenter er ikke det du beskriver. Noen jenter er det, akkurat som noen gutter/menn er det samme. De fleste mennesker, både kvinner og menn, er normale, hyggelige, inkluderende og mobber ikke. Anonymkode: 7e240...220 4 1
Baktus2024 Skrevet 24. september 2024 #7 Skrevet 24. september 2024 jenter er jenter verst og lever i bobler der en hersker....ikke noe nytt under sola..
Kristin70 Skrevet 24. september 2024 #8 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg får lyst til å spørre hvorfor 3 av jentene godtar at det skal rulleres hvem av dem som ikke får være med i gjengen i stedet for at alle bare sier: Hvis du ikke mobber meg ut så skal ikke jeg mobbe deg ut. Anonymkode: 65552...5e2 Hvis du finner svaret på dette spørsmålet her blir jeg imponert. Dette handler om makt og nettopp på grunn av at hun har den makten hun har kan "dronningen" kontrollere de andre med redsel for at "neste gang er det din tur". Det er nesten de samme mekanismene som når en kvinne ikke forlater en mann som slår henne. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #9 Skrevet 24. september 2024 Det er psykisk vold. Du vet aldri når det er din tur å blir fryst ut, så du gjør alt du kan for å gjøre dronningen til lags. Når en annen er fryst ut, er du bare glad det ikke er deg. Selvtilliten blir gradvis ødelagt. Dronningen fortsetter også ofte i voksenalder. Jentemobbing er helt jævlig og ekstremt vanskelig å oppdage. Anonymkode: fa663...f5f 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #10 Skrevet 24. september 2024 Takker for svar. Jeg spør selvsagt fordi jeg lurer, ikke fordi jeg tror jeg har fasiten på hvordan man stopper denne formen for mobbing. TS Anonymkode: 65552...5e2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #11 Skrevet 24. september 2024 Jeg hadde en nabovenninne som prøvde seg på dette. Hun ville alltid rotte seg sammen med én for å holde en annen ute, uten at vi var noen egentlig gjeng. M.a.o var tre venninner alltid én for mye uansett hvem som var sammen. Hun virket å være avhengig å ha et sterkere bånd til én om det var flere til stede. Da det flyttet inn en jente som ble vår felles nabo forsøkte hun å så flid mellom meg og den nye naboen gjennom vekselsvis klenge seg til meg samtidig som hun baksnakket den nye nabojenta, eller klenge seg til nabojenta og baksnakke meg. Dette fant vi fort ut av, så opplegget hennes funket dårlig på oss. Den nye nabojenta er fortsatt én av mine nærmeste venninner. Den gamle nabo"venninnen" har ingen av oss hatt noe kontakt med siden barndommen (bortsett fra noen ord som har blitt vekslet ved tilfeldige treff). Hun bor nå i nabolaget til min fetter. Han kan fortelle at hun er ganske upopulær i nabolaget, mest fordi hun fremstår som nedlatende og snobbete til tross for at hun åpenbart verken har penger eller status. For de som bryr seg om sånt....og der gjør jo nettopp denne dama. Anonymkode: 9a92a...7f8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #12 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tror du at du er unik? Den eneste som ikke mobber og som forsvarer mobbeofre? Du snakker som om du er spesiell og at alle andre jenter/kvinner er ustabile, usikre og ondskapsfulle. Det er jo du selv som er ondskapsfull, har du lest ditt eget innlegg? Nei, jenter er ikke det du beskriver. Noen jenter er det, akkurat som noen gutter/menn er det samme. De fleste mennesker, både kvinner og menn, er normale, hyggelige, inkluderende og mobber ikke. Anonymkode: 7e240...220 Takk for innspill. Jeg skrev fra min erfaring. Ikke dro jeg alle over en kam heller. Sånt må du erfare for innse hvordan det er i en skolegård. Til dags dato er det voldsvakter på skolen der barna mine går og kan ærlig innrømme at det er masse voksne ikke får med seg. Det veit jeg selv som barn. Takk for meg. Men du bekrefter det som er at kvinner er kvinner verst siden du følte deg så truffet og måtte gå i forsvar med hersketeknikk. Anonymkode: 7bfeb...4f0 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #13 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg er dame selv og i oppveksten var det mye slik, det var heletiden en kamp om å passe inn. Når jeg tenker tilbake virker det som det var mye mer avslappet blandt guttene, de fant sine klikker og var ikke så opptatt av om de var populære eller ei. Å selvfølgelig så var det gutter også som ble mobbet. Anonymkode: ff0bb...7d1 Jeg er halvveis enig. Da er mann og dette med popularitet var klart viktig for mange gutter. I tillegg var det gutter som ble mobbet og fryst ut. Men akkurat dette med å måtte slåss om plassen i vennegjengen har jeg aldri hørt om blant gutter. Om du først kom inn i en vennegjeng så ble du ikke mobbet ut. Nå er det gutter som har blitt mobbet hele barndommen. Men jeg vil si at i mange tilfeller så kunne man få venner om man fikk litt hjelp. Jeg husker da jeg begynte på ny skole på barneskolen så kom jeg i starten ganske skjevt ut. Jeg kom i bråk med mange av guttene på skolen. Delvis ved uhell og delvis fordi jeg kan være stor i kjeften. Men jeg ønsket å bli venner med dem og vi skværet opp. Det var ikke sånn at de la meg for hat og nektet å slippe meg inn i varmen når jeg forsøkte å bli venner med dem. Det skulle ikke så mye til heller for å bli venn med dem. Anonymkode: f0343...a43
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #14 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er dame selv og i oppveksten var det mye slik, det var heletiden en kamp om å passe inn. Når jeg tenker tilbake virker det som det var mye mer avslappet blandt guttene, de fant sine klikker og var ikke så opptatt av om de var populære eller ei. Å selvfølgelig så var det gutter også som ble mobbet. Nå som mor til en gutt som går i 7 klasse, har jeg sett i flere år at det er mye mer intriger blandt jentene. Jenter som blir utestengt, de samme jentene som ikke blir invitert i bursdager også videre. Vet dette da noen av foreldrene snakket med meg som klassekontakt. Vi har hatt en avtale i alle årene på skolen om at alle av samme kjønn skal inviteres. Guttene gjør det fortsatt, men jentene sluttet med det i 2-3 klasse. Å det har mye å si om foreldrene som tillater det. Anonymkode: ff0bb...7d1 Enig i foreldrerollen. Det tar også forskeren i artikkelen opp. Anonymkode: 65552...5e2 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #15 Skrevet 24. september 2024 Ofte er det jo noen jenter som etablerer seg som "ledere" i slike gjenger. Og de får gjerne støtte av foreldrene sine. Altså, de har foreldre som klager til de andre mødrene, dersom de andre i gjengen forsøker å finne på noe uten "lederen". Mens deres eget barn får lov til å invitere en eller to utvalgte og utestenge en annen, uten at de opplever det som problematisk. Ofte er jo mødrene litt av samme typen selv også. Sånne som snakker pent til deg, men dårlig om deg bak ryggen din. Og som gjerne inviterer til ting der "kun de utvalgte" får delta. Anonymkode: 659e6...b9a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #16 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ofte er det jo noen jenter som etablerer seg som "ledere" i slike gjenger. Og de får gjerne støtte av foreldrene sine. Altså, de har foreldre som klager til de andre mødrene, dersom de andre i gjengen forsøker å finne på noe uten "lederen". Mens deres eget barn får lov til å invitere en eller to utvalgte og utestenge en annen, uten at de opplever det som problematisk. Ofte er jo mødrene litt av samme typen selv også. Sånne som snakker pent til deg, men dårlig om deg bak ryggen din. Og som gjerne inviterer til ting der "kun de utvalgte" får delta. Anonymkode: 659e6...b9a Vil også tippe at mange foreldre enten ikke bryr seg om å følge med på hva barna sine gjør eller er svært naive og kjøper det ungene forteller uansett hva. Anonymkode: f0343...a43
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #17 Skrevet 24. september 2024 Nei, guttemobbing er IKKE bedre! https://www.klikk.no/foreldre/mobbing-gutter-er-verstingene-6875261 Anonymkode: 77500...6ef
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #18 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nei, guttemobbing er IKKE bedre! https://www.klikk.no/foreldre/mobbing-gutter-er-verstingene-6875261 Anonymkode: 77500...6ef Jeg har aldri skrevet at guttemobbing er bedre. Tråden her handlet om en bestemt type mobbing. Sirkulær mobbing. Slik mobbing har jeg aldri sett gutter drive med. TS Anonymkode: 65552...5e2 1
Renatebrøl Skrevet 25. september 2024 #19 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 13.26): Tror du at du er unik? Den eneste som ikke mobber og som forsvarer mobbeofre? Du snakker som om du er spesiell og at alle andre jenter/kvinner er ustabile, usikre og ondskapsfulle. Det er jo du selv som er ondskapsfull, har du lest ditt eget innlegg? Nei, jenter er ikke det du beskriver. Noen jenter er det, akkurat som noen gutter/menn er det samme. De fleste mennesker, både kvinner og menn, er normale, hyggelige, inkluderende og mobber ikke. Anonymkode: 7e240...220 Ja, hun er unik. Fordi det er ikke alle som er like modig til å stille opp for dem som blir utestengt og mobbet. De fleste skoler har mobbing. Desverre er mobbing en del av barne- og ungdomssamfunnet. Da er det godt med noen som tør å ta tak når det skjer ☺️ 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #20 Skrevet 25. september 2024 Man må spørre seg hva er det med miljøet som gjør at det er så ustabilt og utrygt, hva er status i miljøet, hvor stor konkurranse om den sosiale statusen (gir mer mobbing og utestengelse), hvordan er voksenkontrollen og hvordan er kommunikasjonen. Anonymkode: f7858...9b1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå