Gå til innhold

Tips og råd på veien mot å bli gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har endelig sluttet på pillen da vi er klare for å få barn. Har ikke helt skjønt dette med eggløsning osv, sex annenhver dag fra når? 

Når begynner man å teste med eggløsningstester? Aldri vært gravid før, er 34 år og gått på pillen i 20 år sammenhengende, men virker som om syklusen er stabil ut fra de tre siste jeg har logget etter slutt på pillen.

Tar omega 3 med folat, jern og jod. Noe mer man bør ta?

 

IMG_0654.jpeg

Anonymkode: d9ef7...bd2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri testet med eggløsningstester. Tror det bare hadde gjort meg stressa😅

Har hatt samleie jevnlig og testet med graviditetstest noen uker senere. 

Anonymkode: 8f922...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjorde jeg det når jeg ble gravid på første forsøk:

- Lyttet til kroppens signaler. Når jeg fikk murring fra eggstokker tok jeg eggløsningstester. Ca tre dager senere fikk jeg positiv. Hadde sex dagen den dagen.

- 10 dager senere: positiv graviditetstest🎉

Anonymkode: bcacd...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt eggkøsningstester. Merker på utfloden når jeg har eggløsning, den blir da helt gjennomsiktig/vannete. Har dessuten mer lyst på sex i dagene rundt eggløsning. 

Har vært gravid 3 ganger, tok aldri graviditetstest før etter at mensen uteble. 

Tror mye testing øker stressnivået.  Ha sex når dere har lyst, og se hvordan det går i noen måneder. Om dere ikke blir gravide i løpet av et halvt års tid kan dere evt vurdere tester. Det er mitt råd.

Anonymkode: a5c67...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har aldri testet med eggløsningstester. Tror det bare hadde gjort meg stressa😅

Har hatt samleie jevnlig og testet med graviditetstest noen uker senere. 

Anonymkode: 8f922...cb7

Tenker liksom bare å maksimere sjansen pga alderen min 😅 Litt stressa pga alder allerede, mulig det «bare» blir et barn, men hvis man vil ha flere føler jeg det begynner å bli travelt.

Anonymkode: d9ef7...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slik gjorde jeg det når jeg ble gravid på første forsøk:

- Lyttet til kroppens signaler. Når jeg fikk murring fra eggstokker tok jeg eggløsningstester. Ca tre dager senere fikk jeg positiv. Hadde sex dagen den dagen.

- 10 dager senere: positiv graviditetstest🎉

Anonymkode: bcacd...25e

Tror ikke jeg kjenner noe når jeg har eggløsning, har bare kjent menssmerter dagen før mensen og de to første dagene av mensen egentlig. Men prøver å følge det appen sier da kanskje ☺️

Anonymkode: d9ef7...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har aldri tatt eggkøsningstester. Merker på utfloden når jeg har eggløsning, den blir da helt gjennomsiktig/vannete. Har dessuten mer lyst på sex i dagene rundt eggløsning. 

Har vært gravid 3 ganger, tok aldri graviditetstest før etter at mensen uteble. 

Tror mye testing øker stressnivået.  Ha sex når dere har lyst, og se hvordan det går i noen måneder. Om dere ikke blir gravide i løpet av et halvt års tid kan dere evt vurdere tester. Det er mitt råd.

Anonymkode: a5c67...f77

Hm, ikke merket noe på utfloden 😅 Men vi har sex 3-4 ganger i uka uansett, så forhåpentligvis klaffer det snart 😄

Anonymkode: d9ef7...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker liksom bare å maksimere sjansen pga alderen min 😅 Litt stressa pga alder allerede, mulig det «bare» blir et barn, men hvis man vil ha flere føler jeg det begynner å bli travelt.

Anonymkode: d9ef7...bd2

Tenker at minst mulig stress er positivt. Jeg er gravid igjen nå, er 34 selv😅

Hadde nok latt de testene ligge en liten stund og bare slappet av mest mulig med prøvingen. Men det er meg… 

Anonymkode: 8f922...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har aldri tatt eggkøsningstester. Merker på utfloden når jeg har eggløsning, den blir da helt gjennomsiktig/vannete. Har dessuten mer lyst på sex i dagene rundt eggløsning. 

Har vært gravid 3 ganger, tok aldri graviditetstest før etter at mensen uteble. 

Tror mye testing øker stressnivået.  Ha sex når dere har lyst, og se hvordan det går i noen måneder. Om dere ikke blir gravide i løpet av et halvt års tid kan dere evt vurdere tester. Det er mitt råd.

Anonymkode: a5c67...f77

Synes ikke dette virker som en veldig god strategi for TS. Hun sier jo hun allerede er litt stresset og vil bli gravid så fort som mulig, da er det lenge å vente og se et halvt år. Tenker å maksimere sjansene høres er lurt, altså med EL-test. Da vet hun også om hvert forsøk har vært har hatt gode eller dårlige sjanser teoretisk sett. 

Anonymkode: bcacd...25e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tror ikke jeg kjenner noe når jeg har eggløsning, har bare kjent menssmerter dagen før mensen og de to første dagene av mensen egentlig. Men prøver å følge det appen sier da kanskje ☺️

Anonymkode: d9ef7...bd2

Da kan du nok gå ut i fra appen.😄

Anonymkode: bcacd...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - Fortsett å loggfør i appen, da får du god oversikt og blir kjent med syklusen din. 

2 - Ikke følg appen. Se på de syklusene du har hatt. Tiden mellom eggløsning og ny syklus er mer stabil enn tiden mellom mens og eggløsning. 12-14 dager før første blødning skjer som regel EL.  En app kan ikke etter så kort tid forutse når EL eller mensen skjer. Jo lengre og nøyere man loggfører, jo bedre vil en app kunne bidra med gjetting, men de fleste apper selv om man justerer sykluslengde tar utgangspunkt i gjennomsnitt lengde syklus. 

3 - Hvis du skal bruke eggløsningstester så se på det merket når de anbefaler å starte testing basert på syklus lengde. Test mellom kl 10 og kl 20. Bruk samme merke. En eggløsningstest er ikke positiv før test streken er like sterk eller sterkere enn kontroll streken. Unngå Rfsu, ville gått for Makesure sine tester. 

4 - I forhold til sex - ha sex når dere har lyst - annenhver dag, hver dag - spiller ingen rolle. Kos dere. Hos de aller aller fleste skjer eggløsning mellom dag 12 og dag 18 i syklus - avhengig av hvor lang syklus man har. 

5 - Tilskuddsmessig så klarer du deg nok for nå :)

Anonymkode: 1e7c9...0fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes ikke dette virker som en veldig god strategi for TS. Hun sier jo hun allerede er litt stresset og vil bli gravid så fort som mulig, da er det lenge å vente og se et halvt år. Tenker å maksimere sjansene høres er lurt, altså med EL-test. Da vet hun også om hvert forsøk har vært har hatt gode eller dårlige sjanser teoretisk sett. 

Anonymkode: bcacd...25e

Takk ☺️

Anonymkode: d9ef7...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

1 - Fortsett å loggfør i appen, da får du god oversikt og blir kjent med syklusen din. 

2 - Ikke følg appen. Se på de syklusene du har hatt. Tiden mellom eggløsning og ny syklus er mer stabil enn tiden mellom mens og eggløsning. 12-14 dager før første blødning skjer som regel EL.  En app kan ikke etter så kort tid forutse når EL eller mensen skjer. Jo lengre og nøyere man loggfører, jo bedre vil en app kunne bidra med gjetting, men de fleste apper selv om man justerer sykluslengde tar utgangspunkt i gjennomsnitt lengde syklus. 

3 - Hvis du skal bruke eggløsningstester så se på det merket når de anbefaler å starte testing basert på syklus lengde. Test mellom kl 10 og kl 20. Bruk samme merke. En eggløsningstest er ikke positiv før test streken er like sterk eller sterkere enn kontroll streken. Unngå Rfsu, ville gått for Makesure sine tester. 

4 - I forhold til sex - ha sex når dere har lyst - annenhver dag, hver dag - spiller ingen rolle. Kos dere. Hos de aller aller fleste skjer eggløsning mellom dag 12 og dag 18 i syklus - avhengig av hvor lang syklus man har. 

5 - Tilskuddsmessig så klarer du deg nok for nå :)

Anonymkode: 1e7c9...0fd

Takk 😄 Hva mener du ifht tilskudd, noe man bør ta senere/i svangerskapet som jeg ikke vet om?

Anonymkode: d9ef7...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri klart å få en positiv eggløsningstest, men jeg har tre barn… 

Anonymkode: 1b63e...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler eggløsningstester. Jeg hadde ikke eggløsning når appen sa det i forhold til min syklus. 

Gravid på tredje forsøk da jeg var 32 år. Og første forsøk da jeg var 34. Brukte eggløsningstester, samleie annenhver dag rundt eggløsning.

Jeg drikker ikke alkohol og samboer svært lite, røyker ikke, normalvektig, tok folat. 

Husk at stress ikke påvirker graviditet. Følg fertilitetscoachen på instagram. Lykke til! 

Anonymkode: 7ff5f...040

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en app som heter premom ifbm bruk av eggløsningstester - den var gull for de er vanskelige å tolke selv!

Vi prøvde et halvt år uten EL test bare ved å følge Flo. Jeg var 33 da vi prøvde og ble også stresset pga alder. Med EL test og premom satt spiren på pp2 ❤️ 

Husker ikke helt når du skal begynne å teste, et par dager før forventet EL vel? Sjekk pakningsvedlegget. 

Lykke til, får håpe dere får klaff raskt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk 😄 Hva mener du ifht tilskudd, noe man bør ta senere/i svangerskapet som jeg ikke vet om?

Anonymkode: d9ef7...bd2

I svangerskapet kan man få behov for å ta f.eks. jern og kalsium, avhengig av hvilke verdier og hvilket kosthold man har. Men når man prøver er det kun folat du trenger å ta.

Anonymkode: 5fa71...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har endelig sluttet på pillen da vi er klare for å få barn. Har ikke helt skjønt dette med eggløsning osv, sex annenhver dag fra når? 

Når begynner man å teste med eggløsningstester? Aldri vært gravid før, er 34 år og gått på pillen i 20 år sammenhengende, men virker som om syklusen er stabil ut fra de tre siste jeg har logget etter slutt på pillen.

Tar omega 3 med folat, jern og jod. Noe mer man bør ta?

 

IMG_0654.jpeg

Anonymkode: d9ef7...bd2

Du kan lese mer om hvordan du bruker eggløsningstester på babyplan.no. derfra kan du også bestille rimelige tester. 

Det er lurt å ha samleie annenhver dag eller hver dag i det fertile vinduet. Det er 5-6 dager før eggløsning, på eggløsning og to dager etter. Noen mener at det er høyest sjanse for suksess om man har samleie dagen før eggløsning. 

 

Anonymkode: 0b780...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk 😄 Hva mener du ifht tilskudd, noe man bør ta senere/i svangerskapet som jeg ikke vet om?

Anonymkode: d9ef7...bd2

Jeg tenker at det du tar nå er mer enn nok for nå :) Ikke nødvendigvis bra å fylle kroppen med for mye tilskudd av ulike slag uten at man vet om man trenger det. Man kan også få andre behov i en graviditet. 

Et sunt og variert kosthold er viktig og man kommer langt med det i seg selv. 

 

Anonymkode: 1e7c9...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du er 34 år og ikke skjønner når eggløsning er og bruker kvinneguiden til å forklare deg ting, da lurer jeg på hvor oppegående du er... Les fra noen ordentlige kilder! 

Anonymkode: 613fc...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...