AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #1 Skrevet 22. september 2024 Før jeg begynner må jeg bare si beklager for alle detaljene!! Jeg vet 🫣 Jeg har ikke drukket så mye melk de siste årene, men begynte nylig å lage til en iskaffeblanding med kumelk i. Har tidligere merket litt knip i magen når jeg har drukket et glass sjokolademelk. Etter å ha drukket iskaffen et par dager, ble jeg plutselig veldig uvel! Begynte med rumling og knip i magen. Etter en stund gikk det over til kvalme og vanndig diaré. Unngikk iskaffen i noen dager og prøvde igjen - med samme resultat... Eller faktisk verre 😥 Føler meg mye bedre når "alt er ute av systemet" og diaré'en stopper. Jeg hadde ikke spist noe annet disse dagene, så det er ikke mat jeg har spist jeg har reagert på. Så.... Noen som vet om det er mulig å bli allergisk eller få intoleranse mot kumelk så "plutselig"? Jeg er godt voksen med voksne barn om det har noen betydning. Anonymkode: f98e1...b59
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #2 Skrevet 22. september 2024 Jeg har hørt om endel som visstnok har blitt laktoseintolerante etter å ha holdt seg unna melkeprodukter noen år, vet ikke om det stemmer. Men jeg ville testet med laktosefri melk iallefall sånn i tilfelle det går bedre (veldig mange ferdigiskaffer fra feks tine er laktosefrie, så du kan også prøve de). Når det er sagt har jeg selv litt sensitiv mage, og jeg kan reagere på komboen kaffe og melk på tom mage (særlig "hjemmelaget" eller cafétype iskaffe), mens det senere på dagen ofte går helt fint Anonymkode: 418fb...30e 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #3 Skrevet 22. september 2024 Jeg har flere i nær omgangskrets som tåler tankmelk, men ikke butikkmelk. Anonymkode: ff7d1...815
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #4 Skrevet 22. september 2024 Ble laktoseintolerant nesten over natten. Fikk plutselig sinnsyk hodepine av det minste inntak. Holdt meg unna noen år og innførte det gradvis igjen, har ikke reagert siden. Var da i starten og midten av 20-årene. Anonymkode: 907ba...1c9
lazytussi Skrevet 22. september 2024 #5 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har hørt om endel som visstnok har blitt laktoseintolerante etter å ha holdt seg unna melkeprodukter noen år, vet ikke om det stemmer. Men jeg ville testet med laktosefri melk iallefall sånn i tilfelle det går bedre (veldig mange ferdigiskaffer fra feks tine er laktosefrie, så du kan også prøve de). Når det er sagt har jeg selv litt sensitiv mage, og jeg kan reagere på komboen kaffe og melk på tom mage (særlig "hjemmelaget" eller cafétype iskaffe), mens det senere på dagen ofte går helt fint Anonymkode: 418fb...30e Hmmmm... Har ikke tenkt at det kan være på grunn av at jeg ikke har spist. Har bare tenke at når jeg ikke har orket mat, så har jeg hvertfall noe i magen 🙉 Takk for tips og råd! Skal prøve med de ferdige laktosefrie variantene! 👍 ts
lazytussi Skrevet 22. september 2024 #6 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har flere i nær omgangskrets som tåler tankmelk, men ikke butikkmelk. Anonymkode: ff7d1...815 Interessant 🤔 Noe med hele foredlingsprosessen som gjør utslaget da 🤔
lazytussi Skrevet 22. september 2024 #7 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ble laktoseintolerant nesten over natten. Fikk plutselig sinnsyk hodepine av det minste inntak. Holdt meg unna noen år og innførte det gradvis igjen, har ikke reagert siden. Var da i starten og midten av 20-årene. Anonymkode: 907ba...1c9 Kanskje det er det som er problemet, at jeg brått har begynt å drikke kumelk igjen. Kanskje jeg bør gjøre det mer gradvis ts
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #8 Skrevet 23. september 2024 Kaffe og melk får ofte fart på magen hvis du ikke har spist noe den dagen. Anonymkode: 51cbe...e4a 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #9 Skrevet 23. september 2024 Laktoseintoleranse er ikke det samme som allergi mot melk! Folk slenger rundt seg med begrepet "laktoseintolerant", og tror det betyr at det betyr at man reagerer på alle stoffene i melken, men det gjør det ikke. Laktosen i melken er melkesukkeret, og kaseinet i melken er melkeproteinet. Man kan godt bli kjempedårlig i magen av å drikke laktosefri melk, men da reagerer man på melkeproteinet, som er mer enn allergisk reaksjon. Anonymkode: f860e...4d2 2
enkefru Skrevet 23. september 2024 #10 Skrevet 23. september 2024 (endret) Ja, allergier og intoleranser kan oppstå "plutselig", selv i voksen alder Endret 23. september 2024 av Fjugur
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #11 Skrevet 23. september 2024 Jeg reagerer sånn på melk i de periodene tarmen er litt i ulage fra før av. Som om jeg ikke er allergisk mot melk i utgangspunktet, men at det bekker glasset på et vis.. Anonymkode: d5553...d6b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #12 Skrevet 23. september 2024 Når kroppen får nok, så får den nok. Alle jeg kjenner som reagerer på melk har funnet ut dette i voksen alder. Flere har sagt at de trodde det var normalt å gå rundt med vondt i magen. Det har de gjort fra de var barn. Enten forstoppelse, eller diaré. Vi er ikke laget for å drikke så mye melk som vi gjør. Det er melk i ALT. Til og med tannkrem. Anonymkode: 1892d...a0c
Ulla Ullsokk Skrevet 23. september 2024 #13 Skrevet 23. september 2024 Kan være at du var lenge uten og må starte veldig forsiktig. For min del fikk jeg det plutselig av stress. Nå tåler jeg det igjen, men ikke i perioder jeg er stressa. Begynte å forstå det da jeg alltid tålte å spise is i ferien, men ikke ellers😁
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #14 Skrevet 23. september 2024 Ja, evnen eller kapasiteten til å fordøye melk reduseres med alder. Det er ikke noe som er skjedd natten over, men du har ikke merket det før nå, da du plutselig utsatte fordøyelsen for store mengder melk. Anonymkode: eb49a...71d
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #15 Skrevet 23. september 2024 lazytussi skrev (11 timer siden): Interessant 🤔 Noe med hele foredlingsprosessen som gjør utslaget da 🤔 Pasteuriseringen endrer melkeprotein og mange reagerer på endret melkeprotein. Pasteuriseringen fjerner også mange gode bakterier som blant annet hjelper til med å fordøye melkesukkeret, så de med laktoseintoleranse sier også at de tåler tankmelk, men ikke butikkmelk. Går man fra null inntak, så må man øke gradvis da. Det kan hende at man må starte med så lite som en teskje tankmelk for å få prosessene i kroppen i gang. Anonymkode: ff7d1...815
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå