Gå til innhold

Dere som har mer enn ett barn

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er høygravid med nummer 2 nå og eldstemann er 4 år. Vi har snakket mye om «baby» og at hen kommer snart, samt tatt han med på prosessen rundt innredning av babyens rom osv. Til nå er eldstemann ganske likegyldig til babyen, bortsett fra at han gjerne vil si «hade» til baby før han drar til barnehagen og «god natt» baby ved leggetid. Han har fortalt de i barnehagen at «mamma har en baby i magen». Men jeg er veldig usikker på hvordan han taklet overgangen. Dette vet vi jo ikke før baby kommer, men er veldig redd for at han får en kjempe reaksjon som kan være vond. 

Jeg var selv eldstebarnet og fikk en lillesøster da jeg var på min sønns alder. Jeg taklet det veldig dårlig, mye misunnelse, vonde følelser og negativitet 😐 Jeg husker at jeg opplevde at mine foreldre ikke var glad i meg lenger etter at lillesøster kom hjem fra sykehuset. Jeg var misunnelig på gaver baby søstera mi fikk i barseltiden og oppmerksomheten. Dette satte sitt preg på forholdet vårt som barn. 

Jeg har virkelig ikke lyst til å gå i samme fella med min sønn nå. Håper dere med flere barn kan komme med noen gode råd. Hva gjorde dere for å ivareta eldstebarnet i barseltiden? Hvordan taklet eldste det? Jeg har inntrykk av at dette er lettere hvis barna har lite aldersforskjell, som f.eks 2-3 år. Men en 4 åring er godt vant til å være enebarn og ikke dele på oppmerksomheten. 

Endret av Stacy__
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Stacy__ skrev (18 minutter siden):

Jeg er gravid med nummer 2 nå og eldstemann er 4 år. Vi har snakket mye om «baby» og at hen kommer snart. Til nå er han ganske likegyldig til 

Kommer det mer her?😅

Anonymkode: eefe2...03d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer det mer her?😅

Ja😅 Beklager fingeren min glapp litt. Jeg har redigert innlegget mitt nå.

• Hjerte 1
Skrevet

Min var 3,5 år. Brydde seg ikke nevneverdig om lillesøster før hun var 2, men de har et godt forhold i dag. Involver søsken i stell og kos, og sett av tid til bare dere to også. Det meste går seg til. 

Anonymkode: ce447...b59

Skrevet

Jeg ville sagt til familie og venner som kom på besøk at forsøk å hilse på eldste først. Babyen bryr ser jo ikke uansett😅😂

Anonymkode: ea9b6...afc

• Liker 1
Skrevet

Det kan være lurt å foreslå at besøkende kan ta med noe til storebror, enten i tillegg eller istedenfor noe til den lille. Trenger ikke være noe dyrt, en liten hotwheels bil eller hva enn han bryr seg om, men nok til at han også føler seg sett, og at ikke alt handler om den lille. Han får trent på å dele oppmerksomheten uansett, er mer at folk ikke tenker over at en 4 åring setter umåtelig mer pris på en liten gave enn en nyfødt, men 4 åringen tenker nok definitivt på det!

Anonymkode: 5fee8...16d

• Liker 3
Skrevet

Kjøp storesøsken gave til eldste, så det blir litt stas på han også😊

• Liker 1
Skrevet
Stacy__ skrev (20 minutter siden):

Jeg er høygravid med nummer 2 nå og eldstemann er 4 år. Vi har snakket mye om «baby» og at hen kommer snart, samt tatt han med på prosessen rundt innredning av babyens rom osv. Til nå er eldstemann ganske likegyldig til babyen, bortsett fra at han gjerne vil si «hade» til baby før han drar til barnehagen og «god natt» baby ved leggetid. Han har fortalt de i barnehagen at «mamma har en baby i magen». Men jeg er veldig usikker på hvordan han taklet overgangen. Dette vet vi jo ikke før baby kommer, men er veldig redd for at han får en kjempe reaksjon som kan være vond. 

Jeg var selv eldstebarnet og fikk en lillesøster da jeg var på min sønns alder. Jeg taklet det veldig dårlig, mye misunnelse, vonde følelser og negativitet 😐 Jeg husker at jeg opplevde at mine foreldre ikke var glad i meg lenger etter at lillesøster kom hjem fra sykehuset. Jeg var misunnelig på gaver baby søstera mi fikk i barseltiden og oppmerksomheten. Dette satte sitt preg på forholdet vårt som barn. 

Jeg har virkelig ikke lyst til å gå i samme fella med min sønn nå. Håper dere med flere barn kan komme med noen gode råd. Hva gjorde dere for å ivareta eldstebarnet i barseltiden? Hvordan taklet eldste det? Jeg har inntrykk av at dette er lettere hvis barna har lite aldersforskjell, som f.eks 2-3 år. Men en 4 åring er godt vant til å være enebarn og ikke dele på oppmerksomheten. 

Involvere så mye som mulig, og eldste må fortsatt få lov å være liten 🤗 Men også få "storebror-oppgaver". Ha kosestunder med begge, men også alene med han, slik at ikke alle rutinene fra da han var alene ikke plutselig blir borte. 

Lese for dem begge. Storebror "lese for" baby. Synge sammen. Storebror lære baby de tingene han har lært. 

Mine to har dessverre aldri vært venner, ikke laget mye bråk, men kun "tolerert" hverandre. Så jeg er veldig sår på dette temaet og lurer veldig på hva vi kan ha gjort feil. 2.5 år imellom dem, lillesøster har bare alltid syntes storebror er irriterende, ler ikke av humoren hans, synes han er teit... de er 20 og 18 nå, og utrolig fine og gode ungdommer. Men kjemien deres er helt kræsj. Jeg blir helt på gråten av å høre om søsken som er gode venner, og dere som har muligheten til å bygge vennskap mellom søsken.... jaja 💔

Anonymkode: c4012...7ae

• Hjerte 2
Skrevet
Stacy__ skrev (1 time siden):

Det er IKKE lettere ved mindre aldersforskjell.
Jeg synes du lager et problem av ingenting. Dette er helt vanlig, ikke projiser din egen barndom på dette. Man får nok dårlig samvittighet som forelder, om du ikke skal dra inn dine egne traumatiske opplevelser.

For oss ble lillebror et felles prosjekt som førte familien nærmere. 

Ja, det var følelser her og der, og jeg opplevde at jeg satte minstemann alt for mye til side for eldste.
Det er verre når eldste er 6-7 og alt fortsatt må tilrettelegges etter lillebror, soving etc. 

Anonymkode: 56f6a...abe

Skrevet

Skal forøvrig sies at våre to er ekstremt gode venner. Nesten 4 år mellom dem. Er 3 og 7 nå.

Anonymkode: 56f6a...abe

Skrevet

Det er 18 mnd mellom mine og null søskensjalusi. Men ekstremt krevende å ha en påø 6 mnd og en på 2 år. Behov som vanskelig lot seg håndtere av bare en. Jeg tror det er lettere med en baby og en sjalu fireåring.

Anonymkode: 9dc33...ce0

Skrevet

Vant aldri i lotto. Har ikke spesielt mye over 500.000,- før skatt i året. Så ble kun en...

Anonymkode: 93471...ad0

Skrevet

Her fikk storesøster (3,5 år) gave av lillebror da hun kom på besøk på sykehuset.

Storesøster var også den som tok mot besøket hjemme, og fikk vise frem babyen. 
Vi passet på å inkludere henne i bleieskift, finne frem klær etc til babyen. 
Også passet vi på at det ikke var slik at kun pappaen som la henne etc, men at pappa tok baby slik at jeg og storesøster fortsatt kunne få noen fine øyeblikk sammen alene.

Lillebror var flaskegutt, så da fikk hun hjelpe til med mating og sånn.

Anonymkode: c0250...194

Skrevet

Vi har 2 år og 1 mnd mellom våre. 

Trodde eldste kom til å takle det dårlig (var mye min mamma/pappa), men nå lillebror kom var det kun kjærlighet og barnet trippet av glede når vi kom hjem fra sykehuset. 

Null søskensjalusi, og jeg syntes ikke det er noe stress med 2 barn så ønsker oss 1 til etterhvert. 

Anonymkode: 3bf91...3a9

Skrevet

Jeg var såvidt fylt 5 da jeg fikk lillesøster, og kan aldri huske jeg var sjalu :) Forholdet var opp og ned i barndommen, både venner og mye krangling men tror egentlig vi kranglet mindre enn søsken som er tettere i alder basert på det jeg så blant venner. Godt forhold nå som voksne :) Jeg ble alltid inkludert, vi var mye sammen hele familien og jeg fikk hjelpe med lillesøster, og mener å huske foreldrene mine fremdeles gjorde ting med meg alene (og med søster alene) også.

Anonymkode: d60f0...9b9

Skrevet

Avtal med besøk at de først hilser på storebror, og kanskje storebror kan vise dem lillesøskenet sitt. Om de har med en storebrorgave er det supert. Det skal være stas å bli storebror.

Vi snakket mye om at babyen kom til å være kjedelig, og at den trengte å spise masse pupp, samt at den kom til å bæsje og skrike en del. Gjorde det for at forventningene skulle være lave. Når det var mulig, satt jeg på gulvet og lekte med eldste.

Bytt på at du og pappaen legger eldstemann. Allerede fra starten måtte jeg en del kvelder være alene med barna fordi mannen jobbet. Da lå babyen mellom oss i senga mens jeg leste for eldste. Jeg (og babyen) pleide å ligge der til hen sovnet slik at hen ikke skulle få følelsen av at babyen og jeg stakk fra hen. Av og til måtte jeg  amme babyen (liggende) mens jeg leste. Det aksepterte eldste, for hen fikk jo også kos og masse oppmerksomhet da vi leste sammen.

Anonymkode: d5525...fe7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vant aldri i lotto. Har ikke spesielt mye over 500.000,- før skatt i året. Så ble kun en...

Anonymkode: 93471...ad0

Ok? 

Anonymkode: 0485b...875

Skrevet

Ting vi gjorde som vi tror hjalp:

•da han kom for å møte lillebror var lillebror i sengen, og jeg hadde armene fri til å ta storebror på fanget og vi tittet sammen på lillebror. Etterpå fikk han holde ham (han ville selv). 
•jeg og storebror gjorde noe sammen hver dag. Det var puslespill, laget scones, jeg badet ham eller vi lekte med figurer. Da hadde mannen lillebror, så jeg kunne fokusere på storebror. 
•vi snakket mye om hvor heldig lillebror var som hadde en så god storebror. 
•jeg spurte om han kunne hjelpe med lillebror, feks å kle på ham. Da følte storebror seg nyttig og inkludert. 
•storebror fikk «storebrorgaver» fra besteforeldre og tanter/onkler når de kom innom. Ikke store saker, men ting han liker, og da feiret vi litt at han var blitt storebror. Det var stas, og han var ivrig etter å vise frem lillebror. 

Vi opplevde det som at disse tiltakene hjalp for oss. Men barn er ulike, så det kan være vi bare har hatt flaks med at det har gått så fint😅 Det beste man kan gjøre er sitt beste, og om man klarer å vie tid til storesøsken og vise at de ikke er glemt er nok mye gjort. Og så er det nok fint å forklare at i begynnelsen er det en baby som sover, ligger der eller spiser, oh ikke en lekekamerat. Men at det blir litt senere😊

Anonymkode: e8f7f...d29

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...