AnonymBruker Skrevet 19. september #1 Del Skrevet 19. september Jeg er oppvokst med søppel mat og dro det med meg videre i voksenlivet. Ble 25 og fant ut at jeg ikke kunne spise som jeg gjorde i tenårene, uten å legge på meg. Var også mye sliten, depresjon og lite energi. Har vært i behandling. Så for psyke og helse begynte jeg å trene og spise sunt. Men fikk IBS. Det sånn har det vært i 5 år nå. Før denne uka. Jeg var skikkelig forkjøla og så jeg orket ikke lage mat. Så jeg bestilte junk i en uke. Burger og pizza. Og nå er magen min helt fin?? Jeg vil jo ikke leve på ultraprossesert mat. Hva i alle dager skjer her? Hva kan dette bety? Anonymkode: bfe5b...e80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #2 Del Skrevet 19. september Ren mat, spesielt grønnsaker, er knallhardt å fordøye. Anonymkode: 31787...e30 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #3 Del Skrevet 19. september Kuttet ut sukker og ble myyye bedre i magen. Bare et tips 😅👍 Anonymkode: f9e7a...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #4 Del Skrevet 19. september Bruker du Fod-map? Ikke alt av sunne matvarer som er forenelig med IBS. Skal ikke ha så mye fiber blant annet. Som det er mye av i grønnsaker. Syns du skal fortsette å spise sunt, men sette deg inn i hva du bør styre unna og hva du bør begrense Anonymkode: f1375...dcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #5 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Bruker du Fod-map? Ikke alt av sunne matvarer som er forenelig med IBS. Skal ikke ha så mye fiber blant annet. Som det er mye av i grønnsaker. Syns du skal fortsette å spise sunt, men sette deg inn i hva du bør styre unna og hva du bør begrense Anonymkode: f1375...dcc Hvordan skal jeg klare sette meg inn i det?😣 Jeg blir jo dårlig også på fodmap lista… prøvet finne ut av hva konkret, men kommet frem til at det er mengde det står på. Jeg finner ikke noe jeg kan spise som utgjør en hel tallerken med ibs mat, som jeg tåler Anonymkode: bfe5b...e80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #6 Del Skrevet 19. september Jeg har IBS-D. Har også en sjelden sykdom som gir blant annet diaré som symptom, så det er litt vanskelig å vite hva som er hva, men jeg pleier i alle fall å si (litt på spøk dog) at jeg ikke tåler sunn mat. Jeg spiser sunt likevel altså, men det fører jo til at jeg har mye diaré. Jo mer fiber, jo verre blir det. Egentlig hadde jeg nok hatt det aller best med magen hvis jeg spiste carnivore-diett, men det hadde vært alt for begrensende i livet mitt. Det aller mest komiske var jo at da jeg var barn fikk jeg beskjed fra barnelege om å drikke et tilskudd med fiber (det kaltes "benefiber") og jeg var jo ekstremt dårlig i magen den tiden forståelig nok 🤣 Hos meg er forøvrig FODMAP bare tøys. IBS er nok en liten paraplydiagnose og jeg tror nok vi som har denne diagnosen egentlig har forskjellige tilstander man ikke vet om enda, f.eks at man mangler spesifikke tarmbakterier som ikke er kartlagt enda osv. Men jeg har funnet ut at jeg personlig har det mye bedre med tarmen hvis jeg ikke spiser frokost, slik at jeg i prinsippet faster i ca 16 timer. Færre måltider gir tydeligvis færre mageplager. Anonymkode: d9bfa...f05 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #7 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har IBS-D. Har også en sjelden sykdom som gir blant annet diaré som symptom, så det er litt vanskelig å vite hva som er hva, men jeg pleier i alle fall å si (litt på spøk dog) at jeg ikke tåler sunn mat. Jeg spiser sunt likevel altså, men det fører jo til at jeg har mye diaré. Jo mer fiber, jo verre blir det. Egentlig hadde jeg nok hatt det aller best med magen hvis jeg spiste carnivore-diett, men det hadde vært alt for begrensende i livet mitt. Det aller mest komiske var jo at da jeg var barn fikk jeg beskjed fra barnelege om å drikke et tilskudd med fiber (det kaltes "benefiber") og jeg var jo ekstremt dårlig i magen den tiden forståelig nok 🤣 Hos meg er forøvrig FODMAP bare tøys. IBS er nok en liten paraplydiagnose og jeg tror nok vi som har denne diagnosen egentlig har forskjellige tilstander man ikke vet om enda, f.eks at man mangler spesifikke tarmbakterier som ikke er kartlagt enda osv. Men jeg har funnet ut at jeg personlig har det mye bedre med tarmen hvis jeg ikke spiser frokost, slik at jeg i prinsippet faster i ca 16 timer. Færre måltider gir tydeligvis færre mageplager. Anonymkode: d9bfa...f05 Jeg har også tenkt på at det er en paraply diagnose! Magen min fungerer bedre med fasting, men jeg blir så slapp av å ikke spise frokost 🙈 Veldig vane sak, og skjønner jeg må bestemme hva som veier mest der 😅 Jeg reagerer også på fiber. Prøvet spise mat som gir andre forstoppelse også, i leten etter balanse, for å teste 😂 Er ikke lett å finne ut av dette altså 😳 ts Anonymkode: bfe5b...e80 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #8 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har også tenkt på at det er en paraply diagnose! Magen min fungerer bedre med fasting, men jeg blir så slapp av å ikke spise frokost 🙈 Veldig vane sak, og skjønner jeg må bestemme hva som veier mest der 😅 Jeg reagerer også på fiber. Prøvet spise mat som gir andre forstoppelse også, i leten etter balanse, for å teste 😂 Er ikke lett å finne ut av dette altså 😳 ts Anonymkode: bfe5b...e80 Kan du spise ting for tarmhelsa di? Altså oliven, yoghurt naturell, fermenterte grønnsaker, kombucha osv? Anonymkode: 1aaf0...d61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #9 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du spise ting for tarmhelsa di? Altså oliven, yoghurt naturell, fermenterte grønnsaker, kombucha osv? Anonymkode: 1aaf0...d61 Yoghurt naturell går fint, men ikke merket noe bedring av det 🙈 Spiser jeg det andre du nevnte så blir jeg sittende fast på do 😂 ts Anonymkode: bfe5b...e80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #10 Del Skrevet 20. september Ts Sjekk ut Julianne Lyngstad. Hun er ernæringsfysiolog, har ibs selv og har skrevet kokebøker om ibs/lav fodmap/ tarmstyrkende mat/ oppskrifter og om "toleransemetoden". Anonymkode: 50318...6f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #11 Del Skrevet 20. september Jeg tåler dårlig grønnsaker. Men det verste er fiber. Jeg tåler grønnsaksjuice bedre enn jeg tåler å spise grønnsaken. På et carnivore-kosthold har jeg null symptomer og har fått et nytt liv. Jeg tåler gluten greit, så jeg tåler loff bedre enn jeg tåler grovbrød. Jeg trodde jeg spiste sunt før med masse grønnsaker og så hadde jeg en ferie i USA der jeg endte opp med å spise bare junk i en uke og hadde helt fin avføring og jeg skjønte ingenting. Mye av kostholdet mitt den uka var poptarts liksom.. I senere år har jeg klart å koble det til fiber. Det er helt utrolig at legene ikke forstår dette. Mange anbefaler jo oss å spise mye fiber... Anonymkode: 46b4a...37c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #12 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg er oppvokst med søppel mat og dro det med meg videre i voksenlivet. Ble 25 og fant ut at jeg ikke kunne spise som jeg gjorde i tenårene, uten å legge på meg. Var også mye sliten, depresjon og lite energi. Har vært i behandling. Så for psyke og helse begynte jeg å trene og spise sunt. Men fikk IBS. Det sånn har det vært i 5 år nå. Før denne uka. Jeg var skikkelig forkjøla og så jeg orket ikke lage mat. Så jeg bestilte junk i en uke. Burger og pizza. Og nå er magen min helt fin?? Jeg vil jo ikke leve på ultraprossesert mat. Hva i alle dager skjer her? Hva kan dette bety? Anonymkode: bfe5b...e80 IBS er en samlebetegnelse som brukes for mageplager der man ikke finner noen annen diagnose som forklarer plagene med magen. Er du diagnostisert med IBS av lege, eller selvdiagnostisert? Magen trenger tid til å venne seg til kostholdsbytte. Det skjer ikke endringer over natta. Anonymkode: e57d1...3f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå