Gå til innhold

Nord-Norge


moka

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

så langt jeg kommer egentlig. på et par uker uten å bare kjøre... lyst å komme til nordkapp ja. aldri vært lenger opp enn mosjøen, så temmelig blank lenger opp med tanke på avstand og hva som er verdt å se. skjulte skatter og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyhopping på Helgeland dersom du har tid. En tur til Torghatten ved Brønnøysund. Mosjøen og Vefsn er jo nydelige områder. Ta en tur i Sjøgata i Mosjøen om du ikke allerede har vært der.

Trollfjorden, Vesterålen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg national turistvei nordover langs kysten. Helt fantastisk tur.

Ta ferge fra Andenes til Gryllefjord. Stopp på Senjatrollet før dere kjører over til Skaland og videre til Senjahopen. Om dere har god tid kjør innom Husøy før dere kjører til Finnsnes. Før dere kjører siste tunell til Senjahopen er dere på en plass som heter Ersfjord. Kjempeflott å campe der med utsikt til midnattsol over kritt hvit strand ut til storhavet med mektige fjell i bakgrunnen.

Bruk god tid på senja det er helt fantastisk.

På Finnsnes er det hyggelig og spesiell overnatting på Kroken gård om en ikke ønsker hotell.

http://midt-troms.no/

http://visittroms.no

Her ligger det litt informasjon.

I tillegg vil jeg annbefale:

Polarzoo

Polarbadet

Senjatrollet

Finnsnes i fest. Varer en hel uke enten i slutten av juli eller begynnelsen av august. Masse greier som skjer hver dag.

Målselvfossen turistsenter - laksetrapp med innsyn på laksen(en av norges beste lakse elver)

Nord europas største steinur i Sørreisa Kommune om en dag for bilfri og for å lufte hundene litt. Krogstadtunet her overnatting og museum. Kjempeflott der.

Fjellheisen i Tromsø

Kalkgrottevandring i Salangen kommune

Kunne tipse om masse mer om du forteller hvilke interesser dere har.

Det er utrolig mye å se hele veien uansett hvilken vei du velger å kjøre.

I Narvik er det jo et kjempespennende krigsmuseum om det er av interesse.

Et godt tips er å bestemme seg for hvilken vei dere skal kjøre. Gå så inn på de enkelte kommuners hjemmeside.

Ofte ligger det linker og informasjon om severdigheter o.l der.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blære ikke reg

Riksvei 17 (Kystriksveien) mellom Bodø og Grogn i Nordtrøndelag er en helt fantastisk tur. Da for du med deg Brønnøysund (med Torghatten) Sandnessjøen, Glommfjord (Med Svartisen (man kommer veldig lett helt inn til brekanten)) Saltstraumen like sør for Bodø. I tillegg til en rekke flotte ferjeturer. For å komme til Lofoten kan du ta ferje fra Bodø til Å (Verdens lengste innenriks ferjestrekning) eller du kan ta Hurtigruta fra Bodø til enten Stamsund eller Svolvær eller du kan kjøre litt videre nordover til Steigen husker ikke hva fergeleiet heter og ra ferge over til Svolvær derifra.

En ting jeg ville gjort var å bruke masse tid nordover gjerne mesteparten av tiden og helt opp til Nordkapp og så vil jeg annbefale deg å kjøe via Kautokeino inn i Finnland og så følge Europavien nedover langs greseelva mot Sverige til du kommer til et sted som heter Karesuando. Der vil jeg krysse elven og inn i Sverige og derifra følge riksvei 45 (Innalndsvegen) helt ned til Østersund og så kjøre inn til Trondheim derifra. Rask og enkel måte å komme seg ned igjen. Det bør du faktisk kunne klare på et par dager, og da har du mye bedre styring på hva du rekker oppover i Norge. Ikke mye spennende å se på i Finnland og Sverige men rask kjøring er det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips blir å sette av tid til å kjøre nedover Lofoten, det var iallefall det som gjorde mest inntrykk på meg på turen vår. Vi hadde nydelig vær og en minneverdig tur! Aller best likte jeg Reine. Sett av noen dager i ei rorbu der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤

Du må dra på öyhopping på helgelandskysten! det er så mange vakre naturopplevelser der du garantert ikke kan gå glipp av.

Önsker du å bo på en av öyenen der, kontakt meg - send PM, jeg har et flott sted du kan bo. God pris, på en nyyydelig plass - lang vekk fra alt annet .. :)

Endret av ¤Humlen¤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgelandskysten er så vakker at jeg nesten håper ingen flere oppdager den. Brønnøysund med Torghatten, Vega, Lovund med lundefugelura, Tomma, Træna, Rødøyløva, Polarsirkelen, Svartisen....... Ta kystriksvegen oppover og ta deg GOD TID. (I høgsesonen kan det være en del kø på fergene). Er selv fra Mo i Rana men får selv aldri nok av mitt Helgeland. Gå forresten inn på Polarsirkelen reiseliv, der finner du sikkert masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Lofoten, Saltstraumen og Kjerringøy som alle er i nærheten av Bodø. Jeg har ikke vært lenger nord enn dette, men jeg tror det må være veldig spenennde å reise så langt nord som Finnmark, Kautokeino og helt bort til Finland. Dette er nok ganske fremmed land fra oss "søringa". Avstanden dit er jo like lang som ned til Italia i Syd-Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo to hunder med deg og da trenger de vel litt trim. Reis ut til Hestmannen, Rødøyløva eller Lovund på Helgeland og gå opp på toppen av fjellene (merkede løyper, tror jeg. Stien opp til Lovund er i alle fall merket av turistforeningen). Utsikten der er virkelig spektakulær. "Gutta på tur" hadde tur opp til toppen av Rødøyløva.

Veronika nevnte Træna festivalen. Gå ikke glipp av den. Den er det man vistnok kaller "hip".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgelandskysten er nydelig, som de andre sier. Kjerringøy er flott, Hamarøy er veldig fint, Lofoten må også oppleves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et annet alternativ er å kjøre bilen ombord på hurtigruta for kortere eller lengre strekninger. Hurtigrutetur på Helgelandskysten er fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...