Gå til innhold

Hvilken bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å bytte ut min diesel Golf, til en Elbil... 

Bor i/ved sentrum, men pga helsesituasjon må jeg ofte kjøre til butikken selv om det kun er noen hundre meter. Likeså om jeg skal til frisør, tannlege, besøk osv osv.

Bilen står som oftest, men føler jeg må ha bil. 

Kunne tenkt meg å kjøpt bare en billig bil til 50/70 000 ish... 

Må ha plass til et lite hundebur helt bak. 

Og gjerne rekkevidde sånn at jeg kan ta en tur i ny og ne til nabokommuner, eller hytta (sommer og vinter)

Hva i all verden velger man, som ikke er en drittbil fra dag 1, og må på verksted annenhver uke?? 

(Er ufør,og ikke rik)

(Mannen har en større bil, hybrid)

Anonymkode: f10c0...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er et veldig knapt budsjett. En Leaf med rekkevidde 70-100 km på mørkeste vinteren, 90-150 km sommerstid er det du får for de pengene. Med det sagt, småkjøring er knall med elbil. 

Anonymkode: cfd31...1a0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Av de er det egentlig kun Leafen som er noe å vurdere, og den er sannsynligvis importert. I tillegg har den chademo-lading, som jeg i alle fall hadde styrt langt unna. Bilene er gamle og det står ikke noe om streker på batteriene. Og har den bmw-en egentlig hurtiglading? 

Anonymkode: 8f838...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er et veldig knapt budsjett. En Leaf med rekkevidde 70-100 km på mørkeste vinteren, 90-150 km sommerstid er det du får for de pengene. Med det sagt, småkjøring er knall med elbil. 

Anonymkode: cfd31...1a0

Du får ikke så lang rekkevidde på en leaf til den prisen. Tipper rekkevidde på 40 km er mer sannsynlig på vinteren. I alle fall om du liker å ha på varme mens du kjører. 

Anonymkode: 8f838...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fraråder elbilkjøp når batteriet er mindre enn 60kwt eller forbruk er høyere enn 25kwt per 100km. 

De fleste brukbare elbiler ligger fra 250.000 og oppover.

Budsjettet skriker tydelig at du ønsker å ta en fossil til, sorry.

Men om leaf funker for deg så er jo det knall det småkjøring. Men ikke forvent en venn som får deg ut av byen.

Anonymkode: 8ef8f...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tenk deg nøye om før du kjøper elbil, de er langt i fra så feilfrie som de fleste elsker å mene. Denne undersøkelsen bekrefter det. Lyspunktet er to forhatte modeller som alle mener kom ”for sent” på markedet, men de er de mest feilfrie likevel da🤓

Anonymkode: cd8e7...edd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som artikkelen nevner er det mange nye platformer for elbiler. Det har vist seg å være utfordrende, feil skjer og må utbedres.

Artikkelen omhandler mest feil som skjer helt i starten av eierskap av en ny bil.

Minst like viktig er feil som oppstår når garantien går ut. Har en uflaks kan det bli svært kostbart. Heldigvis er det stadig flere uavhengige verksted som kan reparere feil i stedet for å bytte store og kostbare komponenter.

For bensin og diesel motorer har slike verksted eksistert lenge. Mange av elbilene er ikke så gamle. Det blir stadig flere av elbiler utenfor garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenk deg nøye om før du kjøper elbil, de er langt i fra så feilfrie som de fleste elsker å mene. Denne undersøkelsen bekrefter det. Lyspunktet er to forhatte modeller som alle mener kom ”for sent” på markedet, men de er de mest feilfrie likevel da🤓

Tullprat. 

Anonymkode: 4ef31...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner ikke hvor lang du trenger å kjøre, nesten alle elbiler i den prisklassen du nevner er 1. gen biler med en rekkevidde under 200 Km pr lading, dette er også biler som ikke lenger har garanti, så det følger med risiko, noe av denne risikoen kan du forsikre deg vekk i fra, men ikke alt.  det er nesten en forutsetning for å eie slike biler at du har egen lader der du parkerer.

Leaf er solide biler uten mye feil, Kia Soul er også biler med grei kvalitet, men hadde problemer med batteriet og mange ble byttet på garanti, ville ikke kjøpt en slik uten at batteriet er byttet. BMW i3 er en fin bil. de fleste av biler i 1.gen mangler varmepumpe, dette medfører at rekkevidden om vinteren kan halveres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Av de er det egentlig kun Leafen som er noe å vurdere, og den er sannsynligvis importert. I tillegg har den chademo-lading, som jeg i alle fall hadde styrt langt unna. Bilene er gamle og det står ikke noe om streker på batteriene. Og har den bmw-en egentlig hurtiglading? 

Anonymkode: 8f838...625

Finnes en del tidlige fra BMW uten iallefall..omtrent verdiløse vil jeg mene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenk deg nøye om før du kjøper elbil, de er langt i fra så feilfrie som de fleste elsker å mene. Denne undersøkelsen bekrefter det. Lyspunktet er to forhatte modeller som alle mener kom ”for sent” på markedet, men de er de mest feilfrie likevel da🤓

Anonymkode: cd8e7...edd

Den undersøkelsen er det verste makkverket jeg har sett..den fremhever t.o.m. den verste elbilen på markedet som mest feilfri.

Undersøkelsen er latterlig og trolig kjøpt og betalt av noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tenk deg nøye om før du kjøper elbil, de er langt i fra så feilfrie som de fleste elsker å mene. Denne undersøkelsen bekrefter det. Lyspunktet er to forhatte modeller som alle mener kom ”for sent” på markedet, men de er de mest feilfrie likevel da🤓

Anonymkode: cd8e7...edd

90 dagers JD Powers er helt ubrukelig. Les metodikken og så vil du se at det er knapt noe som helst som kan dras ut av denne - gjelder uansett fremdriftstype.

Anonymkode: cfd31...1a0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoe er også en kanidat: her må du til 2020 modellen for å ha hurtiglading, og den er sær på strømmen, må ha tilgang til 400V TN nett. her er det også litt svak forstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (2 timer siden):

Som artikkelen nevner er det mange nye platformer for elbiler. Det har vist seg å være utfordrende, feil skjer og må utbedres.

Artikkelen omhandler mest feil som skjer helt i starten av eierskap av en ny bil.

Minst like viktig er feil som oppstår når garantien går ut. Har en uflaks kan det bli svært kostbart. Heldigvis er det stadig flere uavhengige verksted som kan reparere feil i stedet for å bytte store og kostbare komponenter.

For bensin og diesel motorer har slike verksted eksistert lenge. Mange av elbilene er ikke så gamle. Det blir stadig flere av elbiler utenfor garanti.

🤡

TomSawyer skrev (1 time siden):

Den undersøkelsen er det verste makkverket jeg har sett..den fremhever t.o.m. den verste elbilen på markedet som mest feilfri.

Undersøkelsen er latterlig og trolig kjøpt og betalt av noen.

🤡

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

90 dagers JD Powers er helt ubrukelig. Les metodikken og så vil du se at det er knapt noe som helst som kan dras ut av denne - gjelder uansett fremdriftstype.

Anonymkode: cfd31...1a0

🤡

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tullprat. 

Anonymkode: 4ef31...4e8

🤡

Fint at dere har lest den da, men ikke forstått innholdet😂😂😂

Anonymkode: cd8e7...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

🤡

🤡

🤡

🤡

Fint at dere har lest den da, men ikke forstått innholdet😂😂😂

Anonymkode: cd8e7...edd

🙈..Oppegående folk med kunnskap om elbiler kjøper ikke makkverket BZ4X helt enkelt.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er for øvrig noe jeg aldri har skjønt. I lang tid satt Toyota og Subaru på disse drittbilene, fikk hverken solgt de eller ville gi rabatt. Nå er de plutselig overalt på veien. Hva endret seg?

Anonymkode: cfd31...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er for øvrig noe jeg aldri har skjønt. I lang tid satt Toyota og Subaru på disse drittbilene, fikk hverken solgt de eller ville gi rabatt. Nå er de plutselig overalt på veien. Hva endret seg?

Anonymkode: cfd31...1a0

Folket som kjøper det du elsker å kalle drittbiler, har skjønt det. Og alle mener de kom for sent, men gjorde de det? Nei!

Anonymkode: cd8e7...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Styr da for Guds skyld unna Folkevogn. Hallo??

Anonymkode: 611a5...25f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...