Gå til innhold

Kjemi på videregående

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som går 1 året på videregående. Han sliter med å forstå kjemi. Jeg forstå han godt. Det er vanskelig. Men hva skal vi egentlig med det? Vi har ikke mye bruk for det hvis vi ikke jobber med det. Lærer vi mye unødvendig på skolen? Jeg tror det 😔

Anonymkode: 7f0d6...2c2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man lærer basiskunnskapene og hvordan finne svar på hva man lurer på. Ja kjemi er tøfft. Og jeg personlig hatet det faget. Men det gav meg kunnskap. Tenk på hvor mye bedre kg hadde vært om alle her inne hadde lært basiskunnskapen og hvordan tilegne seg informasjon og viten? 

Anonymkode: b4697...b00

Skrevet

Har de kjemi 1. året på vgs..?

Anonymkode: 0b5f6...242

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har de kjemi 1. året på vgs..?

Anonymkode: 0b5f6...242

Det er en del av naturfag man har i 1. året.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man lærer basiskunnskapene og hvordan finne svar på hva man lurer på. Ja kjemi er tøfft. Og jeg personlig hatet det faget. Men det gav meg kunnskap. Tenk på hvor mye bedre kg hadde vært om alle her inne hadde lært basiskunnskapen og hvordan tilegne seg informasjon og viten? 

Anonymkode: b4697...b00

Problemet til min sønn at han gir opp fort. Jeg skjønner ingenting av det sier han 

Skrevet

Hvem skal lage kunstgjødselen og legemidlene våre, som samfunnet vårt er helt avhengig av, i fremtiden hvis ingen kan kjemi? Klart, vi kan jo bare importere fra Kina, men det er veldig risikabelt å være avhengig av et annet land som ikke er helt vennligsinnet. 

Anonymkode: b9876...931

• Hjerte 1
Skrevet

Kjemi inngår i mange praktiske oppgaver, fra matlaging til maling. Grei allmennkunnskap og forståelse for de mange kjemikaliene vi har i hus. Jeg mener det er langt fra unyttig. 

Anonymkode: c6c2f...40b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har en gutt som går 1 året på videregående. Han sliter med å forstå kjemi. Jeg forstå han godt. Det er vanskelig. Men hva skal vi egentlig med det? Vi har ikke mye bruk for det hvis vi ikke jobber med det. Lærer vi mye unødvendig på skolen? Jeg tror det 😔

Det er en fin måte å lære det grunnleggende på og gir en god innføring i realfag for dem som vurderer dette. Kjemien man lærer i naturfag er ikke på langt nær så utfordrende som Kjemi 1.

I naturfag lærer man nyttige ting innen kjemi, som kjemiske bindinger, egenskaper til ulike stoffer, sikkerhet og litt om praktiske forsøk. Sikkerhet er viktig for alle å kunne og kunnskap om stoffers egenskaper kan være nyttig for mange.

Jeg vil anbefale at sønnen din ser på videoer om dette. 

Gjest jegerrinne
Skrevet

Hva slags linje?

Her har begge mine hatt på vg 1. En gikk tip og den andre gikk kokk og restaurant. 

Han på tip. Drev mye i verkstedet å lære hvordan ting i verkstedet kunne reagere hvis de ble blandet, om ting kunne blandes, hva som kunne antenne osv

Den på kokk hadde en del på kjøkkenet om hvordan ting der kunne reagere på hverandre osv.

Skrevet

Der er mange videoer på youtube som han kan bruke for å lære seg det. Det er kjempemange steder på nettet, bare å google det. 

Anonymkode: c4f83...d33

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet til min sønn at han gir opp fort. Jeg skjønner ingenting av det sier han 

Det er uendelig stor forskjell på å kunne noe og å forstå noe.

Det er faktisk ingen som har sett et atom eller et elektron, så kjemi handler om å lære seg systemene. Øver man nok på det, så vil man til slutt tro at man forstår det.

Så du kan du trøste sønnen din med at ingen egentlig forstår kjemi, men at teoriene han lærer stemmer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjemien de lærer i naturfag er på veeeldig lavt nivå sammenliknet med hva man skal lære hvis man velger kjemi (hilsen kjemilærer). Om han går studieforberedende, så er det mange som skal studere noe realfagsrelatert, og da trenger man å kunne noe kjemi fra før for å rekke å lære alt de skal på to år.

Dessuten er det man lærer av kjemi på vg1 mest for å kunne forstå verden rundt seg- forstå hva som egentlig er forskjell på alt og sukker, hvorfor vi trygt kan spise litt natriumklorid selv om klor er en giftig gass, og hvorfor noen stoffer reagerer eksplosivt med hverandre og andre ikke. Det er rett og slett allmenkunnskap å kunne litt om atomer og hvordan verden fungerer. 

Men jeg har full forståelse for at han kan synes det er vanskelig i starten da. Hvis du har noe konkret han sier han sliter med å forstå innen kjemi, så kan jeg prøve å forklare det på en enklere måte her evnt.

Anonymkode: c569f...ab7

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Da kan du jo prøve å overtale han til å stå litt lengre i det. Si at det viktigste med vgs er å lære seg å ikke gi opp med en gang - men finne måter å forstå ting på hvis man ikke skjønner det med en gang. Kan han be medelever forklare det? Sjekke youtube, eller se video på ASK hvis skolen bruker det?

Skrevet

Kunnskap er da aldri unødvendig og det er viktig til mye annet enn bare det man bruker i yrkessammenheng. Tror ikke det er mange som vet allerede første året på vgs akkurat hva de skal bli (og blir det) og nøyaktig hva slags kunnskap de vil trenge til akkurat det yrket. Oppfordre ham til å be læreren forklare bedre om han ikke forstår eller kanskje foreslå venner/medelever om de kan jobbe litt sammen i grupper for å lettere forstå det sammen.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Send/vis han denne lenken (gitt at det er generell kjemi og bindinger som er tema, naturfag har flere kjemitemaer). Se på det med han og se hva dere forstår. (Jeg valgte bindinger, men om kjeni geberelt er vanskelig kan dere trykke der det står generell kjemi i statten og se der først) 

https://ndla.no/nb/subject:1:f18b0daa-6507-4025-8998-b8a11c8ccc70/topic:e4ca37c0-d100-4f22-a0d7-0c8d0fe1dd70/topic:1:07a16836-8498-478e-a718-ece26ea52c3f/

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Send/vis han denne lenken (gitt at det er generell kjemi og bindinger som er tema, naturfag har flere kjemitemaer). Se på det med han og se hva dere forstår. (Jeg valgte bindinger, men om kjeni geberelt er vanskelig kan dere trykke der det står generell kjemi i statten og se der først) 

https://ndla.no/nb/subject:1:f18b0daa-6507-4025-8998-b8a11c8ccc70/topic:e4ca37c0-d100-4f22-a0d7-0c8d0fe1dd70/topic:1:07a16836-8498-478e-a718-ece26ea52c3f/

Takk

Er kapittelet kjemiske bindinger han holder på med nå 

Skrevet

Bør jeg gi beskjed til læreren at han ikke skjønner det? Eller vente? Jeg tror ikke han sier det selv. Men de har prøve snart og da ser jo læreren det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men kjære vene om han ikke skjønner kjemi så får han velge et annet fag han har evner til å fatte da! Realfaga kompetanse er ikke noe alle trenger ei heller klarer å erverve seg.. høres ut som generell studiekompetanse er nok for han 

Anonymkode: c346b...fad

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men kjære vene om han ikke skjønner kjemi så får han velge et annet fag han har evner til å fatte da! Realfaga kompetanse er ikke noe alle trenger ei heller klarer å erverve seg.. høres ut som generell studiekompetanse er nok for han 

Anonymkode: c346b...fad

Han har ikke valgt kjemi. Det er med i pensum i vg1 

• Nyttig 1
Skrevet

Bør jeg gi beskjed til læreren at han ikke skjønner det? Eller vente? Jeg tror ikke han sier det selv. Men de har prøve snart og da ser jo læreren det 

Foreldrekontakten er ikke sånn på vgs. Gutten din må si I fra selv, du kan ikke drive og ringe på hans vegne, han er for stor til det nå.

Anonymkode: d8dcd...73c

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...