Gå til innhold

Tips til første maraton!

Harlekin

Anbefalte innlegg

Jeg har meldt meg på mitt første maraton i april neste år. Skrekkblandet fryd!

Hva er dine beste tips?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ha kontinuitet i treningen fra nå og frem til start, skippertaks trening de siste ukene før løpet angrer du på på startstreken. 

Hvordan er treningsgrunnlaget ditt pr nå, har du løpt lenge/hvor mye trener du i uka?

Anonymkode: 5594a...0a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ha kontinuitet i treningen fra nå og frem til start, skippertaks trening de siste ukene før løpet angrer du på på startstreken. 

Hvordan er treningsgrunnlaget ditt pr nå, har du løpt lenge/hvor mye trener du i uka?

Takk for svar! Jeg har et greit treningsgrunnlag, tror jeg. Jeg løper flere ganger i uken, litt styrke på treningssenter (jeg synes generelt styrketrening er ganske kjedelig, men det er jo viktig) og har gjort det i flere år (tror ca 6 år). Jeg har løpt 3 halvmaraton tidligere. 

Jeg har lest mye om "muren" man møter rundt 30 km, har du opplevd det? Der det kun går på vilje og mental styrke å gjennomføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da er du godt i gang. 😊

Ja, jeg har møtt «veggen» og det tror jeg de fleste har som har prøvd å løpe maraton så fort de klarer.

Enten pga at en er for dårlig trent for distansen eller er for dårlig til å ta til seg næring underveis. 

spørs hvor mange økter i uka du vil løpe, men om du får til 4 økter i uka spesifikt mot maraton de siste 16 ukene bør du kunne ha en ok opplevelse.

Dette kan da være noe i denne gata:

Mandag: 40 min rolig (60-75 sek roligere pr km enn maratonfart)

Onsdag: 15-20 min oppvarming, 5-10 x 1000m intervall 90 sek pause (start med 5 og øk med 1 drag annenhver uke til du er på 10)

Fredag: 60-90 min Fartlek 5min på/av på= halvmaratonfart, av = 45 sek saktere pr km. (Start med 60 min og legg på 5 min pr uke til økta når 90 min)

søndag: 90 til 180 min langtur. Langturen går ca 45 sek saktere pr km enn maratonfart, siste 30 min ned mot maratonfart  Start med 90 min og legg på 10 min pr uke til den når 180 min (3 timer)

Frem til du starter maraton spesifikk periode er det fornuftig å holde deg i gang og løpe 3-4 varierte økter i uka som har en varighet på 20-60 min. 

Styrke er veldig fornuftig mtp skadeforebygging så fortsett med det! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
On 9/24/2024 at 12:15 PM, Harlekin said:

Jeg har meldt meg på mitt første maraton i april neste år. Skrekkblandet fryd!

Hva er dine beste tips?

Sakte oppbygging og gjerne en gang i uka med styrke. Langturer! Hilsen ei som akuratt har løpt første maraton

Anonymkode: a39e0...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en fast dag i uken hvor du har en langkjøring - f.eks. søndag. Løp i sone 1-2. Begynn gjerne med 90 minutter, så legger du på 5 minutter etter hver søndag fremover. Bygg deg opp sakte. Du må også se an på treningsmengden/timer du har per uke. Du bør ikke øke for mye på kort tid.

Harlekin skrev (På 25.9.2024 den 9.32):

Jeg har lest mye om "muren" man møter rundt 30 km, har du opplevd det? Der det kun går på vilje og mental styrke å gjennomføre?

Ja, jeg opplevde det. Det gikk helt fint å løpe de 30 første kilometerne, men etter det klarte jeg ikke å tenke noe annet enn å fullføre løpet. Aldri igjen, tenkte jeg den gangen, men nå vurderer jeg å prøve igjen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg skal løpe maraton også i 2025, ikke meldt meg på noe enda. Hvor skal du løpe?

Mitt grunnlag er løping 3-5 ganger i uka, samt en styrkeøkt. Jeg har fokus på å få mest mulig km i beina, så jeg løper ikke så mye fort, mye sone 2 og sone 3. Har nå mellom 3-4 mil i uka, og skal øke dette gradvis fremover. Har ingen fast plan enda, løping skal være lystbetont og gøy, og målet mitt er å fullføre på under 4 timer og 30 minutter. Med andre ord - jeg har ingen høye ambisjoner. Har tenkt å følge et program når det nærmer seg 4 måneder før løpet for å sikre at jeg gjennomfører innenfor tiden jeg ser for meg. Har tidligere løpt flere halvmaraton, men det er mange år siden nå. Tok opp løpingen, og har nå løpt aktivt siden mai i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...