Gå til innhold

Manglende jording i stikkontakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte leilighet for 6 mnd siden, og nå har jeg oppdaget at det mangler jording på badet(2 uttak) og på ett uttak på stua. Har jeg noen rettigheter eller må jeg bare hoste opp penga? Det er snakk om en brukt bolig. Var ikke opplyst noe sted utover at ett uttak ble reparert av elektriker rett før kjøp(selger hadde visst snublet i en ledning og uttaket ble ødelagt), og badet hadde visst en tidligere eier(altså, eier før selger jeg kjøpte av)pusset opp, hvor en elektriker (vennetjeneste) hadde gjort nødvendig el-arbeid. Så det kan jo stamme derfra kanskje? 

Help?:) Noen som har noen ide om hva det vil koste å utbedre dette?

Anonymkode: e71cf...602

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte boligkjøperforsikring forresten 

Skrevet

I dag kan du klage så lenge jobben er over 10k om jeg husker rett. Men er det brukt kontakter med jord men jord er ikke tilkoblet eller er det montert kontakter uten jord pinne ?

Anonymkode: 91a38...f0e

Skrevet

Vi betalte 3000 for å skifte 4 kontakter fra Jordet til ujordet, så blir ikke dyrt å skifte fra ujordet til jordet, ikke tar det lang tid heller. Så dette tviler jeg på at du får noe dekket som feil. Siden det må være over 10000 kr før rettighetene slår inn. 

Anonymkode: 47d03...5a6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi betalte 3000 for å skifte 4 kontakter fra Jordet til ujordet, så blir ikke dyrt å skifte fra ujordet til jordet, ikke tar det lang tid heller. Så dette tviler jeg på at du får noe dekket som feil. Siden det må være over 10000 kr før rettighetene slår inn. 

De 3000 var inkludert både kontaktene, kjørelengden til elektriker og selve arbeidet. Det tok ca 20-25 minutt om ikke mindre. Dette var nå i september 🙂 Håper det kan hjelpe deg ang pris for å fikse 🙂

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De 3000 var inkludert både kontaktene, kjørelengden til elektriker og selve arbeidet. Det tok ca 20-25 minutt om ikke mindre. Dette var nå i september 🙂 Håper det kan hjelpe deg ang pris for å fikse 🙂

Men man må jo legge ny ledning fra sikringsskapet og inn på badet. 3000 høres lite ut 

Skrevet
newman01 skrev (6 minutter siden):

Men man må jo legge ny ledning fra sikringsskapet og inn på badet. 3000 høres lite ut 

Ny ledning? Jeg har bare opplevd at de har byttet selve stikkontakten. 

Anonymkode: 5000e...6ae

Skrevet
newman01 skrev (13 minutter siden):

Nei de byttet bare kontakter, de må ikke legge ny ledning så lenge det er strøm på badet 🙂

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei de byttet bare kontakter, de må ikke legge ny ledning så lenge det er strøm på badet 🙂

Det kommer an på hva slags ledning som ligger der fra før. Hvis ikke bare kontakten, men også ledningen mangler jording, da må også ledningen byttes. Ujordet ledning har kun to ledere for strøm. Jordet ledning har en tredje strømleder som er koblet til jord for å lede bort eventuelle kortslutninger slik at kortslutninger ikke skader folk. Det å gå andre veien, fra jordet til ujordet er enklere, for da kan man bruke samme ledning og bare la være å koble til den tredje jordlederen.

Moderne sikringer i sikringskapet har også en føler som kjenner om det kommer strøm i jordledningen og slår av strømmen/sikringen dersom det skulle komme strøm i jordledningen. Dette gir ytterligere sikkerhet for brann og personskade.

Det bør være jordede stikkontakter i våtrom på grunn av vann og fukt som kan lede strøm og bli farlig. I tørre rom i huset er det ikke påbudt med jordingskontakter dersom anlegget er montert for lenge siden, i en tid hvor det var vanlig og lovlig med ujordede kontakter. På alle nye anlegg skal alle stikk være med jording.

Endret av aksase
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ny ledning? Jeg har bare opplevd at de har byttet selve stikkontakten. 

Anonymkode: 5000e...6ae

Som regel må jordledningen strekkes fra sikringsskapet. De må jo ha noe å koble til jordingen på stikkontakten.

Anonymkode: 6fb8d...944

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å montere jordet stikk uten jordleder er livsfarlig. Det er en grunn til at kontaktene er forskjellige 

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er boligen og hva skrev selger på egenerklæringen om arbeid utført på det elektriske anlegget?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjøpte leilighet for 6 mnd siden, og nå har jeg oppdaget at det mangler jording på badet(2 uttak) og på ett uttak på stua. Har jeg noen rettigheter eller må jeg bare hoste opp penga? Det er snakk om en brukt bolig. Var ikke opplyst noe sted utover at ett uttak ble reparert av elektriker rett før kjøp(selger hadde visst snublet i en ledning og uttaket ble ødelagt), og badet hadde visst en tidligere eier(altså, eier før selger jeg kjøpte av)pusset opp, hvor en elektriker (vennetjeneste) hadde gjort nødvendig el-arbeid. Så det kan jo stamme derfra kanskje? 

Er det jord i andre stikkontakter på badet?

Anonymkode: 720c5...6aa

Skrevet

Sto det at alle kontakter var jordet? Og var det utført elkontroll?

Badet har du allerede godtatt at elektrisk er utfør via vennetjeneste og mest sannsynlig uten samsvarserklæringer, så det burde du ha sjekket mer nøye!

Anonymkode: 2bdca...33f

• Liker 1
Skrevet

Slett ikkje uvanleg at det mangler jording på div kontakter som det burde. Krav til el. unstallasjon var annerledes før en nå, og det er oftast en kurant sak for elektriker å legge jordingskabler. Kanskje  finnes det er jordingskontakt i nærheten av den ujorda kontakta. Nyere hus har idag skjult instalasjon medan eldre hus hadde synleg instalasjon. Opppdaget selv under el. kontroll at det manglet jording på div.kontakter.

Tidligere var det ikkje vanleg med jordingskontakter på stue, men idag er det nok standard vil ein tru. Det vil nok koste noen tusen å legge opp jording alt etter hvor langt strekk som må til for å finne kontakt m/ jording.  Finnes det en jordingskontakt i nærheten kan det vera en kurant sak å fikse. 

Anonymkode: 3147c...fc7

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Som regel må jordledningen strekkes fra sikringsskapet. De må jo ha noe å koble til jordingen på stikkontakten.

Anonymkode: 6fb8d...944

Tøvprat !  Jordingskabel kan ein ta fra eit hvilket som helst punkt i boligen. Taklamper, veggkontankter. Er der åpen installasjon i boligene som var vanleg før må ein legge ny kabel. Er det skjult instalasjon måe ein strekke ny kabel  truleg igjennom taklampe bokser, etc.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er det jord i andre stikkontakter på badet?

Det er kun to stikkkontakter på badet, og begge er ujordet. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Slett ikkje uvanleg at det mangler jording på div kontakter som det burde. Krav til el. unstallasjon var annerledes før en nå, og det er oftast en kurant sak for elektriker å legge jordingskabler. Kanskje  finnes det er jordingskontakt i nærheten av den ujorda kontakta. Nyere hus har idag skjult instalasjon medan eldre hus hadde synleg instalasjon. Opppdaget selv under el. kontroll at det manglet jording på div.kontakter.

Tidligere var det ikkje vanleg med jordingskontakter på stue, men idag er det nok standard vil ein tru. Det vil nok koste noen tusen å legge opp jording alt etter hvor langt strekk som må til for å finne kontakt m/ jording.  Finnes det en jordingskontakt i nærheten kan det vera en kurant sak å fikse. 

Det er en stikkontakt rett utenfor badet, usikker på om det er den ene på stua som ikke er jordet. 

Snublefot62 skrev (43 minutter siden):

Hvor gammel er boligen og hva skrev selger på egenerklæringen om arbeid utført på det elektriske anlegget?

Fra 85. Ikke utført noe i selgers eiertid ser det ut som, kun i fellesarealer i regi av sameiet. Og så den vennetjenesten på badet nevnt over.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er kun to stikkkontakter på badet, og begge er ujordet. 

Hvordan oppdaget du det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fra 85. Ikke utført noe i selgers eiertid ser det ut som, kun i fellesarealer i regi av sameiet. Og så den vennetjenesten på badet nevnt over.

Vel da har du strengt tatt blitt opplyst om at det kunne være utført udokumentert arbeid der. Da blir det litt vanskelig nå å klage på opplysninger du hadde fått? Eller som et minimum burde ha sjekket nærmere opp i?

Når det gjelder jobben trenger ikke den være omfattende. Er det jording tilgjengelig på kursen så handler det vel mest om alt å bytte ut kontaktene og få trekt nødvendig kabling der det trengs. Men det er enkelte fallgruver her som det er best å få avklart med en elektriker så ta kontakt med et par firmaer og få et uforpliktende tilbud. Da vet du hva du har å jobbe med.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ta et bilde og del, dette synes jeg er merkelig at det ikke er jordet på badet. Det har det da vert i flere mannsaldre, med et klistremerke som opplyser om at er ikke apparatet som settes i jordet, skal det være dobbeltisolert.

Anonymkode: 0396f...f47

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...