Gå til innhold

Langtidsbivirkning av ADHD-medisiner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du får oppfølging av ekg og blodtrykk, men du nevner ingenting om den kjemiske endringen du kan få i hjernen, den merker du ikke og fanges ikke opp av blodprøver, ekg eller blodtrykksmåling, den kan komme til å vise seg når du blir eldre. Da kan du ikke reversere den effekten. Det er den viktigste grunnen til at mange medisinere er skeptisk til den massive utskrivningen av adhd medisiner til unge. 

Anonymkode: e7c09...26c

Poenget med adhd medisin er nettopp å endre hjernens funksjon. Du vet at adhd er en funksjonssvikt i hjernen? Det er nettopp den som blir korrigert av medisin. 

hvorfor er du så bastant? Har du adhd selv? Om ikke, så bør du være ydmyk og forståelsesfull nok til å la være å uttale de. Om du har adhd, så kanskje du bør medisineres du også, så kanskje du klarer å se lengre enn din egen trangsynte tankegang. Uansett bør du la oss med adhd, og oss med innsikt nok i egne barn velge for oss selv. ADHD er mer en dårlig emosjonell regulering og impulskontroll, manglende beheovsutdettelse og konsekvenstenkning. Det er en av de mest komplekse diagnosene som finnes, en av de mest «usynlige» funksjonsnedsettelse diagnosene, den diagnosen som oftes er feil diagnostisert som noe annet,  og en diagnose som enkelt kan la seg medisinere for de som har det behovet. 

Anonymkode: 16b46...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

monikaaanes skrev (13 timer siden):

Kan du fortelle litt om det kostholdet og tilskuddet? 

Kosthold fritt for tilsetninger/bearbeiding, sukker, kunstig søtning, frityr, korn, belgfrukter. I hovedsak spiser jeg noe frukt/bær, litt nøtter, grønnsaker, sunne oljer (ikke frøoljer), kjøtt, fisk, egg, noe meieri. Masse vann. Periodevis tilskudd av elektrolytter, b12, taurin, d vitamin. 

Leste at b12 ofte er lavt hos folk med ADHD. Jeg har aldri hatt mangel, men jeg har alltid ligget ganske lavt innenfor normalen. Tilskudd av b12 klarte aldri få opp lageret, sikkert pga IBS og svekket næringsopptak pga det. Så tok sprøyter over tid. 

Anonymkode: 00662...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg skal begynne på medisin for ADHD. Jeg har lest litt om bivirkningene av sentralstimulerende medisiner, hvor det bl.a nevnes kraftig hjertebank. 
Er det noen som vet langtidseffekten av denne typen medisiner?

Kan da umulig være bra for hjertet?

Anonymkode: 64437...14b

Jeg har roligere hjerte på Aduvanz, men Attentin fikk jeg hjertebank av. Så der er snakk om å finne riktig medisin. Samt være litt forsiktig i starten med koffein (ekstra sentralstimulerende i tillegg) og trening, i tilfelle pulsen stiger veldig. 

Derfor kan medisinutprøving ta lang tid, og du skal ha ekg både før og underveis i jevnlige kontroller. 

Alt i alt er det vurdert som helhetlig fordelaktig for en med adhd å bruke medisin - gitt da at bivirkningene er mindre enn fordelene - i og med at adhd-diagnose stilles på bakgrunn av store utfordringer i livet generelt. 

Anonymkode: d2e2f...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

ja fryktelig tragisk at de har fått ro nok i hjerne og kropp til å klare å fullføre skolen og fått seg en jobb. 
Kjenner flere voksne som helt tydelig har ADHD som aldri har fått noe hjelp og er helt ute å kjøre :( 
For mange funker sikkert fint uten medisiner, men med god tilrettelegging, men for mange med sterke symptomer så trengs faktisk medisiner for å fungere. Kontrolleres hos lege 2 ggr i året.
Ja jeg har selv ADHD, og det har mine barn også, noen med og noen uten medisiner her. Var ikke et lett valg å medisinere, men man gjør det man tror er best. Og funker det ikke eller bivirkningene blir for sterke så kan man heller kutte de ut igjen.

Anonymkode: a3088...d19

Det er helt riktig det du sier her. Jeg gikk under radaren hele oppveksten og fikk ikke vite om adhd før det var for sent. Jeg sier "for sent" fordi livet mitt har rukket å bli ødelagt i så stor grad at jeg ikke lenger kan jobbe og orker knapt omgås mennesker lenger. Nå har ting blitt bedre med det jeg nettopp skrev rundt kosthold og tilskudd, så utmattelsen har blitt mindre, og jeg føler meg generelt roligere. Så får vi se hvordan det er når det har gått 1 år, om det fortsetter å bli bedre. 

Mange, særlig folk som ikke har ADHD selv, forstår dessverre ikke alvoret og omfanget av ADHD. ADHD er ikke bare hyperaktivtet og konsentrasjonsvansker, det er så mye mye mer. Det er veldig krevende å leve med, så jeg har ingen problemer med å forstå at folk ønsker å prøve ut medisiner. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor listes bivirkninger opp på alle medisiner i pakningsvedlegg og Felleskatalogen, tror du?

Jo, fordi produsentene av legemidler skal sikre seg mot søksmål. Står en bivirkning listet opp, så er brukerne og legene advart mot at dette og dette kan skje. Pasient og lege må da velge om de er villig til å ta den risikoen den eller de aktuelle bivirkningene kan utgjøre, særlig dersom pasienten har andre sykdommer som kan utgjøre en ekstra risiko, eller har hatt reaksjoner på andre legemidler tidligere. Da kan ikke pasienter komme og kreve erstatninger type USA søksmål om de opplever bivirkninger som allerede er kjent og informert om.

Langtidseffekter av ulike ADHD medisiner vet man noe om, men ikke alt, fordi mange av legemidlene har vært relativt kort tid på markedet. Man vet dermed ikke hvordan effekten blir om 40-60år for pasienter som begynner på medisinene unge og bruker dem til de blir godt voksne/eldre.

Og nettopp på grunn av dette, så er enkelte legespesialister og forskere skeptisk til den massive økningen av bruk av ADHD medisiner. Nå til dag så har jo mengder av barn og unge funnet ut at de har ADHD og skal medisineres. 

Jeg hadde aldri satt et barn med utfordringer på ADHD medisiner, fordi langtidseffektene vet man for lite om. Barn kan være utfordrende men de skal ikke medisineres til å roe seg ned, der finnes andre måter å løse utfordrende barn på enn en pille for alt som er ille. (Og her kommer kg hordene til å slakte meg, men vi sitter nok med ulik kunnskap og erfaring).

Med hensyn til bivirkninger så kan du jo Google og lese om talodomid sakene og hva som skjedde der både med bruk og forskrivning og senere med erstatningssaker. 

Vil du medisineres og mulig skade kroppen din for alltid? Du må velge selv. Det blir som med p piller de hjelper mot noe, men fucker opp andre deler av menneskekroppens. 

Har du adhd/ bruker medisiner og har kjent på hvordan de virker mtp puls og hjerte? Jeg har mye roligere hjerte på Aduvanz. Mens Attentin fikk jeg hjertebank og ekstraslag av, og sluttet derfor raskt. 

Amfetamin i seg selv er selvsagt ikke noe man vil anse som annet enn suspekt i helsesammenheng, så det må skilles mellom hvordan dette virker på en uten kontra en MED adhd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å ikke ta medisiner pga bivirkninger. Nå er det selvsagt individuelt, men jeg nekter å tro at slike medisiner ikke har bivirkinger over tid, selv om ikke alt er akutt. Du må nesten vurdere behovet, for er funksjonssvikten kraftig nok og du ikke fungerer på jobb/studier, så ville jeg prøvd. Jeg holder det verste adhd-kjøret under kontroll med kosthold og visse tilskudd som er bra for nervesystem og mental helse, og det har fungert såpass at det har gitt bedre søvn og mer ro. 

Hvilke tilskudd tar du? Er du voksen kvinne? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tenk på alle barn som knasker dette...tragisk.

Anonymkode: 87f6a...baf

Unyansert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man må jo se situasjonene opp mot hverandre. Om man vurderer medisinering er det jo fordi man trenger hjelp til å fungere bedre. Sett det opp mot alt man som medisinert står i: mye megastress når man har glemt noe og må jage rundt for å rekke/lete/ta skippertak. Alt tankekjøret hele tiden. Konsekvensene av impulshandlingene, både sosialt, økonomisk, fysisk og psykisk. En ustrukturert arbeidsdag som gjør at du bruker lengre tid og blir mer overveldet enn du trenger å være. Jeg kunne fortsatt lenge. Har også lest forskning på, men husker ikke av hvem, som fant at vi med adhd har mye mer muskelplager fordi vi ubevisst spenner oss mye mer enn andre. 

For meg er iallfall valget lett 😅 Også dropper jeg det på dager jeg ikke skal noe spesielt eller bare skal chille, det er også anbefalt fra legen for å ikke trenge å øke dosen.

Anonymkode: 94e42...afe

Jeg er av dem som du nevner får muskelspenninger, så jeg kan ikke la være å ta medisin hvis jeg skal chille. 😊

Et av mine hovedsymptom er nettopp at det er omtrent umulig å "chille", jeg har for mye uro. Full av spenninger. Medisin er nydelig, alt roer seg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke medisinert mitt barn på grunn av bivirkningene. Det er lite forskning på langtidseffekter, men det skal være et studie som tar for seg vekst. Dessverre er det ikke noen studier som tar for seg medisin og effekten i en ung kropp og hjerne gjennom puberteten kun fysisk vekst og der kommer det frem at medisinen påvirker dette negativt.

Tenker du selv må ta et valg på hva som er hensiktsmessig for deg i forhold til hva du sliter med og veie opp plager opp mot mulige bivirkninger. Dette er et individuelt valg og ingen kan ta det for deg. ADHD er ikke likt for alle og enkelte sliter betydelig mer enn andre.

Anonymkode: eaa44...43b

Er det Russell Barkley tro, som sier at medisin tvert imot er viktig for yngre barn, mtp hjerneutviklingen som jo er ulik hos adhd. Nettopp derfor vil medisin kunne hjelpe hjernen å utvikles nettopp i disse årene som ikke skjer senere i livet.

Jeg respekterer valget ditt, altså. Ville bare nevne at jeg fikk en kraftig øyeåpner av det perspektivet. Skulle ønske jeg hadde det intervjuet tilgjengelig for å linke, men jeg har så mange videoer og aner i ikke hvilken de sier hva..

Har barn med adhd som ikke ble oppdaget før på vdg. Barnet har slitt voldsomt, og endelig på medisin er det noe som åpner seg opp for h*n. Mye gladere og kvikkere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke medisinert mitt barn på grunn av bivirkningene. Det er lite forskning på langtidseffekter, men det skal være et studie som tar for seg vekst. Dessverre er det ikke noen studier som tar for seg medisin og effekten i en ung kropp og hjerne gjennom puberteten kun fysisk vekst og der kommer det frem at medisinen påvirker dette negativt.

Tenker du selv må ta et valg på hva som er hensiktsmessig for deg i forhold til hva du sliter med og veie opp plager opp mot mulige bivirkninger. Dette er et individuelt valg og ingen kan ta det for deg. ADHD er ikke likt for alle og enkelte sliter betydelig mer enn andre.

Anonymkode: eaa44...43b

Håper du tar med i betraktningen at den aller mest kjente langtidseffekten avå gå umedisinert er vansker med å klare skole, dropout og alt det fører med seg på sosialt, økonomisk og sosioøkonomisk arv til egne barn igjen. 

Har man adhd-diagnose er det fordi det hemmer mennesket i så stor grad at det påvirker funksjon. Har man symptomer, men klarer seg greit, trenger man jo ikke diagnose. Tenk litt på det. Du kan ramme inn barnet ditt når det er lite, men etter hvert må du slippe opp og da er det veldig vanskelig for en rammevant unge med behov for et system rundt seg for å stagge impulsivitet å plutselig ikke ha det. 

Til en annen som sa at folk på adhdmedisin får tett oppfølging: det er ikke min opplevelse. Barn følges opp tett. Voksne som begynner på medisin får bare spm om det er hjertesykdom i familien, hvis nei er det utskriving og fornyelse hvert år. Ikke vært hos legen på sikkert 5 år og aldri tatt EKG. Man får følge opp selv om man kjenner behovet. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er helt riktig det du sier her. Jeg gikk under radaren hele oppveksten og fikk ikke vite om adhd før det var for sent. Jeg sier "for sent" fordi livet mitt har rukket å bli ødelagt i så stor grad at jeg ikke lenger kan jobbe og orker knapt omgås mennesker lenger. Nå har ting blitt bedre med det jeg nettopp skrev rundt kosthold og tilskudd, så utmattelsen har blitt mindre, og jeg føler meg generelt roligere. Så får vi se hvordan det er når det har gått 1 år, om det fortsetter å bli bedre. 

Mange, særlig folk som ikke har ADHD selv, forstår dessverre ikke alvoret og omfanget av ADHD. ADHD er ikke bare hyperaktivtet og konsentrasjonsvansker, det er så mye mye mer. Det er veldig krevende å leve med, så jeg har ingen problemer med å forstå at folk ønsker å prøve ut medisiner. 

Enig. Livet mitt er også "ødelagt" pga sen diagnose. Måtte bli ufør først, liksom.. 🥹🥹

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg skal begynne på medisin for ADHD. Jeg har lest litt om bivirkningene av sentralstimulerende medisiner, hvor det bl.a nevnes kraftig hjertebank. 
Er det noen som vet langtidseffekten av denne typen medisiner?

Kan da umulig være bra for hjertet?

Anonymkode: 64437...14b

Man blir fulgt opp i forhold til det. Her er det kontroll 2 ganger i året

Anonymkode: 75c64...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvilke tilskudd tar du? Er du voksen kvinne? 😊

Jeg svarte på dette lenger opp på siden. Ja, voksen kvinne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Håper du tar med i betraktningen at den aller mest kjente langtidseffekten avå gå umedisinert er vansker med å klare skole, dropout og alt det fører med seg på sosialt, økonomisk og sosioøkonomisk arv til egne barn igjen. 

Har man adhd-diagnose er det fordi det hemmer mennesket i så stor grad at det påvirker funksjon. Har man symptomer, men klarer seg greit, trenger man jo ikke diagnose. Tenk litt på det. Du kan ramme inn barnet ditt når det er lite, men etter hvert må du slippe opp og da er det veldig vanskelig for en rammevant unge med behov for et system rundt seg for å stagge impulsivitet å plutselig ikke ha det. 

Til en annen som sa at folk på adhdmedisin får tett oppfølging: det er ikke min opplevelse. Barn følges opp tett. Voksne som begynner på medisin får bare spm om det er hjertesykdom i familien, hvis nei er det utskriving og fornyelse hvert år. Ikke vært hos legen på sikkert 5 år og aldri tatt EKG. Man får følge opp selv om man kjenner behovet. 

Dette! 

Ubehandlet ADHD gir i tillegg økt risiko for selvmord, rusproblematikk, utmattelse, uførhet, m.m. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Enig. Livet mitt er også "ødelagt" pga sen diagnose. Måtte bli ufør først, liksom.. 🥹🥹

Jeg er også ufør. ME diagnose i mange år, vært ekstremt syk. ADHD burde vært en del av utredningen, men er ikke det. Helt tilfeldig jeg fant ut om ADHD, måtte gå privat. Fikk vite at det er en klar link mellom ADHD/autisme og ME, men dette blir ikke plukket opp under utredning. Særlig da vi som er gode på å maskere og gjør dette på automatikk, så er det ikke opplagt for en spesialist under konsultasjon fordi vi har ikke synlige symptomer der og da. 

Nå er det selvsagt mer til utmattelse/ME etc enn bare ADHD, og alle som har ME har ikke ADHD. Men det er jo helt forferdelig for alle som ikke blir fanget opp slik at de ikke får riktig hjelp. Jeg kommer til å teste ut videre med kosthold og tilskudd, fordi jeg ser at det har en effekt. Og forhåpentligvis har det såpass effekt over tid at jeg ikke føler at medisiner må prøves ut. 

Det er jo mange som ikke har nytte av medisiner i det hele tatt, så det er heller ikke gitt at jeg vil respondere bra på dem. Og de virker vel kanskje bare på visse områder, men tar ikke bort alt av symptomer når de først virker?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 14.59):

Man blir fulgt opp med legeundersøkelser der de tar bl.anna ekg. Alle medisiner har bivirkninger. Noen får mange bivirkninger og andre får lite. Hva du får vet du ikke før du har prøvd, og det er lite poeng i å høre hva andre har fått. 

Anonymkode: 62e3c...943

De tar vel ikke EKG ved oppstart av ADHD medisin. Gjorde ikke det med meg eller noen andre jeg kjenner. De kontrollerer blodtrykk. 
Normale bivirkninger er hjertebank og forhøyet blodtrykk, men det er i oppstarten, det er bivirkninger som avtar med tiden. 

Anonymkode: 6a007...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Enig med deg. Jeg skal teste ut ADHD medisinen nå snart. Jeg er snart 40 og har aldri greid å holde på en jobb. Har slitt hele livet. Nå kommer ikke medisinene til å gjøre livet mitt bra selv om de skulle virke. Jeg har mange andre problemer og som deg har de delvis blitt store fordi jeg ikke fikk diagnosene mine som ung.

Men jeg vil uansett teste ut medisiner for livet jeg har i dag er helt jævlig fra jeg våkner til jeg legger meg og jeg ønsker noe for å redusere problemene mine.

Virker som mange tror det kun er folk med doktorgrad, mann, barn, venner og flott karriere som ønsker å teste ut medisiner. Men vi er mange i den andre enden av skalaen og det er ikke rart at vi ønsker å teste ut medisiner.

Anonymkode: 64a8b...9f3

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 15.07):

Hvorfor listes bivirkninger opp på alle medisiner i pakningsvedlegg og Felleskatalogen, tror du?

Jo, fordi produsentene av legemidler skal sikre seg mot søksmål. Står en bivirkning listet opp, så er brukerne og legene advart mot at dette og dette kan skje. Pasient og lege må da velge om de er villig til å ta den risikoen den eller de aktuelle bivirkningene kan utgjøre, særlig dersom pasienten har andre sykdommer som kan utgjøre en ekstra risiko, eller har hatt reaksjoner på andre legemidler tidligere. Da kan ikke pasienter komme og kreve erstatninger type USA søksmål om de opplever bivirkninger som allerede er kjent og informert om.

Langtidseffekter av ulike ADHD medisiner vet man noe om, men ikke alt, fordi mange av legemidlene har vært relativt kort tid på markedet. Man vet dermed ikke hvordan effekten blir om 40-60år for pasienter som begynner på medisinene unge og bruker dem til de blir godt voksne/eldre.

Og nettopp på grunn av dette, så er enkelte legespesialister og forskere skeptisk til den massive økningen av bruk av ADHD medisiner. Nå til dag så har jo mengder av barn og unge funnet ut at de har ADHD og skal medisineres. 

Jeg hadde aldri satt et barn med utfordringer på ADHD medisiner, fordi langtidseffektene vet man for lite om. Barn kan være utfordrende men de skal ikke medisineres til å roe seg ned, der finnes andre måter å løse utfordrende barn på enn en pille for alt som er ille. (Og her kommer kg hordene til å slakte meg, men vi sitter nok med ulik kunnskap og erfaring).

Med hensyn til bivirkninger så kan du jo Google og lese om talodomid sakene og hva som skjedde der både med bruk og forskrivning og senere med erstatningssaker. 

Vil du medisineres og mulig skade kroppen din for alltid? Du må velge selv. Det blir som med p piller de hjelper mot noe, men fucker opp andre deler av menneskekroppens. 

Det her thalidomid og kan ikke sammenlignes med ADHD-medisin. 

Provoserende at slike innlegg fra mennesker uten relevant utdannelse får bli stående som en slags anbefaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

De tar vel ikke EKG ved oppstart av ADHD medisin. Gjorde ikke det med meg eller noen andre jeg kjenner. De kontrollerer blodtrykk. 
Normale bivirkninger er hjertebank og forhøyet blodtrykk, men det er i oppstarten, det er bivirkninger som avtar med tiden. 

Anonymkode: 6a007...013

Ska egentlig gjøre det, men noen legee tar litt kortleser. Noen steder kreves det og eeg var å være sikker på det ikkecer epilepsi 

Her ble nå det gjort på barne

Anonymkode: 75c64...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 21.43):

ja fryktelig tragisk at de har fått ro nok i hjerne og kropp til å klare å fullføre skolen og fått seg en jobb. 
Kjenner flere voksne som helt tydelig har ADHD som aldri har fått noe hjelp og er helt ute å kjøre :( 
For mange funker sikkert fint uten medisiner, men med god tilrettelegging, men for mange med sterke symptomer så trengs faktisk medisiner for å fungere. Kontrolleres hos lege 2 ggr i året.
Ja jeg har selv ADHD, og det har mine barn også, noen med og noen uten medisiner her. Var ikke et lett valg å medisinere, men man gjør det man tror er best. Og funker det ikke eller bivirkningene blir for sterke så kan man heller kutte de ut igjen.

Anonymkode: a3088...d19

Enig. Synes dette er noe som blir borte i debatten. Det er mye fokus på alle de med lette plager som har fått eller ønsker ADHD-diagnosen. Men det er også enormt mange som sliter tungt. Det gjelder også blant de som fikk diagnosen sent i livet. 

Min søsters bestevenninne fikk diagnosen sent. Men selv om hun fikk diagnosen sent så har alle rundt henne alltid skjønt at det var noe spesielt med henne. Det var bare at ingen av oss tenkte ADHD-siden vi trodde at ADHD var noe kun gutter som er skolebøller hadde. Men i ettertid  nå som vi vet at ADHD kan ramme jenter og at det kan ramme uten at man er skolebølle så gir ADHD-diagnosen veldig mening. 

Hun klarte ikke å holde på jobb, eller ha boevne før hun fikk ADHD-diagnosen. Nå var det MER enn kun ADHD-medisiner som hjalp henne. Jeg sier ikke at ADHD-medisinene løste alt. Men det var en del av det som gjorde at hun nå har bolig, samboer, barn og jobb. 

Anonymkode: a271e...e37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...