Gå til innhold

Til lærere på ungdomsskolen. Ang lekser:)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vår ungdomskole har ikke lekser, men elevene må likevel forvente å jobbe noe hjemme. Dette kan være forberedelser til prøver og fremføringer som må være klare. Da er det selvsagt opp til eleven hvor mye ansvar man tar for egen læring, og opp til foresatte hvor mye de følger med for å eventuelt hjelpe ungdommen. Alle mulighetene er der for å lære seg gode arbeidstaker, lykkes og ta ansvar. 

Anonymkode: 5f7fb...8de

Dette hadde vært perfekt for oss! Det gir mye mer mening! Selvsagt kan jeg bruke noen timer på ettermiddag med å hjelpe barna mine, men da må det være en mening i det! Når de sitter med matte, endelig forstår det etter mye jobbing og er skikkelig fornøyd med seg selv, og blir møtt med kjeft og merknad dagen etter fordi de ikke gjorde det andre de skulle gjøre, da mister de all motivasjon!

Anonymkode: 162c5...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sliter ungdommen med i matematikk? Hvor stopper det?

Er litt vanskelig å gi råd når det er så lite informasjon. 

Er han utredet for matematikkvansker, eller er han innenfor normalen. Karakter 2 til 6 er innafor normalen. Jeg kan skjønne ma  ønsker en bedre karakter enn 2, men det er dog en karakter og det er normalt at det er et spenn på elevene faglig. 

Anonymkode: 5f7fb...8de

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (6 minutter siden):

Få tak i privat leksehjelp, eventuelt en (eldre) ungdom som kan hjelpe til noe, hva med å finne en som tar realfagsfordypning 3 året på vgs som vil tjene noen hundrelapper. 

Det høres ut som om ditt barn trenger mer tid og en til en undervisning. tror og at hen må bli flinkere til å be om hjelp i klasserommet.

Vi bor langt ut på bygda. Det hadde blitt for dyrt for meg, dessverre. 

Han spør om hjelp, men læreren gir opp når han likevel ikke forstår.

Anonymkode: 162c5...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utredet for dyskalkuli? 

Jeg ble aldri utredet, men skulle ønske det var fokus på det. Følte jeg lærte etter timer med læring, men allikevel ikke.

Anonymkode: 797ac...a18

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva sliter ungdommen med i matematikk? Hvor stopper det?

Er litt vanskelig å gi råd når det er så lite informasjon. 

Er han utredet for matematikkvansker, eller er han innenfor normalen. Karakter 2 til 6 er innafor normalen. Jeg kan skjønne ma  ønsker en bedre karakter enn 2, men det er dog en karakter og det er normalt at det er et spenn på elevene faglig. 

Anonymkode: 5f7fb...8de

Sliter vel egentlig med å se sammenhenger mellom de forskjellige temaene (er litt vanskelig å forklare, men skjønner du?), og egentlig alt som ikke er basic pluss og minus-oppgaver. Tekstoppgaver sliter både jeg og han med å forstå!

Ligger på 2-er. 

Men han forstår jo når jeg forklarer! Tror du da han har matematikkvansker? 

Anonymkode: 162c5...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette hadde vært perfekt for oss! Det gir mye mer mening! Selvsagt kan jeg bruke noen timer på ettermiddag med å hjelpe barna mine, men da må det være en mening i det! Når de sitter med matte, endelig forstår det etter mye jobbing og er skikkelig fornøyd med seg selv, og blir møtt med kjeft og merknad dagen etter fordi de ikke gjorde det andre de skulle gjøre, da mister de all motivasjon!

Anonymkode: 162c5...439

Enig, her kan det høres ut som en lærer som følger en lærebok og ikke lar eleven jobbe ut fra det man kan fra før. Det er mange veier til læring, og om det ikke står at en oppgave skal løses på en bestemt måte skal elevene stå fritt til å velge metoder selv. Algoritmer er selvsagt minste motstands vei, men viser ikke nødvendigvis en forståelse for faget. 

Anonymkode: 5f7fb...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utredet for dyskalkuli? 

Jeg ble aldri utredet, men skulle ønske det var fokus på det. Følte jeg lærte etter timer med læring, men allikevel ikke.

Anonymkode: 797ac...a18

Nei, men skal ta det opp! 

Anonymkode: 162c5...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig, her kan det høres ut som en lærer som følger en lærebok og ikke lar eleven jobbe ut fra det man kan fra før. Det er mange veier til læring, og om det ikke står at en oppgave skal løses på en bestemt måte skal elevene stå fritt til å velge metoder selv. Algoritmer er selvsagt minste motstands vei, men viser ikke nødvendigvis en forståelse for faget. 

Anonymkode: 5f7fb...8de

Jeg tror nok skolen sliter med ressurser, så det er nok grunnen til at det ikke blir tid til å hjelpe elevene mer individuelt. Men de virker så lite interessert i å prøve å løse det på andre måter når det ikke hjelper for elevene. Har tatt det opp gjennom alle årene barna mine har gått der. Er nok en forferdelig slitsom mamma, men jeg vil så gjerne de skal klare skolen og få et godt grunnlag videre.

Anonymkode: 162c5...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sliter vel egentlig med å se sammenhenger mellom de forskjellige temaene (er litt vanskelig å forklare, men skjønner du?), og egentlig alt som ikke er basic pluss og minus-oppgaver. Tekstoppgaver sliter både jeg og han med å forstå!

Ligger på 2-er. 

Men han forstår jo når jeg forklarer! Tror du da han har matematikkvansker? 

Anonymkode: 162c5...439

Det er dessverre helt umulig for meg å avgjøre, uten å ha jobbet med eleven. Selv da kan ikke jeg som lærer stille en diagnose, men kan henvise videre ved bekymring. 

Hvordan er arbeidsminnet? Husker han det han har lært i andre fag godt og det er spesifikk matematikk han trenger mange repetisjoner?

Anonymkode: 5f7fb...8de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sliter vel egentlig med å se sammenhenger mellom de forskjellige temaene (er litt vanskelig å forklare, men skjønner du?), og egentlig alt som ikke er basic pluss og minus-oppgaver. Tekstoppgaver sliter både jeg og han med å forstå!

Ligger på 2-er. 

Men han forstår jo når jeg forklarer! Tror du da han har matematikkvansker? 

Anonymkode: 162c5...439

Hvis han sliter med tekstoppgaver så anbefaler jeg å lese mer. Les annen litteratur(bøker, tegneserier osv) så vil du og forstå tekst bedre. 

Min er faring som mor og som lærer er at noen "lukker" ørene når ting er litt vanskelig. det gjør jeg og selv noen ganger. Og da får vi ikke med oss det som sies. Han må se på enkle videoer som forklarer det som skal gjøres. Se dem og gjør det rolig , sakte og uten å stresse. stress er gift for læring.

Det kan være at han har problem med matematikk.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilpass hjemme og gi beskjed om at det er sånn dere gjør det. Jeg er lærer selv, og det er vanskelig å lage lekser som passer absolutt alle. Har sagt til mange foreldre at dere får gjøre det dere får til hjemme, og fokuser på det viktigste. Bedre at eleven leser halve teksten ordentlig enn at man skal krangle seg gjennom hele. Eller at man gjør engelskleksen ordentlig, så får man gjøre norskleksen neste uke. 

Anonymkode: c2ed5...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke dette du vil høre, men om han "aldri" har lært noe på skolen er det litt sent å "vurdere" om han "kanskje" kan ha en diagnose som slekter på din på vgs. Her virker det som det ligger en spesifikk lærevanske til grunn, for det er ikke normalt å trenge flere timer repetisjon hver dag for så å ligge på 2eren. Selv om 2 er en vanlig karakter, og noen må få den også. Progresjonen læreren legger opp til, skal de aller fleste klare å følge - ellers er det jo ingen vits. 

Koble på ppt asap. Undrer meg over at lærer ikke har foreslått dette før, men et er kanskje fordi ditt arbeid på kveldstid har bidratt til å skjule hvor vanskelig innholdet faktisk er for han, i og med at han jo til slutt klarer litt. 

Anonymkode: e2bd6...cd4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (29 minutter siden):

Få tak i privat leksehjelp, eventuelt en (eldre) ungdom som kan hjelpe til noe, hva med å finne en som tar realfagsfordypning 3 året på vgs som vil tjene noen hundrelapper. 

Det høres ut som om ditt barn trenger mer tid og en til en undervisning. tror og at hen må bli flinkere til å be om hjelp i klasserommet.

Alle har ikke råd til det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor lenge forventer dere at ungdommen sitter med lekser pr dag? Og har de ikke fått gjort alt, men prioritert det de må jobbe med, og faktisk lært seg det, er det ok å droppe resten? 

Tingen er at mitt barn sliter i et fag, og har aldri lært noen ting på skolen. Vi har tatt et opp så mange ganger… Jeg har lært ham alt han kan i faget, men det tar tid! Vi har brukt flere timer på ettermiddagene noen ganger, men til slutt har han lært det. Etterpå orker han jo ikke å gjøre andre lekser, som å skrive artikler i norsk og så videre… og jeg er også sliten, så tar ikke opp kampen… Hva tenker dere det er best å gjøre i denne situasjonen? 

Forstår ikke hva læreren vil, han er så uklar! Derfor spør jeg andre lærere her. Han vil nok at han skal gjøre alt, men sier at han ikke skal sitte i timevis. Det er ikke ressurser til noe ekstra undervisning i dette faget heller, og det er et viktig fag!

Tips og råd mottas med stor takk❤️

Anonymkode: 162c5...439

Lærerne vil sikkert se om du henger med i pensumundervisningen....noe lærerne er forpliktet til å gi i skolepliktig alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tid det er ment at de skal bruke, vet ikke jeg. Min brukte vel under en time 5 dager i uka på lekser. Ungdomsskole og VGS. Gode karakterer. Han måtte ha ekstra hjelp hjemme i matte før prøver og eksamener hele veien. Dette pga at han trengte en 5-er til studier, og slet litt med det. 

Syns ikke man kan forvente at ungdommer skal bruke mer enn en time daglig på lekser. Viktig med hobby/fritidsaktivitet/venner også.

Anonymkode: c078a...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (15 minutter siden):

Alle har ikke råd til det 

Hvis ungdommen jobber ræva av seg for å ha 2 i matematikk så er det noe som er galt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med lærer. Jeg har gitt enkelte elever helt leksefri, og vi kommer alltid imøte på å tilpasse.

Så fint at du hjelper han ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Sliter vel egentlig med å se sammenhenger mellom de forskjellige temaene (er litt vanskelig å forklare, men skjønner du?), og egentlig alt som ikke er basic pluss og minus-oppgaver. Tekstoppgaver sliter både jeg og han med å forstå!

Ligger på 2-er. 

Men han forstår jo når jeg forklarer! Tror du da han har matematikkvansker? 

Anonymkode: 162c5...439

Men det er nok fordi du har fullt fokus på han 1-1, en lærer kan ikke ha det og det er ikke skolens feil, 

Tekstoppgaver kan være vanskelige selv for de som kan få 5 for med tekstoppgaver testes man minst like mye - eller kanskje mer i språk (norsk) og det er kanskje like mye der utfordringen ligger både for deg og sønnen.  

At dere bor langt unna og blir dyrt er en ting. Her jeg bor har mange med utfordringer bedt om hjelp hos foreldre som kan. Jeg vet om flere som er hos nabo, tante, klassekompis far for å lære seg. Barna har tatt med flere hjem noen ganger og gått gjennom ting.

Har vg2 elev som har 5 i matte utelukkende fordi vi har jobbet hjemme i timesvis mange dager før prøver. Hadde maks hatt 3 om han skulle blitt overlatt til seg selv.  Han sliter fortsatt med tekstoppgaver, derfor valgte han r1 matte. 

Slutt å kun se problem og se etter løsninger og det er IKKE å jobbe mindre. 

Anonymkode: 83a39...4f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungdommen har gjort skolearbeid så kan det få fritid. Han gjør lekser i 2 timer i hverdagene og ikke noe i helgene? Det er jo for lite hvis han sliter med fag. Hvis man sliter med et fag må man jobbe hardere med det faget samtidig som man gjør unna de andre fagene. Norsk og naturfag er jo like viktige som matte! Han kan jo feks la lørdagen være skolefri og så får han unna noe skolearbeid på søndagen. Dessuten er det ikke bra å sitte alt for lenge med et og samme fag. Da går det i surr. Så kortere økter og da er det jo fint å ta et annet fag som "pause". 

Anonymkode: 598b2...a54

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (12 minutter siden):

Hvis ungdommen jobber ræva av seg for å ha 2 i matematikk så er det noe som er galt.

Har jobbet de. Problemet er når en har dysleksi og språkvansker, sliter med epilepsi.  Da kan en en ting en dag, neste dag pga anfall klarer de ikke oppgaven, så kan det gå dager så klare det igjen. Og når en da har skole som ikke forstår Problemet er det kjørt , selv om en jobber på både på skole og på fritid.

Desverre er det alt for mange der ute som tror disse ungdommen ikke jobber på,men de gjør større innsats en den som får en sekser. Og mange ganger får de ikke vist hva de kan pga alt fra de ikke får bruke de hjelpemidler som fungerer best for dem, eller at de en dag sitter på en prøve dag med mye aktivitet i hjernen, hadde de spurt noen dager etter hadde de klart det.

Her på videregående ble en skikkelig vekker. Etter skriftlig prøve tok læreren med seg ungdommen og gikk gjeno prøva for å se om det var mer ungdommen kunne. Og dermed fikk det vist mer hva det kunne og karakterer økte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...