fru Alving Skrevet 22. september 2024 #81 Del Skrevet 22. september 2024 jegerrinne skrev (2 minutter siden): Ikke lett når en har dysleksi og språkvansker. Språkvansker er feil på språksenteret og de vil altid slite med ord. Finne rett ord, setnings oppbygging osv. Har til tider enklere språk eller lager egene ord for ting. Eller de kan se for seg ordet med får det ikke ut Eller ned på arket og slit med hukommelse Dette er noe vi har jobbet med her i alle år. Altså her ble det mye skole arbeid etter skole for å kunne holde någelunde tritt med med elever. Andre dro på fotball, håndball osv. Mens her satt de å jobbet for å klare fagene. Ja og da er det kanskje ikke så rart. Jeg tror at sønnen til ts også har en form for lærevansker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #82 Del Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg skrev det fordi du sier din sønn aldri lærer noe på skolen og ifølge deg er det kun hjemme ting blir gjort. Innsats er utenfor ligningen her. Men som sagt - kontakt ppt. Utred for spesifikke lærevansker. Det haster! Anonymkode: e2bd6...cd4 Det er absolutt ikke noe galt med innsatsen hans på skolen. Han lærer i andre fag, det er dette ene faget han sliter med å forstå etter at lærer har forklart. Anonymkode: 162c5...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #83 Del Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nye læreplanen er sånn at kvaliteten på innleveringer og oppgaver teller mye for karakteren. Å få alle riktige på en prøve er ikke nok for å få 5 eller 6. I nye læreplanen er det lagt vekt på at slike formelle prøver skal telle mindre og alt annet skal telle mer for karaktergrunnlaget. For å kunne få høy måloppnåelse (også i mattematikk) Så må eleven stille gode spørsmål i timen. Være muntlig aktiv. God på å drøfte og resonnere selv om svaret er feil. Alle oppgaver som løses i timene og innleveringer/lekser skal kunne vise læreren høy måloppnåelse hele veien gjennom godt arbeid med stoffet, resonnere, begrunnelser og drøfting. Læreren skal kunne se hvordan du tenker og alle svar må begrunnes. Dette er noe skikkelig dritt, mener jeg, som belønner jenter med flink pike syndrom mens spesielt gutter ikke er modne nok til å forstå at det ikke holder å kunne stoffet og gi riktig svar. Ikke en gang i mattematikk. Så jeg vil si at å levere alle lekser. Da jeg antar at de skal leveres digitalt på deres skole også er viktig for karakter grunnlaget til ungdommen din. Det jeg hadde gjort var å ta en prat med læreren og snakke om muligheter for tilpasning i undervisningen eleven sliter og om måter eleven evt kan få vist kompetanse i øvrige fag viss dette faget eleven sliter med tar all leksetid. Å bare droppe å gjøre lekser er dessverre en dårlig idé da alle riktige på en prøve ikke er nok for god karakter etter nye læreplanen. Anonymkode: 6572e...fe1 Så den nye lærerplanen skal altså gjøre alle som ikke passer inn i en pitteliten firkanta boks til skoletapere..? Anonymkode: 162c5...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #84 Del Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er absolutt ikke noe galt med innsatsen hans på skolen. Han lærer i andre fag, det er dette ene faget han sliter med å forstå etter at lærer har forklart. Anonymkode: 162c5...439 Greit, da misforstod jeg. Men da blir jeg egentlig bare mer bekymret... At han må sitte i timesvis hver eneste dag med ETT fag og 1 til 1. Kan jeg spørre om grunnen til at du ikke har vurdert ppt tidligere? Anonymkode: e2bd6...cd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #85 Del Skrevet 22. september 2024 Takk for svar alle sammen, men jeg er like langt som da jeg skrev innlegget. For å oppsummere; Læreren hans klarer ikke å bruke tid nok til å lære alle elevene sine matte, så den jobben må mor ta seg av hjemme. Selv om eleven da bruker opp til to timer på å forstå, og gjøre oppgavene i matte, må han sitte enda lenger for å skrive artikler og andre meningsløse ting, som han egentlig kan, men orker ikke. Da etter å ha brukt mange timer på skole, og så noen timer med mattelekse. Jeg tror ikke han har lærevansker egentlig, etter å ha tenkt meg om. Han kan mye, vi diskuterer jo mye av det han går gjennom på skolen hjemme. Han viser meg at han kan, men på skolen er han ikke så muntlig aktiv i timene. Han er en stille type, som helst ikke vil si så mye i større grupper, så da skal karakteren hans gå nedover fordi han er sjenert - selv om han kan! Og det viser han på prøver også! Da jeg gikk på skolen fikk jeg høre jeg var dum! Lærerne sa jeg ikke kunne noenting, og hadde allverdens lærevansker. Vel, jeg har høy utdannelse i dag, og har 136 i iq. Syns det viser hvor feil hele skolesystemet var på min tid, og ser ut til å være fremdeles. Tok mange fag på nytt, som privatist, og fikk toppkarakterer. Dette er forferdelig frustrerende. Anonymkode: 162c5...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #86 Del Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Greit, da misforstod jeg. Men da blir jeg egentlig bare mer bekymret... At han må sitte i timesvis hver eneste dag med ETT fag og 1 til 1. Kan jeg spørre om grunnen til at du ikke har vurdert ppt tidligere? Anonymkode: e2bd6...cd4 Fordi jeg ikke ser hva de kan gjøre. Han får det til, men jeg må lære ham det. Anonymkode: 162c5...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 22. september 2024 #87 Del Skrevet 22. september 2024 Dette høres veldig frustrende ut, TS. Har dere vært i dialog og møte med skolen vedr. tilrettelegging? Dersom det ikke førte noen vei, har dere tatt det videre med rektor? Alle elever har rett til tilrettelagt undervisning, og det er skolen pliktet til å utføre. Dersom dialog med rektor og ledelse ikke fører noen vei er neste steg å sende klage til fylkesmannen. Jeg hadde også tatt det med anmerkninger opp med skolen, jeg leser at du er klar over at lekser ikke er lovpålagt, og det bør skolen være klar over også. Det kan jo ikke være slik at skolen gir anmerkninger for noe som de ikke har rett til å gjøre obligatorisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #88 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 9.31): Matte! Anonymkode: 162c5...439 Vi fikk beskjed om att på vår skole var matte ett UTROLIG vanskelig og travelt fag i 10. Dem hadde ikke mye tid på hvert kapitel. Så på skolen fikk dem mest gjennomgang, også måtte dem jobbe med oppgavene hjemme. Men barna kunne bare sende læreren en teams-melding om dem lurer på noe. så om det var mangenok som spurte så tok hun det opp i timene (Ifølge barnet mitt) ogå sier h*n att dem som trenger hjelp kan bli med en av assistentene (Som er utdanna mattelærer) ut til grupperommet og jobbe med oppgaver der. Anonymkode: 49c90...10f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå