pop up bruker Skrevet 22. september #21 Del Skrevet 22. september For det første syns jeg ikke det er riktig at du må bruke tid og penger på å gå på intervju. En ting er at man bruker fritiden så lklart, men hvis det er mye kostnader utover dette ville jeg spurt om det ble dekket. Jeg bor på Østlandet og var på to intervjuer i Alta. Da fikk jeg dekket fly og hotell. Dette var før det var vanlig med Teams. Når det gjelder alle disse referansene syns jeg det virker useriøst å be om så mange. Det er gode eksempler over her. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #22 Del Skrevet 23. september Vet at secret service driver med noen ekstreme bakrunn sjekker av folk før de blir tatt opp til trening. Men så lenge dette dreier seg om en normal jobb synes jeg 6 referanser virker useriøst. Jeg må bare legge til at en del av disse personlighets testene og evne testene mange arbeidsgivere opererer med om dagen også er noe bortkastet tull. Så mye rart som har blitt ansatt hos oss etter at disse testene ble innført som en del av rekrutteringen. Case oppgave og maks 2 referanser er mer enn nok til å danne seg et godt bilde av de ulike kandidatene. Anonymkode: 6ac0b...82a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #23 Del Skrevet 23. september Jeg hadde også hatt store problemer med å komme opp med 6 referanser. Jeg ville gitt 2 eller 3, og passet på at minst en av dem er en leder. Altså, jeg tenker at du er nødt til å gi "kun 2 eller 3 referanser (hvor 1 er en leder) og begrunne på første arbeidsplass. Det er lenge siden du jobbet der, det er ny sjef, de vet ikke noe om din erfaring, kompetanse og livssituasjon i dag, og så videre. Med andre arbeidsplass så er det nå en gang sånn at hvis ikke du får den jobben du søker på nå, så ønsker du ikke å uroe dem/skape en anspent stemning - noe du tenker at det kan bli, siden du ikke har jobbet der så lenge. Personlig tenker du også at det ikke er grunnlag for å være referanse for noen man bare har kjent i en måned, og vil derfor ikke spørre dem. Poengter at du virkelig ønsker å jobbe hos dem, men hvis ikke 3 referanser holder (har du vært i praksis ifm studier nylig, kan du også spørre praksislærer), så ønsker du dem lykke til med å finne riktig arbeidstaker. Anonymkode: 74936...c7f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #24 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 15.13): Hvis jeg hadde vært på to intervjuer og de krevde seks referanser, da hadde jeg ikke giddet mer med det firmaet. Hadde ansett dem som useriøse og lurt på hva annet ledelsen kastet bort tid på. Sikkert noen som er veldig uenige med meg i det, men med cv, erfaring, to intervjuer er det virkelig ikke nødvendig med sååå mange referanser. Anonymkode: 51b54...d00 Dessverre veldig vanlig noen bransjer. Snakket nylig med en i omtrent samme bransje som meg, han hadde hatt 4-5 intervjuer/tester/sesjoner. Anonymkode: 053b5...d52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #25 Del Skrevet 23. september Hadde ikke søkt ts. Anonymkode: b726b...030 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #26 Del Skrevet 23. september Jeg hadde slitt med å skaffe disse referansene. Forrige jobb sluttet jeg i for 20 år siden, og jobben før det for 25 år siden. De fleste, om ikke alle, som hadde vært aktuelle som referanser fra de jobbene er enten pensjonister som nærmer seg åtti, eller er døde for alt jeg vet. Anonymkode: d8c92...e24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #27 Del Skrevet 23. september Forstår ikke den med 6 jeg nei. For man har jo ikke lov til å si noe vondt om den personen lell. Så hvorfor må man da snakke med 6 personer. Jeg har selv vært referanse og jeg la på som bare det for vi ville jo egentlig bli kvitt den personen. Og det ble vi jo. Hun fikk jobben med en gang. Og alle fornøyd. Anonymkode: de6ed...c26 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #28 Del Skrevet 23. september Seks referanser! Det er latterlig hvis det dreier seg om en vanlig jobb. Jeg hadde sendt dem maks tre, og bare skrevet at det er disse jeg har, lenger bak blir for langt bak i tid og at du ikke vil oppgi referanser som ikke kjenner deg. Tenker maks 8-10 år tilbake i tid. og om det fører til at de ikke vil ha deg, så er det deres tap. Anonymkode: 503a7...49b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grevling Skrevet 24. september #29 Del Skrevet 24. september Seks referanser??! Å, gud nå lo jeg godt. Det må da være en himmelsk stilling med fleskete bonuser hvert år.. Det at de vil ha så mange referanser sier veldig mye om de potensielle arbeidsgiverne, og du bør virkelig spørre deg selv om dette er folk du vil jobbe for. Når de sender slike signaler som hyler mangel på tillit hvordan blir det når du jobber der? Dette tyder på ledelse som vil lese mailen din og meldinger på telefonen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liljerød Skrevet 24. september #30 Del Skrevet 24. september Jeg ble også spurt om seks referanser en gang jeg var i en prosess med et rekruttererfirma. jeg tolket det som en slags test eller prøve, mer enn at de faktisk skulle ringe de seks referansene. Det viser at du har et godt og sterkt nettverk. Sånn klarte jeg å skaffe det: - en fra daværende arbeidsplass som hadde pensjonert seg og dermed ikke kunne "sladre" til daværende arbeidsgiver - en som var min tidligere veileder/sjef - en fra min kundekrets som jeg kjente godt - en fra utvidet arbeidskrets som jeg kjente middels godt - en venninne - en kollega som jeg stolte på Alle referansene var ikke like verdifulle, men det er fullt mulig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #31 Del Skrevet 24. september Liljerød skrev (4 timer siden): Jeg ble også spurt om seks referanser en gang jeg var i en prosess med et rekruttererfirma. jeg tolket det som en slags test eller prøve, mer enn at de faktisk skulle ringe de seks referansene. Det viser at du har et godt og sterkt nettverk. Sånn klarte jeg å skaffe det: - en fra daværende arbeidsplass som hadde pensjonert seg og dermed ikke kunne "sladre" til daværende arbeidsgiver - en som var min tidligere veileder/sjef - en fra min kundekrets som jeg kjente godt - en fra utvidet arbeidskrets som jeg kjente middels godt - en venninne - en kollega som jeg stolte på Alle referansene var ikke like verdifulle, men det er fullt mulig. Ser ikke helt hvorfor nettverket ditt skal påvirke hvor godt du gjør jobben din Anonymkode: 377bd...3dc 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liljerød Skrevet 25. september #32 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ser ikke helt hvorfor nettverket ditt skal påvirke hvor godt du gjør jobben din Anonymkode: 377bd...3dc Det er mange jobber hvor du trenger å ha et nettverk, salg feks. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 27. september #33 Del Skrevet 27. september Ryddet for avsporing. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #34 Del Skrevet 27. september Jeg hadde virkelig ikke orket og trukket søknaden. Synes det virker useriøst å kreve seks referanser. Det samme med alle disse testene, casene, presentasjonene etc som man presses gjennom. Selskap som driver med dette er beryktet og mister gode kandidater fordi de skyr unna. Typisk at disse selskapene også bruker ord som "sulten" og "fremoverlent" i stillingsannonsen. Tull og tøys. Anonymkode: 73836...85f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #35 Del Skrevet 27. september Skal de ha 6 stk så tror jeg at jeg hadde spurt noen lærere fra studiet om å være referent. Jeg antar at de på denne måten vil sørge for å finne ut mest mulig om deg via 6 tidligere personer for å forsikre seg at de får rett person til jobben. Hvis de derimot er useriøse så hadde jeg revurdert om jeg ønsket å jobbe der. Anonymkode: 23fbf...a74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #36 Del Skrevet 27. september "Vi trenger seks referanser". Si at dere er selvhøytidelige og ikke evner å vurdere kandidater på en hensiktsmessig måte uten å si at dere er det. Anonymkode: f21fc...96e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #37 Del Skrevet 27. september Ser dette er nesten en uke siden, så TS har vel bestemt seg, men selv hadde jeg i hvert fall trukket meg fra prosessen. Rett og slett. Jeg hadde fint klart å samle seks referanser, men den forespørselen gir meg et helt elendig inntrykk av arbeidsgiver. Skjønner det er surt når man har ofret tid og penger for denne prosessen, selvfølgelig. Men det er ikke noe argument for å ta en jobb man vil mistrives i. Og det hadde jeg regnet med å gjøre på et sted med en så hjelpeløs tilnærming til rekruttering som dette. Anonymkode: 5da7c...913 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #38 Del Skrevet 28. september Min erfaring. Arbeidsgiver nr 1 ( dårlige pensjonsordninger, ikke fast men oppkalling ergo ustabile arbeidsgivere: krav om 4 referanser.) Arbeidsgiver nr 2 ( gode pensjonsordninger, forsikringer osv, fast stilling 100 prosent og god lønn- 2 referanser. Anonymkode: 3ea91...ada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 28. september #39 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 15.04): To skal være fra den ene nåværende deltidsstillingen. Den er forsåvidt grei. To skal være fra en ny deltidsjobb jeg begynte i for en måned siden. Jeg trives veldig godt her og det kan hende stillingen øker på sikt, eller at jeg kan få mulighet til å få noen andre jobber gjennom samme arbeidsgiver. Oppgir jeg disse som referanse er jeg redd for å brenne alle broer siden de allerede har investert i meg. Da taper jeg veldig mye på det om jeg ikke får den nye stillingen jeg søkte på. Jeg forstår heller ikke hvorfor disse skal være referanser siden de ikke kjenner meg ordentlig enda De siste skal være fra en stilling jeg hadde før den, men jeg husker ikke navnene på noen derfra. I løpet av tiden min der ble jeg operert, fikk komplikasjoner, fastlegen ville ikke sykemelde meg i mer enn tre dager av gangen, arbeidsplassen var irritert fordi jeg ikke ble sykemeldt i mer enn tre dager av gangen sånn at de stadig vekk måtte finne vikarer på kort varsel osv. Det ble bare tull ut av den jobben. Hva gjør jeg med den? Jeg har ofret mye tid og penger for å dra på de to jobbintervjuene jeg har hatt hos det aktuelle selskapet så føler ikke kan gi meg nå, men begynner å angre på at jeg i det hele tatt søkte. Vet ikke hva jeg skal gjøre Anonymkode: edaf1...c00 Har du mulighet til å kontakte tidligere forelesere og arbeidsgivere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #40 Del Skrevet 29. september Da hadde jeg ikke giddet den arbeidsgiveren. Har ofte opplevd at de ikke spør om referanse eller en. Det samme blir det litt med de som gjør prosessen vanskelig, med stressende tester på nettet som ikke gir så mye mening. De må jeg vurdere om er verdt tiden jeg bruker på det. Føler HR noen ganger setter opp dette i firmaer for å ha noe å gjøre. Anonymkode: 48f73...eaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå