Gå til innhold

Barn uten venner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

idag hentet jeg yngstemann på skolen, så en jente fra hennes klasse vandre alene, hu gikk rundt og rundt alene til slutt stelte hu seg mot en vegg og så på den i flere minutter. 
Jeg fant jenta mi ute, ba henne og venninna gå bort og spørre om hun ville leke, noe hun ville. Jeg har bedt dattera mi inkludere andre som går alene, men hu er 7 år, så er ikke alltid 7 åringer tenker på andre enn seg selv dessverre. 

Men det som plager meg mest er at det var 6-7 voksne ute, ingen av de så denne jenteungen?

Har fortsatt kjempe vondt i mammahjerte av henne. 

Anonymkode: 5579d...437

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo faktisk være at de voksne hadde sett henne og snakket med henne før du såg henne. 

Av og til vil noen barn gå litt alene, observere litt etc. Har selv et sånt barn. Skolen var bekymret i begynnelsen i 1.klasse fordi hun av og til takket nei til å leke hvis noen barn spurte  eller svarte de voksne at hun bare ville være litt alene. Men var altså ingenting galt. 

Dette er noe du har observert én gang. Så ville ikke lagt så mye vekt på én hendelse, og heller sett om det er noe som skjer igjen, eventuelt si noe til skolen om hva du observerer. 

Det er fint tenkt av deg, og godt du sendte barna bort, men ikke alt er som det alltid ser ut i en enkelt situasjon. 

Anonymkode: c500b...912

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det kan jo faktisk være at de voksne hadde sett henne og snakket med henne før du såg henne. 

Av og til vil noen barn gå litt alene, observere litt etc. Har selv et sånt barn. Skolen var bekymret i begynnelsen i 1.klasse fordi hun av og til takket nei til å leke hvis noen barn spurte  eller svarte de voksne at hun bare ville være litt alene. Men var altså ingenting galt. 

Dette er noe du har observert én gang. Så ville ikke lagt så mye vekt på én hendelse, og heller sett om det er noe som skjer igjen, eventuelt si noe til skolen om hva du observerer. 

Det er fint tenkt av deg, og godt du sendte barna bort, men ikke alt er som det alltid ser ut i en enkelt situasjon. 

Jeg har egentlig lagt merke til dette barnet fra første dag i første klasse, nesten går hun å leier en voksen eller så går hun rundt alene. Så fort noen spør om å leke blir hu kjempe glad. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har egentlig lagt merke til dette barnet fra første dag i første klasse, nesten går hun å leier en voksen eller så går hun rundt alene. Så fort noen spør om å leke blir hu kjempe glad. 

Kan fremdeles da være noe skolen er klar over og har kontroll på. Årsak kan være så mye. Kan være mye til historien her du ikke vet/ser. Bekymring er vel og bra det, men et forum endrer lite. 

Syns du det er så bekymringsverdig får du ta det opp med læreren eller sfo da. Ingenting annet eller her inne vil løse noe om det skulle være noe som trengs løses. 

• Liker 3
Skrevet

Så flott at du bryr deg. Du kan ta dette opp med klassens lærer, slik at h*n kan være ekstra oppmerksom på om barnet deltar i den grad hun ønsker, og om hun har ferdigheter til å ta initiativ og samhandle.

Du kan foreslå for ditt barn å invitere barnet med hjem eller på en aktivitet sammen på fritid. Da får du også kontakt med foreldrene på en måte som kan gjøre det lettere å ta opp hva du har sett.

Vårt barn opplever ekskludering, lærerne ser ikke dette på eget initiativ. Sfo løser det ved å sette henne på grupperom alene når de er i idrettshallen og hun ikke har noen å være med f.eks, men varsler aldri oss om at hun kanskje ikke trives. Hvis barnet føler seg utenfor, sier hun kanskje ikke ifra selv hjemme. For mange barn er det også altfor mye å være sosial hele de lange dagene, og det kan bli seende ut som utenforskap i hentetid når det egentlig er at barnet er overmett sosialt. 

Anonymkode: 4962b...bd5

• Liker 1
Skrevet

Finnes mange mulige grunner til dette, en av de er blant annet Selektiv Mutisme. Veldig vanskelig for de som sliter med dette, her er ofte skolen i løpende dialog med foreldre og det jobbes i kulissene med barnet. Da kan man gjøre det komplisert ved å bry seg.

Kjenner til tilfeller av dette og det er veldig vanskelig. Fint at du bryr deg, tenker du kan nevne det for skolen uten å involvere deg direkte.

Anonymkode: 1baef...119

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...