Gå til innhold

Kolesterol, burde ikke legen sjekket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom hjem fra legetime forrige uke med noen papirer og informasjon om kostholdsråd. Legen målte kolesterol til 7.2 og triglyserid er til 1.5. Jeg tenkte ikke så mye på det da, men etter å ha lest og Googlet hjemme så ser jeg at kolesterol er høyt. 

Burde ikke legen ha tatt flere tester? Jeg skal ta ny test om 6 mnd, men er det ikke lenge å gå med så høyt kolesterol om det ikke hjelper bare ved hjelp av matinntak? 

Jeg er aktiv, og har bmi på 20.5

Anonymkode: 3d3d9...2ab

Skrevet

Hvordan oppfølging fikk du ved høyt kolesterol? 

Skrevet

Grensen for totalkolesterol er 7, så det der er ingenting å reagere på. Triglyserider er godt innagor referanseverdien. Ny prøver om et halvt år for å se an utviklingen høres helt rett ut.

Anonymkode: 596ae...22b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Grensen for totalkolesterol er 7, så det der er ingenting å reagere på. Triglyserider er godt innagor referanseverdien. Ny prøver om et halvt år for å se an utviklingen høres helt rett ut.

Hvor har du det fra? Totalkolesterol skal vel være under 5, og triglyserider under 1.7. Referanseverdien er ikke det samme som optimal/ønsket verdi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor har du det fra? Totalkolesterol skal vel være under 5, og triglyserider under 1.7. Referanseverdien er ikke det samme som optimal/ønsket verdi. 

Fra nhi.no om totalkolesterol:

Referanseverdier:

• 18 - 29 år: 2,9 - 6,1 mmol/L
  • 30 - 49 år: 3,3 - 6,9 mmol/L
  • > 49 år: 3,9 - 7,8 mmol/L

Det over er totalkolesterol, din prøve er dermed ikke unormal, vil du gjøre noe med det selv endrer du kostholdet ditt. Må forøvrig anta at det er totalkolesterol og ikke LDL eller HDL for det sier du ikke noe om.

Triglyserider skal være under 1,7 noe ditt er, så skjønner ikke hvorfor du klager så voldsomt på det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Fra nhi.no om totalkolesterol:

Referanseverdier:

• 18 - 29 år: 2,9 - 6,1 mmol/L
  • 30 - 49 år: 3,3 - 6,9 mmol/L
  • > 49 år: 3,9 - 7,8 mmol/L

Det over er totalkolesterol, din prøve er dermed ikke unormal, vil du gjøre noe med det selv endrer du kostholdet ditt. Må forøvrig anta at det er totalkolesterol og ikke LDL eller HDL for det sier du ikke noe om.

Triglyserider skal være under 1,7 noe ditt er, så skjønner ikke hvorfor du klager så voldsomt på det. 

Du snakker her om referanseverdien. Det er ikke det samme som ønskelig verdi. Hvis du leser litt videre så står det: 

Anbefalte verdier:

• Ideelt: Mindre enn 5 mmol/L
  • Bra: 5 - 6 mmol/L
  • Noe forhøyet: 6 - 7 mmol/L
  • Forhøyet: 7 - 8 mmol/L
  • Betydelig forhøyet: Over 8 mmol/L

Så kan man også lese: Ifølge Helsedirektoratets retningslinjer bør totalkolesterol på 7 mmol/l eller høyere eller LDL-kolesterol over 5 mmol/l vanligvis behandles uansett hvor god helse man ellers har. 

HDL og LDL er ikke målt, noe jeg synes er rart når totalkolesterol er såpass høyt. 

• 2 uker senere...
Skrevet

TS her. Jeg nevnte det for bedriftshelsetjenesten når jeg likevel var innom. Så nå har de tatt tak.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 6.39):

Jeg kom hjem fra legetime forrige uke med noen papirer og informasjon om kostholdsråd. Legen målte kolesterol til 7.2 og triglyserid er til 1.5. Jeg tenkte ikke så mye på det da, men etter å ha lest og Googlet hjemme så ser jeg at kolesterol er høyt. 

Burde ikke legen ha tatt flere tester? Jeg skal ta ny test om 6 mnd, men er det ikke lenge å gå med så høyt kolesterol om det ikke hjelper bare ved hjelp av matinntak? 

Jeg er aktiv, og har bmi på 20.5

Du har fått innledende behandling for høyt kolesterol. 
Kosthold er første bud, fører ikke kostholdsendringer til endringer i kolesterolet, så går man videre til neste trinn, der kommer du om ikke kostholdsendringer har bedret kolesterolet når du skal til kontroll igjen. 

Senk skuldrene, pust med magen, tenk over hva du spiser og drikker, og vent på neste resultat av blodprøvene dine. 

Anonymkode: a63b0...4f9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 16.00):

Du snakker her om referanseverdien. Det er ikke det samme som ønskelig verdi. Hvis du leser litt videre så står det: 

Anbefalte verdier:

• Ideelt: Mindre enn 5 mmol/L
  • Bra: 5 - 6 mmol/L
  • Noe forhøyet: 6 - 7 mmol/L
  • Forhøyet: 7 - 8 mmol/L
  • Betydelig forhøyet: Over 8 mmol/L

Så kan man også lese: Ifølge Helsedirektoratets retningslinjer bør totalkolesterol på 7 mmol/l eller høyere eller LDL-kolesterol over 5 mmol/l vanligvis behandles uansett hvor god helse man ellers har. 

HDL og LDL er ikke målt, noe jeg synes er rart når totalkolesterol er såpass høyt. 

Dette er riktig. Mange som svarer uten å vite hva de snakker om. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Jeg nevnte det for bedriftshelsetjenesten når jeg likevel var innom. Så nå har de tatt tak.

Godt du blir tatt seriøst. Jeg fikk selv påvist høyt for en måned siden. Total kolesterolet gikk ned 1 på den tiden og ldl 0,9. Har litt lavere bmi enn deg men alltid levd sunt. Nå har jeg gått over til ekstremt sunt og fikk det da ned. Ville bare gi deg  håp!

Anonymkode: e90d0...db6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...