Gå til innhold

Dødsannonser uten pårørende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huff, kom over en dødsannonse uten påførende, bare et par medmennesker( ink meg) som har tent et lys/lagt igjen minneord…

synes det er så trist å lurer på hvordan liv de har levd… 

håper de får verdig begravelse/bisettelse.

fikk nesten lyst å kjøpe blomster💛

 

 

 

 

Anonymkode: 1610d...234

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske mange som ikke har familie eller nærme rundt seg.

Noen velger det selv, andre har ikke ett valg.

Anonymkode: fb68c...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff har en felles betjent som døde, og hvor barna ikke satte inn dødsannonse, vill ikke ha  begravelse og vil legge urnen i en anonym minnelund. Barna har rotet seg bort i et kriminelt miljø. Ingen andre slektninger har tatt initiativet til begravelse😥 

Hun skal i hverfall få en fin nekrolog og  minnestund, det kan ikke barna nekte oss

 

 

Anonymkode: 8a7ec...d48

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Huff har en felles betjent som døde, og hvor barna ikke satte inn dødsannonse, vill ikke ha  begravelse og vil legge urnen i en anonym minnelund. Barna har rotet seg bort i et kriminelt miljø. Ingen andre slektninger har tatt initiativet til begravelse😥 

Hun skal i hverfall få en fin nekrolog og  minnestund, det kan ikke barna nekte oss

 

 

Anonymkode: 8a7ec...d48

Mine barn vet at jeg heller ikke skal begraves, og urnen skal settes ned i minnelund. Jeg synes ikke det er trist. De må gjerne arrangere bisettelse og minnestund, men ikke for min skyld.

Færre setter dødsannonse i aviser, noen velger annonse på nett. Annonsens rolle har vært å informere om dødsfallet. I dag har man mange andre kanaler. 

Anonymkode: b11d8...ee6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsannonsen gjenspeiler ikke livet til den avdøde. 

Eneste familien min er en bror og to snart voksne tantebarn. Jeg feirer jul med dem fortsatt, men regner ikke med det vil fortsette i mange år, ellers møtes vi aldri, og snakker sjeldent på telefonen. 
Er det synd på meg da? 
Hvorfor er det bedre å dele DNA med noen, enn å dele livet med mange? 
Hadde jeg vært lykkeligere om jeg delte DNA med noen, enn å ha masse gode venner som jeg finner på ting med, og som jeg feirer høytider med, og reiser med? 

At man har familie gir jammen meg ikke noe større garanti for at man er lykkeligere, enn om man er singel og barnløs. 

Anonymkode: e7302...238

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send heller blomster til noen som er i live og fortsatt kan ha glede av det.

Det er ikke gitt at det skjuler seg triste liv bak en dødsannonse uten nære pårørende, men det er et ubestridt faktum at det er mange ensomme mennesker der ute som ville satt stor pris på om noen brydde seg om dem. Fokuse på dem om du ønsker å være et medmenneske og gjøre en forskjell. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mine barn vet at jeg heller ikke skal begraves, og urnen skal settes ned i minnelund. Jeg synes ikke det er trist. De må gjerne arrangere bisettelse og minnestund, men ikke for min skyld.

Færre setter dødsannonse i aviser, noen velger annonse på nett. Annonsens rolle har vært å informere om dødsfallet. I dag har man mange andre kanaler. 

Anonymkode: b11d8...ee6

 Da har du valgt dette selv. Det blir noe annet at de velger å ikke annonsere dødsfallet pga strid i familien.  

Anonymkode: 8a7ec...d48

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Huff har en felles betjent som døde, og hvor barna ikke satte inn dødsannonse, vill ikke ha  begravelse og vil legge urnen i en anonym minnelund. Barna har rotet seg bort i et kriminelt miljø. Ingen andre slektninger har tatt initiativet til begravelse😥 

Hun skal i hverfall få en fin nekrolog og  minnestund, det kan ikke barna nekte oss

 

 

Anonymkode: 8a7ec...d48

Vis respekt for de pårørende. Hvorfor skal dine behov gå foran deres? 

Anonymkode: d043b...44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vis respekt for de pårørende. Hvorfor skal dine behov gå foran deres? 

Anonymkode: d043b...44a

Hva med respekt for den avdøde og hennes ettermæle? Ĥvorfor skal ikke de som kjente henne få uttrykke dette? 

Anonymkode: 8a7ec...d48

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man reservere seg mot at "medmennesker" lager en sånn annonse? Eller enda verre, lager en avisartikkel om en ensom stakkar som ble gravlagt uten pårørende? Jeg har lest flere slike saker, og ingen av dem har faktisk komme til bunns i om den de skriver om var ensom. 

Anonymkode: e37f8...cd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Huff har en felles betjent som døde, og hvor barna ikke satte inn dødsannonse, vill ikke ha  begravelse og vil legge urnen i en anonym minnelund. Barna har rotet seg bort i et kriminelt miljø. Ingen andre slektninger har tatt initiativet til begravelse😥 

Hun skal i hverfall få en fin nekrolog og  minnestund, det kan ikke barna nekte oss

Anonymkode: 8a7ec...d48

Akkurat sånn gjorde vi det også, og vi er ikke i noe kriminelt miljø. Mange som gjør det sånn, ofte etter den avdødes ønske. Dette bestemmer de pårørende, og er ikke noe "bekjente" skal blande seg borti. 

Anonymkode: e37f8...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er veldig opphengt i "hvordan ting skal være" og da finnes det bare èn måte ser det ut til. Den døde kan ha ønsket dette selv og hvilke grunner er jo ikke vår sak. Vi må slutte å blande oss så fryktelig mye i alt vi ikke har noe med. En kan planlegge sitt eget og i sin egen familie, men ikke lag sånn styr med fremmedes begravelse. Dessuten er de døde og en ekstra blomsterbukett løser ingen ting. 

Jeg er en av de som vil ha det annerledes for min egen del. Ikke noe galt med meg,  livet mitt eller noe som helst; jeg ønsker å ha det slik. Enkelt og uten staffasje. Har en ikke hatt kontakt med en del folk i voksenlivet, så trenger en ikke å late som når folk dør. Da er det for sent. Ja til en selvbestemt begravelse. 

Anonymkode: 767d5...f30

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat sånn gjorde vi det også, og vi er ikke i noe kriminelt miljø. Mange som gjør det sånn, ofte etter den avdødes ønske. Dette bestemmer de pårørende, og er ikke noe "bekjente" skal blande seg borti. 

Anonymkode: e37f8...cd3

Jeg står nærmere venner enn min familie, selv om de sistnevnte er de offisielle pårørende. De har aldri brydd seg så mye om meg.   Jeg sa til en venninne at når jeg en gang dør, vil jeg at begravelsen skal være en fest. Litt trist, men først og fremst glede over mitt liv. Og så kan de strø asken min over mitt favorittsted etterpå. Det er lite sannsynlig at jeg  dør før mine foreldre, men hvis jeg gjør det hadde de arrangert en svært nøktern begravelse, uten noe som helst utenom.

 

Anonymkode: 8a7ec...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du lest boka På vegne av venner av Kristoffer Schau? Den handler ikke om akkurat dette, men om folk som begraves kommunalt uten noen tilstede. Han gikk altså i noen slike begravelser selv og skriver om opplevelsen. Den er veldig fin 😊

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Huff har en felles betjent som døde, og hvor barna ikke satte inn dødsannonse, vill ikke ha  begravelse og vil legge urnen i en anonym minnelund. Barna har rotet seg bort i et kriminelt miljø. Ingen andre slektninger har tatt initiativet til begravelse😥 

Hun skal i hverfall få en fin nekrolog og  minnestund, det kan ikke barna nekte oss

 

 

Anonymkode: 8a7ec...d48

Det er nok en del sim fint klarer å frastøte seg barna sine også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 minutter siden):

Det er nok en del sim fint klarer å frastøte seg barna sine også.

 

Sikkert. 

Anonymkode: 8a7ec...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Huff, kom over en dødsannonse uten påførende, bare et par medmennesker( ink meg) som har tent et lys/lagt igjen minneord…

synes det er så trist å lurer på hvordan liv de har levd… 

håper de får verdig begravelse/bisettelse.

fikk nesten lyst å kjøpe blomster💛

 

 

 

 

Anonymkode: 1610d...234

Du skal ikke kjøpe blomster dersom du lurer på hva slags liv de har levd ! 

Da er du unnskyldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en kvinne som bodde tidligere i nabolaget var død, jeg visste hun var enebarn, og hadde et rusproblem, etter moren døde eskalerte rusproblemene i dødsannonsen sto det «Kirkevergen» ettefulgt av «hvil i fred»

Anonymkode: 046ed...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mulig at pårørende ikke vil ha navnet i annonsen. Det er unormalt, ja men kan forekomme.

Noen vil ikke ha navn fordi de ikke orker oppmerksomhet rundt dødsfallet, og noen velger å leve et ensomt liv. 
Selv om det ikke står navn i annonsen betyr ikke det automatisk at vedkommende ikke hadde pårørende

Anonymkode: ae5c0...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan da leve et rikt, aktivt, fargerikt liv fullt av venner, bekjente, verv og engasjement i smått og stort - uten å ha egen familie eller nære slektninger.

 

Anonymkode: 4ab45...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...