Gå til innhold

Fødselspermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en greie her...

Jeg fødte min sønn to uker for tidlig, den 17 juni. Jeg gikk derfor ut i permisjon bare en uke før jeg fikk han.

Jeg skrev på papirene ang fødselspermisjon og penger at jeg skulle ha 100% lønn og dermed 42 uker permisjon.

Men nå etter mye frem og tilbake ang at pappa'n egentlig burde ha permisjon osv har trygdekontorfolkene funnet ut at jeg bare skal ha permisjon frem til 17 mars, dvs at jeg da har hatt 32 (om jeg ikke har regnet HELT feil) uker permisjon. Jeg spurte hvordan dette hadde seg og hun sa at siden gutten min ble førdt to uker for tidlig, mistet jeg to uker av permisjonen min. Alikevel kan jeg ikke forstå hvordan dette henger sammen??

Jeg vet at dette var veldig innviklet, men jeg forstår virkelig ingenting her nå. Skal jeg miste en hel måned av permisjonen min fordi min lille ble førdt to uker for tidlig?? :sur:

Håper virkelig noen gidder å sette seg inn i og svare på dette om dere har peiling...

mvh Luna

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Permisjonen din regnes som følgende: 3 uker før fødsel, og de resterende etter.

Føder du før termin, mister du automatisk resten av de tre ukene. Føder du etter termin, tar de de dagene du går over fra den delen fom normalt skulle vært etter fødsel...

Du får derfor kun full permisjon dersom du føder på eller etter antatt termin.

Men føder du etter termin får du altså kortere permisjon etter at barnet er født, siden du brukte deler av denne før fødselen.

Håper dette forklarte noe.

Skrevet

Om du fødte to uker før termin, mister du to uker av din permisjon. Enkelt og greit ;)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Du mister to uker når du føder to uker for tidlig. Og fem uker til far. Det er sju uker til sammen som du IKKE får permisjon.

Skrevet

Du skal ha 38 uker og far skal ha 5 uker, Etter den femte uka kom er permisjonen blitt 43 uker, 3 Uker må være før termin, men det høres ikke helt rett at du mister dei to ukene viss du føder for 2 uker for tidligt....

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Hvorfor mister hun fem uker til far?

Fordi fem uker er reservert til far, på samme måte som at seks uker etter fødselen er reservert til mor. Da har hun 42 uker minus fem uker minus to uker. Det er 35 uker som hun skal ha (fra første permisjonsdag).

Det er 100% sikkert at hun mister to uker permisjon når hun føder to uker for tidlig, i hvert fall hvis hun tok permisjon fra tre uker før termin. Jeg tok permisjon tidlig, for jeg var sikker på at jeg skulle føde tidlig, så jeg mista bare et par dager (fødte 8 dager før termin)

Skrevet
3 Uker må være før termin, men det høres ikke helt rett at du mister dei to ukene viss du føder for 2 uker for tidligt....

Mulig det ikke HØRES reelt ut, men regelverket er faktisk sånn, og det er mange som blir overrasket når de plutselig "mister" permisjon på denne måten.

Andre igjen blir overrasket når de føder "for sent", og dette gjør at permisjonen etter fødselen blir kortere.

Skrevet

Fedrekvoten utvides med en uke

Stortinget har vedtatt å utvide fedrekvoten for fødsels- og adopsjonspenger med en uke. Loven trer i kraft 1. juli 2005, og gjelder fødsler og omsorgsovertakelser fra og med samme dato.

Den totale stønadsperioden for fødselspenger utgjør etter dette 53 uker med redusert sats og 43 uker med full sats. For adopsjonspenger utgjør stønadsperioden henholdsvis 50 eller 40 uker, avhengig av valgt sats.

Skrevet
Fedrekvoten utvides med en uke

Stortinget har vedtatt å utvide fedrekvoten for fødsels- og adopsjonspenger med en uke. Loven trer i kraft 1. juli 2005, og gjelder fødsler og omsorgsovertakelser fra og med samme dato.

Den totale stønadsperioden for fødselspenger utgjør etter dette 53 uker med redusert sats og 43 uker med full sats. For adopsjonspenger utgjør stønadsperioden henholdsvis 50 eller 40 uker, avhengig av valgt sats.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...ath=fedrekvoten

Skrevet
Hvorfor mister hun fem uker til far?

Hun mister ikke 5 uker til far, de har vært hans hele tiden.

Fødselspermisjonen er faktisk IKKE mors permisjon. Størstedelen av permisjonen er "fri" d.v.s. kan deles mellom foreldrene slik det passer dem best.

Skrevet
Hun mister ikke 5 uker til far, de har vært hans hele tiden.

Fødselspermisjonen er faktisk IKKE mors permisjon. Størstedelen av permisjonen er "fri" d.v.s. kan deles mellom foreldrene slik det passer dem best.

Jeg skjønte det slik at Bjørnsdatter mente at far mistet fem uker pga tidlig fødsel...... :ler:

Ikke lett å lese alltid. Jeg vet jo at far også har krav på sine uker, men jeg ville ikke tro at han mistet dem pga fødsel før termin ;)

Skrevet
Jeg skjønte det slik at Bjørnsdatter mente at far mistet fem uker pga tidlig fødsel...... :ler:

Ikke lett å lese alltid. Jeg vet jo at far også har krav på sine uker, men jeg ville ikke tro at han mistet dem pga fødsel før termin ;)

Slik jeg leser innlegget hennes, har de tydeligvis forsøkt å gjøre det slik at hun også skal få hans permisjon, men det skal jo være litt vanskelig. (Ellers har jo ikke dette med fars øremerkede uker noe hensikt.) Det høres ut som trygdekontoret mener faren bør ta permisjonen sin selv.

Konklusjonen er at hun mister to uker grunnet tidlig fødsel, men han ser ut til å få fem uker hun egentlig hadde lyst til å ta fra han. (Mulig jeg generaliserer litt her nå.. ;) )

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Neinei, nå skrev jeg klønete :ler:

Men du har jo fått retta opp i det :)

Skrevet
Slik jeg leser innlegget hennes, har de tydeligvis forsøkt å gjøre det slik at hun også skal få hans permisjon, men det skal jo være litt vanskelig. (Ellers har jo ikke dette med fars øremerkede uker noe hensikt.) Det høres ut som trygdekontoret mener faren bør ta permisjonen sin selv.

Konklusjonen er at hun mister to uker grunnet tidlig fødsel, men han ser ut til å få fem uker hun egentlig hadde lyst til å ta fra han. (Mulig jeg generaliserer litt her nå.. ;) )

Min mann vil ikke ha sin permisjon fra jobben da han er i prøveperiode under aetat nå og kommer til å miste jobben om han g¨r i permisjon, derfor har jeg fått overta hans periode. Men det er ikke det som er poenget... Jeg forstår det der med at jeg mister to uker pga at gutten ble to uker for tidlig født, men jeg mister ikke bare to, jeg mister plutselig fire uker... Hvorfor det??

Skrevet
Min mann vil ikke ha sin permisjon fra jobben da han er i prøveperiode under aetat nå og kommer til å miste jobben om han g¨r i permisjon, derfor har jeg fått overta hans periode. Men det er ikke det som er poenget... Jeg forstår det der med at jeg mister to uker pga at gutten ble to uker for tidlig født, men jeg mister ikke bare to, jeg mister plutselig fire uker... Hvorfor det??

Nei si det, det hørtes rart ut. Fikk du ikke noe forklaring på de siste to altså? Ville spurt igjen jeg da... Sagt at du forsto hvorfor du mistet to uker, men ikke fire. De bør jo ha en begrunnelse liksom?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Har regna på det nå, og med 42 ukers permisjon stemmer det at du skal begynne igjen 17. mars. Med 43 uker (ble nye regler fra juni i fjor, tror jeg? Så du er med på den) skal du begynne igjen 24. mars. Da har du hatt hhv 38 og 39 uker permisjon etter fødselen.

Skrevet (endret)
Har regna på det nå, og med 42 ukers permisjon stemmer det at du skal begynne igjen 17. mars. Med 43 uker (ble nye regler fra juni i fjor, tror jeg? Så du er med på den) skal du begynne igjen 24. mars. Da har du hatt hhv 38 og 39 uker permisjon etter fødselen.

De nye reglene gjeldt fra 1. juli, så hun er ikke med på den. Så da skulle det vel stemme da?

1 uke før fødsel + 39 uker etter fødsel = 40 uker som tilsvarer de 42 ukene dere har krav på - de to ukene dere mister fordi du fødte for tidlig.

Endret av Lizzie
Skrevet

Ja, det er dessverre sånn at man mister resten av permisjonsukene før fødsel om man føder for tidlig. Derfor er det ganske irriterende at ul i uke 18 uansett er den eneste som avgjør termin og permisjonsdato.

Jeg mistet også to uker sist. Til tross for at jeg hadde klare indikasjoner på at gjeldende termin var satt feil. (to uker etter menstermin, og jeg fødte på menstermin. ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...