Gå til innhold

Tynnkledde barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går (søndag) var en nydelig høstdag. Sol og 13-15 grader. Lite vind. Likevel såpass at jeg hadde genser med en tynn jakke over. Selv om sola fortsatt varmer var det kjølig i skyggen, og jeg var aldri varm, frøs innimellom. Femåringen min gikk i bare genser og langbukse (med en singlet under) midt på dagen, tok på jakke etterhvert. 
Vi var nede i byen på et arrangement for barn, og gikk tur etterpå. Mange hadde tatt turen ut, og folk gikk kledd i alt fra tjukke dunjakker og pannebånd, til kortermet kjole og bare legger. 
Hvordan de voksne kler seg legger jeg meg ikke opp i. 
Men når jeg ser treåringer kun kledd i tynn sommerkjole med spagettistropper som står og hutrer, og babyer uten sokker og lue som henger i bæresele, stikker det litt i mammahjertet 😌

Er dette noe du også legger merke til? Har du noen gang kommentert til foreldrene?

Anonymkode: f09c3...200

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke legger jeg merke til det, og ikke kommenterer jeg på det. Jeg lar foreldre selv ta valg for sine barn uten å bruke tid og energi på å gruble over det. 

Kanskje 3 åringen virkelig ønsket å bruke den kjolen, Kanskje hadde de ekstra klær med, kanskje er barnet veldig varmblodig.. 

Kanskje babyen bare sparker av seg sokkene, kanskje tok de nettopp av luen pga baby var varm.. Who knows.. Ikke min sak.. 

Har selv varmblodig barn som er svett bare sola titter frem og gradestokken er over 13°C som gjerne går i shorts og sandaler hele året, og jeg har kaldblodig barn som fryser i det gradestokken er under 15°C, som mer enn gjerne bruker Ull og fleece hele året og aldri går barbeint. 

Anonymkode: b163e...e63

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

jeg tenker en del foreldre kler barna etter hvor varm / kald de selv er og ikke hvordan barna har det, men jeg legger ikke mer tanke i det enn akkurat det.. Deres barn, deres ansvar.. 

Anonymkode: e62fc...730

• Liker 2
Skrevet

Unger er rimlig forskjell.  Min erfaring er fra bhg er ofte foreldre kler på for mye. Vet ikke hvor ofte vi har måtte kle av ungene i bhg.

Noen barn er varme av seg og trenger ikke tykt på med klær, andre fryser og blir lett kalde.

En må å huske unger er ofte mye mer aktive en voksene. 

Vi ser og det her eldste kunne gå rundt i t-skjorte i 10 kalde og være like varm. Yngste måtte på med litt tykkere klær. 

Anonymkode: 6eb8f...53b

• Liker 1
Skrevet

Jeg som voksen brukte sommerkjole i går og i dag også. Jeg er varm av meg. Bor på østlandet. Så at barn som beveger seg mer enn voksne forstår jeg kan gå tynnkledd.

At du fryser betyr ikke at alle andre gjør det.

Anonymkode: 273af...17a

• Liker 2
Skrevet

Ts her.

Helt enig i at det er et "touchy" tema. At foreldrene har ansvar for egne barn, og at mange er varme av seg. Men noen ganger ser jeg at tynnkledde unger faktisk fryser. De hutrer, skjelver og har gåsehud.  

Jeg har hatt unger i en del år og sett forskjellig opp gjennom årene. En gjenganger er vel fedre med mindre barn ute på ting og tang, absolutt ikke kledd etter klimaet. Støvler i sommersol og tynn vindjakke i minusgrader. Veldig mange glemmer at unger trenger lue, og her vi bor blåser det surt mesteparten av året. Ser mange småunger med røde ører og røde fingre i vinterhalvåret når vi er ute på noe i helgene.

Treåringen med spagettistropper jeg så i går stod med det jeg regner med var moren i dokø. Moren hadde mer klær på seg og en baby i bæresele på magen. Treåringen stod og hutret. Får håpe hun fikk mer klær på seg. Men tenker at moren var varm på grunn av babyen på magen, så hun tenkte sikkert ikke over at treåringen frøys.

Skrevet

Alle mennesker inkludert barn er forskjellige. 

Vi er en familie på 3 og vi er så varme av oss. Når det er - 10 ute kan jeg gå i en kortermet skjorte med vinterjakke og fortsatt svette. 

Mitt barn har fra han var født vært veldig varm, han kunne aldri ha flere lag under vinterdressen, et tynt lag med ull også dress. De gangene det var vikarer i barnehagen og kledde masse på mitt barn, kom han hjem med varmeutslett. 

Dagen i går var vi ute han hadde på genser, men den ble tatt av fort. 

Anonymkode: f7f13...a6a

• Liker 1
Skrevet

Altså, det er tusen tråder her inne hvor folk råder andre til å la ungene gå ut uten jakke om de nekter å ta den på, så lærer ungen fort å ta jakke på uten å mukke...

Kanskje det er nettopp det disse foreldrene gjør med denne tre-åringen. Kanskje ungen nektet ta på seg jakken, kanskje ungen rev AV seg jakken etter de var kommet, osv osv. 

Nei, jeg dømmer ikke etter noe jeg ser et øyeblikksbilde av. 

Jeg har forøvrig to barn som er varme av seg, og som fint kan løpe rundt i bare t-skjorte der jeg ser andre gå med boblejakke. Og når de da plutselig må stå i ro litt, så kan de jo bli litt kalde der og da, men likevel nekte å ta jakken på, og javel, da får de nå stå og fryse litt, da, de dævver ikke av det. Og så blir de fort varm igjen når de får løpe omkring igjen to minutter seinere. 

Anonymkode: fd44e...53a

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg dømmer ikke andre foreldre slik du gjør, særlig ikke basert på et øyeblikksbilde. Du sier barnet hutrer, men det er bare din tolkning. Mange barn er alltid varme. Et av mine går fremdeles i shorts og T-skjorte på skolen hver dag. Han har nok av dunjakker, gensere og langbukser hjemme. For alt du vet hadde de også med seg varme klær som barnet nektet å bruke eller kanskje er det et spesielt krevende barn hvor foreldrene velger sine kamper med omhu. Et barn som fryser sier faktisk selv i fra om det, de trenger ikke fremmede bedrevitende voksne til å gjøre det for dem. 

Anonymkode: ea25a...e66

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I går (søndag) var en nydelig høstdag. Sol og 13-15 grader. Lite vind. Likevel såpass at jeg hadde genser med en tynn jakke over. Selv om sola fortsatt varmer var det kjølig i skyggen, og jeg var aldri varm, frøs innimellom. Femåringen min gikk i bare genser og langbukse (med en singlet under) midt på dagen, tok på jakke etterhvert. 
Vi var nede i byen på et arrangement for barn, og gikk tur etterpå. Mange hadde tatt turen ut, og folk gikk kledd i alt fra tjukke dunjakker og pannebånd, til kortermet kjole og bare legger. 
Hvordan de voksne kler seg legger jeg meg ikke opp i. 
Men når jeg ser treåringer kun kledd i tynn sommerkjole med spagettistropper som står og hutrer, og babyer uten sokker og lue som henger i bæresele, stikker det litt i mammahjertet 😌

Er dette noe du også legger merke til? Har du noen gang kommentert til foreldrene?

Vi pakket inn vår astma-unge i tjukke klær med lue og vanter, og våre venners glodhete unge hadde på samme tid ingen sokker og sommerklær. Barn er ulike.

Anonymkode: cce03...d98

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, jeg dømmer ikke andre foreldre slik du gjør, særlig ikke basert på et øyeblikksbilde. Du sier barnet hutrer, men det er bare din tolkning. Mange barn er alltid varme. Et av mine går fremdeles i shorts og T-skjorte på skolen hver dag. Han har nok av dunjakker, gensere og langbukser hjemme. For alt du vet hadde de også med seg varme klær som barnet nektet å bruke eller kanskje er det et spesielt krevende barn hvor foreldrene velger sine kamper med omhu. Et barn som fryser sier faktisk selv i fra om det, de trenger ikke fremmede bedrevitende voksne til å gjøre det for dem. 

Anonymkode: ea25a...e66

Min tolkning? 🤣

Når jeg ser med mine egne øyne at en unge skjelver og har gåsehud, så er den kald. De minste ungene, altså to-treåringene er gjerne ikke så flinke å si i fra. Ofte så sutrer de bare.

De fleste foreldre virker flinke på å regulere ungene sine med mengde klær, men synes det var mange lettkledde barn i går. Vi er langt uti september, det er ikke sommer lengre nå.

Skrevet

Det kan jo være de kom fra sola og at dokøen var i skyggen? Min erfaring er at treåringer som hutrer veldig fort blir særdeles høylytte klagende treåringer, så det at hun sto stille og rolig er for meg et tegn på at hun ikke hadde vært kald veldig lenge. Eller så hadde de lagt igjen jakken der de satt før de stelte seg i dokø.

De eneste gangene jeg har reagert på klærne til andres barn er når foreldrene har prøvd å tvinge på høylydt protesterende unger lue/dunjakke eller liknende, og jeg har stått ved siden av i tskjorte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min tolkning? 🤣

Når jeg ser med mine egne øyne at en unge skjelver og har gåsehud, så er den kald. De minste ungene, altså to-treåringene er gjerne ikke så flinke å si i fra. Ofte så sutrer de bare.

De fleste foreldre virker flinke på å regulere ungene sine med mengde klær, men synes det var mange lettkledde barn i går. Vi er langt uti september, det er ikke sommer lengre nå.

Man kler ikke ungene etter kalenderen, men etter temperaturen.. Her jeg bor har det vært ekstremt varmt i høst, og i går var det 15 grader og sol. Når ungene løper rundt og leker, går det helt fullstendig fint med t-skjorte. Og ja, de kan hutre om de må stå i ro et par minutter, men det er ikke verre enn at de blir varme igjen når de beveger seg. 

Anonymkode: fd44e...53a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her.

Helt enig i at det er et "touchy" tema. At foreldrene har ansvar for egne barn, og at mange er varme av seg. Men noen ganger ser jeg at tynnkledde unger faktisk fryser. De hutrer, skjelver og har gåsehud.  

Jeg har hatt unger i en del år og sett forskjellig opp gjennom årene. En gjenganger er vel fedre med mindre barn ute på ting og tang, absolutt ikke kledd etter klimaet. Støvler i sommersol og tynn vindjakke i minusgrader. Veldig mange glemmer at unger trenger lue, og her vi bor blåser det surt mesteparten av året. Ser mange småunger med røde ører og røde fingre i vinterhalvåret når vi er ute på noe i helgene.

Treåringen med spagettistropper jeg så i går stod med det jeg regner med var moren i dokø. Moren hadde mer klær på seg og en baby i bæresele på magen. Treåringen stod og hutret. Får håpe hun fikk mer klær på seg. Men tenker at moren var varm på grunn av babyen på magen, så hun tenkte sikkert ikke over at treåringen frøys.

Jeg er en sånn far som du legger i din "gjenganger"-liste. Du ville sikkert reagert på at min datter har støvler på en fin sommerdag. Sannheten er jo at hun innimellom liker å bruke støvler selv om det er varmt. Eller t-skjorte når det er kaldt. Eller hun kan gå en hel dag i våte klær på skoletur uten å bry seg. Skal jeg begynne å diktere hva hun skal ha på seg? Overhodet ikke, så lenge hun er fornøyd er jeg fornøyd.

Vær så snill og slutt å stikke nesa di opp i hva andre gjør, og kvitt deg med den nedlatende holdningen overfor andre. Kanskje du skal jobbe litt med disse tankene dine, for dette er ikke normalt.

Anonymkode: ba4bb...26e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle mennesker inkludert barn er forskjellige. 

Vi er en familie på 3 og vi er så varme av oss. Når det er - 10 ute kan jeg gå i en kortermet skjorte med vinterjakke og fortsatt svette. 

Mitt barn har fra han var født vært veldig varm, han kunne aldri ha flere lag under vinterdressen, et tynt lag med ull også dress. De gangene det var vikarer i barnehagen og kledde masse på mitt barn, kom han hjem med varmeutslett. 

Dagen i går var vi ute han hadde på genser, men den ble tatt av fort. 

Anonymkode: f7f13...a6a

Ja jeg kjenner til et par varmeovner som aldri fryser. De er heldige 🙂

Nå snakker jeg om småbarn som man ser fryser og tydeligvis ikke er så varme av seg. Selv om det er sol ute, så er det sur vind her vi bor. Og kaldt i skyggen nå. De fleste ungene vi så i går var kledd i bukse og genser og en lett jakke. 

Skrevet

Jeg er overbevist om at barn blir syke av å ha på seg for masse klær mens dem leker blir overoppheta og kommer inn i kjøligere varme. 

Anonymkode: d184a...2d7

Skrevet

foreldre kjenner sikkert babyen og barnet sitt selv så de vet

Anonymkode: 9cfe6...34e

Skrevet

Været her i norge forandrer seg så kjapt at hvis man ikke hakke på hverandre for å ikke ta av å på klær i tide innen den halvtimen det ble varmere eller kaldere. Til å med vo voksne grrier ikke kle oss etter værmeldinga siden det endrer seg så fort.

Anonymkode: d184a...2d7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er en sånn far som du legger i din "gjenganger"-liste. Du ville sikkert reagert på at min datter har støvler på en fin sommerdag. Sannheten er jo at hun innimellom liker å bruke støvler selv om det er varmt. Eller t-skjorte når det er kaldt. Eller hun kan gå en hel dag i våte klær på skoletur uten å bry seg. Skal jeg begynne å diktere hva hun skal ha på seg? Overhodet ikke, så lenge hun er fornøyd er jeg fornøyd.

Vær så snill og slutt å stikke nesa di opp i hva andre gjør, og kvitt deg med den nedlatende holdningen overfor andre. Kanskje du skal jobbe litt med disse tankene dine, for dette er ikke normalt.

Anonymkode: ba4bb...26e

Du skriver ikke hvor gammel hun er, men det er stor forskjell på skolebarn og barnehagebarn på dette området.

Som flergangsmor så har jeg alltid til en viss grad diktert hva ungene skal ha på seg av klær og fottøy, fordi kalde og våte barn ofte betyr syke barn. Og det er jeg som den voksne som er ansvarlig for ungene mine, at de er skikkelig kledd etter været. 

Jeg synes det du beskriver er latskap i foreldrerollen. Sorry.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ytterst sjeldent at jeg reagerer på barns påkledning. De fleste foreldre gjør sitt beste. 

Endret av Anonymis1236
Trykket for tidlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...